Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"En äkta Tikka trippel" 10-years later

Featured Replies

Publicerat

Har blåst ett par hattar så. Men det var milda övningsladdningar 6,5x55 med federalhylsor och remington hattar :ph34r: Väldigt slappa tändhattslägen på dom hylsorna så resten av dom åkte i skotbingen. 

• 2 weeks later...
  • Svar 185
  • Visningar 19,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• ÄNTLIGEN!!! Jaha, då landade äntligen andra bössan i denna trippel. Såhär såg det ut på vardagsrumsbordet innan jag skred till verket och slängde på tumhålskolv, kikarsikte och ny avtryckarfjäder

• Ja, fy fan vad man fegladdar. Nu är ribban lagd.

• Förtrollningen bruten även med 8x57:an 

Posted Images

Publicerat

Kan ju inte bli annat är förjäkla bra detta :yes:

Publicerat
  • Författare

... och nu har man tänkt igen

Hämtade upp 8x57:an idag av den gode @exabit - precis som förra gången så är det ett fantastiskt fint utfört arbete. Tusen tack! IMG_8516.jpg.713e7807dfac22bb2f7897c6d79f6292.jpg

En del av mina funderingar har jag redogjort för i mitt föregående inlägg. Ett Leupold 2-7 eller 3-9 är näst på "inköpslistan" därefter har jag "kommit på" att en frontmonterad dämpare hade gjort sig bra på 8x57:an så jag äntligen hade kunnat slänga på de där R8-riktmedlen som jag köpte loss av @hs_merkel :) 

Så om någon har en frontmonterad dämpare i 9.3 eller 8mm och/eller ett Leupold till bra pris <2500kr så skicka ett PM :)

Publicerat

Även en blind höna kan hitta ett korn ;)

Publicerat
  • Författare

På skjutbanan...

Gick det bra. Efter att jag hade skruvat in mig så sköt jag EN 5-skotts serie på 100m som blev såhär 20170827_191244.thumb.jpg.23d4e55f43d310953182366c2750f387.jpg

Därefter backade jag till 200m och sköt 3 skott som satt såhär 20170827_191238.thumb.jpg.e314aa2e0a1d24fafa7ee195676563b6.jpg(2 i det övre och 1 i undre hålet)

Älskar verkligen denna bössan :wub:20170827_190846.thumb.jpg.11f527a0fa33daf3075a1784eaf78659.jpg

Publicerat

Grymma serier! Du verkar trivas med 8x57 :)

Publicerat
  • Författare
24 minutes ago exabit sa:

Grymma serier! Du verkar trivas med 8x57 :)

Ja den och jag "bundar" ganska bra ihop - har skjutit jämnt och faktiskt ganska hyffsat hela tiden :thumbsup:

Publicerat
37 minutes ago Joacim sa:

Ja den och jag "bundar" ganska bra ihop - har skjutit jämnt och faktiskt ganska hyffsat hela tiden :thumbsup:

Ja, du har ju skjutit grymt med den hela tiden :yes: 

Publicerat

Efter att ha klämt på din nya M65 300 Win Mag hos TekDr idag kan jag bara gratulera till en bra affär. Bössan är verkligen fin och du lär bli mer än nöjd med denna hjortkanon av rang :thumbsup:

Publicerat
  • Författare
11 hours ago exabit sa:

Efter att ha klämt på din nya M65 300 Win Mag hos TekDr idag kan jag bara gratulera till en bra affär. Bössan är verkligen fin och du lär bli mer än nöjd med denna hjortkanon av rang :thumbsup:

Ska bli ett sant nöje att klampa in lite snett i magnumträsket - kom 45st hylsor i förrgår från en kille på grannkanalen - känns som ganska mycket hylsa till den kuldiametern men vafan, det är kul när det smäller och med en vettig dämpare på så borde den tämjas helt ok :thumbsup:

Mvh Joacim 

Publicerat

Gör aningen mer än en 30-06 med väldigt mycket mer krut :thumbsup:

Publicerat

Kom att tänka på en sak som står i annonserna men du kanske missat. Har ingen hylshållare till laddverktyget då jag använt farsans hylshållare han har till 375:an. Så en sån får du fixa om du inte redan har. Bara så du kan komma igång att ladda när du får bössan. :rolleyes:

Hylsorna är annars riktigt smutta tycker jag.  Gött att pytsa i 70grain + MRP och se vilken tid det tar att rinna ner i tratten :lol:

Fan blev sugen på mer 30 kalibers magnum. Hittar jag en schysst cg4000/sauer200 kanske Sakon får ett könsbyte till 308NM (bara för att va lite udda) med extrapipa i 416taylor/ruger :ph34r:

Publicerat

Jag la ut en annons på bössan som jag tänkt göra till pipbytare mellan 300 Win Mag och 375 Ruger, så möjligheten är inom räckhåll! :)

IMG_2685.JPG

Publicerat
  • Författare
28 minutes ago TekDr sa:

Kom att tänka på en sak som står i annonserna men du kanske missat. Har ingen hylshållare till laddverktyget då jag använt farsans hylshållare han har till 375:an. Så en sån får du fixa om du inte redan har. Bara så du kan komma igång att ladda när du får bössan. :rolleyes:

Hylshållare tror jag att jag har (har laddat 338WM åt pappa förr) - om inte så plockar jag ner en sådan i kundkorgen när jag beställer kulor.

28 minutes ago TekDr sa:

Hylsorna är annars riktigt smutta tycker jag.  Gött att pytsa i 70grain + MRP och se vilken tid det tar att rinna ner i tratten :lol:

Fan blev sugen på mer 30 kalibers magnum. Hittar jag en schysst cg4000/sauer200 kanske Sakon får ett könsbyte till 308NM (bara för att va lite udda) med extrapipa i 416taylor/ruger :ph34r:

Den kanske snart blir till salu igen - det vet man aldrig ;)

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare
26 minutes ago Pongu sa:

Jag la ut en annons på bössan som jag tänkt göra till pipbytare mellan 300 Win Mag och 375 Ruger, så möjligheten är inom räckhåll! :)

IMG_2685.JPG

Hade bara ekonomin varit stadigare och utrymmet för investeringar som denna större så hade din varit given - en perfekt "tvillingbror" till min 8x57:a ;)

Mvh Joacim 

Publicerat
Just now Joacim sa:

Den kanske snart blir till salu igen - det vet man aldrig ;)

Mvh Joacim 

Hade garderoben varit mindre trång hade den aldrig lämnat :ph34r:

Behovet av en 22:a är dock större så jag får se om jag får till min plan med en CG/Sauer där jag kan ha en 22 pipa och ändå ha en passbössa vid behov. Som det är idag är Sakon pürschoptimerad och Hva:n hundföraroptimerad.... men ingen riktigt perfekt de dagar man ska stå på pass.

Publicerat

På didäringa eckrera lär 300:an komma till sin rätt ;)

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago exabit sa:

På didäringa eckrera lär 300:an komma till sin rätt ;)

Ja det tror jag nog kommer bli super (förutsatt att jag kan "ratta" den däringa "kanonen" nåttsånär :blush:)

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare

Fick en bild på min inkommande 300WM - känner redan ryggskottet komma smygande FullSizeR.thumb.jpg.e70f8f9b4c430465d3c34a4e297da2d1.jpg+ 780g kikarsikte, ett par hundra gram ringar, 470g dämpare och ett par benstöd kring 500g. Nästan 6kg ekipage - vad har jag gett mig in på :rolleyes: 

Jaja, det är bara till att hålla allt så orginal som möjligt så den inte blir helt omöjlig att sälja om man skulle inse att man ännu en gång gjort bort sig med för tung bössa. Sålde ju min Varberger 6.5x55 av den anledningen - men man är väll inte sämre än att man kan bränna sig på elden FLERA gånger :lol:

Mvh Joacim 

Publicerat

6kg 300wm med dämpare kommer ju inte va några problem rekylmässigt iallafall :D

Jag hade ju en vx-iii 1,76-6x32 i Tikka originalfästen och med fem bulor och rem på vågen stannade den på 4650gr ;) och då gick jag som hundförare ibland :ph34r: