Publicerat Februari 8, 20179 yr Nu försöker Agria pudla. Men tar tyvärr inte tag i pudelns kärna ändå...ingen direkt ursäkt till arrangören av Räv-SM, och inget tydligt avståndstagande mot hur Djurens Rätt m.fl agerat i frågan (observera att jag skriver avståndstagande mot deras AGERANDE, jag begär inte att de skall sticka huvudet i snaran så pass att de 'direkt' tar avstånd från DR, det är nog en utopi och lite väl självdestruktivt kanske), och inget återinförande av sponsringen. Inte tillräckligt i mina ögon http://svenskjakt.se/start/nyhet/agria-pudlar-om-jakthundar/
Publicerat Februari 8, 20179 yr Författare Jag säger som rubriken till tråden igen. "det räcker inte....."
Publicerat Februari 8, 20179 yr Detta är en populär post. Det är lugnt, Agria kommer att ta hem detta - de filar just nu på att anlita Kakan Hermansson i en kommande kampanj för att locka tillbaka jägarna!
Publicerat Februari 8, 20179 yr 14 hours ago pmt sa: Det har märkligt nog blivit ganska bra drag i kaminen - det verkar ske ett markant strömhopp från Agria, och även från LF. Det ryktas om krismöten..... Bra! /T Det är genom LF som det går att påverka Agrias framtida inriktning. I förlängningen även valet av VD eftersom styrelsen till stor del består av LF chefer. Med den typ av organisationsstruktur som LF har får ju till och med klagomål på lokal och regional nivå effekt. Har man lite försäkringar i LF finns det anledning att ringa ombudet för ett möte. Allra minst så är det ett bra förhandlingsläge. Och så lever saken lite längre.
Publicerat Februari 8, 20179 yr 3 minutes ago underbron sa: Har man lite försäkringar i LF finns det anledning att ringa ombudet för ett möte. Allra minst så är det ett bra förhandlingsläge. Jag väntar på att han ska ha tid...... Men förhandling vet jag inte riktigt om det blir. Jag tror det blir en yttest enkel konsekvensbeskrivning - om ni stöttar DR har ni inte mig som kund. Inget hot, bara en ytterst enkel konsekvensbeskrivning. /T
Publicerat Februari 8, 20179 yr Detta är en populär post. Eloge för att Agria lyckats hitta ytterligare ett sätt att stå med fötterna i båda läger. Genom att erbjuda jägarna en gratis försäkring får man in foten i värmen hos jägarkåren. Genom att "bara" stötta trafikeftersök som handlar om skadade djur (där jägaren inte orsakat skadan) kan man få frikort hos DR.
Publicerat Februari 8, 20179 yr Intressant att det bland annat är räv-SM pengarna som skall täcka eftersöksförsäkringen, för det är faktiskt konsekvensen av vad det står i artikeln: Quote Birger Lövgren säger att den särskilda kostnadsfria trafikeftersöksförsäkringen kommer att vara kostsam för bolaget. Hur dyrt det blir vet han inte, men kostnaden ryms inom de ramar Agria har för samarbete med jägare och jakthundsklubbar. Försäkringsbolag är vinstdrivande så inte blir det kostsamt för Agria eftersom de månar om sin vinst, det är bara andra försäkringstagare som får betala slutnotan. Får kolla upp själva pressmeddelandet för detta är inte en ursäkt för den skada de åstadkommit för jakten i stort. Aktivisterna känner fortfarande att de har Agrias stöd och har vinden i ryggen. http://svenskjakt.se/start/nyhet/agria-pudlar-om-jakthundar/
Publicerat Februari 8, 20179 yr Artikeln i Svensk Jakt får det gamla uttrycket "Äta kakan å ha den kvar" att framstå i helt ny dager. Det jag läser mellan raderna är inget annat än att Agria smådesperat försöker vinna tillbaka ett krashat förtroende från jägarkåren m.fl. Hur svårt kan det vara för Agrias ledning att krypa till korset genom att gå ut klart å tydlig med att dom gjort fel å sponsra räv-sm som utlovat? Nu är ju detta försent ordna upp! Det lär ju bli kul för gamle Birger att dra sig tillbaka med fettopension om en knapp månad med vetskapen om att det sista han gjorde för Agria var att orsaka en massflykt av kunder genom att vika ner sig för okunniga jakthatare. Å sen inte ens stå för det... Bra där Birger! Bra där...
Publicerat Februari 8, 20179 yr 8 hours ago Älgflugornas Herre sa: Får kolla upp själva pressmeddelandet för detta är inte en ursäkt för den skada de åstadkommit för jakten i stort. Aktivisterna känner fortfarande att de har Agrias stöd och har vinden i ryggen. http://svenskjakt.se/start/nyhet/agria-pudlar-om-jakthundar/ Helt rätt. Dom understryker bara ytterligare en gång vilken sida dom ställt sig på med sitt agerande och sedan försöker dom köpa tillbaka de imbecilla jägarna genom att ge dom "glaspärlor". Tvi fan. Passa på att flytta bil och hemförsäkring med, för det är väl där pengarna för "nådebrödet" hämtas.
Publicerat Februari 8, 20179 yr Detta är en populär post. 9 hours ago Älgflugornas Herre sa: Får kolla upp själva pressmeddelandet för detta är inte en ursäkt för den skada de åstadkommit för jakten i stort. Aktivisterna känner fortfarande att de har Agrias stöd och har vinden i ryggen. http://svenskjakt.se/start/nyhet/agria-pudlar-om-jakthundar/ Pressmedelandet vi aldrig kommer att få se: "Agria valde att dra sig ur en sponsring av Räv-SM på Gotland efter påtryckningar från ekofacister. Detta var ett stort misstag och Agria har med omedelbar verkan återupptagit sponsringen av Räv-SM samt avskedat ansvariga i styrelse och kommunikationsavdelning. Agria är och förblir ett försäkringsbolag för jägare och inte för eko-facister." Det hade varit klädsamt, men det kommer aldrig att ske dessvärre...... /T
Publicerat Februari 8, 20179 yr Det är ju lite tänkvärt hur man formulerar sig.... Quote – Det finns säkert de som kommer att hävda det, men vi menar att den här försäkringen ligger i linje med vad vi vill arbeta för, att bidra till att förbättra skyddet för jägare och deras hundar som arbetar i samhällets tjänst. Det låter ju bra, men notera det sista...... förbättra skyddet för jägare och deras hundar som arbetar i samhällets tjänst. Det är med andra ord så att (TRAFIK)EFTERSÖKET den enda "jakten" Agria vill värna. Tack för det klargörandet! /T
Publicerat Februari 8, 20179 yr Har inte varit Agria fantast tidigare heller men alltid varit kluven. Nu blev livet lätt, valpen i vår blir det Folksam på. Länsförsäkringar blir det aldrig heller även om jag brukar jämföra bolagen då och då. Nu ett mindre i det jobbet...
Publicerat Februari 9, 20179 yr Agria har för övrigt INTE lagt ut pressmeddelandet på sin hemsida. Ville de inte förknippas med jakt? http://www.agria.se/pressrum/pressmeddelanden-2017/
Publicerat Februari 9, 20179 yr Måste i all turbulens lyfta på mössan för djurens rätt. Hade vi haft halva påhittigheten från vår sida så kunde man sova lugnt. Måste väl vara fler som vrider sig lite obekvämt nu, sjf är ju väldigt hårt förknippade med Agria. All jakthundsstatistik de redovisar är ju från Agria exempelvis vildsvinsskador. Blir ju föga trovärdigt om man inte som tidigare är marknadsledare.
Publicerat Februari 9, 20179 yr Just now MKJ sa: Måste i all turbulens lyfta på mössan för djurens rätt. Hade vi haft halva påhittigheten från vår sida så kunde man sova lugnt. De gör allt rätt utifrån sitt perspektiv och får med sig sina hangarounds. Den stroa fördelen som djurrättsaktivisterna har är offensiv, det är de som går på och agria samt jägarna som befinner sig i försvarsställning vilket alltid är svårare inte minst i dagens medielandskap när objektivitet kvittar till och med för statschefer.
Publicerat Februari 9, 20179 yr 3 hours ago Älgflugornas Herre sa: Den stroa fördelen som djurrättsaktivisterna har är offensiv, det är de som går på och agria samt jägarna som befinner sig i försvarsställning vilket alltid är svårare inte minst i dagens medielandskap när objektivitet kvittar till och med för statschefer. Problemet eller kanske inte problemet utan förr verkligheten är att kartan ritats om - den svenska samförståndsmodellen är stendöd. Det går liksom inte att "komma överens" med förhandlingar kring kompromisser och sedan har man löst problemet. Problem löses inte på detta sättet längre - utan det är ett ideologiskt krig, det tar inte slut förrän man utplånat fienden. På den punkten är våra fiender enormt överlägsna i att de helt och fullt acccpterat det sysnsättet - våra organisationer tröskar vidare med strukturer och metoder som togs fram för 100 år sedan och sedan funkat bra i 80-90 år. Nu ser vi resultatet. /T
Publicerat Februari 10, 20179 yr #ekoterriristerna har nu börjat med handgripligheter i samband med räv-SM: http://www.jaktjournalen.se/bilar-saboterade-i-natt-vid-rav-sm/ Quote Gotland (JJ) Nu på morgonen startar Räv-SM på Gotland. Men tidigt i morse upptäckte man av 5-6 bilar saboterats under natten. Frågan är om det hade gått så långt om Agria stått emot pressen...
