Publicerat September 3, 20178 yr Författare 9 minutes ago TekDr sa: 6kg 300wm med dämpare kommer ju inte va några problem rekylmässigt iallafall Jag hade ju en vx-iii 1,76-6x32 i Tikka originalfästen och med fem bulor och rem på vågen stannade den på 4650gr och då gick jag som hundförare ibland Nej min rädsla för rekylen har i princip försvunnit - nu går bara tankarna kring hur fan jag ska frakta runt aset på marken då jag går en hel del när jag jagar. Grisjakterna på nysådden kan ju bli 4-5timmar nånstopp traskande mellan fälten. Men jag får nog ta upp "fnurran" med att köpa dubbelrem typ Niggeloh. Mvh Joacim
Publicerat September 3, 20178 yr Jag är uppvuxen med 1900 sporter, så jag har burit en tyngre bössa än din ganska många kilometer! Man har igen det när man väl sitter på pass! Nu i höst har jag bara gått knappt en kilometer till passet, men då vägde 6XC-bössan med Krieger-pipa i Heavy Varmint-profil sannolikt kring 8kg... Satt och siktade på en bock jag inte fick skjuta som stod på ca 120m. Det hade varit ett extremt enkelt skott. 200m hade absolut inte varit oansvarigt heller. En continental är en oerhört bra passbössa som även går utmärkt att pürscha med, men kanske inte den ultimata hundförarbössan.
Publicerat September 11, 20178 yr Författare Har läst på lite om 300WM och kulval (over there) och dom verkar förorda "för kalibern tunga kulor med god B.C". 200grs Accubond verkar vara hyllad likasom 180grs T/TSX. Så vad säger ni här inne. Helst skulle jag vilja ha något med ett pris kring 4-5kr/st men börjar inse att det blir svårt om man inte vill ha en splitterbomb. Så om vi frångår priset en liten stund och fokuserar på vettiga kulor för kalibern - vad bör jag då satsa på? Mvh Joacim
Publicerat September 11, 20178 yr Nu vet jag inte dagspris på 200grains lapua mega men den fungerade exemplariskt för mig. Men det kanske inte är häftigt nog Hade jag kört koppar skulle jag tagit 165grains ttsx. Du måste nämligen ut till 4-500m innan den tyngre vikten lönar sig. Till och med 150grainaren slår 165:an ut till 300m om man ska minimera kuldrop
Publicerat September 11, 20178 yr Författare 2 minutes ago TekDr sa: Nu vet jag inte dagspris på 200grains lapua mega men den fungerade exemplariskt för mig. Men det kanske inte är häftigt nog För mig som KANSKE med en hel del träning i ryggen kommer gå upp på maximalt 300m så skulle säkert en Lapua Mega funka kanon - men det känns inte rätt att ladda det i den bössan som ska bli min "åker/hyggesracer". 2 minutes ago TekDr sa: Hade jag kört koppar skulle jag tagit 165grains ttsx. Du måste nämligen ut till 4-500m innan den tyngre vikten lönar sig. Till och med 150grainaren slår 165:an ut till 300m om man ska minimera kuldrop Det som lönar sig i min situation med tyngre kulor är väll mindre blodsprängning/ödeläggelse av köttet - inget annat. Men att unvika att dela rådjuren på mitten kan vara nog så viktigt
Publicerat September 11, 20178 yr 2 hours ago Joacim sa: För mig som KANSKE med en hel del träning i ryggen kommer gå upp på maximalt 300m så skulle säkert en Lapua Mega funka kanon - men det känns inte rätt att ladda det i den bössan som ska bli min "åker/hyggesracer". Det som lönar sig i min situation med tyngre kulor är väll mindre blodsprängning/ödeläggelse av köttet - inget annat. Men att unvika att dela rådjuren på mitten kan vara nog så viktigt Sköt en kidde på ca 35m med megan, iockförsig bakom bog, men den såg finare ut än det hade gjort med halvsjuan och oryx och då lär nog anslagshastighet varit runt 840-850m/s. Bara kaliberstort hål in och femkrona ut och i princip inget blodsprängt. Så undviker du bara riktigt blöta kulor så tror jag du får mindre problem med blodsprängt än du tror. Är kulan lite hårdare så öppnar den väldigt lite i ett rådjur och minimerar därmed slafset. Men sätter man kulan genom båda bogarna så kan du nog kassera precis lika mycket som med vilken klass 1:a som helst. Är priset inte begränsande är nog A-frame i valfri vikt klockren. Det värsta jag sett var en gris skjuten lågt i bogarna med 9,3x62 och alaska, där kasserade vi i princip hela framparten på en 40kg gris. Samma dag sköt jag en i samma viktklass med 300:an i ovankant på ingångsbog och den var att räkna som finskjuten i det sällskapet
Publicerat September 11, 20178 yr Instämmer om A-Frame och hårdare kulor. Sköt en bock med 340 Wby och A-Frame 250 utan nämnvärda skador som resultat (den dog dock fint). Sköt kid med samma bössa och Hornady RN 250 - som en granat ungefär. Skjutit bock med 300 Win Mag och Oryx 200 grains med lungskott - stort utgångshål och ett blodspår som en blind kunde följa. Sprang nog minst 50 meter. Första viltet med 300:an var en bock med fabriksladdad Trophy Bonded Bearclaw 180 grains "High Energy". Bogskott på 100 meter och ingen nämnvärd köttförstöring.
