Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Izzas skada och sen vart det valpar oxå.

Featured Replies

Publicerat
55 minutes ago joco sa:

Pratade med vet för ett par minuter sen och vi har fått operationstid imorgon bitti ? han tyckte att det borde blivit bättre efter 5 dagars behandling. 10 dagar med stygn och bandage, sen ytterligare några veckor innan huden är tillräckligt återställd. Vem vet, han kanske kan vara med på syskonjakten den 18/11 ? under förutsättning att det inte blir några komplikationer efter operationen.

Då ser vi fram emot en återställd Sören på syskonjakten ?. Dessutom tycker jag personligen att det är jäkligt snyggt med kuperad svans på en spaniel.

• Svar 564
  • Visningar 91,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
På 2018-10-22 at 15:54 joco sa:

Hur lång tid tog det innan ni var tillbaka i skogen? 

Jag väntade till februari... men det gick rätt fort med läkningen, det var dom första dagarna innan jag tog stygnen som det var lite svårt att få honom att låta bli att slicka. Sen när stygnen väl var väck så lugnade det ner sig. Om jag kommer ihåg rätt så var han med och apporterade på fält 2-3 veckor efter operationen och fick prova att simma nån vecka senare. Så läker det bara rätt så är dom nog fit för fight efter nån månad.

Publicerat
  • Författare

Härligt.

Publicerat
17 minutes ago faxe sa:

Härligt.

Vi är på väg ner till stranden nu. Imorgon blir ett light pass för flickan. Svårt att komma ihåg att hon är lilla. Lätt att "kräva" för mycket av en liten hund. Jack får gärna "rymma" med lämplig kompanjon om något år igen.  Lätt Sveriges bästa rymning ?

Publicerat

Kul o se att det jagas på för fullt...men samtidigt väldigt frustrerande med tanke på vår situation. Det har väl gått sådär för Sören efter operation...blivit ytterligare 2 besök hos vet med förlängd penicillinkur som resultat. Det vill inte riktigt läka bra och såret har gått upp ett par gånger med blödning som följd trots att vi varit extremt försiktiga och har tratten på 24/7. Är lite geggigt nu, men vet hoppas det ska lösa sig utan att behöva operera igen. Skulle egentligen tagit stygnen på fredag, men det är uppskjutet till måndag. Sören "gillar" läget och sover mest hela dagarna, han verkar bli lite loj av smärtstillande som han fortfarande äter. Inte helt okomplicerat det här med svansar trots operation, håller tummarna för att det vänder snart... Längtar tills att vi iallafall kan ta ordentliga skogspromenader, men jakt känns ganska avlägset just nu. Riktigt segt att vara passkytt när man helst av allt vill gå i skogen...

Publicerat

Känner med er Joco. Men det kommer säkert att bli bra, kan ju ta några veckor som du skrev om tidigare. Och viktigast av allt Sören verkar vara tålig och ta det bra.

Ett tips också i all välmening utan att veta men med erfarenhet från min förra hund som hade ett mycket besvärligt operationssår. Om såret är infekterat, har de tagit odling så att han får rätt antibiotika? 

• 5 weeks later...
Publicerat
40 minutes ago faxe sa:

Det finns hopp om Smilla oxå:yes:. Idag så vågade hon släppa Husse och söka ut riktigt bra för att vara henne:wub:.

Hon  kommer igång snart.  Annars får hon flytta hem till mig.......... 

• 2 weeks later...
Publicerat
55 minutes ago faxe sa:

Det kanske blir så att hon stannar i alla fall. Idag på jakten på Ängsö kom hennes första två korta drev med skall på dov.

Jag så ju det. Va aldrig orolig. Cita började också jätte kort men kör nu som en toka ?

• 2 weeks later...
Publicerat

Vad är era erfarenheter av cocker+wachtel kombinationen?

Drevtid/drevlängd?

Skall?

Jag söker en "kort-kort drivare".  Kortare än rasstandarden för wachtel och gärna "lös" i skallet . Även om egenskaperna förekommer hos renrasiga wachtlar (har en) så är det ju inget som det avlas på direkt.  

