Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjaktstråden, allt om björnar, vapen o även foton på nyvaken nalle

Featured Replies

Publicerat

Hmm, man måste ju registrera åtel och sånt om man ska släppa hund där men nu fick jag en annan fundering.

Om man hittar ett dött djur i skogen så kan det inte räknas som åtel och då borde det vara ok.

Men älgen här kommer ju vara borta om dryga månaden, så jag funderade om man sätter en kamera vid den nu kan det räknas som nånting annat än observation och inventering?

Skulle ha skjutits mer björn i vår då hade älgen vart vid liv nu och sen hamnat i någons frys.

• Svar 452
  • Visningar 61,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Gick bra för oss trots den korta tiden i Gävleborg och Dalarna, 3 björnar varav jag fick skjuta 1 för kompisens plottar på 20 meter

• Hoppas på ett race till i år! Hade fantastisk jakt förra säsongen, blev 4 st för polarnas hundar första veckan, varav 1 till mig! Blev ett par till för hundarna uppåt i landet, grym säsong igen fö

• Att det är rävåtlar eller vildsvinsåtlar är lika sannolikt som att man jagar ripa i helsinborg...  

Posted Images

Publicerat
  • Författare
1 hour ago karelsk blandning sa:

Hmm, man måste ju registrera åtel och sånt om man ska släppa hund där men nu fick jag en annan fundering.

Om man hittar ett dött djur i skogen så kan det inte räknas som åtel och då borde det vara ok.

Men älgen här kommer ju vara borta om dryga månaden, så jag funderade om man sätter en kamera vid den nu kan det räknas som nånting annat än observation och inventering?

Skulle ha skjutits mer björn i vår då hade älgen vart vid liv nu och sen hamnat i någons frys.

En kamera vore det bästa att sätta dit. 

Kan du inte hissa upp älgen i ett träd så får dom jobba för födan och en livekamera på plats så kan alla följa vad som händer?

Publicerat
18 minutes ago lsjonsson sa:

En kamera vore det bästa att sätta dit. 

Kan du inte hissa upp älgen i ett träd så får dom jobba för födan och en livekamera på plats så kan alla följa vad som händer?

Du kan få kordinaterna om du fixar.

Är inte riktigt min fetish med sånt som luktar äckel. 

Med myndigheterna som är så blir det väl nånting nytt man åker på om man sätter en kamera på ett kadaver.

Publicerat
  • Författare
4 hours ago karelsk blandning sa:

Du kan få kordinaterna om du fixar.

Är inte riktigt min fetish med sånt som luktar äckel. 

Med myndigheterna som är så blir det väl nånting nytt man åker på om man sätter en kamera på ett kadaver.

Haha! Det är inte riktigt min grej heller.

Myndigheterna kan nog bli intresserade om dom får nys om det.

Publicerat
59 minutes ago lsjonsson sa:

Haha! Det är inte riktigt min grej heller.

Myndigheterna kan nog bli intresserade om dom får nys om det.

Intresserad av en död älg nä, men säkert om dom kan ha möjlighet att sätta dit någon.

Publicerat

Var kolla på älgen igår bätte, tungan och lite från bringan var ätit sen lämnat resten.

Det hade vart rejält slagsmål runt om där och älgen ser ut vart ner flera gånger före nacken gick av. Gräs, mossa och björkar var av och uppgrävt.

Gissar att det hade vart en älg runt 170kg i slaktvikt så det är troligen en 3års tjur. Trist den ligger där och blir mat åt larver.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago karelsk blandning sa:

Var kolla på älgen igår bätte, tungan och lite från bringan var ätit sen lämnat resten.

Det hade vart rejält slagsmål runt om där och älgen ser ut vart ner flera gånger före nacken gick av. Gräs, mossa och björkar var av och uppgrävt.

Gissar att det hade vart en älg runt 170kg i slaktvikt så det är troligen en 3års tjur. Trist den ligger där och blir mat åt larver.

Tråkigt med så fin mat men det är naturens gång!:sad:

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Tråkigt med så fin mat men det är naturens gång!:sad:

Tyvärr, har vart lugnt här i flera år men nu är det tydligen nån här.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago karelsk blandning sa:

Tyvärr, har vart lugnt här i flera år men nu är det tydligen nån här.

Ja, det verkar så!:thumbsup:

Publicerat
Just now lsjonsson sa:

Ja, det verkar så!:thumbsup:

Sen är det som vanligt samma som med älgarna när det börjar bli höst är skogen tom.

Nu har den ju till och med dräpt en av dom få älgarna som finns. Inte så konstigt det går iaf två stora kor utan kalv på kameran när det är ett sånt där djur i omgivningen.

Sen är det ju hela 10st björnar att skjuta på ett enormt område från er i kusten ända upp till Kiruna kommun och sen västerut. Helt sjukt. Ändå säger dom bättre vetande att björnarna har minskat i det området men ändå är det mer aktivitet än tidigare. Så för mig går det iaf inte ihop.

