Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Izzas skada och sen vart det valpar oxå.

Featured Replies

Publicerat
På 2018-06-27 at 09:17 joco sa:

Skoj med grävlingen! Ja, man börjar längta till släppsäsong nu...Sören har gått 3 dödsök på gris den senaste månaden, fullt ös som vanligt....men framgångsrikt. Råkade kliva på en grupp vildsvin på koppelpromenad i skogen också, det blev drevskall i falsett från Sörens sida...hade fullt sjå att få honom därifrån, så nog är han taggad inför kommande säsong ?

Känner igen det där med vattenapporteringen, jädrar vilken fart! Generellt älskat han att simma, har släppt i han ett par gånger för att svalka sig och han kan simma runt o njuta hur länge som helst. Får nog bli en del simträning i sommar när det är varmt...

Angående hägn så tänkte jag nog åka till Dennis Andersson i Heby (ökersbo hundskola) nästa gång, någon som har någon erfarenhet från det hägnet? Han gör även ett enklare mentaltest på hunden innan släpp.

För 3-4 år sedan, hur det ser ut idag har jag ingen aning om. Men se till att elen är av ?

• Svar 564
  • Visningar 93,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
3 hours ago Ken1 sa:

Cita apport tränar 

20180729_130606_01.jpg

Helt suverän öronteknik, fullt utfällda, liksom svävande i hoppet. Bäst i kullen?

Publicerat
1 hour ago faxe sa:

Smilla brukar ju ligga i fönstret och slöa66.thumb.jpg.5325642577749ed17ebcaae578166276.jpg

Idag så gick det inte så bra:rolleyes:, tur att det inte är så högt till backen nedanför:D:thumbsup:.

DSC_0052.thumb.JPG.c2f9c3aab8bf4e03900385a4eca0852c.JPG

Du el. hunden som var drumlig el. bägge 2?:lol:

Publicerat
På 2018-06-27 at 08:36 Namibia sa:

Intressant med västen, skulle gärna syna en sådan närmre. Går i köptankar för Collins del, liksom att köra en vända till i hägn med honom. Att rapportera i övrigt är spårning i lina av levande grävling. Får mig att misstänka viss potential för att ställa grävling. Ser fram emot 1 augusti. Stadgeträning tar han alltmer med stoiskt lugn. Fritt sök med dummies är inte det mest intressanta, ska byta till riktigt vilt. Vattenapportering går lysande. Han har en mycket intressant teknik för att "gå" i vattnet. Jättehopp rakt upp i luften och magplask. Sedan planar han nästan på väg ut till apporteringsobjektet.

Hur resonerar ni kring det här med grävling? Jag var förbi vår grisåtel igår och skulle kolla till den, på plats var 2 grävlingar....bannade mig själv för att jag lämnat Sören hemma, men jag sköt en av dem ändå. Om jag hade haft med mig Sören, vågar man släppa på grävling nu? I lagtexten står det ju att det ska vara en ställande hund och som bara jagar grävling och gris om man ska släppa nu. Jag skulle ju aldrig släppa honom lös för att söka upp grävling själv om jag inte haft någon observation, men om man har grävling på plats och går fram med Sören i koppel/lina som stöter grävling och sen släppa han på löpan, är det ok? Då har han ju sett grävlingen och löpan är pinfärsk, så det skulle ju mycket till om han skulle byta vilt. Eller ska jag spåra i lina först och släppa först när grävlingen gått under jord eller in i nåt stenskravel och släppa då för att se hur han beter sig?

