Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EU planer att förbjuda fler vapentyper och magasin

Featured Replies

• Svar 205
  • Visningar 17,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Politk är att vilja som en svensk politiker en gång sa. Det är därmed - notera - inte att kunna eller förstå. Man vill - alltså kan man. Och vill man då "väl" så - tja. då kan man ju göra som man

• Det gäller hela MP....... /T

• Jag orkar inte läsa ytterligare en artikel/insändare/intervju/whatever med någon "förståsigpåare" eller beslutsfattare som är lika insatt i vapenägandet som jag är i de extremare formerna av knyppling

Posted Images

Publicerat

Man kan ju också se på det från en annan vinkel..

Dynamikerna får byta magasin oftare, då blir det lite mer spännande... Sen får dom en bra anledning till att köpa fler magasin och fickor till dessa. Super!

Nåja, en underskrift kan det väl vara värt.

Publicerat

Klart

Publicerat

Fan vad jag blir leds. Ut ur EU!

Publicerat

Jägarnas halvautomater är på inget vis säkra, i alla fall inte dom med magbrunn. Man pratar dock om undantag för vissa sportskyttar, inte om jägare.

http://www.jaktojagare.se/sokresultat/?q=Pia Cl

Vapendirektivet är nu inne i slutförhandlingarna så skicka gärna en blänkare till din eupolitiker för att stoppa drevet mot jägare och sportskyttar.

malin.bjork@europarl.europa.eu; peter.lundgren@europarl.europa.eu; kristina.winberg@europarl.europa.eu; marita.ulvskog@europarl.europa.eu; jens.nilsson@europarl.europa.eu; olle.ludvigsson@europarl.europa.eu; anna.hedh@europarl.europa.eu; jytte.guteland@europarl.europa.eu; gunnar.hokmark@europarl.europa.eu; christofer.fjellner@europarl.europa.eu; annamaria.corazzabildt@europarl.europa.eu; max.andersson@europarl.europa.eu; lars.adaktusson@europarl.europa.eu; cecilia.wikstrom@europarl.europa.eu; jasenko.selimovic@europarl.europa.eu; soraya.post@europarl.europa.eu; fredrick.federley@europarl.europa.eu

Publicerat

Här kommer en rapport från Pia som har varit i Bryssel. Det verkar som om kommissionen inte har för avsikt att backa från sina idiotförslag. Då man enligt sann eu-demokratisk tradition för slutförhandlingen bakom lyckta dörrar är det oroväckande att man vill trycka igenom ett förslag innan årsskiftet. Det kan nog bli så att en och annan jägare vaknar upp om kommissionens förslag går igenom, man kan ju byta magrör på en Rem 1100 och förse sin Bar med långmag.

http://www.jaktojagare.se/kategorier/kronika/logner-och-skramsel-om-legala-vapen-20161128/

Publicerat
På 2016-11-26 at 11:59 Luger6 sa:

Jägarnas halvautomater är på inget vis säkra, i alla fall inte dom med magbrunn. Man pratar dock om undantag för vissa sportskyttar, inte om jägare.

http://www.jaktojagare.se/sokresultat/?q=Pia Cl

Vapendirektivet är nu inne i slutförhandlingarna så skicka gärna en blänkare till din eupolitiker för att stoppa drevet mot jägare och sportskyttar.

malin.bjork@europarl.europa.eu; peter.lundgren@europarl.europa.eu; kristina.winberg@europarl.europa.eu; marita.ulvskog@europarl.europa.eu; jens.nilsson@europarl.europa.eu; olle.ludvigsson@europarl.europa.eu; anna.hedh@europarl.europa.eu; jytte.guteland@europarl.europa.eu; gunnar.hokmark@europarl.europa.eu; christofer.fjellner@europarl.europa.eu; annamaria.corazzabildt@europarl.europa.eu; max.andersson@europarl.europa.eu; lars.adaktusson@europarl.europa.eu; cecilia.wikstrom@europarl.europa.eu; jasenko.selimovic@europarl.europa.eu; soraya.post@europarl.europa.eu; fredrick.federley@europarl.europa.eu

Tackar för den listan! Har mailat dem nu. 

EDIT:

Det saknades dock tre parlamentariker från MP på listan, var kanske medvetet? Men här är de saknade iaf:

linnea.engstrom@ep.europa.eu
jakop.dalunde@europarl.europa.eu
bodil.valero@ep.europa.eu

Publicerat

Max Andersson mp är med på listan. I det svaret jag  har fått hänvisar han till Valero, en mer än lovligt förvirrad politiker och jaktmotståndare. 

