Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inför ödestimman

Featured Replies

• Svar 149
  • Visningar 21,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• https://blickovernejden.wordpress.com/2016/11/27/an-open-letter-to-monsieur-jean-claude-juncker/ Skickade detta till överjunkern idag..

• https://svenskjakt.se/opinion/debatt/polisens-politikerstodda-aktivism-hotar-demokratin/?fbclid=IwAR2gJsTsCejpTlyyL9mqxtUSC2hiRyaoLnRqDycAkdqsdgxyG6_LHvgVUsQ Debattinlaga signerad undertecknad..

Posted Images

Publicerat
  • Författare

https://blickovernejden.wordpress.com/2017/03/13/kan-verkligen-alla-sportskyttar-vara-lugna/

Hur Corazza Bildt kan anklaga Selimovic för att vilseleda samtidigt som hon säger att inga vapen skall förbjudas i Sverige trots att helautomater förbjuds får inte undertecknad ihop logiken i? Bye bye kpistskyttet. Polismyndigheten får igenom Rydheims utredning på europeisk nivå och Corazza Bildt slår sig för bröstet?Undrar om Corazza Bildt, Fjellner och Hökmark inser vilken politisk skada man tillfogar M genom att rösta för?

https://blickovernejden.wordpress.com/2017/02/26/det-ar-idag-konservativt-att-vara-liberal/

Publicerat
  • Författare

"De som vill lämna fältet fritt i Europa för helautomatiska och halvautomatiska vapen oavsett magasinsstorlek står däremot inte upp för svensk jakt utan för en mer allmän populism. Det gynnar vare sig svenska jägare eller sportskyttar."

/ Gunnar Hökmark

https://blickovernejden.wordpress.com/2017/03/14/et-tu-brute/

Blir intressant att se om det kommer någon respons från Hökmark?

Publicerat

När jag var ung var det tillåtet att bygga om bilar, det man numera kallar amatörbyggda fordon. Problemet var att man fick bygga två för en skulle enligt lag krocktestas men tillåtet var det! Det kanske blir som ljugeman säger, inga vapen blir direkt förbjudna men när Thorsell är färdig kommer det att bli så mycket villkor, krångel och kostnader kombinerat med ett gäng hittepåregler att de som vill ha något nyare än en  1640 i original kan glömma det med en gång om man inte har samma ork som Toni Celan.

Publicerat
På 2017-03-15 at 05:14 Luger6 sa:

När jag var ung var det tillåtet att bygga om bilar, det man numera kallar amatörbyggda fordon. Problemet var att man fick bygga två för en skulle enligt lag krocktestas men tillåtet var det! Det kanske blir som ljugeman säger, inga vapen blir direkt förbjudna men när Thorsell är färdig kommer det att bli så mycket villkor, krångel och kostnader kombinerat med ett gäng hittepåregler att de som vill ha något nyare än en  1640 i original kan glömma det med en gång om man inte har samma ork som Toni Celan.

Vad hjälper det med ork då "lagens väktare" kommer med alternativa fakta och hel del annat snömos... nåja sista ordet är väl inte sagt då det skall överklagas som jag förstått det.

Men det lär väl förhalas så att den nya vapenlagen klubbas i vår (säkerligen justerad för mer än vapenbrott) och då blir öppen magasinsbrunn NoGo på alla halvisar i Sverige -bäst i klassen

Man har väl lärdomar från EU och vapendirektivet så att man har förberett den nya lagen och "pang" så passar man på att inkludera EU i nya lagen i vår... vem mer än jag tror att det ligger ett färdigt förslag sedan en bra tid tillbaka.

Publicerat
  • Författare

Thorsell och Co har säkerligen ett färdigt förslag som skall trumfas igenom. Därav lär arbetsgruppen som skall se över frågan noga utses så att den inte får intern opposition..

Publicerat

Det finns ett antal personer som har diskvalificerat sig själva från att ingå i någon arbetsgrupp, tyvärr så slinker de säkert med oavsett.