Är det stor chans att den andra grävlingen kommer tillbaka till åteln ikväll igen, trots att jag kom o "störde" dom igår? 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago joco sa:

Hur resonerar ni kring det här med grävling? Jag var förbi vår grisåtel igår och skulle kolla till den, på plats var 2 grävlingar....bannade mig själv för att jag lämnat Sören hemma, men jag sköt en av dem ändå. Om jag hade haft med mig Sören, vågar man släppa på grävling nu? I lagtexten står det ju att det ska vara en ställande hund och som bara jagar grävling och gris om man ska släppa nu. Jag skulle ju aldrig släppa honom lös för att söka upp grävling själv om jag inte haft någon observation, men om man har grävling på plats och går fram med Sören i koppel/lina som stöter grävling och sen släppa han på löpan, är det ok? Då har han ju sett grävlingen och löpan är pinfärsk, så det skulle ju mycket till om han skulle byta vilt. Eller ska jag spåra i lina först och släppa först när grävlingen gått under jord eller in i nåt stenskravel och släppa då för att se hur han beter sig?

Är det stor chans att den andra grävlingen kommer tillbaka till åteln ikväll igen, trots att jag kom o "störde" dom igår? 

I denna värme så tycker jag det inte är ok för vilt att jagas utav hund inte heller ok för hunden hunden. Det är inte för intet som länstyrelsen har stoppat löshunds jakten på flera ställen i landet. Så enligt mig så bör man avhålla sig ifrån att släppa nu i denna värme.

Om grävlingen brukar vara där så tycker jag nog att det är stor chans att den kommer i kväll oxå!!

Publicerat

Helt rätt! Om jag nu ska släppa på grävling, så får värmen släppa taget först...

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago joco sa:

Helt rätt! Om jag nu ska släppa på grävling, så får värmen släppa taget först...

485172190_Tummeupp.jpg.d9ca4e0c80829a7351795c4946e2741e.jpg

Publicerat
2 hours ago joco sa:

Bortsett från värmen. Ser inga problem med att släppa på löpan eller direkt vid synkontakt. Brukar bli ståndskall ganska omgående. Och förstås måste inkallningen sitta om det skulle bli fel ändå. Däremot skulle jag aldrig släppa på sök i ett stort havrefält t ex. I alla fall skulle Collins jaga allt levande i en sådan situation. 

Den andra grävlingen kommer med all säkerhet åter till åteln,  har skjutit flera kvällar i rad på samma åtel. Grattis till den första.

Imorse fick Collins spåra från skogskanten där grävlingen kom ut till skottplatsen en bit ut i fältet. 

IMG_3817.thumb.jpg.37256153d082d82d1b4d9c20df5cb3cc.jpg

Publicerat

Snyggt!

Ska bli spännande att prova vid tillfälle...

Publicerat

Nu har jag varit o provat Sören på grävling...Inte på åteln utan vid ett grävlingsgryt under en lada på en annan mark vid vårt landställe. Hade rekat dagen innan genom att ställa upp en pinne vid utgången, som var översprungen dagen efter...toppen, grävling finns på plats! Åkte ut vid kl 20 och ca 20:30 tittar Grimbart ut, lite misstänksam i början men travar ganska snart iväg på sin upptrampade stig. Hämtar Sören i bilen och 2-3min senare står jag i löpan med Sören stretande i kopplet. Släpper honom och ganska omgående kommer väckskall eller glest drevskall, men tyvärr övergår det inte till ståndskall utan efter ett tag verkar han tappat bort det☹️ . Försöker släppa på ett par gånger till men utan resultat, lite antiklimax...

Vad tror ni hände? Jag misstänker att Sören aldrig fick riktig kontakt innan grävlingen hitta ett nytt gömställe...Sören drev/väckte ca 100-150m. Eller så stanna grävlingen upp, men Sören fegade ut o kom tillbaka (verkar dock märkligt då det aldrig stannade upp på astron). 

Har aldrig hållt på med nån grävlingsjakt tidigare, så jag är riktig novis på området....men fick lite mersmak trots allt, så den grävlingen ska jag definitivt motionera nån mer gång. Kom gärna med tips om ni har. Skulle ju kunnat haft Sören med på pass direkt, men misstänker att han skulle gått bananas direkt när han sett  grävlingsnosen och röjt oss.

