Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EU planer att förbjuda fler vapentyper och magasin

Featured Replies

Publicerat
41 minutes ago Islänningen sa:

När jag sökte licens på min 22a, som skulle bli vapen no 6, då fick jag frågan "men varför har du två vapen i kaliber 8x57?" 

Jag var tvungen att skrota arvegodset från farsan, för att få in 22an som vapen no 5.  Var inte prat om att den kunde bli no 6.

den hade ju varit superenkel att fixa: ena har kikarsikte och den andra har öppna riktmedel.

• Svar 205
  • Visningar 17,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Politk är att vilja som en svensk politiker en gång sa. Det är därmed - notera - inte att kunna eller förstå. Man vill - alltså kan man. Och vill man då "väl" så - tja. då kan man ju göra som man

• Det gäller hela MP....... /T

• Jag orkar inte läsa ytterligare en artikel/insändare/intervju/whatever med någon "förståsigpåare" eller beslutsfattare som är lika insatt i vapenägandet som jag är i de extremare formerna av knyppling

Posted Images

Publicerat

Har aldrig fått en fråga ang. mina motiveringar - med tanke på dagens taktik med förhalningar, inskränkningar och förbud så det känns det som en nödvändighet att ha en full garderob.

För det blir knappast förenklingar eller lättnader när det kommer till vapenfronten.

Publicerat
39 minutes ago Holz sa:

Oj, kan det verkligen vara så att det finns folk som låter bli att skaffa vapen nr. 5 & 6 bara för att de är rädda för att behöva motivera dem..!? Den tanken har faktiskt inte slagit mig tidigare.

Det är det...... det är väldigt vanligt att folk drar sig för att behöva bli kontaktad av en "myndighet" och i synnerhet inte en myndighet man inte begriper sig på.

Däremot är jag inte helt på det klara med mig själv om det är ett problem i vapenlagen eller ett problem på individerna i fråga.

/T

Publicerat
1 hour ago Islänningen sa:

När jag sökte licens på min 22a, som skulle bli vapen no 6, då fick jag frågan "men varför har du två vapen i kaliber 8x57?" 

Jag var tvungen att skrota arvegodset från farsan, för att få in 22an som vapen no 5.  Var inte prat om att den kunde bli no 6.

Hur kan två befintliga vapen som du redan har licens på vara ett problem när du söker på en 22:a? Obegripligt.

Publicerat
9 minutes ago pmt sa:

Det är det...... det är väldigt vanligt att folk drar sig för att behöva bli kontaktad av en "myndighet" och i synnerhet inte en myndighet man inte begriper sig på.

Däremot är jag inte helt på det klara med mig själv om det är ett problem i vapenlagen eller ett problem på individerna i fråga.

/T

Där ser man!

I dessa fall skulle jag dock själv ha svårt att skylla detta "problem" på vapenlagen...

Publicerat
9 hours ago exabit sa:

Jag har nog en större erfarenhet av motiveringar av 5:e och 6:e vapnet än de flesta, då jag fått skicka in en sådan kanske 25-30 gånger vid det här laget. Och man kan ju tycka att om NÅGON så borde en notorisk bössbytare som jag "stoppas" från att skaffa 5:e och 6:e vapnet om och om igen, men inte. Jag har aldrig fått en enda motivering det minsta ifrågasatt. I mina ögon är det bara en kryssruta för handläggaren:

- Motivering inskickad: ansökan beviljas
- Motivering saknas: ansökan avslås (fast ärligt talat har jag aldrig provat detta alternativ)

Så för min del är det i praktiken inget problem alls med krav på motivering. Är man normalbegåvad så klarar man av detta oerhört komplicerade nålsöga - jag är ett levande bevis på detta! Så att "slåss" för att avskaffa motiveringen känns ganska så meningslöst, såvida inte syftet är att tjäna poäng hos sina livrädda medlemmar som idag inte vågar skicka in ansökan på 5:e och 6:e vapnet pga rädsla för avslag och konflikter med ordningsmakten (jag tippar på att dessa personer är fler än man skulle vilja).