Raggarö

Publicerat
På 2017-03-15 at 02:10 doenitz sa:

"De som vill lämna fältet fritt i Europa för helautomatiska och halvautomatiska vapen oavsett magasinsstorlek står däremot inte upp för svensk jakt utan för en mer allmän populism. Det gynnar vare sig svenska jägare eller sportskyttar."

/ Gunnar Hökmark

https://blickovernejden.wordpress.com/2017/03/14/et-tu-brute/

Blir intressant att se om det kommer någon respons från Hökmark?

Hökmark tillhörde Bunkergänget som fick sitt namn för att de saknade verklighetskontakt, så jag är inte förvånad att just han kom med det uttalandet.

• 9 months later...
Publicerat
  • Författare

https://blickovernejden.wordpress.com/…/polisstaten-sverige/

"För de allra flesta framstår ett dylikt påstående som något som härstammar från en rättshaveristisk foliehatt. Tyvärr kan inget vara längre från sanningen. För den som följt de senaste årens hantering av vapenfrågor såväl i Sverige som i Bryssel så står det bortom tvivel att lagen är satt ur spel och att en ohemul tjänstemannaaktivism tillåts hemsöka såväl svensk förvaltning som maktens korridorer nere Bryssel. Hur kan detta tillåtas?"

Några tankar signerade undertecknad..

Publicerat
På 2017-03-17 at 18:55 Dansken sa:

GunBuyBackCartoon_zpsa674450f.JPG

Gun buy backs är ju perfekt man får en slant för slitåsläng bössan 

Publicerat

Vilket tjafs, undrar var dom är mest rädda för ?

Att folk ska börja använda sina lagliga vapen till självförsvar om/när den dagen kommer ?

Har svårt att se någon annan legitim anledning.

Publicerat
  • Författare

Det som en gång kändes som någon form av postapokalyptiskt Mad Max-inspirerat foliehatteri känns dessvärre alltmer relevant. Prepping blir alltmer socialt accepterat och Polismyndighetens tjänstemannaaktivism alltmer hysteriskt glatt påhejad av individer på höga positioner i såväl Stockholm som Bryssel. Tyvärr känns det som att det är just en rädsla hos vissa för att samhället alltmer tappar kontrollen över våldsmonopolet som gör att man söker lösningar på problemen på fel ställe. Indikativt för maktfullkomliga diktaturer är att allmogens tillgång till legala vapen begränsas, helst skall allmogen inte ha något vassare än slätborrade enkelskottare, utifall saker skulle gå söderut. Tyvärr bär resonemanget från EU-kommissionen och Thorsell & Co en air av detta. I sanning en obehaglig utveckling. En statsmakt som inte litar på medborgarna förtjänar å andra sidan heller inte medborgarnas förtroende..

Publicerat

Det ser ju inte så illa ut för jägarna tycker jag.

Några skärpningar:
Femårslicenser på halvautomater med magasin som ändå är större än vad man får jaga med. 
Magasin och trycken kommer att hanteras på samma sätt som ammunition idag, dvs du får inneha dem om du har licens på en bössa som de passar till. 

Och den stora lättnaden:
Ljuddämpare hanteras på samma sätt som magasin och trycken, dvs ingen licens behövs om du har licens för en bössa som den passar på. Och det nämns inget om klassindelning så det tolkar jag som om det gäller alla bössor klass 1-4 och hagel. :D

Ändringarna föreslås börja gälla från 14:e september 2018 vilket är det datum som direktivet säger att respektive lands anpassningar ska vara införda. 

Publicerat

Vad menas med detta? vem avser det?  vapenmäklarverksamhet

Publicerat
49 minutes ago Finskavapen sa:

Finns definierat på sid 118 i förslaget.

Publicerat
1 hour ago Finskavapen sa:

Vapenmäklare är omnämnt i vapendirektivet då det inte är helt ovanligt i övriga EU.

