Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EU planer att förbjuda fler vapentyper och magasin

Featured Replies

• Svar 205
  • Visningar 17,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Politk är att vilja som en svensk politiker en gång sa. Det är därmed - notera - inte att kunna eller förstå. Man vill - alltså kan man. Och vill man då "väl" så - tja. då kan man ju göra som man

• Det gäller hela MP....... /T

• Jag orkar inte läsa ytterligare en artikel/insändare/intervju/whatever med någon "förståsigpåare" eller beslutsfattare som är lika insatt i vapenägandet som jag är i de extremare formerna av knyppling

Posted Images

Publicerat
46 minutes ago Luger6 sa:

https://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2017/02/forbundet-diskuterade-vapen-med-ministern/

Nu vill förbundets "vapenexperter" hjälpa Thorsell igen. Undras hur många medlemmar det kommer att kosta denna gången?

Det beror ju på vilka frågor förbundet prioriterar denna gången, men är det slopad motivering för vapen 5+6, slopat krav på dämpare och önskemålet att bara EU's vapenpass skall räcka vid införsel som "pris" för en hel hoper nya dumma förbud som t ex förbud på halvisar med lösa magasin eller något av de andra tokerierna så hoppas jag de som fortfarande är kvar i förbundet och blir missnöjda också kliver av.

Det kan också vara så att det är vår enda chans att få in sakkunniga i debatten som faktiskt får stopp på dumheterna?

Jag har mina egna teorier om vad detta kommer att leda till men det håller jag för mig själv eftersom det, trots allt, bara är teorier - som kan vara fel...

...men de kan också vara rätt. Har dock smått tappat tron på att realism kommer att vara ett ledord i de diskussionerna och i stället för att bråka så tar man det lilla man får, men det är ju lätt att säga som sittandes utanför.

Publicerat

Ska man göra inskränkningar på sikt vad gäller krutvapen så får man nog bjussa på lite annat så att den stora massan ändå är nöjd. De flesta jägare är nog rätt ointresserade av dynamiska skyttarnas AR-15.

Att snart tillåta jakt med pilbåge vore ett smart sätt att förvilla/blidka en del av jägarkåren medan man börjar införa alltfler begränsningar i andra änden.

Mot en framtid om x antal år likt den i Demolition Man där man bötfälls direkt och automatiskt när man svär...

Publicerat
5 hours ago Luger6 sa:

https://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2017/02/forbundet-diskuterade-vapen-med-ministern/

Nu vill förbundets "vapenexperter" hjälpa Thorsell igen. Undras hur många medlemmar det kommer att kosta denna gången?

I sammanhanget är jag nog spontant ganska nöjd med att representanter för jägare är med i denna grupp då det enligt första utsago inte skulle finnas med några representanter alls från varken jägarsidan eller sportskyttesidan i denna "expertgrupp". 

Är dock överlag fortsatt pessimistiskt till hela denna historia och jag tvivlar starkt på att kommer komma något positivt ur den. Ambitionen från politiskt håll lär ju vara att landet brunsås  åter igen ska bli bäst i klassen...

Publicerat

Så länge förbundet ska vara med vet man att det kommer skita sig. 

Näe, tråden på RS innehåller riktiga experter men de lär vi inte få se i denna expertgrupp för då blir det baserat på fakta och kunskap.

Peter thorsell och Ola Wäliima gillar ju mer alternativa fakta som youtube, egen inkompetens och drömmar.

Publicerat

Ja det där är inte ens att anse som valfläsk. Vad gäller dämpare vore det bättre de kämpade för att de vore licensfria* och att man får ha dom på vilket vapen man vill.

*krav för att få köpa är att man i handeln visar upp en godkänd vapenlicens , målskytte eller jakt. Då blir det fortfarande olagligt för kriminella att inneha dom.

Publicerat
11 minutes ago Dansken sa:

Förbundet har tidigare begärt ändringar i lagtexten avseende.

• Slopad behovsmotivering för femte och sjätte jaktvapnet
  • Slopat krav på licens för ljuddämpare
  • Underlätta införselskraven genom att bara kräva EU:s vapenpass

Ska detta vara någon "seger" ?
5 och 6 vapnet är inget problem- man måste bara motivera dom: då får man licenserna.
En utökad garderob vore en seger.
Ljuddämparlicensen är egentligen inget problem- löjligt kanske: men den får man också. 250 kronor kan jag betala
Vem gagnar sista punkten ? Utländska jägare ? Har jag någon nytta av att förbundet "slåss" för detta ?

Seger kanske är lite överdrivet men frågan nu handlar ju om hur det nya direktivet ska implementeras (alltså hur mycket försämringar av det befintliga regelverket som ska införas). Från början skulle ingen på "vapensidan" få vara med i de diskussionerna utan det skulle som jag förstod det i princip  bara vara Thorsell & co. som skulle ingå i den expertgruppen. Nu har vi iaf. en brukarrepresentant med.

Sen kan jag också tycka att det inte borde ses som en seger utan snarare som en självklarhet att man tar med representater från jägar- och sportskyttesidan i en sådan grupp!

Publicerat

Tyvärr så har jag inget större förtroende för inriktningen på förbundets arbete i vapenlicens frågor. Jag tillhör nog ändå den gruppen av människor som har mer förståelse än andra för att en organisation som förbundet ibland måste taktisera och få myndigheter mfl att ha en välvillig inställning till den egna organisationen. I vapenfrågor har man dock gått långt längre än jag kan tycka försvarbart. Kanske extra illa när Ola som representant för förbundet vid något tillfälle uttryckt att det är Ok att applicera regler särskilt skrivna för halvautomater också på bultpangar. Regler som absolut inte kan avskrivas som bidragande till skadeskjutningar. Jag tänker då på tex pistolgrepp. Det finns flera utredningar som visar att det är lättare att lära sig korrekta avfyrningar med ett pistolgrepp än med lite mer klassiska kolvgrepp. (Även om de är militära och svåra att få dela med sig av så är jag säker på att Ola mfl har tillgång till liknande) Det är ju inte heller bara av estetiska skäl som alla lite modernare eftermarknadskolvar i väldigt hög grad försöker efterlikna denna typ av grepp.

Enligt min mening så smet förbundet dessutom undan diskussionen om vad man egentligen borde jobba för vapenmässigt i senaste justeringen av vapenpolicyn. Det gör oron än större.

MVH // Henrik

Publicerat

"Nu har vi iaf. en brukarrepresentant med."

Nu kanske jag tar i -men hellre ingen än en Quisling som legitimerar alternativa fakta så som sanning för samtliga jägare och skyttar. Detta ger den "Trumpaniserade" PT stöd genom att denne då kan hävda att han har dem bakom sig.

Publicerat
11 minutes ago sos sa:

"Nu har vi iaf. en brukarrepresentant med."

Nu kanske jag tar i -men hellre ingen än en Quisling som legitimerar alternativa fakta så som sanning för samtliga jägare och skyttar. Detta ger den "Trumpaniserade" PT stöd genom att denne då kan hävda att han har dem bakom sig.

Personligen hoppas jag dels att SJF tagit åt sig av kritiken som varit gällande deras tidigare hantering av vapenfrågor och dels att detta även innebär att representanter från skytteförbunden också blir inbjudna att ingå i denna grupp.

Har dock svårt att se hur något skulle vara värre i denna fråga än att ge Thorsell & Co. fria tyglar...

Publicerat

Jo, ett förbund som böjer sig bakåt för att vara han till lags, då kan PT säga att det är jägarna/vapenägarna själva som vill ha det si eller så.

Så det är värre att vara representerad av backstabbers än inga alls.

Givetvis ska sportskyttarna ha egna representanter.

Rättare sagt, ALLA förbund under det finns vapenägare ska ha representanter.

Publicerat
18 minutes ago Finskavapen sa:

Jo, ett förbund som böjer sig bakåt för att vara han till lags, då kan PT säga att det är jägarna/vapenägarna själva som vill ha det si eller så.

Så det är värre att vara representerad av backstabbers än inga alls.

Givetvis ska sportskyttarna ha egna representanter.

Rättare sagt, ALLA förbund under det finns vapenägare ska ha representanter.

Ok, sant att det kan ge legitimitet för besluten som fattas, men i praktiken tror jag det är helt egalt och de beslut som fattas kommer vi få leva med länge oavsett hur legitima de är.

Så min syn på detta är mer i still med att är jag tvungen att spela så spelar jag hellre på hästen som har 0,001% sannolikhet att vinna än den som har 0%. Förhoppningsvis blir oddsen för att undvika total misär än lite bättre om samtliga förbund med vapneägare som medlemmar också får vara med.