Grejen är att jag vill ha Fler än 6 bössor 

Publicerat

det är tur att jag har 9 st bössor då :P + 2 st pipor ...

Publicerat

Och det är tur att jag har 10 bössor och "några" pipor ;)

( Och ett handlartillstånd )

Publicerat

men jag har inget handlartillstånd ..

:ph34r:

Publicerat

Det är tur att jag inte har handlartillstånd!:lol:

då hade jag inte haft något annat än en möblerad bunker att bo i!

Publicerat
13 hours ago pmt sa:

Handläggarana är annars trevliga, sympatiska och man kan stundom höra en underton av frustration när man har med dem att göra. Jag tror på fullaste allavar att de vet att de är på "fisens mosse" men måste gära som de blir tillsagda.

Så tjafsa inte med handläggarna - blir det avslag och ni inte känner för att läsa in er på regelverket, acceptera avslaget och be om en adress dit ni avser skicka överklagandet. Det är nämligen handläggarna skyldiga att upplysa er om enligt lag.

Därefter skriver ni ett överklagande. Lugnt och fint, och ni har all tid i världen att läsa på vilka regler som gäller. Och ni ska inte bli förvånade om licensen kommer på posten medans ni skriver ert överklagande......

/T

Håller med.  Jag fick känslan av att hon hade fått ordern uppifrån att ifrågasätta licensen.  Och då Mausern var såpass sliten, att det knappt gick att träffa en laduvägg med den, så orkade jag inte bråka utan skrotade den.  Och prat om trevliga handläggare.  När grabben sökte sina licenser, var det tveksamt att han skulle få dom innan skolstarten.  En snäll fråga till handläggaren, samt en förklaring av situationen...  Vips.  3 dagar senare fanns licenserna i brevlådan.

• 2 weeks later...
Publicerat

Ändå lite skönt att buset väljer att skaffa sig finkalibriga verktyg, det blev ju sånt stök när mopedpojkarna sköt pansarskott i tegeltaken i Hasslarp..

Men är detta en indikation på att det börjar bli svårare att få in utländska vapen? att försvaret har ändrat sin förvaring är ju ingen nyhet men nu kanske kartläggningen av sportskyttar är igång och detta kommer bli vanligare och vanligare....men självklart är det enklast att förbjuda allt, istället för att ta tag i det verkliga problemet.. Så jobbar väl EU?

• 2 weeks later...
Publicerat
På 2017-02-22 at 09:36 Islänningen sa:

iom att jag har en konspirationsnerv i kroppen så tinglar den lite att den kan vara ett beställningsjobb från PT & co just att få lite vatten iom att det är väl det första rena attacken mot en tävlingsskytt sen att jag har för mej att hon är en högljudd motståndare till nya direktivet :ph34r:

Publicerat
17 hours ago killer_mouse sa:

iom att jag har en konspirationsnerv i kroppen så tinglar den lite att den kan vara ett beställningsjobb från PT & co just att få lite vatten iom att det är väl det första rena attacken mot en tävlingsskytt sen att jag har för mej att hon är en högljudd motståndare till nya direktivet :ph34r:

Du är faktiskt inte ensam om den tanken.  Det är konstigt hur plötsligt många vapenskåp blir stulna.  Tror frekvensen har gått upp med några tusen procent den sista tiden.

Men på andra sidan, då hon gapar så mycket, då blir det ju fler personer som vet att hon har godis hemma.

Publicerat

Jag som vapenägare får inte göra några som helst felsteg vad det gäller regelverket. Även om ett eventuellt felsteg/misstag inte är vapenrelaterat kan jag räkna med ett återkallande av licenser vilket innebär 2 till 5 årigt straff för mig.

Om jag är yrkeskriminell och blir tagen på stan med en laddad pistol och erkänner när jag blir intagen på förhör kommer jag ut på gatan så fort bläcket på förhörsprotokollet har torkat. Dessutom är chansen ganska stor att jag inte blir straffad alls då den lilla fadäsen med pickadollen försvinner i och med vårat genomtänkta system med straffrabatt.