Publicerat September 11, 20178 yr Författare 14 minutes ago exabit sa: Instämmer om A-Frame och hårdare kulor. Sköt en bock med 340 Wby och A-Frame 250 utan nämnvärda skador som resultat (den dog dock fint). Sköt kid med samma bössa och Hornady RN 250 - som en granat ungefär. A-frame (eller Swift överlag) är ju prissatta ungefär som guldtackor i detta landet - 200grs A-frame 15kr/st 14 minutes ago exabit sa: Skjutit bock med 300 Win Mag och Oryx 200 grains med lungskott - stort utgångshål och ett blodspår som en blind kunde följa. Sprang nog minst 50 meter. Första viltet med 300:an var en bock med fabriksladdad Trophy Bonded Bearclaw 180 grains "High Energy". Bogskott på 100 meter och ingen nämnvärd köttförstöring. Tack för det - tar med mig dessa erfarenheterna och funderar (förhoppningsvis till skogs) ikväll Mvh Joacim
Publicerat September 12, 20178 yr Författare 8x57:an fortsätter att leverera - igår en bock till Effekten av 170grs SST är BRUTAL! Tyvärr @exabit så kände jag inte att tid fanns för fotografering vid omhändetagandet igår heller. Men för att beskriva det i ord så satt ingången strax bakom bogen - perfekt skulle de flesta säg. Utgången var mitt i motsvarande bog på andra sidan. Bröstbenet hade sprängts och det såg bokstavligt talat ut som om man lagt en "thunderking" eller motsvarande smällare i brösthålan och tänt på Ingångssidan var lättputsad. Utgångssidan tog jag och skar bort hela bogen och gick 4-5 revben upp och sågade av ner till halsen. Så nu såg det snyggt ut, men man blir ju ganska så schockad när man pälsar av och innanför pälsen öppnar ett handbolls stort hål upp sig vid bröstbenet. Utan konkurrens bland det värsta jag sett - möjligtvis tätt följt av en get jag sköt en gång med 80grs Remington core locked i 9XXm/s ur min dåvarande 6mmBR där jag satte kulan klockrent mitt i bogarna. Överväger att hoppa över till TTSX 160grs istället. Inbjuden på drevjakterna i höst kommer ju gubbarna sätta kaffet i vrångstrupen och hota med kölhalning om man råkar pilla in en slik i bogarna på en gris eller älg Mvh Joacim
Publicerat September 12, 20178 yr Intressant. Jaja, den heter ju trots allt Super SHOCK Tipped vilket skvallrar om att det terminalballistiskt blir åka av Kanske inte förstahandsvalet för 300:an då?
