Publicerat Januari 9, 20188 yr Jag är realist pga statens och rättsväsendets ageranden senaste 15 åren i vapenfrågor.
Publicerat Januari 9, 20188 yr Förbud mot Internethandel var ett utav förslagen i det ursprungliga direktivet. Det förslaget plockades bort efter kritik ifrån bland annat Sverige. http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/04/ett-steg-narmare-nytt-europeiskt-vapendirektiv/ Vapenmäklare måste troligtvis stå med i lagen då det är nämnt i direktivet även om troligtvis ingen kommer att få tillstånd i Sverige att arbeta som vapenmäklare. Det är bättre om Ni släpper detta och fokuserar på det som berör oss.
Publicerat Januari 9, 20188 yr Författare I EU-kommissionens ursprungliga förslag till nytt vapendirektiv fanns som sagt förslag om förbud mot fjärrhandel med vapen, vapendelar och ammunition med. Med den definitionen avsågs bl.a. sådant som Blocket. Att denna formulering om vapenmäklare, som i en svensk kontext framstår som högst märklig, smugit sig in i Åbergs utredning ser jag som mycket illavarslande och inte utan att jag ställer mig funderande inför vilket inflytande vissa individer haft? Jag litar inte en sekund längre på vare sig Polismyndigheten eller domstolsväsendet vad avser vapenfrågor då det föreligger en påtaglig diskrepans mellan lagtext och praktisk implementering. Detsamma gäller många av våra förtroendevalda som jag upplever talar med kluven tunga, av okunskap och/eller populistiska symbolpolitiska skäl..
Publicerat Januari 9, 20188 yr Funderade mycket på just detta med vapenmäklare också, men ser man till den definition som anges så känner jag mig rätt lugn. Som jag tolkade det krävs att vederbörande är med och förhandlar och gör upp affären för att räknas som mäklare, vilket borde exkludera Blocket och liknade tjänster från att beröras. Däremot pladdret om magasin och magasinkapacitet och vilka vapen-magasinkombinationer som leder till vapenbrott eller inte känns fullständigt uppåt väggarna och som gjort för att skapa brottslingar även bland de mest laglydiga av de laglydiga.
Publicerat Januari 10, 20188 yr Tycker hela grejen är att göra laglydiga till kriminella så staten får en enkel pinne så dom kan visa att dom gör nånting åt dom olagliga vapnen i samhället
Publicerat Januari 10, 20188 yr Har funderat lite över det här med magasin och det kommer nog att kunna underlätta en del för polisen i arbetet mot illegala vapen. ett påhittat exempel (lite krystat, men ni fattar poängen): Idag Polisen stoppar en bil för rutinkontroll och känner igen föraren som en gangster i närområdet. "Hej hej, det var rutinkontroll. Vi ser att det ligger ett magasin till en Kalasjnikov i passagerarsätet. Jaha, det får vem som helst ha. Varsågod och åk vidare och ha en trevlig dag!" Efter ändring av lagen Polisen stoppar en bil för rutinkontroll och känner igen föraren som en gangster i närområdet. "Hej hej, det var rutinkontroll. Vi ser att det ligger ett magasin till en Kalasjnikov i passagerarsätet. Händerna på ratten. Kliv ur bilen. Du är gripen för brott mot vapenlagen, och här är det fara i dröjsmål så nu beslutar jag som polisman om att göra husrannsakan på din bil för att se om du har mer olagliga föremål i bilen." Under denna husrannsakan hittar man två Kalasjnikovs med ammunition, en låda handgranater och ett kilo kokain i bakluckan på bilen. Och för oss jägare innebär det att vi får skicka med alla magasin när vi säljer bössan, och måste vi köpa ett nytt magasin så får vi visa upp licensen på samma sätt om när man köper ammunition idag. Möjligen kan det bli så att man måste hålla magasin inlåsta på samma sätt som ammunition. För mig är det ett pris jag gärna betalar för att polisen ska få ytterligare ett verktyg som hjälper dem att stävja det som nu händer i förorterna till våra större städer.