Publicerat
  • Författare
1 minute ago karelsk blandning sa:

Sen är det som vanligt samma som med älgarna när det börjar bli höst är skogen tom.

Nu har den ju till och med dräpt en av dom få älgarna som finns. Inte så konstigt det går iaf två stora kor utan kalv på kameran när det är ett sånt där djur i omgivningen.

Sen är det ju hela 10st björnar att skjuta på ett enormt område från er i kusten ända upp till Kiruna kommun och sen västerut. Helt sjukt. Ändå säger dom bättre vetande att björnarna har minskat i det området men ändå är det mer aktivitet än tidigare. Så för mig går det iaf inte ihop.

Jag förstår inte hur LST resonerar när dom delar lincerna på björnjakten. Ja, det är vad jag har hört också att det är bra aktivitet på vissa håll.

Publicerat
20 minutes ago lsjonsson sa:

Jag förstår inte hur LST resonerar när dom delar lincerna på björnjakten. Ja, det är vad jag har hört också att det är bra aktivitet på vissa håll.

Dela är väl ett måste men som dom delade nu var ju helt sjukt.

Om dom vill förebygga att mycket skjuts på våren i renarna så skulle det gå att förbättra mycket. Men som sagt så är det kanske så dom vill reglera stammen.

Skulle hela Norrbotten vara en licens så skulle det mesta skjutas i kust området och med resultatet att ännu mer skulle skjutas på skyddsjakt gissar jag.

Publicerat
  • Författare
9 hours ago karelsk blandning sa:

Dela är väl ett måste men som dom delade nu var ju helt sjukt.

Om dom vill förebygga att mycket skjuts på våren i renarna så skulle det gå att förbättra mycket. Men som sagt så är det kanske så dom vill reglera stammen.

Skulle hela Norrbotten vara en licens så skulle det mesta skjutas i kust området och med resultatet att ännu mer skulle skjutas på skyddsjakt gissar jag.

Ja, nu är det som det är så då får vi ta det som det är.

Publicerat

Jag höll på dividera det där om björnarnas predation på älg och blev nästan dum förklarad när jag menar att dom äter betydligt mer än 8st per år. Här har dom även ren att äta från det snön far tills älgarna börjar kalva.

Skulle nog dubbla den där siffran iaf som står i länken. Ibland på snön dräper dom några st vad man hittar och inte slutar/ minskar dom äta före det kommer bär i skogen.

Sen när man börjar hitta så pass stor älg som jag nu hittade att björnen slagit så nog tar dom mer än man tror, många av dom iaf. Är väl troligen samma som andra djur att vissa tycker mer om att jaga än andra.

Den har troligen drivit iväg älgarna jag haft på kameran för endast en älg bild sen den var där och härjade. 

• 2 weeks later...
Publicerat

Fan vad äckliga djur dom är egentligen, tror det tog nästan två veckor före den gjorde ett besök och åt från älgen. Ska ha vart ruttet och kryp där.

Inte en älg bild före inatt sen den var äta från dö älgen. Annars har det vart en älg både morgon och kväll på bild.

Gissar björnen farit norrut som det ser ut på ren sändarna. Konstigt att en så pass stor björn inte äter mer bär tiden här.

Nå nu kanske den farit och hålls borta, brukar normalt bli lugnt på markerna närmare hösten.

• 2 weeks later...
Publicerat

Funderat att efterssom björnarna äter allt från bär till massa äckel.

Månntro om dom äter svamp ett sånt här är när det är mycket av dem eller håller sig till annat?

Publicerat

Om man sätter ut majs eller liknande som på ett ställe där björnen dräpt älgen tidigare, räknas det som åtel?

Om man sätter majs vid en saltsten räknas det som åtel. Grävlingarna gillar majs så kan lika vara åt en sån det är tänkt.

Hur tolkas dom två?

Publicerat
  • Författare

2 björnar skjutna i Norrbotten inom 4-kantenområdet!

Citat från N-K:

"På måndagsmorgonen startade björnjakten i Norrbotten och det tog inte lång tid innan de första fällda björnarna rapporterades in. Klockan 08.20 på måndagsmorgonen hade två fällda björnar rapporterats in till Länsstyrelsen. Båda björnarna sköts i område 1, Boden, Luleå, Piteå och Älvsbyn. Totalt får 10 björnar fällas inom området. "

https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/r407e28j/nk-2m2kr_s_22

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Område 5, Haparanda, Övertorneå, Kalix, Överkalix och Pajala kommuner samt nedan odlingsgränsen i Kiruna och Gällivare kommuner får 10 björnar fällas. Jakten i området är avlyst.

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu är årets björnjakt slut och det fälldes 68 av 70 björnar i Norrbotten.:thumbsup:

• 8 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu har LST Norrbotten beslutat om årets tilldelning och det blir 24 björnar får fällas under årets björnjakt samt 26 årets skyddsjakt. Det är mer än en halvvering jämfört med förra årets tilldelning som var 70 björnar.

https://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/djur/jakt-och-vilt/bjornjakt.html

• 1 year later...
Publicerat

Länken är låst jonsson