Publicerat September 12, 20178 yr Hornady erbjuder ju fabriksladdad superformance 180gr SST som gör lite drygt 950 V0. Den lär nog stoppa grisar likt guds hand
Publicerat September 12, 20178 yr Författare 28 minutes ago exabit sa: Intressant. Jaja, den heter ju trots allt Super SHOCK Tipped vilket skvallrar om att det terminalballistiskt blir åka av Kanske inte förstahandsvalet för 300:an då? Nej jag har nog gett upp tanken på slik kula till 300:an. Man kan väll säg att jag blir mer och mer kluven inför kulval desto fler vilt jag skjuter Mvh Joacim
Publicerat September 12, 20178 yr Säg till när du hittat en kula där du kan placera i "träffområde" utan att skära bort på ett rådjur. Givet med knall o fall effekt
Publicerat September 12, 20178 yr Författare 15 minutes ago strävhår sa: Säg till när du hittat en kula där du kan placera i "träffområde" utan att skära bort på ett rådjur. Givet med knall o fall effekt det lovar jag att jag ska delge Mvh Joacim
Publicerat September 26, 20178 yr Författare Detta är en populär post. För att hålla denna tråden lite uppe vid ytan så kan jag väll delge att jag hämtade hem 300:an i lördags, gängad och klar direkt från bäste @exabit. Igår lyckades jag smita iväg och ladda 20st 150grs Scirocco II som bör ligga runt 970m/s. Samt 8st 168grs TTSX som bör göra kring 950m/s. Som det ser ut just nu så "flexar" jag ut vid 12 på torsdag och tar en eftermiddag på skjutbanan med 300:an och 8x57:an för att få ordning på båda innan söndag. Mvh Joacim
Publicerat September 27, 20178 yr Författare 12 hours ago exabit sa: Ska bli sjukt kul att se vad du tycker om 300 Win Mag Ja det är ju inte utan att man är lite "nojjig" - "mö krut di däringa hylsera svalde" Men vi får se, i värsta fall får man väll gå ner på en Continental i 6.5x55 - sådana dräller det ju av. Mvh Joacim
Publicerat September 27, 20178 yr Du kommer märka hur snäll den finska damen är Hon är dock rätt högljud så rejäla hörselskydd gör det hela mycket trevligare . Peltor Bulls Eye iii kör jag med när jag skjuter in oavsett kaliber, blir en jävla skillnad mot tunnare kåpor.
Publicerat September 27, 20178 yr 4 minutes ago TekDr sa: Du kommer märka hur snäll den finska damen är Hon är dock rätt högljud så rejäla hörselskydd gör det hela mycket trevligare . Peltor Bulls Eye iii kör jag med när jag skjuter in oavsett kaliber, blir en jävla skillnad mot tunnare kåpor. Ljuddämpare.com Jag gick två kuljaktstigar med dåvarande 460 Wby:n och Accubrake med bara ett par Peltor Soundtrap. Misstänker att min känslighet för när porslin slår mot porslin är tinnitus som kommit av det
Publicerat September 27, 20178 yr Författare 4 minutes ago TekDr sa: Du kommer märka hur snäll den finska damen är Hon är dock rätt högljud så rejäla hörselskydd gör det hela mycket trevligare . Peltor Bulls Eye iii kör jag med när jag skjuter in oavsett kaliber, blir en jävla skillnad mot tunnare kåpor. Dämpare - check
Publicerat September 27, 20178 yr 15 minutes ago Joacim sa: Dämpare - check Är ju en början men det lär nog smälla rätt bra ändå . 75+ grains krut tar ändå upp lite volym när det brinner upp 460wby med broms kan jag inte ens i min vildaste fantasi tänka mig hur mycket det smäller.
Publicerat September 27, 20178 yr Om du har tid Joacim, vilket jag iof sig antar att du inte lär ha, så sponsrar jag gärna med lite A-Max 208 sen om det är intressant. Har lite liggande sen ett "projekt" med 308:an om minsta vindavdrift. Dock har jag full förståelse för att jakten går först och att tiden på skjutbanan har lägre prio.
Publicerat September 27, 20178 yr Författare 9 minutes ago exabit sa: Om du har tid Joacim, vilket jag iof sig antar att du inte lär ha, så sponsrar jag gärna med lite A-Max 208 sen om det är intressant. Har lite liggande sen ett "projekt" med 308:an om minsta vindavdrift. Dock har jag full förståelse för att jakten går först och att tiden på skjutbanan har lägre prio. Precis som du själv räknat ut så prioriteras jakten som nummer 1 nuförtiden. Men jag har fortfarande "mentaliteten" att för att få vara ute och jaga så ska man ha "skjutit sina skott" på banan - hur många de bör vara vill jag inte raljera över här. Men visst tusan är jag på skjutbanan ibland Om du vill donera "torpederna" så tar jag gladerligen imot dom med en tillhörande QL simulering med MRP krut Så ska jag vri ihop en laddning och återkomma med lite "testfakta" i denna tråd Mvh Joacim