Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Izzas skada och sen vart det valpar oxå.

Featured Replies

Publicerat

?

• Svar 564
  • Visningar 91,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Var i almunge och tränade med Sören i hägn igår. Vi har ju varit där en gång tidigare i julas, men då var Sören bara 10mån och blev introducerad i nybörjarhägnet. Igår började vi i nybörjarhägnet också för att mjukstarta och Sören letade upp de 2 stora men väldigt snälla grisarna ganska snabbt...Sören kämpade på och de rörde på sig lite motvilligt, men odramatiskt. Jag kopplade Sören ganska snabbt, då det känns väldigt långt ifrån en jaktsituation och det lätt blir väldigt korta avstånd (obefintligt) mellan hund och gris.

Vi gick istället till jakthägnet på 10ha, där det fanns 5 stycken unggrisar. Här blev det en lite större utmaning både med att söka upp grisarna och i arbetet med dem. Efter ca 5-10min hade Sören hittat de 5 små grisarna....om grisarna i nybörjarhägnet var stora och snälla så var dessa små men betydligt tjurigare och snabba. Sören jobbade på med ståndskall och fick loss dem då och då med kortare drev, riktigt kul att se. Grisarna jobbade bra ihop och klumpade ihop sig i tätningar och mötte upp rejält om de vart hårt pressade. Blev lite närkontakt ett par gånger med nån knuff, men Sören jobbade vidare och lärde sig av misstagen (inget som verkade påverka honom i övrigt och han sökte inte stöd hos mig). Efter en halvtimme kopplade jag honom, då jag inte ville riskera att han skulle ta slut framförallt mentalt.

Helnöjd med hans inställning och jobb faktiskt, riktigt kul!

Almunge är bra och har ett stort utbud av hägn, men "hundtränarna" funkar mer som grindvakter tyvärr (säkert inte alla, men denna gång iallafall)....hade varit kul med lite mer input/diskussion/råd. Nästa gång blir det nog något annat hägn, tips?

Publicerat
  • Författare

Låter som om ni hade en bra dag där. :thumbsup:

• 2 weeks later...
Publicerat

Litet bakslag för Sören o mig idag (och igår..) måste jag nog säga. Släppte honom en sväng igår och det fina söket var som bortblåst...låg mestadels på 30-50m och kom till mig o "bad om lov" hela tiden. Försökte ignorera honom så mycket som möjligt och det blir väl lite bättre på slutet, 50-80m, men inte så mycket mer. Var iväg på ett par korta drev på hare, men de blev ganska korta då jag upplever att han inte riktigt lyckades reda ut det..Imorse var jag iväg på en annan mark och släppte, kanske lite bätttre...men marginellt. Fick efter en stund tag i en älg som skenade iväg, men den "drev" han bara ca 300m och sen vände tillbaks till mig. Ignorerade honom när han kom tillbaka och gick mot upptagsplatsen, han drog då iväg igen och det blev återigen ett kort drev liknande det första.

Hade snarare trott att han skulle vara övertaggad vid de första släppen i år, men så var det inte...Apportering, lydnad, spårning och koppelpromenader sen förra säsongen verkar gjort honom lite osjälvständig och osäker på vad han ska göra. Har ju framförallt haft fokus på vildsvin den senaste tiden, med dödsök, hägn m.m. och det har ju funkat super. Vid dagens släpp fanns inga färska grisslag att gå på, men det blir ju svårt att hitta dessa om han inte söker ut ordentligt.

Jaja, det kanske bara är att nöta på....så ramlar poletten ner igen.  

