Publicerat November 16, 200520 yr Favoriten är Brusletton, årgång äldre. Har fungerat till allt ifrån att flå mickel till att därefter skära korv Har tyvärr ingen bild men den påminner en del om följande dock utan det där krimskramset till metall Sedan är inte eggen lika spetsig utan mera avrundad och uppnosig. Bladet är förövrigt kortare. Brusletto knivar: http://www.brusletto.no/wip4/produkter_det...491&cat=317
Publicerat November 17, 200520 yr Jag har en uppsjö olika knivar. Den som används mest är en billigare slidkniv av typisk finsk modell. Min första jaktkniv dessutom. Fungerar till det mesta. Tyvärr verkar lacken på skaftet gjort sitt så jag skall slipa om betsa skaftet då tid gives. Sedan har jag en hemmagjord slidkniv med Frostblad, en dito med norskt Helle-blad och skaft i horn från en egenhändigt nedlagd dovhjort. Slidan är också den av horn, från spetsen av en ungersk skruvhornsbagge. Sedan följer en bredbladig Martini som är utmärkt till flåning. Ytterligare en Martini med brett blad med buköppnare och gummerat skaft. Alltid bra att ha en uppsättning flåknivar utifall en blir slö under arbetets gång. Som stickkniv har jag en spansk Muela Mouflon modell större och till fashinkniv en Meyerco Minimachete. Den sistnämnda är fördelaktig till att klubba fisk, spänta stickor och klyva grövre ben med, knappast för något finlir. Nyligen införskafade jag ett slaktkit från Gerber innehållande en Gerber Gator fällkniv, buköppnare och såg i en smidig väska. Jag har dock ännu inte haft möjlighet att testa detta. Sedan har jag några knivar som jag mest har för skojs skull, en bowieliknande kreation från spanska Andujar med skaft i olivträ och parerstång i mässing. En liten fällkniv i typisk spansk modell från samma tillverkare. En tjeckisk Mikov med hjorthornskaft och en lite annorlunda rödlila läderslida. Slutligen en minifällkniv från Buck med serraterad egg. Höll på att glömma, en gammal hederlig Holmberg från Eskilstuna också förstås.
Publicerat November 17, 200520 yr Hej Jag liksom Håkan rakar mig med rakkniv. Kanske inte varje stressig morgon men ett par gånger i veckan i varje fall. Mycket behagligt. Till det använder jag två gamla tyska Edaco och en svensk Heljestrand. Riktigt bra knivar görs fortfarande bl.a. av tyska Dovo. NK i Stockholm har inbland såväl kniv som strigel hemma. Självklart striglar jag knivarna innan användning. Som jag har förstått det hela så är dock inte (om man inte är yrkesbarberare)syftet med strigeln att slipa knivarna utan istället att räta ut eggen efter rakningen. Eggen är nämligen mycket tunn och när den kommer i kontakt med skäggstråna så böjer sig eggen och det bildas som små grader. Dock har knivstålet ett minne och återfår efterhand i stort sett sin forna form. Ju längre man väntar desto mer rätar den ut sig men helt tillbaka kommer den inte av sig själv. Det strigeln sedan gör är att den drar ut eggen igen. En yrkesbarberare kan inte vänta på detta om han inte har väldigt många knivar (på en del salonger var det förr så att en del stamkunder hade sina egna knivar i en en ask eller kopp, ibland en för varje dag). Det yrkesmannen istället gör är att han har en strigel behandlad med en strigelpasta som i princip är en slip- eller polerpasta. Med den nöter han bort graderna vilket gör att han sliter ner kniven mer än hemmabarberaren. Dtet gör att han måste underhålls slipa kniven. Det behöver i och för sig privatpersonen också men inte lika ofta Alla rakknivar behöver som sagt slipas och det skall ske på en riktigt fin sten förslagsvis 6000-8000-klass). Exempel är en Kasumi eller varför inte den riktiga klassikern Belgischer Brocken. Jag vet faktiskt inte vilken klass den finaste Arkansasstenen håller men den är säkert tillräcklig. En gammal frisör som jag kände men som tyvärr har gått ur tiden, hade en en särsklid sten som han mjukade upp den egentliga stenen med innan han började slipa. Håkan, vilken tvål använder du? Jag kör sedan gammalt med Tabac. Hälsningar Christian
Publicerat November 18, 200520 yr Sedan jag blev stressad förälder och familjefar har mina rakknivar kommit till användning mer sällan, men ibland unnar jag mig lyxen! De gånger jag behövt använda sten har jag använt den finaste arkansasstenen vilket har funkat mycket bra, vågar mig inte på en gissning om egg-vinkel men betydligt mindre vinkel än jaktknivarna givetvis. När det gäller striglingen så är det - som Håkan och Christian med säkerhet vet - viktigt att vända kniven "över ryggen". Alltså att när man vänder för att strigla eggens andra sida så gör man det med knivryggen och inte eggen mot lädret, för annars har man snart skurit ett antal hack i sin strigel. En verkligt förfaren brukare av rakknivar skall för övrigt kunna strigla på handflatan, men jag rekomenderar ingen att prova. Framförallt bör nog vändandet "över ryggen" sitta i ryggmärgen innan man försöker... Raktvålen köper jag givetvis i London hos Trumper på Curzon Street, och därifrån kommer även rakborsten. Även om man rakar sig med hyvel är det ett särskilt nöje att arbeta fram ett bra raklödder med borste och tvål av hög kvalitet! Hälsningar, Martin
Publicerat November 18, 200520 yr Som jag har blivit instruerad så skall rakkniven i stort sett ligga platt mot stenen vid slipning. Och "vända over ryggen" ja. Mycket viktigt som Martin skriver. Ett tips är att öva med en bordskniv tills man tycker att man har snitsen. Vad har du för knivar Martin? Med vänlig hälsning Christian
Publicerat December 19, 200520 yr Även om man rakar sig med hyvel är det ett särskilt nöje att arbeta fram ett bra raklödder med borste och tvål av hög kvalitet! Hälsningar, Martin Jag tillhör den skaran,använder Pure Badgerborste och raktvål från palmolive samt engångshyvlar ;D /Micke
Publicerat December 23, 200520 yr Hej! Kör med en hedlig Mora 2000. Perfekt allround kniv, men kan ibland vara lite klumpig men i det stora hela fungerar den kanon. ;D
Publicerat December 25, 200520 yr Sebastian, tycker bladet på Mora 2000 var lite väl stort när man ska rensa fisk, annars en fin fin kniv Fick en kniv i julklapp föresten, synd bara att dom hade lackat skaftet..