Publicerat Januari 10, 20188 yr 2 hours ago redtop sa: Har funderat lite över det här med magasin och det kommer nog att kunna underlätta en del för polisen i arbetet mot illegala vapen. ett påhittat exempel (lite krystat, men ni fattar poängen): Idag Polisen stoppar en bil för rutinkontroll och känner igen föraren som en gangster i närområdet. "Hej hej, det var rutinkontroll. Vi ser att det ligger ett magasin till en Kalasjnikov i passagerarsätet. Jaha, det får vem som helst ha. Varsågod och åk vidare och ha en trevlig dag!" Efter ändring av lagen Polisen stoppar en bil för rutinkontroll och känner igen föraren som en gangster i närområdet. "Hej hej, det var rutinkontroll. Vi ser att det ligger ett magasin till en Kalasjnikov i passagerarsätet. Händerna på ratten. Kliv ur bilen. Du är gripen för brott mot vapenlagen, och här är det fara i dröjsmål så nu beslutar jag som polisman om att göra husrannsakan på din bil för att se om du har mer olagliga föremål i bilen." Under denna husrannsakan hittar man två Kalasjnikovs med ammunition, en låda handgranater och ett kilo kokain i bakluckan på bilen. Och för oss jägare innebär det att vi får skicka med alla magasin när vi säljer bössan, och måste vi köpa ett nytt magasin så får vi visa upp licensen på samma sätt om när man köper ammunition idag. Möjligen kan det bli så att man måste hålla magasin inlåsta på samma sätt som ammunition. För mig är det ett pris jag gärna betalar för att polisen ska få ytterligare ett verktyg som hjälper dem att stävja det som nu händer i förorterna till våra större städer. Jo, det är säkert en god tanke men när rättsväsendet inte ens vill sätta dit välkända brottslingar som ertappas med (olagliga) skarpladdade vapen så känner jag mig rätt tveksam att det kommer bli fallet med magasin. Nu känner jag mig lite bitter och upprörd efter ha läst igenom implementeringsförslaget men skulle inte bli förvånad om det efter nyår blir en massa kontroller hos lagliga vapenägare för att hitta allehanda magasin och trycken som ligger i lådorna följt av att polisen strax efter går ut i media och skryter om vilket genomslag den nya lagen har fått och hur mycket säkrare samhället har blivit nu när så många ”brottslingar” åkt dit.
Publicerat Januari 10, 20188 yr 3 hours ago redtop sa: Har funderat lite över det här med magasin och det kommer nog att kunna underlätta en del för polisen i arbetet mot illegala vapen. ett påhittat exempel (lite krystat, men ni fattar poängen): Idag Polisen stoppar en bil för rutinkontroll och känner igen föraren som en gangster i närområdet. "Hej hej, det var rutinkontroll. Vi ser att det ligger ett magasin till en Kalasjnikov i passagerarsätet. Jaha, det får vem som helst ha. Varsågod och åk vidare och ha en trevlig dag!" Efter ändring av lagen Polisen stoppar en bil för rutinkontroll och känner igen föraren som en gangster i närområdet. "Hej hej, det var rutinkontroll. Vi ser att det ligger ett magasin till en Kalasjnikov i passagerarsätet. Händerna på ratten. Kliv ur bilen. Du är gripen för brott mot vapenlagen, och här är det fara i dröjsmål så nu beslutar jag som polisman om att göra husrannsakan på din bil för att se om du har mer olagliga föremål i bilen." Under denna husrannsakan hittar man två Kalasjnikovs med ammunition, en låda handgranater och ett kilo kokain i bakluckan på bilen. Och för oss jägare innebär det att vi får skicka med alla magasin när vi säljer bössan, och måste vi köpa ett nytt magasin så får vi visa upp licensen på samma sätt om när man köper ammunition idag. Möjligen kan det bli så att man måste hålla magasin inlåsta på samma sätt som ammunition. För mig är det ett pris jag gärna betalar för att polisen ska få ytterligare ett verktyg som hjälper dem att stävja det som nu händer i förorterna till våra större städer. Just den delen har inte fått mitt blodtryck att gå i taket. Vi får bara hoppas att det används som ett medel mot kriminella gång och inte mot jägare /sportskyttar.