Publicerat
1 hour ago joco sa:

Litet bakslag för Sören o mig idag (och igår..) måste jag nog säga. Släppte honom en sväng igår och det fina söket var som bortblåst...låg mestadels på 30-50m och kom till mig o "bad om lov" hela tiden. Försökte ignorera honom så mycket som möjligt och det blir väl lite bättre på slutet, 50-80m, men inte så mycket mer. Var iväg på ett par korta drev på hare, men de blev ganska korta då jag upplever att han inte riktigt lyckades reda ut det..Imorse var jag iväg på en annan mark och släppte, kanske lite bätttre...men marginellt. Fick efter en stund tag i en älg som skenade iväg, men den "drev" han bara ca 300m och sen vände tillbaks till mig. Ignorerade honom när han kom tillbaka och gick mot upptagsplatsen, han drog då iväg igen och det blev återigen ett kort drev liknande det första.

Hade snarare trott att han skulle vara övertaggad vid de första släppen i år, men så var det inte...Apportering, lydnad, spårning och koppelpromenader sen förra säsongen verkar gjort honom lite osjälvständig och osäker på vad han ska göra. Har ju framförallt haft fokus på vildsvin den senaste tiden, med dödsök, hägn m.m. och det har ju funkat super. Vid dagens släpp fanns inga färska grisslag att gå på, men det blir ju svårt att hitta dessa om han inte söker ut ordentligt.

Jaja, det kanske bara är att nöta på....så ramlar poletten ner igen.  

För mig låter det som att han jobbar som en kortdrivare ska? Förutom söket för dagen då. Korta drev på hare och älg tycker jag är bra, men kanske du har andra förväntningar? Att träna lydnad och apportering brukar bara vara positivt och stärka hundens trygghet. Tror nog mest på att söket handlar om den unge herrns dagsform, alternativt att han senast jagat i hägn där det inte direkt krävs något sök. Jag tror inte du behöver vara orolig, det fina söket är säkert snart tillbaka??.

Bara som jämförelse dagens jakt med Collins. Busväder så det blev bara ett släpp. Sökte mycket snabbt och bra, upp till 200 m. Korta drev på en hare och ett rådjur. Drev kanske 200-300 m på haren och 4-500 m på rådjuret. Bröt när djuren gick ur såten och över fält, sedan genast åter och började söka på nytt. Så vill jag för min del att en kortdrivare ska jaga.

Publicerat

Ja, du har nog rätt....blev nog lite irriterad på det trånga söket vilket gjorde att jag började leta andra fel. Han drev ju trots allt både älg och hare med skall...och älgen skenade ju iväg så då hjälper det ju inte nåt att forsätta driva egentligen, han hade ju redan fått tillräcklig fart på den.

Behövde skriva av mig lite bara...mer tid i skogen framöver kommer nog göra sitt till. Just idag är jag dock lite avundsjuk på Collins 200m sök, tycker nog det är optimalt om de ligger på 100-200m. Riktigt kul att drevjaktsäsongen är igång i vilket fall!!

Publicerat
1 hour ago joco sa:

Ja, du har nog rätt....blev nog lite irriterad på det trånga söket vilket gjorde att jag började leta andra fel. Han drev ju trots allt både älg och hare med skall...och älgen skenade ju iväg så då hjälper det ju inte nåt att forsätta driva egentligen, han hade ju redan fått tillräcklig fart på den.

Behövde skriva av mig lite bara...mer tid i skogen framöver kommer nog göra sitt till. Just idag är jag dock lite avundsjuk på Collins 200m sök, tycker nog det är optimalt om de ligger på 100-200m. Riktigt kul att drevjaktsäsongen är igång i vilket fall!!

Många jaktdagar = glad husse och glad hund???. Det ska bli kul att se Sören in action!

Publicerat
  • Författare
6 hours ago joco sa:

Ja, du har nog rätt....blev nog lite irriterad på det trånga söket vilket gjorde att jag började leta andra fel.

Förmodligen så läste han av husses humör blixtsnabbt, och sådant brukar påverka hundarna en hel det!

• 3 weeks later...
Publicerat

Taskig tajming ? Dumstrut, antibiotika och inflammerad svanstipp = inställd jakt i helgen. Surt när säsongen precis dragit igång...undra vem som är mest besviken, jag eller Sören.

