Publicerat Juli 7, 200619 yr Har uppdaterats lite på knivfronten.. Fick i april när jag fyllde år en 9" Karasjok, stor jäkla sabel kan tyckas men fin fin för att hugga ris osv. Kom hem här om dan och möttes av farsgubben som glatt sade "vilken hand?" "um vänster..?" resulterade i den här.. Ingen aning om prestandan, men de är i vart fall en finsk Ahti kniv, har nån till kniv med liknande blad som fungerar fint till t,ex rensa fisk. Bifogar på skoj en bild på karasjoken intill en morakniv En variant av knivarna farsgubben gjorde förut, passar bra till allt möjligt. Ja, det var då endel av knivarna jag använder. Inga speciellt märkvärdiga high tech knivar eller mästerhantverk, men dom gör sitt jobb utmärkt
Publicerat September 2, 200619 yr Jag använder en EKA fällkniv och ibland en gammal Brusletto (Tror det stavas så....)
Publicerat September 4, 200619 yr Äntligen har jag en bild på min nya kniv. Den är inte helt färdig ännu. Skaftet ska tunnas ut lite längst bak och slidan ska tillverkas. Tyvärr är bilden lite suddig, men det är i alla fall en Helle med ca 85 mm långt blad. Skaftet är Renhorn - Alm - Renhorn (jonti - Jonas tackar ) med nysilver längst fram. Designen är min egen
Publicerat September 6, 200619 yr Äntligen har jag en bild på min nya kniv.Den är inte helt färdig ännu. Skaftet ska tunnas ut lite längst bak och slidan ska tillverkas. Tyvärr är bilden lite suddig, men det är i alla fall en Helle med ca 85 mm långt blad. Skaftet är Renhorn - Alm - Renhorn (jonti - Jonas tackar ) med nysilver längst fram. Designen är min egen Det blir ju riktigt snyggt det dära Kul att hornen kom till bruk ;D
Publicerat September 17, 200619 yr Inhandlade en Muela Colibri för någon dag sedan.. mkt. nöjd med denna
Publicerat September 17, 200619 yr Vad man har för kniv spelar mindre roll bara man håller sig med 2 st...jag har ett blandat sortement av sk superknivar som tåll maskindisk efter alla vomsmällar... sen vill man ju ha nå vackert o skära korven med... ;D
Publicerat September 17, 200619 yr Kniv som kniv????? huvudsaken är väl att den är vass. En vass kniv till att passa med,samt en mera rundad spets på den man flår med,också vass naturligtvis. Här har jag märkt att en rundad vass kniv också är utmärkt att passa med. så.......Ja inte behöver dom vara långa heller,jo när man skall sota älg vore det bra med en lång,kanske en machete rent av.. 8)
Publicerat December 22, 200619 yr Jag kör med en EKA E8 i midjeväskan, Leatherman på bältet och en ny Mora 2000 till varje säsong. Och ett slaktknivs set från Nima(tror jag d va) till div slakt och styckning.
Publicerat December 22, 200619 yr f1 som jag använder sen har jag en med kolstål sen min lappkniv sen har jag en helle bamse tror jag som får ligga å vara där den hör hemma i skåpet
Publicerat December 23, 200619 yr köpte mig en ny kniv idag att kunna ha till fisket och den kommande jakten. Karesuandokniven heter den, ett lagom stort och bekvämt skaft, bladet litet och smidigt. ungefär som ett pekfinger långt.
Publicerat December 23, 200619 yr Vet inte vad kniven heter, fick den när jag prenumererade på Jaktmarker o Fiskevatten. Den är en j-l på att hålla skärpan iaf. Det är en fällkniv och tror att det är en Eka. Har även en Helle.
Publicerat December 23, 200619 yr Nu när jag fyllde år fick jag en Ahti Metsä, kanske inte ett estetiskt underverk men jag tror att det är en bra brukskniv. Har även andra mindre knivar som jag använder och Eka Sweden.? Tror jag den heter, är väl inget o klaga. Mmm, vi har också en såndär från jaktmarker&fiskevatten, det är väl en bra kniv till o skära korv och sånt.
Publicerat December 23, 200619 yr Trodde aldig i mina vildaste drömmar att Anders L Dahlman skulle skriva något om vad som helst som jag kunde instämma i ;D så vad läser man i senaste numret av Jakt och Vapen? Jo en superartikel om "riktiga" fäll och slidknivar...undrens tid är tydligen ej förbi. Vill med detta slå ett slag för fällknivar i allmänhet och min Shrade Uncle Henry Stockman i synnerhet(kniven i mitten på bilden) har haft denna kniv i 15års tid,den är alltid med mig under mina bockjakter och ibland under septemberjakten po hjort,skärpan är fantastisk och kniven är lika tight som den dag jag köte den. Även jag har en EKa från Jaktmarker och Fiskevatten och instämmer med amakulu att den är lätt att få hypervass samt att den håller skärpan väldigt länge.(längst ner på bilden) Mitt senaste förvärv är en fällkniv från norska kongsberg(högst upp) vilket verkar vara en riktigt bra kniv det också. Har förutom dessa ett tiotal slidknivar,bla annat en Shrade PH 2 som Dahlman höjer till skyarna i sin artikel(kan bara hålla med) men det är en helt annan historia . /Micke
Publicerat December 23, 200619 yr Dom flesta av er ser ut att använda knivar med blad i rostfritt stål. Själv föredrar jag kolstål.