Publicerat
34 minutes ago underbron sa:

Drevtid/drevlängd?

Skall?

Jag söker en "kort-kort drivare".  Kortare än rasstandarden för wachtel och gärna "lös" i skallet . Även om egenskaperna förekommer hos renrasiga wachtlar (har en) så är det ju inget som det avlas på direkt.  

cita har ökat sina drevtider  och ligger nu på 1-10min 100%ig återgång i bakspåret. Inte jätte lös i skallet men lämnar inget i övrigt att önska. 

Publicerat
  • Författare
27 minutes ago underbron sa:

Drevtid/drevlängd?

Skall?

Erfarenheter tror jag nog det bara är vi som har valpar från denna kull, för jag har aldrig hört talas om Cocketel förut.  Jag kan bara svara för den jag behöll i kullen. Smilla har inte fått jag så mycket som hon skulle behövt men hon börjar komma igång så smått med lite korta drev med skall, men jag är övertygad om att hon snart kommer igång med längre drev. Mitt mål med henne är att hon skall driva alt med skall i ca 200-500 m.  I övrigt så är hon mycket arbetsvillig och en mycket trevlig hund att ha. De andra valpägarna här tråden har kommit mycket längre med sina. Men de får svara för sig själva:yes:.

• 3 weeks later...
Publicerat

Vaggad till sömn av vågorna efter jakten. Vettalådan med ett täcke av knipvettar är bästa platsen.

fullsizeoutput_e6a.jpeg

Publicerat
På 2018-12-28 at 17:51 underbron sa:

Drevtid/drevlängd?

Skall?

Jag tycker att jag i min hund fått det bästa av de två raserna. Väldigt allsidig och mycket rolig att jaga med. Ytterst charmerande varelse.

Specifikt drevtider 2-10 min. Håller sig nio gånger av tio inom såten. Drevhastighet enligt pejl ca 6 km/tim, enbart sök 10-12 km/tim. i skogsterräng. Förutom i själva upptaget kommer viltet som regel lugnt och fint. Jobbar helt självständigt i söket om han får det och med noggrannhet och hög fart. Skallet är ärligt, skallar bara vid kontakt med löpan och på syn förstås. Nyanserar bra, man förstår vad som händer. Förutom vid en enda jakt snabb och perfekt återgång i bakspår. Driver allt vilt ska sägas också.

Publicerat
4 hours ago Namibia sa:

Jag tycker att jag i min hund fått det bästa av de två raserna. Väldigt allsidig och mycket rolig att jaga med. Ytterst charmerande varelse.

Specifikt drevtider 2-10 min. Håller sig nio gånger av tio inom såten. Drevhastighet enligt pejl ca 6 km/tim, enbart sök 10-12 km/tim. i skogsterräng. Förutom i själva upptaget kommer viltet som regel lugnt och fint. Jobbar helt självständigt i söket om han får det och med noggrannhet och hög fart. Skallet är ärligt, skallar bara vid kontakt med löpan och på syn förstås. Nyanserar bra, man förstår vad som händer. Förutom vid en enda jakt snabb och perfekt återgång i bakspår. Driver allt vilt ska sägas också.

Tack,

Om du omsätter de där 2-10 min till metrar?

Publicerat

Rent matematiskt blir väl spårlängden då 200 -1000 m. Allt är förstås helt och hållet beroende på djurslag och terräng. På de flesta ställen jag jagar befinner han sig som regel inom 200- 400 m från mig under aktivt drev.  Samtidigt kan ett 10 min drev i en tätning eller mindre naturlig såt som t ex en åkerholme pågå inom 100 m. Han bryter i en sådan situation när djuret drar i väg. Bryter annars vid naturliga såtgränser eller vid passkyttar. Har skjutit en del vilt själv när han arbetat som kortdrivare. Annars går det utmärkt att jaga under bössan om man vill ha honom att arbeta inom 25 meter.

