Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EU planer att förbjuda fler vapentyper och magasin

Featured Replies

Publicerat

Jag hoppas verkligen det inte blir några tidsbegränsade licenser på jaktvapen för då kommer det fort att bli problem när folk inte får dem förnyade i tid! Inte ens England som har så strikta vapenlagar har sådana dumheter, Där är det personen som har licens och när man till slut blir beviljad licens (de få som får det) så är det klart sen. Bara köpa, inga väntetider eller liknande.

Vad skulle överhuvudtaget syftet vara med tidsbegränsade licenser? Skall de ompröva behovet vart femte år eller är det bara ett spel för galleriet? Jag hade hört att det snackades om att införa tidsbegränsade licenser för alla sportvapen, men jag har inte hört att det också skulle gälla jaktvapen? Någon som kan dementera eller bekräfta detta!?

Sicken soppa... suck.

• Svar 205
  • Visningar 17,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Politk är att vilja som en svensk politiker en gång sa. Det är därmed - notera - inte att kunna eller förstå. Man vill - alltså kan man. Och vill man då "väl" så - tja. då kan man ju göra som man

• Det gäller hela MP....... /T

• Jag orkar inte läsa ytterligare en artikel/insändare/intervju/whatever med någon "förståsigpåare" eller beslutsfattare som är lika insatt i vapenägandet som jag är i de extremare formerna av knyppling

Posted Images

Publicerat

Är inte insatt i alla detaljer men följande går att läsa i en av länkarna i pressmeddelandet från EU-kommissionen från den 20 december. Det rör sig om ett tillägg gällande vapen i kategori B (Repeter och halvautomater)

In Article 7, the following subparagraph is added to paragraph 4:
‘The maximum limits shall not exceed five years. The authorisation may be renewed if the conditions on the basis of which it was granted are still fulfilled.

Pressmeddelande:

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-4464_en.htm

Länk till förslagna tillägg (Commission proposal to amend the Firearms Directive):

ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/1/translations/en/renditions/native

Publicerat

Men dagens licenshandläggningstider och den extra köbildning det kommer att bli av detta får man ansöka om förnyad licens direkt när man får licensen för att inte åka fast för "olaga vapeninnehav" om 5 år när dom ännu inte har hunnit behandla ärendet...

Jag röstade varken på MP eller Ynkeman

Publicerat

Den stora frågan är dock. Gäller en eventuell 5 års licens på de vapen du redan har. Eller bara nyinskaffade (efter det börjat gälla)

Isf lär det inte bli mycket bytt i vapenskåpet :)

//RmK

Publicerat

Å fan, den biten hade jag missat i pressmeddelandet... <_<

Tänk er följande scenario: sex olika vapen i garderoben och två dämpare varav alla är inköpta vid olika tillfällen. (blir det femårsgräns på vapen så blir det säkert det på dämpare också, det kan man nog vara rätt säker på) Det skulle innebära att man i värsta fall måste söka om minst en licens varje år, och skulle man av någon oförklarlig anledning bomma att ansöka om förlängning i tid - eller att de inte hunnit behandla din ansökan i tid (vilket lär bli jävligt troligt) så blir du plötsligt kriminell över en natt och måste omedelbums lämna in det aktuella vapnet till polisen under tiden din ansökan behandlas. Dock tror jag de kommer att få det svårt att driva igenom den saken om de själva är sena, men jag blir inte förvånad av något längre.

Vad av detta skall leda till att vi får bort de kriminellas vapen? Hur mycket kommer inte detta att kosta och är det inte helt vansinnigt att pissa bort våra skattemedel på ett sådant galet förslag/beslut???

Inför dödsstraff livstids fängelse för innehav av illegala vapen i stället för det är det enda som kan göra någon skillnad! Att jävlas med en av de mest laglydiga grupperna i samhället är ju knappast rätt lösning... Jag blir så trött...

I England hade vi femårsgräns på våra licenser, men syftet var mer att säkerställa att de på så vis hade aktuell adress på de som hade flyttat och inte meddelat den nya adressen till polisen - vilket man egentligen var tvungen att göra. Men man behövde inte söka om någon licens utan den nya damp ner i brevlådan, eller om man fick hämta ut den, minns inte riktigt längre, men det var konstruerat så att vi vapeninnehavare inte skulle drabbas av problematiken med att ha missat att söka ny licens. Där borta hade man också en lång historia med IRA och ett antal attentat och en massa politiker som drabbades av panik när de till slut sprängde en bomb i Guildford i förhoppning om att döda lite militärer på en pub. Tyvärr valde de fel pub och fel dag i veckan och det var bara civila offer, men kort därefter så förbjöd man alla handeldvapen - inklusive polisens - och det blev extremt svårt att få vapenlicens. I dag har man erkänt att det var ett korkat och förhastat beslut som inte hade någon effekt alls, men när politiker får panik så blir det alltid något vansinne som går ut över helt fel grupper i samhället. Polisen i England blev avväpnade över en natt och måste sen dess ha en piketbil som kör ut MP5:or vid behov, men annars skall de klara sig med batong och pepparspray... 