Det är ju upp till var och en om man anser en dialog med sådana människor meningsfull.

Publicerat

Lyssna direkt från hästens mun vad som är på g istället. Nuläget är att bara halvautomater som har stora magasin införda i vapnet blir förbjudna (ja jag vet hur korkat det låter men), men innan det är klart vet man ju aldrig...

https://www.youtube.com/watch?v=BBsU2nRO9p8

Publicerat

Införda? - Nåja de är inget mindre än rent vansinne att framställa ett förslag med en sådan formulering, med insikter om exempelvis hur det kommer att hanteras i Sverige.

Så slaget är förlorat, hur går det med kriget? /C 

Publicerat

Vill minnas att hästen sa innan vi gick med att vi skulle få jaga morkulla, korp och kunna reglera våra rovdjursstammar för det var ingen fråga för EU. Nu lägger man sig i vilka verktyg jag ska använda när jag ska utöva mina hobbys som jägare och sportskytte. Dessutom har man ju helt frångått sitt eget regelverk hur beslut ska fattas som tex konsekvensanalys. När man trycker igenom ett beslut som flertalet berörda tycker är katastrofalt dåligt i sin enfaldiga enkelspårighet riskerar man i dessa Brexit tider att man alienierar ytterligare en stor grupp invånare. 

Publicerat

http://www.svd.se/tuff-kritik-mot-eu-forslag-om-skarpta-vapenlagar

Det verkar inte gå så bra för kommissionen, vi kan ju bara hoppas på att förslaget dras tillbaka i dess helhet. Att komma överens om sådant som är bra i förslaget är nog lättare att köra igenom separat och det jag tänker på är hur EU vill definiera ett deaktiverat vapen för tex samlings eller utbildningsändamål. 

Publicerat

Jag hoppas jag har fel men den andemening jag läste in i artikeln var att jägare och sportskyttar sätter käppar i hjulen för åtgärder som skulle höja medborgarnas säkerhet. :confused:

Ingenstans stod det ju i artikeln att det nya lagförslaget inte berör olagliga vapen, som de facto är problemet, för fem öre och att det inte heller är EU-kommissionens avsikt.

Publicerat
2 hours ago Holz sa:

Jag hoppas jag har fel men den andemening jag läste in i artikeln var att jägare och sportskyttar sätter käppar i hjulen för åtgärder som skulle höja medborgarnas säkerhet. :confused:

Ingenstans stod det ju i artikeln att det nya lagförslaget inte berör olagliga vapen, som de facto är problemet, för fem öre och att det inte heller är EU-kommissionens avsikt.

Vad hade du väntat dig av mainstream-media?

Publicerat

Visst försöker sportskyttar och flertalet jägarorganisationer i Europa stoppa förslaget då det vänder sig i sin helhet mot denna mycket laglydig grupp EU invånare. Terrorister och förortsbor bryr sig nog inte om att dom bara får ha tioskottsmag i sina redan illegala vapen.

Publicerat
3 hours ago dru sa:

Vad hade du väntat dig av mainstream-media?

Nä, kan inte påstå att jag är särskilt förvånad.

Publicerat

Dubble 

• 2 weeks later...
Publicerat
På Sunday, November 20, 2016 at 21:27 6.5x55SM sa:

Fan vad jag blir leds. Ut ur EU!

Även Norge och Schweiz berörs av detta, trots att de inte är medlemmar i EU.

UK som är på väg ut ur EU har redan hårdare regler än vad som föreslås av kommissionen....

"Tack vare" Thorsell m.fl. lär jag inte lyckas förnya alla mina pistollicenser nästa gång. Helt utan inblandning av EU har en ny FAP införts.

• 4 weeks later...
Publicerat

http://www.svd.se/det-finns-skal-att-vara-orolig-for-vapendirektivet/om/debatt

Att ljugeman inte ska låta dom som ytterst drabbas sitta med i "expertgruppen" är kanske inte så förvånande med tanke på hur han har agerat tidigare i denna fråga. Spekulerar man för mycket om man förutsätter att Peter Thorsell som är självutnämd expert kommer att sitta på honnörsplats vapenexpertgruppens bord ?

Publicerat

Saxat från artikeln: "Det blir även femårslicenser på alla skjutvapen."

Skall det gälla jaktvapen? Antingen har jag missat något fatalt i debatten eller så är skribenten ute och cyklar...?

Publicerat

Skribenten nämner ju vilket kaos det kommer att bli när både jägare och sportskyttar ska köa vart femte år för att förnya licensen.