Det är med andra ord ganska riskfritt för kriminella att stjäla vapen i Sverige. Sannolikheten att plisen lagför någon överhuvudtaget minskar dag för dag. Var ju på nyheterna att NFC samlar ärenden på hög precis som licenstanterna.

Publicerat

att många vapenskåp blir huxflux stulna utan att hittas rätt snabbt är ju också lite för konspirationteoretikern i mej visst väldigt många har pengar smycken och andra värdeföremål i dom men vapnen är oftast värdelösa då det sällan är pistoler och liknade önskvärda vapen i dom utan är hagel och vanliga kulgevär är ju mer än en gång som vapenskåpet hittas öppnat med vapnen kvar i eller i närheten av skåpet

nä blir du tagen med olagligt vapen på dej så ska det vara minst 2 år i buren direkt då är ju dom borta iaf 2 år på gatan   läste om nån som först erkände vapenbrott  och skrev under erkännadet för att släppas för att sen vid rättegången neka å bli frikänd :angry:

Publicerat

Ovanstående kommer omedelbart att upphöra när PT har implementerat vapendirektivet med sina egna tillägg!

Amc Bild verkar för övrigt ha en knepigt inställning till sitt arbete som mep och vad det gäller förtroendet för kollegorna är det också ganska skralt. Hon hävdar med bestämdhet att man måste rösta ja till ogenomtänkta förslag från kommissionen för om man röstar nej till ett pissigt förslag så får man räkna med att dom lägger fram ett ännu sämre förslag i stället! Hur fan gick det till att vi tillåter såna människor att bestämma något överhuvudtaget? 

Publicerat

Om nu någon känner för en mer teoretiskt underbyggd analys av den kulturmarxismens och den senare politiska korrektheten och deras ovilja att acceptera (ller för den delen hantera) verkligheten kan ni läsa detta inlägget på denna blogg: https://morklaggning.wordpress.com/2016/11/26/en-teori-om-politisk-korrekthet/

Jag håller väl inte med om allt han skriver på den bloggen - eller rättare ganska lite, men just den analysen är klockren. Om än en smula teoretisk och tarvar att man kan sin Marx så är den en lisa för själen för en verklighetsförankrad människa som uppenbart är på kant med sin samtid.

Mer valium åt PK-eliten!

/T

Publicerat

I vårat södra grannland Tyskland ligger man lite före oss vad det gäller nya inskränkningar för vapenägare. Ett förslag om en uppgradering av vapenskåp till en ny klass med vikter mellan 350-500kg har röstats ner men förslag att halvautomater "som ser ut som militära vapen" skall förbjudas ligger kvar. Vad denna svepande beskrivningen innefattar vet ingen men är det svart och ser farligt ut så kan det kanske innebära förbud. I Tyskland är det ju för närvarande tillåtet att jaga med AR kloner och vad jag förstår förser sig både sportskyttar och jägare så att det har uppstått leveransproblem för en del tillverkare. Pessimisterna talar dock om att man kommer att få lämna ifrån sig sina puffror om förslaget går igenom (man pratar DDR 2.0). Nästa steg, att förbjuda alla halvisar för jakt är ju då inte så långt borta. Man kan ju bara föreställa sig vad Thorsell kommer att ställa till med när direktivet röstas igenom. Vad det gäller sportskyttarna som skjuter enhand så är ju den nya fappen en katastrof för bredden i pistolskyttet. Jag som har vapen för att skjuta i fyra grenar skulle behöva träna tio gånger i månaden i sex månader för att behålla mina vapen. Jagar man från augusti till mars och håller på med jaktskytte på våren blir det inte den tiden över. 

Publicerat
På Wednesday, March 08, 2017 at 12:47 pmt sa:

Mer valium åt PK-eliten!

/T

Mycket att läsa, men det hela kokar ju naturligtvis ner i:

"I mötet med logiken riskerar den politiska korrektheten att spricka som ett troll i solen."

Men det behöver man ju bara att titta ut genom fönstret för att förstå.

Det är med logik, sunt bondförnuft och relevant ifrågasättande man bäst bemöter PK-knarkarna.