Publicerat

Om PT får bestämma själv och göra galet utan hjälp av likasinnade från våra led kan det i framtiden bli enklare att bestrida då det inte har ursprung från våra led.

Är OW och Co. med och hjälper honom blir det svårare då det bara kommer hänvisas just till deras medverkande, mao, vi har själva valt.

Skulle faktiskt inte vilja ha någon representant från svjf med, ta alla förbund utom dom om det ändå ska vara folk med så kanske det går att rädda något.

Att vi får det ruttna äpplet oavsett är redan klart.

Publicerat
2 hours ago Finskavapen sa:

Om PT får bestämma själv och göra galet utan hjälp av likasinnade från våra led kan det i framtiden bli enklare att bestrida då det inte har ursprung från våra led.

Är OW och Co. med och hjälper honom blir det svårare då det bara kommer hänvisas just till deras medverkande, mao, vi har själva valt.

Skulle faktiskt inte vilja ha någon representant från svjf med, ta alla förbund utom dom om det ändå ska vara folk med så kanske det går att rädda något.

Att vi får det ruttna äpplet oavsett är redan klart.

Jag är nog mer pessimistisk gällande möjligheten att bestrida och ändra de beslut som tas så jag sätter min förhoppning till ev. förebyggande åtgärder...rätt eller fel får tiden utvisa.

Publicerat
6 minutes ago Holz sa:

Jag är nog mer pessimistisk gällande möjligheten att bestrida och ändra de beslut som tas så jag sätter min förhoppning till ev. förebyggande åtgärder...rätt eller fel får tiden utvisa.

Håller med dig, men det är iaf kanske lite lättare om man kan säga sig vara överkörd snarare än ångerfull för ens delaktighet.

Publicerat

OT fråga men varför blir ingen från sportskytteförbunden inbjudna? Är det för att de är så segregerade och inte kan föra en global talan? (jag vet hur man snackar mindre väl om andra discipliner inom sportskyttet... har ju själv varit aktiv på hög nivå inom English Sporting och FITASC och inte hade vi mycket till övers för Skeet, OT och DTL direkt... :blush: ) 

Det blir svårt för oss i jägarkåren att driva rena skyttefrågor, eller förbud kring utövandet, när vi är enade för att bedriva just vår jakt - och det är väl här frågor som pistolgrepp och lösa magasin kommer att falla mellan de glest ställda stolarna. Kanske SJF kanske bara hittar de tre punkterna (motivering för 5+6, licens för dämpare och vapenpass) som de enda renodlade jaktfrågorna? Alla andra kanske slår över hela fältet?

I min värld så skulle det bara finnas en fråga och det är varför man skall förändra (läs; försämra) för en grupp extremt laglydiga - och licensierade - människor när problematiken handlar om illegala vapen i händerna på kriminella! 

Publicerat

Jag hade hellre sett en enad front av vapenägare än den splittrade skara vi kan samla idag som motvikt till Thorsell & Co.

Sportskyttarna är inte enade och jägarförbunden drar inte helt åt samma håll - det spretar, vilket Thorsell inte är sen att utnyttja. Det hade i mina ögon varit bättre med en gemensam "grundutbildning vapen" med påbyggnad jakt eller skytte. Då hade vi haft en gemensam plattform att slåss från.

Att ha med OW som något slags rådgivare är ingen höjdare, han må kanske kunna sin juridik men om det blir vapentekniska frågor så kommer nog mantrat "för ihållande eld" och andra floskler farande , det finns vapenkunniga personer inom SJF - varför inte lyfta fram dessa?

Raggarö

Publicerat

Så länge det finns folk inom de egna leden som inte kan förstå att andra har gjort andra val vad gäller material och form på sina vapen, tja då kommer vi vara rökta gentemot tjänstemäns och politikers personliga åsikter. Det är ingen annan än medlemmarna i de olika förbunden som orsakar splittringen och ger fri väg för PT & Co.

Publicerat

Jag har inget emot att motivera det femte och sjätte vapnet, jag kan motivera samtliga mina - så den fajten kan de lägga ned för min del. De får dock gärna fightas för en garderob på i vart fall 10 vapen, med motivering om så krävs - men utan synnerliga skäl och annan mumbo-jumbo.

Likaså för att dämpare skall bli licensfria, det är så befriande att plinka med 22:an med dämpare och utan muffar på öronen.

Publicerat

Trippelsuck...