Publicerat December 26, 200520 yr Jo de är faktiskt sant Jonti, men jag tycker att för de pengarna man lägger på den kniven så får man en väldigt prisvärd kniv. Snygg ny kniv du fått där ;D.
Publicerat December 26, 200520 yr Jovars, fina är att den är stryktålig och enkelt kan ersättas vilket utökar användarområdet också Tackar ;D
Publicerat April 5, 200620 yr Tappar vi inte tråden lite. Tummen upp för raktvål och borste, men var får man tag på strigel & rakkniv nuförtiden. Lyxkänsla... I skogen är det Mora 2000 som gäller sedan gammalt. Lite stor och klumpig, men vass och tålig. Nu har jag hittat en Brusletto framtid. RF med lovande litet blad. Vi får se hur den känns under säsongen. Sen ser EKAs vändbara buköppnare/kniv trevlig ut. Har någon erfarenheter att dela med sig av? ???
Publicerat April 7, 200620 yr Ngn liten fällGerber i fickan, en extra Eka i bakfixkan och vanligen ngn moraknivsvariant i knivfickan på byxorna.Brukar köpa ngn låda om året... Enklare än att slipa.. Sen har jag en monster Gerber i bilen som jag tar fram för att reta alla andra med..
Publicerat Maj 1, 200620 yr Använder numera en Marttinii brukskniv och en 9" Karasjok så är nog rätt bra rustad.
Publicerat Maj 1, 200620 yr Jag har en Karusuando o en buköppnare där bladet är rundat i under delen som går i mot våmman o vasst uppe på så att den skär under ifrån på skinnet ,,,, ser ut som Eka öppnarna men jag köpte min för ett par år sedan utav en som smide blanden själv ...han kom söderifrån.. Himla bra konstruktione iaf ;D ;D ;D
Publicerat Maj 1, 200620 yr Använder mig av en hemma gjord kniv med ek skaft & Helle blad, samt en EKA fällkniv. Tycker dock att Helle bladet är lite i tjockaste laget. //tt
Publicerat Maj 27, 200619 yr Använder en A1 se bild ville ha något regält till vildsvin osv. Har även en Buck crosslock i bältet tycker dessa knivar komletterar varandra utmärkt. Men det finns ett problem hur fasen slipar man A1 den har ju en rundad egg! Är också ägare till en Tormekmaskin som Håkan Spuhr skriver om i Jaktmarker & Fiskevatten och kan bara hålla med Håkan att den funkar utmärkt. Ska man helt enkelt göra en ny egg? Men förlorar man inte lite av vitsen med kniven då! Att eggen tål mycket osv. hittills har jag klarat mig med att bara bryna eggen men nån gång måste man ju även slipa en ny egg!
Publicerat Juni 4, 200619 yr Jag har alltid denna med mig i skogen: Samt en Victorynox Hunter i fickan. mvh ther
Publicerat Juni 13, 200619 yr Hello, Använder mig av en Sauer-kniv. Mycket nöjd med den, har hållit skärpan i många år men nu är det dags att förbättra den. Mor min köpte den på en tjänsteresa i Skottland. mvh Dard
Publicerat Juni 14, 200619 yr Använder min Eka E8 som jag fick i 30 års present. Tyckte den var lite dåligt slipad när den var ny men det är åtgärdat ;D Mycket nöjd med kniven. Brorsan använde någon taskig fällkniv tills han fick åka till akuten :D Sprättade upp en stor del av fingret när han höll på med "atlas kotan" på ett rådjur. Efter det så är det fast blad som gäller där /Svinhagen
Publicerat Juni 14, 200619 yr Jag har en Fällkniven H1 som jag är mycket missnöjd med iom att den är för tung och har för tjockt blad (men vass är den). Den är till salu om någon är intresserad, kan också tänka mig byte mot en Fällkniven P. Annars så har jag en Mora 2000, en Gerber gator och några hemmasnidade modeller. Vilka som får följa med beror på humör och knivens skärpa. /P
Publicerat Juli 5, 200619 yr Använder lite olika. En Fällkniven A1 för grovjobb så som spänta ved, bygga skydd, sticka. En handgjord mindre kniv för urtagning och flåjobb, den varvas oftast med en Kershaw Deer Hunter som jag också gillar mkt. Den håller skärpan riktigt bra. (Har en till salu på annons delen också) Ett Gerber eller Letherman multiverktyg finns också oftast med. mats_bengt: Du kan skicka kniven till Fällkniven för slipning. Dom tar 200:- inkl returfrakt för att göra den som ny igen. Min kniv före ett besök hos Fällkninven Efter