Publicerat Januari 10, 20188 yr Jag har en plastlåda full med gamla original trycken från gamla Husqvarna bössor och annat skit där jag har bytt till Timney trycken eller har över från vapen som jag har skrotat. Dessa "avfyringsmekanismer" är ingen tillståndspliktig del i dag och jag har dom till att plocka reservdelar av. Undrar om dessa i fortsättningen ska skrivas in i vapenboken? Jag har av naturliga orsaker ingen dokumentation på vart dom kommer ifrån. Och ska dom vara inlåsta i fortsättningen? Likaså har jag ett större antal magasin som har räddat en del nödsituationer. Ljuddämparhistororian kommer att underlätta mitt arbete mycket, leveransen till kund kommer att bli mycket snabbare- och på sikt kommer det att få ned licenshandläggningstiden när polisen inte behöver lägga ned tid på att skriva licens på dämpare. Jag har aldrig behövt ett magasin med mera än 10 skott på jakt...
Publicerat Januari 10, 20188 yr 42 minutes ago Dansken sa: Jag har en plastlåda full med gamla original trycken från gamla Husqvarna bössor och annat skit där jag har bytt till Timney trycken eller har över från vapen som jag har skrotat. Dessa "avfyringsmekanismer" är ingen tillståndspliktig del i dag och jag har dom till att plocka reservdelar av. Undrar om dessa i fortsättningen ska skrivas in i vapenboken? Jag har av naturliga orsaker ingen dokumentation på vart dom kommer ifrån. Och ska dom vara inlåsta i fortsättningen? Likaså har jag ett större antal magasin som har räddat en del nödsituationer. Ljuddämparhistororian kommer att underlätta mitt arbete mycket, leveransen till kund kommer att bli mycket snabbare- och på sikt kommer det att få ned licenshandläggningstiden när polisen inte behöver lägga ned tid på att skriva licens på dämpare. Jag har aldrig behövt ett magasin med mera än 10 skott på jakt... Går detta igenom kommer du behöva söka tillstånd för varje magasin och trycke du har som inte är till någon av de bössor du har licens för innan 1/1-2019. Möjligtvis att det kommer finnas ett generellt handlartillstånd att söka för dessa som täcker in alla delar. De ska även enligt förslaget förvaras på samma sätt som ammunition idag. Förslaget om 10-skottsmagasin kommer primärt drabba dynamiska sportskyttar, men kan även drabba den som t.ex. har ett 25-skottsmagasin till sin halvauto. 22:a för plinkning då det smugit in en helt obegriplig mening i förslaget om just detta. Däremot är som sagt ljuddämparförslaget positivt, men det är också det enda i min mening.