Vid mötet fanns flera representanter från skytterörelsen med också. Och vi diskuterar löpande med dem, för att vi gemensamt ska lyckas stoppa så många som möjligt av de dumma förslagen som lanserats från olika håll. Jag ORKAR inte harva igenom den här sörjan igen, eftersom jag känner igen alla argument från tidigare och de fortfarande bygger på en massa gissningar, fantasier och konspirationsteorier. Samt delvis närmast antika händelser, där SJF ändrat hantering flera gånger om sedan dess. Ofta beroende på framförd kritik, som dock ältas vidare i det oändliga trots att den rör sådant som fixats.

Ola redogjorde för läget på det öppna skytteseminarium som vi anordnade i fredags och de som var där lär knappast tro att han eller vi gör något annat än kämpar mot idiotreglerna.

Men nej, jag tänker inte gå i polemik om detta igen; somliga här har bestämt sig och INGENTING av vad vi gör kommer att påverka era åsikter. Inte heller att jag lägger tid på att förklara, vilket alltså är meningslöst slösande med tid.

Publicerat

Vi var  92 st i Fredags på Öster malma flera från konkurrentförbundet  jag är med i båda.

Jag kan sägas representera skyttet genom att vara aktiv i både dynamiskt som Nationellt skytte

både som skytt och och aktiv på förbunds och kretsnivå.

Ingen ställde några frågor till Ola det hade varit ett gyllene tillfälle att diskutera frågorna.

Jag pratade med dom som representerade jägarnas riksförbund och dom hade inga invändningar

mot Olas tolkning.

Skytteförbunden driver sin egen agenda mot myndighetera. men i vissa frågor sammarbetar vi över gränserna.

Synd bara att inga som tycker olika var där.

Det var en bra dag mycket informativ .

Ps Fedrik jag bredvid juristen

Publicerat

Bra man ska bara lita på att några som var på ett möte det inte finns information om eller från , vad sas och kom ni fram till? Hur lät tolkningarna?

Öster malma är ju lite längre bort än ett stenkast och givetvis förutsätter ni att ALLA bara åker förbi titt som tätt i hopp om att det är möte om just vapenlagarna just då?

Varför har inte informationen gått ut via brev eller mail, jag är med i båda förbunden men inte hört ett pip om något möte.

Och nej, jag kan inte lita på att någon(OW och SVJF) som inte anser sig agerat fel ens om man tittar i backspegeln plötsligt ska vara utsänd av gudarna som en stor frälsare när de i grunden är kvar på samma ståndpunkt idag vilket trådar från senaste månaderna både här och grannkanalen vittnar om. De får baske mig visa i handling/ord/skrift först vad de ändrat. Den nya policyn de kom med var inget annat än sticka huvudet i sanden.

Så det behövs att informationen  går ut tydligt och snabbt. Finns inte ett ord skrivet om något möte på förbundets sida över värmland. På huvudförbundets sida finns skytteseminarium (som jag kollade enbart efter att ni sa det i tråden) och man får lov att läsa dagordningen för att hitta att vapendirektivet skall avhandlas.

Publicerat

Tja, jag träffade då två värmlänningar som var där i egenskap av skytteinstruktörer... vad länsföreningarna lägger ut på sina hemsidor styr (förstås) de, inte vi som arbetar nationellt.

Självklart förutsätter jag inte att alla intresserade tar sig till Öster malma. Det är dock litet tröttsamt att all den information som går ut via hemsidor, Svensk jJakt osv bara misstros eller aktivt misstolkas till något som blir en totalt förvriden bild.

Publicerat

Kan det bero på att de som jobbar nationellt är lite usla på uppdateringar med bra information månne?

Nog borde väl även det nationella planet se till att länsförbunden är uppdaterade och att det verkligen tricklar nedåt? Vad är hemsidorna annars till för?

För det är inte bara något som drabbar oss nu, det drabbar framtida jägare också.

Jag har ingen förvriden bild utav att detta dravvel som kommer enbart drabbar lagliga vapenägare och att det är baserat på alternativa fakta, eller att det luktar ruttet från början till slut. Vad gäller tolkningar så är det allt som finns från någon, mig OW eller PT. Inget är bestämt ön men det blir knappast nån skatt  id regnbågens slut för då skulle laglydiga vapen inte alls vara på tapeten. Till det lägger vi de senaste 8-10 årens track record. Så säg mig, VARFÖR ska jag vara odelat positiv?