Vad tror ni oddsen är att polisen börjar skicka ut licenser självmant här varje gång en licens går ut?... 

Jag tror inte vi får behålla våra gamla licenser om de skall trumma igenom detta, men det kan nog vara läge att se över sin garderob ändå innan denna soppan får fotfäste för finns det en chans att det inte blir så är det ju trevligt att ha vapen man tror man klarar sig med resten av livet? 

Swexit ja tack, även om det skulle göra någon skillnad.

Publicerat

För min egen del blir det i genomsnitt en tusenlapp om året i "förnyelseslicenser" plus vad jag eventuellt handlar/ byter ut- om inte det blir förbjudet :huh:

Publicerat

Tur att det är nyval vart fjärde år!

Publicerat
10 minutes ago Dansken sa:

För min egen del blir det i genomsnitt en tusenlapp om året i "förnyelseslicenser" plus vad jag eventuellt handlar/ byter ut- om inte det blir förbjudet :huh:

Givet att alla licenserna blir 5 års (alltså införande av retroaktiv lagstiftning) skulle kosta mig i runda slänga 2500 kr årligen. Inget jag går i KK för direkt - men rent principiellt är det rättsvidrigt så det förslår.

6 minutes ago Nils l sa:

Tur att det är nyval vart fjärde år!

Man får ju hoppas att även Svensson inser det nästa gång - vilket jag starkt tvivlar på. Däremot kan valet 2022 bli väldigt intressant.

/T

Publicerat

Swexit

Publicerat

Generellt sett får man inte återkalla ett gynnande förvaltningsbeslut. Det finns så klart undantag när beslutet var uppenbart felaktigt men i övrigt kan man vara lugn. Jämför med gamla hus byggde inpå vattendrag. Huset byggdes enligt tidens gällande lagar och får således stå kvar, trots att det strider mot dagens gällande lagar. 

Publicerat
12 minutes ago Carl A sa:

Swexit

Nu är jag inte övertygad om att ett swexit skulle lösa dessa problemen i sig.

Problemet (och möjligheten) med EU är att det skapades för att vara demokratiskt på ytan, men i själva verket skulle fungera reglerande på demokratin. Det var ett fredsprojekt för att undvika fler krig i europa och byggde på (och bygger fortfarande på) devisen att om man handlar med varandra för man inte krig med varandra. 1952 var det två saker man såg som kritiska för resonemanget - stål och kol. Sålunda reglerade man produktion och försäljning av stål och kol överstatligt. Ety - utan kol och stål inga tånx. Inga tånx, inget blitzkrieg.....

För att då se till att regleringen höll även om en nation skulle börja brösta upp sig infördes i systemet en ganska långt driven kontroll och regelring av vilka beslut som egentligen får fattas (en begränsning av demokratin skulle man kunna säga - ni får välja men inte alla alternativ är valbara). Så vissa beslut måste fattas enhetligt i flera nivåer i byråktratiska nivåer och strukturer som inte alltid är enkla att begripa sig på. Vissa kallar det för en fransk lösning - det är ju det land som oftast i hela världen demokratiskt valt att avskaffa just demokratin - och i efterdyningarna av andra världskriget så köpte fler länder konceptet- och EU likt frankrike är extremt byråkratiskt styrt.

Däri ligger mycket av EUs problem eftersom man blivit kidnappad av sina egna högttravande löften och visoner. Dessa löften och deklarationer gjordes i skuggan av kommunistisk diktatur i central och östeuropa och av minnet från de båda världskrigen. Hela konceptet med frihet, marknadsekonomi, rätt till asyl och hela köret skrevs inte för hela världen - det skrevs för europeer. Inte för resten av planeten.

Nu ser man konsekvenserna av globaliseringen i kombination med det som var avsett före europeer, inte resten av världen -  en impolderad industriproduktion, enorm lönepress på "enklare arbeten" vilket gjort den ena hörnstenen av EU pissura - facken och socialdemokratin. Kanske inte socialdemokratin eller facken i sig eftersom de kidnappats av identitetsvänstern som helt sonika vände arbetarna ryggen i jakt på udda minoriteter att gulla med - men deras väljare som allt mer flyr till en "arbetarklasshöger" som säger fuck globalization. Den andra hörnstenen - de konservativa - har då hamnat i lite obalans. I synnerhet som de liksom inser att pengarna ligger i globalisering och marginalisering av arbetarna, men politiken allt mer kräver det omvända vilket slår på deras väljares önskan om att få studera och resa fritt, ofta och länge. Nästa sten att delas är den konervativa - i en klassisk konservativ och en neokonservativ.