Publicerat Februari 10, 20179 yr Fy fan! Här har Agria OCH Djurens Rätt läge att gå in å stå för rep kostnad på bilarna! Varför ska DR va med på det kalaset? Jo av den enkla anledningen att jag kan aldrig tro att föreningen som sådan står bakom dylika attentat... Asen som gjort detta på eget bevåg gissar jag att är med i DR så då få dom se vart medlemspengen gick. Sen borde dom givetvis ruska galler själva för tilltaget...
Publicerat Februari 10, 20179 yr 23 hours ago MKJ sa: På 2017-02-09 at 08:33 MKJ sa: Måste väl vara fler som vrider sig lite obekvämt nu, sjf är ju väldigt hårt förknippade med Agria. All jakthundsstatistik de redovisar är ju från Agria exempelvis vildsvinsskador. Blir ju föga trovärdigt om man inte som tidigare är marknadsledare. Jag har inte kollat men om de är marknadsledande så lär det väl inte vara med så mycket? Och frågan är om inte detta faktum försvinner nu.. Jag är jättenyfiken på vad förbundet hämtar hem via Agria... det måste vara tämligen värdefullt för förbundet har haft en heldag med styrande i Agria för att reda ut detta.. Vidare så finns det väl rejält många oförsäkrade hundar idag där ägarna sparar pengar för att kunna betala i händelse av skada? Har för mej att man lyckats påvisa att den här gruppen + gruppen som har andra bolag.. faktiskt är ganska stor. Så är de marknadsledande? Jag har alltså inte en susning utan kastar bara ut frågan.. 20 hours ago pmt sa: Problemet eller kanske inte problemet utan förr verkligheten är att kartan ritats om - den svenska samförståndsmodellen är stendöd. Det går liksom inte att "komma överens" med förhandlingar kring kompromisser och sedan har man löst problemet. Problem löses inte på detta sättet längre - utan det är ett ideologiskt krig, det tar inte slut förrän man utplånat fienden. På den punkten är våra fiender enormt överlägsna i att de helt och fullt acccpterat det sysnsättet - våra organisationer tröskar vidare med strukturer och metoder som togs fram för 100 år sedan och sedan funkat bra i 80-90 år. Nu ser vi resultatet. /T He he.. här är förbundet så torsk! Någon som sett förbundet ta i med "hårdhanskarna".. någonsin..? Det finns inte. I många frågor är det "smart" och "klokt" osv osv att vända andra kinden till att vara taktisk och diplomatisk.. men ibland måste man sätta ned foten och det med tydlighet. Den förmågan har inte förbundet och det kostar medlemmar. Dessutom vet en opponent att bråka med förbundet är riskfritt, de släpper ett luddigt pressmeddelande och någon piskas ut för att skriva ett surt blogginlägg och därefter har man "satt ned foten". I denna fråga borde de givit fan i att förhandla med Agria och bett dem fara och flyga! Tack och lov så kan vi försäkringstagare göra det som inte förbundet förmår att göra dvs avbryta avtal. Leker med tanken.. Agria kröker rygg för DR-rörelsen, står inte upp för jakten.. Jägareförbundet kröker rygg för Agria, vinsterna av att ha kvar sammarbetet är större än förlusten vid ett avståndstagande. Då frågar man ju sig.. vinsterna för vem?? Inte fan för medlemmarna iaf så ser sitt försäkringsbolag och jägareförbund vika sig för djurrättarna.. Sen kan man vända på det hela med. "Vi sitter lugnt i båten, skriver ngr sura pressmeddelanden och ger uttryck för ett skarpt avståndstagande men tillser att det finns en öppen dörr för fortsatta förhandlingar.." Redan nu kan man bocka av gratis försäkring för NVR hundarna.. Inte så illa pinkat,, häng kvar och sura så kanske Agria kräker ur sig någon ny grej som vi på sikt kan kalla medlemsförmån när folk glömt denna storm.. Samtidigt finns en aspekt till som slog mej precis.. när vi förhandlat med nytt bolag så har vi fått vet att de inte försäkrar vilka hundar som helst utan bara jakthundar i princip..hur de nu får ihop det.. detta påverkar helt tveklöst våra kostnader för försäkringar.. Agria tar ju allt och i den här processen har det för oss, trots feta rabatter, visat sig att Agria är svindyra!! Vi betalar alltså för alla jävla missbildade utställnings/sällskapshundar och allt möjligt skit. Tror det kan vara sunt att byta bolag faktiskt. Sedär! Några tankar så här på morgonkvisten