Publicerat

Har funderat lite mer nu...eftersom Sören drog igång med drevskall redan efter ett 10-tal meter så hade grävlingen gott om tid o hitta lämpligt gryt och behövde aldrig stanna upp o bjuda upp till fight. Ladan gränsar direkt till skogen så det finns gott om gömställen, vore bättre om den gick ut på åkern istället antar jag...

Publicerat
  • Författare

Jag har jagat en hel del grävling både i gryt och med ställande hund. Och jag lovar att de kan svara upp ordentligt så det kan behövas några gångers träning för Sören att få lite vana med dem, för jävlar vad de kan låta och attackera. 

Publicerat

Låter som Sören inte fick kontakt med grävlingen samt att han kanske tidigare inte haft så mycket grävlingerfarenheter. Ett tips för att öka intresset är att han får bekanta sig med de grävlingar du skjuter på åteln. Ta med honom efter skottet, sök upp spåret där de kom fram och spåra till skottplatsen. Det absolut bästa är nog att låta honom vara med när du avlivar en fällfångad grävling och att han sedan får dra ut grävlingen ur fällan. Det ger effekt...

Publicerat

Tack för tipsen! Får försöka igen, tyvärr blir det inget nytt släpp förrän tidigast på fredag...

Får skjuta nån grävling som han får bekanta sig med. Även fast denna eventuellt hann springa o gömma sig hade jag ju hoppats att Sören ändå skulle stått kvar o skällt på denna plats.

Publicerat
9 hours ago joco sa:

Tack för tipsen! Får försöka igen, tyvärr blir det inget nytt släpp förrän tidigast på fredag...

Får skjuta nån grävling som han får bekanta sig med. Även fast denna eventuellt hann springa o gömma sig hade jag ju hoppats att Sören ändå skulle stått kvar o skällt på denna plats.

De kan springa långt om de vill innan de kryper ner, men bara nöta på.

• 2 weeks later...
Publicerat

Sjöfågelpremiär idag. Jagade med Collins under bössan längs ån. Andtomt tyvärr, men han stötte upp en mink. Den hade skickligheten att vara lite för snabb så skott uteblev. Takterna från förra året med fint arbete under bössan sitter i. Skönt, har varit lite orolig efter de avslutande busjakterna som kortdrivare.

I brist på änder blev det gåsapportering. Viss möda med den stora fågeln, men full fart!
fullsizeoutput_9ff.thumb.jpeg.aa5e812dab93db6fe7265b2259283754.jpeg

Publicerat

Fick inte in någon text i föregående inlägg, men så här är det.

Skärgårdsjakt med Collins. Bra vattenapportering i månskenet i går kväll. Han hittade en mink idag. Visst begynnande rovdjursintresse kan skönjas eller kanske mest höras. Och minken den är tyvärr kvar i sin håla. Collins tröstade sig sedan med att apportera några fåglar i land och en i vattnet.

• 2 weeks later...
Publicerat

Vilka snyggingar! För egen del har årets duvjakt varit katastrof, var ute den 16:e men då var det otröskat o färre duvor än på många år... nu börjar man se lite större flockar, så jag ska ge det en chans igen imorgon. Så förhoppningsvis kan jag få till en suddig posebild med Sören och duva ? 

I övrigt ska jag till almunge på söndag o släppa Sören i hägn kl 07, nån som är sugen på att hänga med?

Publicerat
  • Författare
8 hours ago joco sa:

Vilka snyggingar! För egen del har årets duvjakt varit katastrof, var ute den 16:e men då var det otröskat o färre duvor än på många år... nu börjar man se lite större flockar, så jag ska ge det en chans igen imorgon. Så förhoppningsvis kan jag få till en suddig posebild med Sören och duva ? 

I övrigt ska jag till almunge på söndag o släppa Sören i hägn kl 07, nån som är sugen på att hänga med?

Skulle kunna vara något för mitt gäng. Ska kolla hur frugan har det med andjakter.