Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EU planer att förbjuda fler vapentyper och magasin

Featured Replies

• Svar 205
  • Visningar 17,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Politk är att vilja som en svensk politiker en gång sa. Det är därmed - notera - inte att kunna eller förstå. Man vill - alltså kan man. Och vill man då "väl" så - tja. då kan man ju göra som man

• Det gäller hela MP....... /T

• Jag orkar inte läsa ytterligare en artikel/insändare/intervju/whatever med någon "förståsigpåare" eller beslutsfattare som är lika insatt i vapenägandet som jag är i de extremare formerna av knyppling

Posted Images

Publicerat
9 minutes ago Tazswe sa:

Hittade en krönika som beskriver problemet på ett bra sätt när man skall förklara problemet för svärmor eller någon annan som inte är så insatt.

http://www.jp.se/article/kronika-sa-skapas-politikerforakt/

Såsom varandes positiv till EU så kan jag bara hålla med - vill man verkligen att det ska gå åt helvete till kan man driva det dithän med ackompanjemang av en blåsorkester med.....

/T

Publicerat

Nu verkar det nya direktivet vara klubbat iaf. :down::(

Publicerat
2 hours ago pmt sa:

Såsom varandes positiv till EU så kan jag bara hålla med - vill man verkligen att det ska gå åt helvete till kan man driva det dithän med ackompanjemang av en blåsorkester med.....

/T

Glöm inte en ljusmanifestation....

Ett fackeltåg....

Då löser allt sig :huh:

Publicerat
10 hours ago LP232 sa:

Grovt räknat dör det varje år dubbelt så många i trafiken jämfört med av "dödligt våld", ca 250 mot 120.

"Dödligt våld" och "skjuten med Älgbössa" är ju långt ifrån samma sak.

Man borde i så fall undersöka I hur måga fall av "dödligt våld" som har en koppling till Alkohol ?

Jag är rätt säker att ett alkoholförbud innom EU skulle ha mycket, mycket större effekt på statistiken än att begränsa jaktvapen.

Nu är jag är inte för ett alkoholförbud, men man bör ju börja där det gör verklig skillnad om man nu på allvar vill åstadkomma någon skillnad, inte som nu hålla på med symbolpolitik.

Nästa steg borde vara att se över vad som kommer in över gränserna om man vill minska skjutningarna, det är ju som bekant inte Svenska Älgjägare med Husqvarna bössor som springer runt och skjuter i "no go zonerna"

Men regnbågs-fegisarna vågar som vanligt inte ens tala klarspråk om problemen deras egen politik skapar.

Tvi-fan igen.

Publicerat

Synd att jag missade halva intervjun på p4 öst för ett par timmar sedan, men en person som jag aldrig fick veta vad han hette men som på något sätt va inblandad va väldigt tydlig med att direktivet inte va bra och inte färdigt och lämpligt att klubba igenom bara något dom hafsat ur sig efter skjutningar och inte anpassat efter verkligheten.

det lät på honom som det inte va klart men som sagt jag hamnade mitt i en intervju 

Publicerat

Någon som kan i detalj säga vad de kommer innebära? Har inte hängt med men läst idag allt från förbud av stora magasin till 5 års licenser på alla vapen

Publicerat
56 minutes ago marcus.söderlund sa:

Någon som kan i detalj säga vad de kommer innebära? Har inte hängt med men läst idag allt från förbud av stora magasin till 5 års licenser på alla vapen

Nej, men man får väl kallt räkna med att just Sverige går "all in" med extra allt.

Känns som EU och våra politiker har pissat på oss en gång för mycket nu.  :angry:

Publicerat
Just now Järven sa:

Nej, men man får väl kallt räkna med att just Sverige går "all in" med extra allt. :angry:

Jo nå annat räknar jag inte med. Inte ens APU ledaren för landet tror på detta ett skit. De måste väl ändå säga en del om hur korkat de är?

Publicerat
1 hour ago marcus.söderlund sa:

Jo nå annat räknar jag inte med. Inte ens APU ledaren för landet tror på detta ett skit. De måste väl ändå säga en del om hur korkat de är?

:lol: :P 

Faktum är att för oss som vet hus skogstokig han är så är din replik ett dystert bevis för att våra "folkvalda" är ännu tokigare... 

...och de skall leda oss till framgång? Oj, oj, oj...

Publicerat

Med tanke på att direktivet är tvingande som lägsta krav, så står det alltså Sverige fritt att ställa högre/strängare krav i sin lagstiftning.

Räkna inte ens med att det blir direktivet rakt över, ty här finns chansen för tjänstemännen att låta sina högst egna särintressen påverka regeringen att införa striktare lagstiftning än de lägsta krav som direktivet stipulerar.

Det enda som detta kokar ut i för egen del är att jag vet vilka partier jag INTE kommer rösta på nästa år!

Publicerat

Endast i diktaturen sverige. Sovjet och ddr skulle se med avund på detta kommunistland.

Publicerat
16 minutes ago Finskavapen sa:

Endast i diktaturen sverige. Sovjet och ddr skulle se med avund på detta kommunistland.

Ja nog f*~ är Sverige V-Draget.. Men hela EU är i samma liga, men Sverige ligger nog lite före ;)

Publicerat
På 1/27/2017 at 03:45 Luger6 sa:

Innerhåller ju dessutom ett uns av sanning då man försöker lösa ett uppenbart problem på helt fel sätt. 

Man bara säger att man ska lösa ett problem..... Egentligen vet alla inblandade att det handlar om rent förtryck av det mest motbjudande man kan tänka sig - vita medelålders hetrosexuella män......

Hade vi haft snippa och inte snopp hade man aldrig i helvete lyckats med det. Inte en chans......

/T

Publicerat

vart det förbjudet att handla på distans som tex kulor och reservdelar till vapen  från tyskland ?

Publicerat

I det första förslaget omfattades inte. 22lr av magasinsrestriktioner, hur är det i det reviderade som röstades igenom?

Publicerat
10 hours ago dru sa:

I det första förslaget omfattades inte. 22lr av magasinsrestriktioner, hur är det i det reviderade som röstades igenom?

Som jag tolkar det så omfattas inte kantantända patroner av magasinsrestriktioner.

Förutom 22lr så finns det ganska många kalibrar att välja på, en halvautomat i tex 44 Henry ligger på gränsen till klass 2.

Kan vi förvänta oss några moderna kantantända patroner eller sätt konstruktionen stopp?

Publicerat

Hur blev det med 5 års licenser? Någon som vet?

Publicerat

Direktivet ska implementeras inom 15 månader så det tar ett tag. Lita på att Thorsell kommer att gå all in i denna fråga, han var ju faktiskt en av två positiva remissinstanser inför förslaget. Att 88 instanser var negativa rör honom inte i ryggen..

Däremot precis som Timbro skriver så är det valår så han kan inte vara helt öppen i hanteringen utan han kommer att smyga på oss förändringarna för annars kommer det att kosta politiska poäng hos S som bestämmer nu. Då kommer Eliasson att ta honom i örat.

Så äcklig hela denna soppa, man kanske skulle fundamentaliseras och stampa ned en busslast politiker i närmsta myr.. (ok det var ett skämt)