Publicerat Januari 10, 20188 yr 27 minutes ago Holz sa: Går detta igenom kommer du behöva söka tillstånd för varje magasin och trycke du har som inte är till någon av de bössor du har licens för innan 1/1-2019. Möjligtvis att det kommer finnas ett generellt handlartillstånd att söka för dessa som täcker in alla delar. De ska även enligt förslaget förvaras på samma sätt som ammunition idag. Förslaget om 10-skottsmagasin kommer primärt drabba dynamiska sportskyttar, men kan även drabba den som t.ex. har ett 25-skottsmagasin till sin halvauto. 22:a för plinkning då det smugit in en helt obegriplig mening i förslaget om just detta. Däremot är som sagt ljuddämparförslaget positivt, men det är också det enda i min mening. Det var väl knappast förväntat att det skulle vara något överhuvudtaget som skulle vara positivt med förslaget, det kunde ha varit betydligt värre. Det står ingenstans om att magasin eller trycken skall vara licenspliktiga och att man skall behöva söka tillstånd för dessa utan dessa skall behandlas på samma sätt som ammunition. Handlare hantering utav magasin/trycken borde i så fall ske på samma sätt som för ammunition. Magasinstorlek är primär ett problem för de dynamiska skyttarna och jag hoppas att de inte drabbas. Det står en hel i förslaget om deras behov och att vapenlagen skall försöka uppfylla dessa behov, om det är tillräckligt är jag inte insatt i. Jag tycker att deras förbund skall få svara på detta och om det innebär stora inskränkningar så stöttar jag dem. Det har mycket riktigt smugit sig magasinsbegränsningar för kantantända patroner, det skall givetvis påpekas för utredaren/politikerna. Positivt med ljuddämparna men jag hade gärna även sett en utökning/slopande av vapengarderoben.
Publicerat Januari 10, 20188 yr 44 minutes ago Tazswe sa: Det var väl knappast förväntat att det skulle vara något överhuvudtaget som skulle vara positivt med förslaget, det kunde ha varit betydligt värre. Det står ingenstans om att magasin eller trycken skall vara licenspliktiga och att man skall behöva söka tillstånd för dessa utan dessa skall behandlas på samma sätt som ammunition. Handlare hantering utav magasin/trycken borde i så fall ske på samma sätt som för ammunition. Magasinstorlek är primär ett problem för de dynamiska skyttarna och jag hoppas att de inte drabbas. Det står en hel i förslaget om deras behov och att vapenlagen skall försöka uppfylla dessa behov, om det är tillräckligt är jag inte insatt i. Jag tycker att deras förbund skall få svara på detta och om det innebär stora inskränkningar så stöttar jag dem. Det har mycket riktigt smugit sig magasinsbegränsningar för kantantända patroner, det skall givetvis påpekas för utredaren/politikerna. Positivt med ljuddämparna men jag hade gärna även sett en utökning/slopande av vapengarderoben. Jo, det står faktiskt uttryckligen att det krävs tillstånd att förvara magasin och trycken för vapen man inte har licens för och att man har fr.o.m. 14/9-2018 t.o.m. 31/12-2018 att söka om tillstånd för det man har hemma (precis som för ammunition i kalibrar man inte har licens för). Handlare har att ansöka om det också på samma sätt (och till samma kostnad) som de behöver för att handla med ammunition. Ang. reglerna som rör dynamiskt skytte så finns det möjlighet till undantag till reglerna angivna (även om det samtidigt står att staten ska vidta alla lämpliga åtgärder för att klass A-vapen inte ska ägas av civila). Så där hänger det primärt på PM:s tolkning, vilket vi vet hur den sett ut hittills...
