Publicerat Juli 28, 20178 yr Har du provat med en annan kolv? Personligen kan jag inte skjuta med tumhål, blir liksom inte rätt men jag är väl felskapt
Publicerat Juli 28, 20178 yr Författare Detta är en populär post. Jag tror att JAG är den svaga länken i denna 243 historien. Känner igen känsligheten eller hur man nu ska uttrycka det ifrån min gamla T3x adj i 308win - där gällde också 110% fokus, slarvade man så straffade det sig i en flyer 3-5cm åt något håll. Det som är lite underligt är att jag håller ungefär samma storlek på träffbilderna rakt igenom, men jag sprätter iväg skotten både i höjled och sidled. Nästa steg kan bli (långt senare i höst i så fall) att låna kolven från 8x57:an och se om det kan vara som TekDr här ovan skriver - inte omöjligt. En sak är iallafall säker och det är att bössan har potential ihop med 75grs V-max och med rätt skytt blir jag inte förvånad om det skulle gruppera i ett enda hål med 5 skott. Jag ligger runt 40mm gissningsvis i snitt och jag skulle ljuga om jag säger att jag är nöjd. Samtidigt så är det ju "helt ok" och jag har brukat vapen som har presterat betydligt sämre för jakt så däri känner jag inget dåligt samvete. Kommer att fortsätta laborera med lite fler kulor och laddningar framåt men nu har jag en "good to go" för räv och rå ut till i vart fall 120-150m. Fortsättning följer Mvh
Publicerat Juli 28, 20178 yr Författare 24 minutes ago strävhår sa: Farbror funderar, varför inte 5st med halvgrain mellan? 5st steg i steg om 0.5grs? Börjar bli trött på att labba med skiten nu Mvh Joacim
Publicerat Juli 28, 20178 yr Författare Till saken hör väll att första serien var grym, sitter tre smällar i hålet t.v - sista skotten skickades ju givetvis uppåt
Publicerat Juli 28, 20178 yr Använd nu bössan för fanken och sluta labba - annars är den pipan utskjuten strax
Publicerat Juli 28, 20178 yr Författare 1 hour ago exabit sa: Använd nu bössan för fanken och sluta labba - annars är den pipan utskjuten strax Det hade väll varit nått att någon gång i livet lyckas med det
Publicerat Juli 29, 20178 yr Författare Laddade upp 22st 75grs V-max (de sista jag hade kvar) med 48grs MRP bakom igår samt att jag vred ihop 17st 80grs TTSX med 46.5grs MRP bakefter. Nästa runda till banan (blir nog bara en eller två till innan bockjakten) då blir det lite test med 5skott på 200m också. Eventuellt också viltmål på 100, 150 och 200m 3skott på varje avstånd. Mvh Joacim
Publicerat Augusti 3, 20178 yr Författare Fortsätter min resa mot "perfektion" med det "bössparet" som jag har innan det blir en trippel. Ännu ett steg på den vägen var att låta @exabit gänga pipan på 243:an för att kanske få en mer "lättskjuten" bössa som är mindre känslig för olika rekylupptagning då jag tror att det är där "boven i dramat" är - men det återstår att se. Nu bestyckad med en RCC T41. Idag kom Exabit himself med fru och fikade med tillhörande personligt överlämnande av bössan - tack kompis! Än en gång snyggt utfört Får se ifall nästa steg blir kortning/gängning och införskaffande av frontmonterad dämp till 8x57:an eller om det blir att tänka över optikarsenalen en vända till, mer om det återkommer jag till senare. Mvh Joacim
Publicerat Augusti 3, 20178 yr Författare Har man sagt A får man säg B Som det så vackert hette i lågstadiet. Är sjukt nöjd med Athlonsiktet på alla sätt och vis. Optiskt, formatet, förstoringomfånget 6-24 osv. Men när jag var ute med Exabit på vår årliga rävpremiär så upptäckte jag att optiken hängde med bra i skymmningen - jag såg i vart fall lika länge som med min Minox 8x42 handkikare. Riktmedlet däremot försvann i släckt läge och tände jag belysningen då såg jag riktmedlet, men "bakgrunden" syntes sämre. Tror inte att jag kan - eller vill för den delen kräva mer av ett sikte för 4000kr utan allt är nog i sin ordning i proportion till budgeten för siktet s a s. Men för min typ av jakt så kände jag mig begränsad, därför känner jag ett behov av att byta. Hannes på Netjakt avrådde mig faktiskt från just denna modellen (Athlons dyrare kreaktioner ska hålla grym kvalité så bli nu inte skrämda av märket som sådant) men jag lyssnade lite mer på vad andra hade att säg (Ledsen för det Hannes, om du kikar in ). Mvh Joacim