Briiterna röstade för Brexit, amerikanerna röstade för Trump - alla ser vad som håller på att hända..... EU med sina inbyggda spärrar tarvar som regel två val för att en demokratisk förändring ska kunna ge genomslag, om nu inte EU själv ger sig på att förändra sina egna strukturer. Grejen är att EU inte kommer att mäkta med det - makt är något man tar, och de som har makt lär inte vilja ge bort den i första taget. Så även om valen 2017-18 kommer att innebära stora skillnader nationellt så kommer EU att bestå. Men valen 2020-2022 kommer det att bli desto blodigare i Bryssel/Strasbourg för de stackars byråkraterna. Då kommer förändringstrycket är vara gigantiskt och man kommer att svänga 180 grader i massor av "sanningar" under en enorm press av medlemsstater som kommer att säga typ "make europe great again!". Med tiden kommer vi att se på den mångkulturella indentitetsvänstern som vi ser på 68-rörelsen i dag - dvs som en flock förledda idioter och babblande fåntrattar. Om 50-60 år kommer det en sådan våg..... I deologiskt sett har de nämligen kommit med runt 60 års mellanrum.

Jag tror - och hoppas - att sverige är medlem i EU 2022, för det EU som kommer att finnas då kommer att vara något helt annat än tramset vi har i dag. Däri ligger möjligheterna.

/T

Publicerat

Jag gillar att du ser möjligheterna istället för att bara vara bitter!

Det finns alldeles för många "bitter-xxx" och tappade sugar i världen!!!

Publicerat

Personligen gillar jag verkligen argumentet att det är bättre att rösta för detta (genomusla) direktiv nu för annars kommer nästa förslag vara än värre! :wallbash::wallbash::wallbash::wallbash:

Visst kan det bli så, men den risken känns tämligen lätt att undivka om man istället förekommer foliehattarna och tar fram ett eget förslag som bygger på relevant fakta, empirisk data och sakkunskap istället för som nu på åsikter, ideologi och hittepåfakta. Om man dessutom väljer att följa EU:s egna processer för hur arbetsordningen ska se ut så kan det kanske t.o.m. bli ett rätt bra förslag som hanterar det verkliga problemet med olagliga vapen.

Publicerat

Tyvärr blir det så att Svensken knyter näven i byxfickan, mumlar lite halvhögt om orättvisorna, men gör inget åt saken.  PMT, tror du blir en given minister, när jägarepartiet tar över i riksdagen.

Publicerat

Vad det gäller enhandsvapen har väl polisen uppmanat ägarna att behålla sina vapen hemma när man inte hinner skriva ut en förnyelse av licensen. Dock vet man att man uppmanar till ett lagbrott, så det är inget som man får på papper direkt.

Tjeckerna verkar ha kommit på en bra lösning på EU tokerierna,  man skriver in rätten att förvärva och äga vapen i grundlagen!

Publicerat
2 hours ago henke67 sa:

Jag gillar att du ser möjligheterna istället för att bara vara bitter!

Det finns alldeles för många "bitter-xxx" och tappade sugar i världen!!!

På kort sikt ser jag ytterst begränsade möjligheter till ens marginell framgång. Men 2020-2022 ser jag stora möjligheter till att EU förändras till det man skulle gjort EU till redan från början.

Grejen med demokrati är att den förgör sig själv om "makten" upphör att vara demokratisk. Problemet med demokrati är inte att Hitler och Trump röstas fram, utan att de röstas fram för det uppfattas inte som om det finns vettigare allternativ. Något partistrateger i de etablerade partierna gör allt de kan för att hitta vägar runt just nu.....

I elakt spel håller man god min tills man har en bättre hand. Då ger man igen, med ränta.

/T

Publicerat
37 minutes ago Luger6 sa:

Vad det gäller enhandsvapen har väl polisen uppmanat ägarna att behålla sina vapen hemma när man inte hinner skriva ut en förnyelse av licensen. Dock vet man att man uppmanar till ett lagbrott, så det är inget som man får på papper direkt.

Nja, jag vet två personer här i Skåneland som gjorde det för ett par år sedan med rätt bökig utgång i båda fallen då länsman krävde in dessa vapen och sen satte ordentliga käppar i hjulen för att rätta till problemet... En av dessa individerna gav upp och fick aldrig sin licens igen, den andra tror jag fick sin tillbaka, men det skall jag inte svära på...?