Publicerat Januari 10, 20188 yr 6 hours ago redtop sa: Har funderat lite över det här med magasin och det kommer nog att kunna underlätta en del för polisen i arbetet mot illegala vapen. ett påhittat exempel (lite krystat, men ni fattar poängen): Och för oss jägare innebär det att vi får skicka med alla magasin när vi säljer bössan, och måste vi köpa ett nytt magasin så får vi visa upp licensen på samma sätt om när man köper ammunition idag. Möjligen kan det bli så att man måste hålla magasin inlåsta på samma sätt som ammunition. För mig är det ett pris jag gärna betalar för att polisen ska få ytterligare ett verktyg som hjälper dem att stävja det som nu händer i förorterna till våra större städer. Spåna vidare lite till så kommer man ned på laddramar, snabbladdare, moonclips och kanske något annat som kan bära ammunition som gör att vapnet kan laddas lite fortare. Hur många jägare har inte ett kolvstöd med ett patronlager instoppat, en vapenrem eller något arrangemang såsom sidobrätte som gör att vapnet kommer kunna laddas lite lättare och ska dessa bli licenspliktiga likt trycken och magasin? Någon som kommer ihåg var man köpte vapenremmen som kom i julklapp 2001? Jag kanske raljerar men jag tycker inte förslaget är fullständigt utan är fullt av brister, en del går längre än direktivet
Publicerat Januari 10, 20188 yr 3 hours ago Holz sa: Går detta igenom kommer du behöva söka tillstånd för varje magasin och trycke du har som inte är till någon av de bössor du har licens för innan 1/1-2019. Möjligtvis att det kommer finnas ett generellt handlartillstånd att söka för dessa som täcker in alla delar. De ska även enligt förslaget förvaras på samma sätt som ammunition idag. Nu är det väl så att Dansken har tillstånd för "att ta emot skjutvapen för reparation och översyn" och det vore ju rätt knasigt om det inte innefattade att man fick hantera reservdelar. Rätta mig om jag har fel, men man får väl idag t.ex köpa in pipor (sm ju är tillståndspliktiga) om man har ett sådant tillstånd?
Publicerat Januari 10, 20188 yr Just now redtop sa: Nu är det väl så att Dansken har tillstånd för "att ta emot skjutvapen för reparation och översyn" och det vore ju rätt knasigt om det inte innefattade att man fick hantera reservdelar. Jo, men det tycker inte lagmannen som skrivit förslaget. Det står uttryckligen att tillstånd kommer krävas för innehav/förvaring av magasin och avfyrningsmekanismer till vapen man själv inte har licens för. För handlare vill man att samma regler ska gälla för dessa som för ammunition, vilket kräver ett särskilt tillstånd.
Publicerat Januari 10, 20188 yr 2 hours ago Holz sa: Jo, det står faktiskt uttryckligen att det krävs tillstånd att förvara magasin och trycken för vapen man inte har licens för och att man har fr.o.m. 14/9-2018 t.o.m. 31/12-2018 att söka om tillstånd för det man har hemma (precis som för ammunition i kalibrar man inte har licens för). Handlare har att ansöka om det också på samma sätt (och till samma kostnad) som de behöver för att handla med ammunition. Ang. reglerna som rör dynamiskt skytte så finns det möjlighet till undantag till reglerna angivna (även om det samtidigt står att staten ska vidta alla lämpliga åtgärder för att klass A-vapen inte ska ägas av civila). Så där hänger det primärt på PM:s tolkning, vilket vi vet hur den sett ut hittills... Läs gärna mitt inlägg en gång till och förklara på vilket sätt som den skiljer sig ifrån din tolkning? Magasin kommer inte att vara licenspliktiga, det kommer inte att krävas någon tillstånd för att inneha magasin med max 10 patroner som tillhör vapen som du har licens, precis som för ammunition. Magasin kommer inte att vara tillåtna till vapen som man inte har licens för efter den 31 dec, precis som för ammunition. Man kan ansöka om tillstånd för att inneha magasin som man inte har vapen till, precis som för ammunition.
Publicerat Januari 10, 20188 yr 17 minutes ago Holz sa: Jo, men det tycker inte lagmannen som skrivit förslaget. Det står uttryckligen att tillstånd kommer krävas för innehav/förvaring av magasin och avfyrningsmekanismer till vapen man själv inte har licens för. För handlare vill man att samma regler ska gälla för dessa som för ammunition, vilket kräver ett särskilt tillstånd. Det skulle ju vara ganska ologiskt om inte handlarna behövde tillstånd när skyttar/jägare behöver tillstånd. Annars så kunde ju vem som helst kalla sig för handlare och kränga magasin och avfyrningsmekanismer. Varenda kriminell skulle väl bli handlare av magasin. Vi får väl hoppas att handlarna får någon form utav övergripande tillstånd som omfattar ammunition, magasin osv.