I Sverige så har vi vapenhandlare som säljer både vapen som de äger eller förmedlar vapen mellan köpare och säljare.

Jag kan inte tänka mig att det blir någon speciell tillståndsgivning för mäklare, vill man förmedla affärer så får man helt enkelt bli säljare.

Publicerat

Vapenmäklare definieras i ändringsdirektivet (artikel 1.10) som varje fysisk eller juridisk person, med undantag av vapenhandlare, vars näringsverksamhet helt eller delvis består i något av följande:

a) förhandla om eller arrangera transaktioner för inköp, försäljning eller leverans av skjutvapen, väsentliga delar eller ammunition,

B) arrangera överföringen av skjutvapen, väsentliga delar eller ammunition inom en medlemsstat, från en medlemsstat till en annan medlemsstat, från en medlemsstat till ett tredjeland eller från ett tredjeland till en medlemsstat.

Skulle min fetmarkerade del kunna brukas som krav från Polisen på exempelvis Blocket så att man därmed ej får annonsera om vapen där?

Publicerat

Du menar att t.ex Blocket skulle klassas som vapenmäklare?
Intressant fråga! 

Publicerat
Just now redtop sa:

Vapenmäklare definieras i ändringsdirektivet (artikel 1.10) som varje fysisk eller juridisk person, med undantag av vapenhandlare, vars näringsverksamhet helt eller delvis består i något av följande:

a) förhandla om eller arrangera transaktioner för inköp, försäljning eller leverans av skjutvapen, väsentliga delar eller ammunition,

B) arrangera överföringen av skjutvapen, väsentliga delar eller ammunition inom en medlemsstat, från en medlemsstat till en annan medlemsstat, från en medlemsstat till ett tredjeland eller från ett tredjeland till en medlemsstat.

Nyckelordet fetmarkerat ovan. Gäller alltså inte privat försäljning.

Ja, men kan det vrängas till att blocket, som har som näringsverksamhet att få köpare och säljare i kontakt med varandra, måste söka tillstånd för att jag, som privatperson ska få lägga ut en vapenannons där? kan de ses som mäklare pga upplåtelsen av annonsplatsen....

Jag litar inte ett jota på polis och politiker här. Därav min undran.

Publicerat

Du var snabb att svara!  Jag insåg att det var så du menade och ändrade mitt inlägg, men lite för sent. :)
Den frågan är ju mycket intressant.

Men kanske inga konstigheter för en bjässe som Blocket att skaffa ett tillstånd?

Publicerat
Just now redtop sa:

Men kanske inga konstigheter för en bjässe som Blocket att skaffa ett tillstånd?

Kanske inte, men vad kommer annonsen att kosta när blocket måste föra bok med vapennummer och allt, samt rapportera till polisen precis som vapenhandlare gör idag? 

I så fall skulle det gälla alla plattformar för annonsering, föga troligt. (hoppas jag) 

Publicerat

Men de kommer inte göra det då de redan idag är avogt inställda till vapenannonser, då kommer de knappast skaffa tillstånd för stora pengar, utbilda sitt folk osv.

Men den springande punkten blir isf att det kommer bli att se som ett förbud pga krånglet för annonssiterna. Det är inte förbjudet så välkommen att annonsera, problemet blir att ingen sajt kommer tillhandahålla tjänsten pga krånglet. Där försvann internethandeln utan ett förbud liksom.

Publicerat
1 minute ago Finskavapen sa:

Men de kommer inte göra det då de redan idag är avogt inställda till vapenannonser, då kommer de knappast skaffa tillstånd för stora pengar, utbilda sitt folk osv.

Men den springande punkten blir isf att det kommer bli att se som ett förbud pga krånglet för annonssiterna. Det är inte förbjudet så välkommen att annonsera, problemet blir att ingen sajt kommer tillhandahålla tjänsten pga krånglet. Där försvann internethandeln utan ett förbud liksom.

Tveklöst skulle det bli konsekvensen, men jag är naiv optimist, tror inte det går så långt.