Rätt jobbigt att bli utredd för vapenbrott när det kanske är ens yrke.

Publicerat
1 hour ago Luger6 sa:

Tjeckerna verkar ha kommit på en bra lösning på EU tokerierna,  man skriver in rätten att förvärva och äga vapen i grundlagen!

är det inte så att det finns enparagraf att luta sig mot i detta fall vid förnyelse av licens på tidsbegränsade tillstånd?

Spuhr var rätt säker på det.

/Kalle

Publicerat
3 hours ago Islänningen sa:

Tyvärr blir det så att Svensken knyter näven i byxfickan, mumlar lite halvhögt om orättvisorna, men gör inget åt saken.  PMT, tror du blir en given minister, när jägarepartiet tar över i riksdagen.

Då kommer alla gamla stiga och annat jufs bli förbjudet, enbart brytvapen med själ kommer vara lagligt för oss.. 

Publicerat
1 hour ago exabit sa:

Det värsta med den här soppan är ju hur ofantligt mycket pengar man lägger ner på att hitta på en massa meningslösa regler och formuleringar som gör noll nytta i sista änden. Är man inte EU-motståndare innan så...

Som om inte pengarna räcker till så är man uppfinnig likt prins John för att få in mera.

http://www.smp.se/ledare/ny-eu-niva-av-idioti/

Publicerat

Om det mot förmodan skulle införas femårslicenser på nyförvärv skulle det nog bli en katastrof gör vapenhandlarna, folk skulle dra sig för att byta bössa för att slippa krånglet.

Skulle det även gälla retroaktivt så skulle det vara minst lika illa då många säkert skulle minska på garderoben för att minimera jävulskapet.

Inte alls bra för branschen. :angry:

Publicerat

Marknaden för pistol och revolver blev väl skjuten i sank i och med femårslicenserna. Vem lägger 40-50 papp på en racepang som man kan bli av med på grund av någon lokal/central hittepåregel som inte ens var uppfunnen då man köpte pangen?

Hur många kommer att avstå den nya DSen eller för den delen en top off the line bultpang för 60-70 papp när man inte vet om man blir tvingad att sälja om fem år? Vårat ,som PMT säger, underutvecklade land vad det gäller vapenkultur kommer att bli ännu tråkigare när alla köper 6000kr plast bössor och turkhagelsmällor som man kan lämna in utan saknad om det skulle skita sig.

Publicerat

Tidningen Vapenägaren har skrivit ett antal artiklar hur Plisen har uppmanat till brott eller utövat utpressning för att få folk att sälja av sina enhandsvapen. Här kommer dock en artikel från en lokaltidning.

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/vapenagare-kraver-regelandring/

Vad det gäller Eu så kommer jag att tänka på ett citat från filmen Full Metal Jacket utalat av en inkallad GI: They took away our freedom and gave it to the gookers.

Jag måste avstå från mitt sätt att leva med jakt och sportskytte för att några av de milliontals hjälpbehövande  som EU tar in vill åstakomma ett slags kalifat i mellanöstern och utför terrorattacker i väst. Nä, tror inte det.

Många EU-länder har haft trupp i diverse länder och USA bombar väl 7-8 länder på regelbunden basis utan att officiellt vara i krig, det borde ju inte vara så förvånande att det finns folk som vill ge igen lite.

Att det behöver ge utslag på vad jag vill ha för bysse att jaga med är ju i mina ögon ganska omotiverat.

Publicerat

När det gäller förnyelse av licens för enhandsvapen så räcker det med en ansökningsavgift per tillfälle. Alltså förnyade jag alla sex samtidigt senast.

Enligt den nya FAP:en måste man vara aktiv "med det aktuella vapnet" tiden innan förnyandet. I mitt fall måste jag alltså se till att jag använder samtliga vapen "tillräckligt" flitigt om ett par år. Förhoppningsvis har inte FAP:en skärpts ytterligare innan dess, men nästa gång räknar jag kallt med att det blir omöjligt att styrka behov för samtliga vapen. Tack Peter Thorsell.

Apropå halvauto....

Igår fick jag min nya studsare, en Tikka T3x Varmint. Stolt visade jag den för min fru som fick provrikta och repetera den. "Det här verkar krångligt, brukar inte de flesta bössor sköta det där själv?" :P

Hon såg mig skjuta IPSC-SM Shotgun med min Akdal halvauto och hon vet ju att jag har en bygelrepeter (eftersom hennes Pappa också hade det), men att cylinderrepeter är den vanligaste vapentypen har tydligen gått henne helt förbi.