Publicerat Januari 11, 200719 yr mycket knivar blir det... Vill ge er ett spartips.. Ta en MORA 2000 sen slipar du själv en egg på ovansidan udden då har du en bra billig alltiallo kniv, både när man sticker djuret och när man tar ur, sotar o s v. Sen lär man ju ha en hemmagjord matkniv!!!!
Publicerat Mars 28, 200917 yr Efter en del sökande av frasen "kniv" hittade jag den perfekta tråden till mig... De knivar jag alltid har med mig i skogen är en knallorange Mora 2000 från Neverlost, en kniv jag gjort själv på knivslöjden (fick VG för denna skapelse... ) och sist men inte minst en köpt kniv med renmotiv och knivskaft av kork...
Publicerat Mars 28, 200917 yr Här har det varit en o samma korta jaktkniv några år. Vet ej namnet men det är någon finn-kniv som duger helt ok. kostar 40€. Senare tid har jag upptäckt att vid flåning av djuren så finns det knivar som påminner om moraknivar. Vassa som fan o kostar 3€ styck. Använder dom på samma vis som engångsknivar typ. Dom duger till 3 rådjur, sen hamnar dom i soptunnan. Drömkniven för mig är en Fällkniven HK9... Min smak rakt igenom. Ljuvlig kniv, men det känns som att sätta pengarna på fel sak.. inte direkt billig.
Publicerat Mars 28, 200917 yr Hade en hemmagjord kniv i renhorn med brusletto blad. Den ligger fantastiskt i handen men bladet är ingen höjdare, brusletto har aldrig varit känd för att vara vassa. Sen blir renhornet iskallt att hålla i så fort det är minusgrader och är man då lite blodig om händerna, då är det som att försöka hålla i en tvål. Så den får bara följa med på sommaren och rensa fisk. Köpte en kero dubbelkniv med kolstålsblad i höstas och den är otroligt vass och det går lätt att få tillbaka skärpan. Sen e det ju bra att ha två knivar om det skulle vara vomskott. Det e int så roligt skära korv med samma kniv.
Publicerat Mars 28, 200917 yr Hade en hemmagjord kniv i renhorn med brusletto blad. Den ligger fantastiskt i handen men bladet är ingen höjdare, brusletto har aldrig varit känd för att vara vassa. Sen blir renhornet iskallt att hålla i så fort det är minusgrader och är man då lite blodig om händerna, då är det som att försöka hålla i en tvål. Så den får bara följa med på sommaren och rensa fisk. Köpte en kero dubbelkniv med kolstålsblad i höstas och den är otroligt vass och det går lätt att få tillbaka skärpan. Sen e det ju bra att ha två knivar om det skulle vara vomskott. Det e int så roligt skära korv med samma kniv. Tycker du att din Kerokniv är prisvärd? Har funderat på en sådan sedan i höstas...
Publicerat Mars 30, 200917 yr Tycker du att din Kerokniv är prisvärd? Har funderat på en sådan sedan i höstas... Jo de e den men jag hade velat ha rostfritt blad, man måste vara väldigt noga med att kniven e torr så den inte rostar, men å andra sidan håller bladet bättre skärpa än ett rostfritt blad å den elätt att få vass igen. Den e helt klart värt pengarna. Då du går två till priset av en.
Publicerat Mars 30, 200917 yr F1 fällkniven i bältet. Haft den i 6-7 år ....funkar bra till allt från flåarbete urtagning av djur samt klyva ved.... gillar förövrigt Jaktknivar med korta och breda blad....inget rambo stuk på mig=) även Mora 2000 är en universalkniv enligtmig=)
Publicerat Mars 30, 200917 yr Jo de e den men jag hade velat ha rostfritt blad, man måste vara väldigt noga med att kniven e torr så den inte rostar, men å andra sidan håller bladet bättre skärpa än ett rostfritt blad å den elätt att få vass igen. Den e helt klart värt pengarna. Då du går två till priset av en. Ok. Då blir det antingen en likadan eller en annan av Kero... Tack.
Publicerat Mars 30, 200917 yr Har en Sissipuukko M/95 som jag köpte i armén. Är normalt sett lite skeptisk till långa knivblad, men den har i mitt tycke fantastisk balans, så jag gillar den skarpt (dessutom fick plutonen mängdrabatt ).