Underbron, hur definierar du kort-kort drivare? Hur vill du att hunden ska arbeta?  Driva med skall i 50 m? I så fall skulle det med min hund fungera så att jag kallar in honom efter önskad sträcka (lyckas för det mesta ?).

I vilket fall är jaktcocker-wachtel för mina önskemål och jaktförhållanden en lyckad kombo. Behändig storlek också. Kan tänka mig att jaktspringer-wachtel kan var intressant också, om man nu är en vän av blandraser. Det jaktspanieln tillför är väl ett mjukare sinnelag och det wachteln tillför är skallet. Annars är det i mångt och mycket överlappande raser rent jaktligt, kan jag tycka.

Publicerat
1 hour ago Namibia sa:

Underbron, hur definierar du kort-kort drivare? Hur vill du att hunden ska arbeta?  Driva med skall i 50 m? I så fall skulle det med min hund fungera så att jag kallar in honom efter önskad sträcka (lyckas för det mesta ?).

500-700m är idealiskt. Och terrängen medger inte inkallning. För kuperat.

Ju vidare sök desto bättre, men klarar mig med rätt dåligt sök så länge hunden har intresse för löpor.

Behöver i princip en dålig wachtel, men det  är svårt att plocka en med så korta drevtider ur en valpkull. Alternativet är att ta över en vuxen som jagar för kort för nuvarande ägare, men det är mycket annat som skall passa med en vuxen hund och man går miste om en viktig (och kul) period i hundens utveckling. 

Har gått skytt på spanielprov och gillar attityden hos cockers, ger alltid intryck av lite mer jävlar&anamma och "edge" än springers.

Mer stötande raser faller bort pga att rådjuren lurar bort dem för lätt i bergen här, det går oftast för fort när skallet uteblir.

Publicerat
21 minutes ago underbron sa:

500-700m är idealiskt. Och terrängen medger inte inkallning. För kuperat.

Ju vidare sök desto bättre, men klarar mig med rätt dåligt sök så länge hunden har intresse för löpor.

Behöver i princip en dålig wachtel, men det  är svårt att plocka en med så korta drevtider ur en valpkull. Alternativet är att ta över en vuxen som jagar för kort för nuvarande ägare, men det är mycket annat som skall passa med en vuxen hund och man går miste om en viktig (och kul) period i hundens utveckling. 

Har gått skytt på spanielprov och gillar attityden hos cockers, ger alltid intryck av lite mer jävlar&anamma och "edge" än springers.

Mer stötande raser faller bort pga att rådjuren lurar bort dem för lätt i bergen här, det går oftast för fort när skallet uteblir.

Ja då skulle det vara ganska idealiskt med hur våra cocktlar jagar. Trenden verkar vara att man nu prioriterar wachtlar med längre drevtider. Det ändrades med vildsvinens intåg, på rådjursexplosionens tid var det korta drevtider som gällde... Men nog kan det gå att få tag på någon wachtelkull där föräldrarna har korta drevtider? Skalldrivande springer eller munsterländer kan kanske vara något annars, men det har du säkert redan övervägt.

Publicerat
4 hours ago Namibia sa:

Ja då skulle det vara ganska idealiskt med hur våra cocktlar jagar. Trenden verkar vara att man nu prioriterar wachtlar med längre drevtider. Det ändrades med vildsvinens intåg, på rådjursexplosionens tid var det korta drevtider som gällde... Men nog kan det gå att få tag på någon wachtelkull där föräldrarna har korta drevtider? Skalldrivande springer eller munsterländer kan kanske vara något annars, men det har du säkert redan övervägt.

Möjligt att det går att hitta någon kort-kort wachtelkull, har haft koll på "marknaden"  ett tag utan att det dykt upp något. Omeriterade föräldrar tenderar att vara hundar som jagar länge.  Men det har inte varit skarpt läge ännu iom att jag än så länge har haft en perfekt wachtel för uppgiften.

För mina förutsättningar är  munsterländer för hårda i skallet, och de som förföljer kort är lite för likt vorsteh i jaktsättet på klövvilt. Skalldrivande springer känns som osäkrare att få rätt hund än att gå efter en dålig wachtel.