Publicerat Januari 10, 20188 yr Blev lite nyfiken och plöjde förslagets alla delar som berör reparation. På de flesta ställen det tidigare stått "skjutvapen" står det numera "skjutvapen, löstagbara magasin, avfyrningsmekanismer, ljuddämapre", men inte där det handlar om reparation, där står det fortfarande bara skjutvapen. Det här kan ju vara en miss av Åberg. Rimligtvis måste den som har tillstånd att reparera vapen även få reparera magasin och avfyrningsmekanismer. De hör ju lixom ihop med vapnet, på ett annat sätt än vad ammunition gör.
Publicerat Januari 10, 20188 yr 31 minutes ago Tazswe sa: Läs gärna mitt inlägg en gång till och förklara på vilket sätt som den skiljer sig ifrån din tolkning? Magasin kommer inte att vara licenspliktiga, det kommer inte att krävas någon tillstånd för att inneha magasin med max 10 patroner som tillhör vapen som du har licens, precis som för ammunition. Magasin kommer inte att vara tillåtna till vapen som man inte har licens för efter den 31 dec, precis som för ammunition. Man kan ansöka om tillstånd för att inneha magasin som man inte har vapen till, precis som för ammunition. Ser ut som samma. Läste nog för fort och fel.
Publicerat Januari 10, 20188 yr 23 minutes ago Tazswe sa: Det skulle ju vara ganska ologiskt om inte handlarna behövde tillstånd när skyttar/jägare behöver tillstånd. Annars så kunde ju vem som helst kalla sig för handlare och kränga magasin och avfyrningsmekanismer. Varenda kriminell skulle väl bli handlare av magasin. Vi får väl hoppas att handlarna får någon form utav övergripande tillstånd som omfattar ammunition, magasin osv. Jo, ska det krävas tillstånd så bör det rimligtvis gälla alla, även handlare. Ville bara få fram att det enligt förslaget kommer kräva att handlare söker om detta tillstånd och att de som det är skrivet nu inte verkar kunna tillgodoräkna sig tidigare tillstånd för handel med ammunition och/eller vapen.
Publicerat Januari 10, 20188 yr 19 minutes ago redtop sa: Blev lite nyfiken och plöjde förslagets alla delar som berör reparation. På de flesta ställen det tidigare stått "skjutvapen" står det numera "skjutvapen, löstagbara magasin, avfyrningsmekanismer, ljuddämapre", men inte där det handlar om reparation, där står det fortfarande bara skjutvapen. Det här kan ju vara en miss av Åberg. Rimligtvis måste den som har tillstånd att reparera vapen även få reparera magasin och avfyrningsmekanismer. De hör ju lixom ihop med vapnet, på ett annat sätt än vad ammunition gör. Finns många logiska luckor i detta förslag när det kommer till praktisk tillämpning...
Publicerat Januari 10, 20188 yr 4 minutes ago Holz sa: Finns många logiska luckor i detta förslag när det kommer till praktisk tillämpning... Då får vi försöka hitta dem och påverka så det ordnas till!
Publicerat Januari 10, 20188 yr 17 minutes ago redtop sa: Då får vi försöka hitta dem och påverka så det ordnas till! Absolut!
Publicerat Januari 16, 20188 yr Jag tycker alla skall reagera emot förslaget även om man bara sitter med en urgammal Husqvarna och tror att man klarar sig. Just nu är det BARA pistolgrepp, stora magasin, 5-årslicenser på halvautomater, överbyggda pipor osv. Men med tanke på alla idioter på polismyndigheten och inom politiken som helt saknar vapenkunskaper eller insyn i vad jägare använder sina vapen till så bör alla vapenägare skrika högt, skriva på protestlistor och informera okunnigt folk i sin omgivning. Sitt för fan inte och tro att ni kommer att klara er i framtiden om Thorsell och pojkarna får som de vill. Brottslingar får man jaga på annat sätt...