2343F696-8A20-47F0-A137-A7DF907E377E.jpeg

Publicerat
4 hours ago joco sa:

Taskig tajming ? Dumstrut, antibiotika och inflammerad svanstipp = inställd jakt i helgen. Surt när säsongen precis dragit igång...undra vem som är mest besviken, jag eller Sören.

Stackars er. Måste vara svårt för jag antar att Sören är en lika glad hund som Collins. Svansen går på högvarv dygnet runt. God bättring och ni lär ju vara högmotiverade båda två när ni kan gå igång igen.??

Publicerat

Jo, svansen piskar på ganska intensivt för det mesta...han blir dock lite lugnare med tratten på. Hoppas vi får bukt med infektionen/inflammationen annars kan vi behöva amputera bort en bit...kanske egentligen det bästa, men då blir det ju tratt igen o ytterligare vila. Är väl inte ett helt ovanligt spanielproblem detta vad jag förstår.

Publicerat
  • Författare

De skulle ha kapat på en gång. För har det väl börjat så kommer det nog att fortsätta:sad:. Stå på dig om kapning om det händer igen. Cockrar ifrån det Engelska imperiet vi importerar är alltid stubbsvansar.

Publicerat

Kapa! Har inte ångrat det en sekund på min springer, när det börjar slå hål så fortsätter det bara. 

Publicerat

Jo, jag har förstått det också...det var tyvärr frugan som var inne med honom till vet och hon blev lite förskräckt när de sa att man kanske måste amputera om det inte blir bra...min reaktion var snarare, varför kapade ni inte på en gång istället så är problemet löst. Fick ingen vidare förståelse för det just då dock...

Publicerat

Fortfarande ett öppet sår på svanstippen som inte vill läka....han äter penicillin och antiinflammatoriskt fram tills på torsdag, har det inte läkt då så är det nog amputering som gäller då det är risk för kallbrand. Är lite tudelad måste jag säga, ser ju gärna att det läker utan amputation så jag kan jaga lite denna säsong och eventuellt operera i februari. Skulle det inte läka fram tills på torsdag måste vi ju ju amputera nu och årets drevjaktsäsong är över...?

Publicerat

Vi håller tummar och tassar för er. Kan ju vara så lyckligt att det tar några dagar innan antibiotikan biter. 

Publicerat
  • Författare

Ryker resten av säsongen:(. Jag trodde att det läkte fortare. Hoppas att han repet sig fort.

Publicerat
  • Författare

Om det är så att resten av jakten skiter sig, så kan ni låna Smiłla. Om det skulle passa. Hon behöver massor av tid i skogen.

Publicerat

Vad jagar Smilla och vad är hon för ras?

Publicerat
1 hour ago faxe sa:

Ryker resten av säsongen. Jag trodde att det läkte fortare. Hoppas att han repet sig fort.

Nja, jag kanske var lite pessimistisk...har googlat lite och då nämnde många ca 2 mån tills de är helt "fit for fight". Pratade med vet för ett par minuter sen och vi har fått operationstid imorgon bitti ? han tyckte att det borde blivit bättre efter 5 dagars behandling. 10 dagar med stygn och bandage, sen ytterligare några veckor innan huden är tillräckligt återställd. Vem vet, han kanske kan vara med på syskonjakten den 18/11 ? under förutsättning att det inte blir några komplikationer efter operationen.

Publicerat
16 minutes ago faxe sa:

Om det är så att resten av jakten skiter sig, så kan ni låna Smiłla. Om det skulle passa. Hon behöver massor av tid i skogen.

Tack för erbjudandet!! Om det blir utdraget, så gör jag gärna det vid något tillfälle...men det är faktiskt ganska bra tajmat ändå, nästkommande jakt är taxjakt i jaktlaget och därefter är det syskonjakten...

Publicerat
På 2018-10-19 at 20:59 Skånepåg sa:

Kapa! Har inte ångrat det en sekund på min springer, när det börjar slå hål så fortsätter det bara. 

Hur lång tid tog det innan ni var tillbaka i skogen?