Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka knivar har vi....

Featured Replies

Publicerat
Normalt till rakning använder jag annars en gammal hederlig rakkniv och strigel, mycket vassare än hyvel och inga bakterier som fastnar mellan bladen.

Hyvel är skit och bara bra till de sominte kan slipa en kniv..............

MVH Håkan

Vad slipar/bryner du kniven med innan du striglar den?

Jag har en kniv som jag använder när långskägget ska bort. Den är skarp och fin, men måste striglas om efter kinderna innan jag går lös på hakan och överläppen - för den blir slö under rakningen. Men förra frisör som klippte mitt skägg ibland klagade på att hans sax blev slö av mitt skägg:"- Har du järntråd eller skägg på hakan?"  >:(

Pete

• Svar 111
  • Visningar 32,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag försöker att vara ytterligt rädd om eggen för att undvika slipbehovet.

Men när hack uppkommer så avnänder jag ett fint arkansas rakknivsbryne.

Men normalt sett behöver jag aldrig använda det utan klarar mig med Puma strigel enbart.

Mitt skägg är nog hyffsat tufft, och normalt behöver jag inte strigla kniver under rakningen men det händer.

MVH Håkan

Publicerat
Roggie vad är det för kniv du har? Den såg ut att vara en sådan som jag vill ha. :)

En spansk historia vid namn Muela, tror inte den finns kvar på den svenska marknaden längre,

det amerikanska priset ligger runt 80-90$.

Publicerat

Ok. tack Roggie.

Publicerat

Tog ett par bilder på några av mina favoriter:

Två av mina "slidknivar" som jag använder till jakt. Från toppen: "Nyman" gåva från svärfar och en H1 från Fällkniven.

normal_h1%20och%20nyman.jpg

Ett par av mina fällknivar, från toppen: Eka, Spyderco och Falcon.

normal_ett%20axplock%20av%20f_llknivarna.jpg

Publicerat

Använder till jakten antingen en Fällkniven WM 1 eller en Shrade PH 2(beroende på vilken som är vass för tillfället) till avpälsningen har jag en Western Skinner.

/Micke

Publicerat

Budgetmässig som jag biland kan vara har jag idag en Mora 2000 som jag inte riktigt vet vad jag ska använda till (jagar inte älg) samt en Victorynox Hunter fällkniv som jag använder desto mer. Funkar faktiskt bra förutom att de av någon anledning envisas med att ha grönt handtag. Har försnillat den 2 gånger redan i skogen, men hittat den varje gång.

Dock har jag en ny kniv på gång, byggd på ett Helle blad http://www.brisa.fi/helle.html # 2 uppifrån.

Min kollega på nya jobbet visade sig göra knivar som hobby. Planerna är ett enkelt skaft i Al (tror jag det var) och Älghorn. Ska posta en bild när det händer något med den.

• 3 weeks later...
Publicerat

Här är mina två hemmagjorda favoriter. Den vänstra med 8 cm RWL-34 blad av Christer Henriksson i Frövi och den högra med 6.5 cm blad i HSS-stål av en lokal förmåga.

knivar.jpg

Hälsningar,

Martin

Publicerat

Har samma märke som Roggie, Muela, fast modellen heter Colibri, liten smidig kniv inköpt i Barcelona för 300 spänn. Kanonkniv, vass som fan och med en buköppnare på ovansidan.

post-250-1125324218_thumb.jpg

Publicerat

Karesuando

Publicerat
En spansk historia vid namn Muela, tror inte den finns kvar på den svenska marknaden längre,

det amerikanska priset ligger runt 80-90$.

Jodå, Seeland/Härkila har agenturen för dessa i Sverige.

Hallen, katalog finns på jobbet ;)

Publicerat
Jodå, Seeland/Härkila har agenturen för dessa i Sverige.

Hallen, katalog finns på jobbet ;)

Skicka mig en katalog på rot.

Publicerat
Skicka mig en katalog på rot.

Den hittar du hos din lokala handlare.. ;)

Publicerat

Fällkniven F1, Eka E8 och en Leatherman.

Publicerat
Den hittar du hos din lokala handlare.. ;)

Nix.

• 1 month later...
Publicerat

Ska prova en Eka som jag fick av min fru idag. Annars har Buck crosslock varit med i många år utan att blivit slipad, otrolig skärpa som alltid håller måttet, den e lite bökig att rengöra efter rådjuren. F1:an har också hängt med ett tag, en väldigt bra allroundkniv. Svärden till höger har jag ingen kommentar till, dom införskaffades under FN-missionens glada dagar och duger möjligtvis till fäktning och vedhuggning.

Jag skulle vilja citera en instruktör som jag och många andra träffade under överlevnadsutbildning i lumpen. Han var en inbiten knivsamlare och han sa "Knivar är vackra och tysta" Det var något att tänka på när satt och kokade skägglav och drack tallbarrste.

post-319-1129489153_thumb.jpg

Publicerat

Kör med en från Karesuandokniven mellanting mellan flå  o droppoint blad sen sitter det alltid en Gerber multitool bredvid, Men ska det vara fint så tar jag fram den hemmagjorde lilla täljkniven 5.5cm blad :P

Publicerat

Kör mestadels på farsans knivar.. "Fågelkniven" eller något sådant kallade han dom en gång i tiden.. Kan ta en bild i morgon om jag mins.. Annars är det väl mora byggkniv eller någon annan lokal slöjdares..  Men man får väl stödja orten och införskaffa någon av Karesuandoknivens nästa gång man har vägarna förbi :)

Publicerat

Eka E8... tyvär så var inte skaftet ordentligt inoljat från fabriken. Annars är det en bra kniv.

Publicerat
Helle... det måste ju gå under Morakniv ;D

Nog e välan en Helle finare än en morakniv :'(

En sån har jag iaf. Helle altså o den dug fint att flå en bäver me.

SÅ DE SÅ!! (men jag ska införskaffa nytt ändå ;) )

Publicerat

EKA E8 med gumerat plastskaft

post-217-1130328289_thumb.jpg

Publicerat

jag gjorde denna till årets älgjakt.

damask blad  masurbjörk (som visade sig ha väldigt lite masur när den var färdig filad)renhorn och aluminium plåt

post-116-1130862806_thumb.jpg

Publicerat

Schrade PH1 (bra brukskniv)

Puma skinner (arvegods)

Brusletto (som jag vann i vapentidningens tävling på elmia 2005)