Publicerat Augusti 3, 20178 yr Tyckte siktet var riktigt trevligt vad jag kunde se när jag kollade in det. Mycket sikte för 4000 kr
Publicerat Augusti 5, 20178 yr Författare Körde ett "hiskeligt" ammotest här idag efter ljuddämpsinstallationen. 2x5 skott med egenladdade 75grs V-max Resten av bilderna är fabriksammo Hornady 75grs HP Norma 100grs SP Federal Fusion 95grs Federal (Sierra) 100grs SP Slutligen Federal (Sierra) 85grs HPGK Mvh Joacim
Publicerat Augusti 5, 20178 yr På 2017-07-28 at 12:18 Joacim sa: På plats och kan konstatera att det är en äckligt oförlåtande bössa - minsta lilla fel i rekylupptagning osv så sticker sjotten iväg och det gör dom med besked Mvh Har inte läst på ett tag men insåg med bilderna ovan att vi skjuter på samma bana, åtminstone ibland. Känner inte igen bilen men vi kanske setts ändå, kommer du den 20 aug på jaktstigen? //Per
Publicerat Augusti 5, 20178 yr Författare 20 minutes ago OlersPer sa: Har inte läst på ett tag men insåg med bilderna ovan att vi skjuter på samma bana, åtminstone ibland. Känner inte igen bilen men vi kanske setts ändå, kommer du den 20 aug på jaktstigen? //Per Hej Per, Den bilen är inte "representativ" för mina besök Bilen på bilden är min fars, själv kör jag en mörkblå Ford Mondeo -11. Det är en trevlig bana och jag gillar de fria skjuttiderna Hagelstigen den 20/8 blir lite värre, har inte ens ett hagelgevär längre Mvh Joacim
Publicerat Augusti 6, 20178 yr Författare 7 hours ago hs_merkel sa: Var är 58 grains v-max? S Fick aldrig tag i några - får köpa en ask vid tillfälle i så fall. Samtidigt känns det ju lite onödigt, nu ser vi ju att bössan kan skjuta - när jag gör mitt Mvh Joacim
Publicerat Augusti 13, 20178 yr Författare Slängde på Delta Titanium HD 2.5-15x56:an på 243:an - tänkte att den skulle få sitta kvar där, sen leta reda på ett typ 2.5-10x50 eller liknande till 8x57:an. Hur som helst så sköt jag idag liggande över ryggsäck på 100m och enbart 3-skottare. skottet till vänster är det första, justerade det lilla och sköt 3st 75grs V-max. Svårt att hålla korset/den belysta punkten exakt från skott till skott på denna tavlan - så jag gick över till 95grs Federal Fusion istället mot en luftgevärstavla Sen blev det 3st 85grs Federal GKHP Ungefär här någonstans dök det upp en kille från "Grannkanalen" - hjälpte honom att spotta då hans sikte hade varit hos Swarovski på service och nu träffade han inte i närheten av tavlorna. Efter lite pyssel så fick vi/han det till att stämma. Då slängde jag i 3st 100grs Federal GKBT Nu mörker man att koncentrationen började svikta så smått. Slängde i lite "hopp och lek" skott som jag hade i en burk från sist jag hade 243win. Första smällen satt betänkligt högre än de andra som ni kan se ovan. Kollade efter trycktecken på hylsan men tyckte det såg bra ut så jag swishade i nr2. Kapoff - mycket rök sipprade ut vid styrhylsan - hulsan vägrade släppa nör jag repeterade, tog loss min kydexkolvkam och tog ur slutstycket och knackade til på hylsan, då trillade hylsa och tändhatten ut - så här såg hylsan ut killen från "Grannkanalen" tyckte det var trevligt att jag fortfarande både kunde se och inte hade ett hål mellan ögonen La i 3st V-max 75:or för att se så att utdragare, utkastare m.mm.m fortfarande funkade. Ingen vidare serie men prylarna funkar och gör jag mitt så kommer det att träffa Mvh Joacim
Publicerat Augusti 13, 20178 yr "Grattis" - jag har till dags dato aldrig lyckats blåsa ur en tändhatt på det sättet men snart är det väl dags
Publicerat Augusti 13, 20178 yr Detta är en populär post. Ja, fy fan vad man fegladdar. Nu är ribban lagd.
Publicerat Augusti 13, 20178 yr Författare 10 minutes ago exabit sa: "Grattis" - jag har till dags dato aldrig lyckats blåsa ur en tändhatt på det sättet men snart är det väl dags Eh tack Har bara fått tändhattsgenomslag innan 2 ggr med min gamla 6mmBR. Mvh Joacim
Publicerat Augusti 13, 20178 yr Författare Reaktionen från "killen på RS" var obetalbar när jag kasstade över hylsan Som den uppmärksamme kan se är det en omformad 308win hylsa "M-m-m-m men vänta nu här - ah du har omformat"