Publicerat Februari 10, 20179 yr Jag känner att vi nog alla behöver en riktigt stor vargkram. Så här kommer en från Urban Prytz, publicerad på Ja till vargs FB sida 8/2: Quote "AGRIA-AFFÄREN" - EMPATI FÖR DJUR MOT JÄGARMAFFIANS KORRUPTION!Som ni säkert läst och hört klev försäkringsbolaget Agria av som sponsor av det s k "Rävjakts-SM" som ska genomföras på Gotland. Orsaken var en proteststorm från djurvänner(djurrättsaktiviteter kallar SJF dom). Vd på Agria gjorde nog ett snabbt överslag över hur många sällskapshundar man har försäkrade, kontra dom kraftigt rabbaterade jakthundarna, och insåg vad bolaget skulle förlora mest på. Beslutet har mottagits med stor ilska och bestörtning hos jägarmaiffian(Läs Svenska Jägareförebundet). - Hur vågar dom sätta sig upp mot oss? - Nä ,nu jävlar ska dom sättas åt? - Har inte vi kontroll på dom där? Kan man läsa mellan raderan i en uppsjö av "artiklar" som publicerats i deras megafon till blaska. Dom har även släppt igenom ett stort antal s k "debattartiklar" som saknar det mesta av sans och vett. Troligen skrivna på beställning av "husse"..? Jägarmaffian tar aldrig en strid själva utan har alltid någon som får ta smällarna. Den här gången använder dom sig av den trogne vapendragaren SKK. I kennelklubbens styrelse har "maffia-amöban" ett antal tentakler och dom har också fåtts att kritisera Agria öppet. Nu snackar vi "lydnadsprov" vänner! Några som hittils inte lytt "husses" order är LRF, som tigit i frågan. Fortsätt med det kära bönder och behåll vår respekt! Jägarmaffian har nu lyckats tvinga fram ännu en gratisförsäkring för jakthundar hos Agria. Frågan man måste ställa sig är givetvis när ska alla "vanliga" hundägare i landet slå tillbaka mot detta försäkringsbolag och deras favorisering av jakthundar? När ska alla medlemmar i SKK ta avstånd från styrelsen som helt klart är alldeles för insyltade med Jägarmaffian för att se till dom vanliga hundägarna? Till sist vill jag hylla och ära alla dom djurvänner som lyckades skaka om Jägarmaffian på detta sätt! Hatten av. Vargkram, Gruppansv
Publicerat Februari 10, 20179 yr tack nu känner jag mig lite lugnad, har de Prytz på sin sida behöver vi nog inte bekymra oss nämnvärt.
Publicerat Februari 10, 20179 yr Urban Prytz replik är smärtsam att läsa, inte för mig utan jag inser att jag faktiskt tycker synd om honom. Är han helt bortkopplad från verkligheten? Att vara så faktaresistent måste vara plågsamt. För det första SKK bildades av jägare och jaktproven är utformade av SKK. LRF har garanterat inga sympatier med djurens rätt och dess aktivister mtp tidigare kampanjer och hot mot bönder. Känns som det närmar sig en storpudel för djurens rätt.....
Publicerat Februari 10, 20179 yr 3 hours ago taxen sa: 1.Urban Prytz replik är smärtsam att läsa, 2.inte för mig utan jag inser att jag faktiskt tycker synd om honom. 3.Är han helt bortkopplad från verkligheten? 4.Att vara så faktaresistent måste vara plågsamt. 5.Känns som det närmar sig en storpudel för djurens rätt..... 1. Han ha vräkt ur sig så ofantligt mycket verklighetsfrämmande dynga genom åren att jag bara suckar så fort frun nämner hans namn... (Frun ha ansiktsbok, inte jag) 2. Det är INTE synd om han! Däremot ska man inte underskatta dumma människor i grupp! Då gör dom än mer skada än dom redan gör! Finns många såna grupper å några av dessa grupper kallar sig för Miljöpartiet, Nordulv, W.A.S, Ja till varg, Djurens rätt m.fl... 3. Svar: JAAA!!! 4. Nej! Det är inte plåsamt för han! Samma sak som att: När man är död vet man inte att man är död! Det är bara smärta för andra! Likadant då man är korkad... 5. Den pudeln behöver vi inte ens fantisera om...
Publicerat Februari 10, 20179 yr Å va blev kontentan av detta måntro? http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6627733
Publicerat Februari 10, 20179 yr Det börjar spåra ur ordentligt. Tur att domarna verkar ta det piano.... http://www.helagotland.se/samhalle/maskerade-aktivister-till-attack-mot-domare-13928039.aspx