Publicerat Maj 29, 20178 yr Detta är en populär post. En del av er tänker säkert "vafan, nu är han igång igen, bössorna hinner ändå alltid säljas innan han når i hamn". Det är förvisso sant för det mesta, jag kan dock inte hjälpa att det är trådar likt denna som ger mig sinnesro. Att sitta hemma på kammarn eller ute i fält och komponera ihop det som är optimalt för stunden. Om man sedan inte når enda fram så har jag iallafall fått ro så länge det varat. Så låt oss se närmre på denna moderniserade trippeln. För snart 10 år sedan så påbörjades ett projekt med ämnestiteln "En äkta Tikka trippel" här i projekthörnan på forumet som blev ett resultat av många och långa samtal med Henrik här på forumet som då höll på att planera och färdigställa sin "En Sakotrippel för allt vilt". Då slutade min projekttråd med ett par i 6mmBR och 308win som fick nya kolvar osv - den intresserade kan läsa även den tråden här: https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/9070-en-äkta-tikka-trippel/ I detta nu så befinner jag mig i nästan samma sits - jag sitter med två Tikka studsare, denna gången T3 (Förra gången var det M55:or) - nu i 243win och 8x57JS istället. Denna gången har jag även prioriterat bort valnöten till fördel för laminerade kolvar istället. Jag är och har i pricip alltid varit tämligen svag för både Tikkas och sakos bössor med laminatkolvar. 243:an är i dagsläget en "Hunter" med träkolv och där kommer det att bli ett kolvbyte så fort den anländer hem hit till en Boyds Fetherweight thumbhole i nyansen "pepper" för att smälta ihop med 8x57:an som kommer att få vara orginal. Det som står på "att göra listan" är att hitta ett sikte med bättre förstoringsomfång - helst uppåt 20-30x som högsta förstoring. I dagsläget ligger det ett Burris Fullfield II 3-9x40 och väntar. Dessutom har jag två pipor som står, en i 6mm-06 som skulle kunna bli en bra ersättningspipa till orginal 243-pipan när den ger upp. Antingen så kortar man den 15-20mm i bakkant och slår ett 243win eller kanske 243AI patronläge - eller så är man vid det laget beredd att släppa sargen och gå på något lite mer udda. Dessutom har jag en 280AI pipa som står och skäms i skåpet så tanken med den tredje bössan i trippeln är väll att hitta någon utskjuten eller av annan anledning vettigt prissatt T3:a. Antingen det eller så går man på något betydligt grövre än 8x57JS. 8x57:an känns ju ganska så allround och 9,3mm T3:orna verkar vettigt prissatta på typ blocket (6-7000kr) då skulle man kunna köra 9,3 ett tag för drevjaktsbruk och när ekonomin hämtat sig så skulle man kunna få skruvat in en 375 eller 416 Ruger eller liknande? Sista bössan i trippeln tåls att tänkas på ett par vändor så tillsvidare så får ni följa arbete och eskapader med de två jag har i hamn. Håll till godo gott folk!
Publicerat Maj 29, 20178 yr Detta är en populär post. Nu är han igång igen, trippeltrouble! Kör så det ryker
Publicerat Maj 29, 20178 yr För egen del är jag mest imponerad av att J man minns vad som hände 10 år sedan, 07 arbetande jag i Sthlm, var nog nyseparerad, i övrigt, blankt. C
Publicerat Maj 29, 20178 yr 36 minutes ago Christian N sa: För egen del är jag mest imponerad av att J man minns vad som hände 10 år sedan, 07 arbetande jag i Sthlm, var nog nyseparerad, i övrigt, blankt. C Ja, undrar hur han kom ihåg detta
Publicerat Maj 29, 20178 yr Författare 3 hours ago Christian N sa: Två alternativ, bak surfning på sidan alt egna anteckningar. C Tror det är två saker som gör att jag minns. 1. Vissa bössor sitter lite djupare i minnet än andra, dessa två är ett par av dom jag minns bäst. 2. Det genuina intresset och ovan nämnda sinnesro gör att jag i princip kan ta vilken bössa som helst och tala om alla eventuella ändringar och justeringar på desamma. Dessutom finns det ju, om man gör trådar likt denna möjlighet att gå tillbaka och kika på alla sina projekt. Kul att det ändå verkar finnas lite intresse trots allt Mvh Joacim
Publicerat Maj 29, 20178 yr Detta är en populär post. Det blir kanon det! Jag har två T3 laminated stainless. Den ena (i grunden 30-06) har en Krieger-pipa i 6XC och ligger på bilden i ett KRG-chassi. Den andra (300 Win Mag) har en Sporter-kolv och en laminatkolv att välja mellan och ett tillhörande underbeslag för AICS-magasin. Till den blir det en alternativ .375-pipa som redan är beställd, också från Krieger. Det blir spännande att se om jag får 375 Ruger att funka ihop med Tikka T3! De går ner i ett 300 Win Mag-magasin i alla fall, efter lite arbete med tången!
Publicerat Maj 29, 20178 yr Författare Trevligt där Pongu! Idéerna om 375/416 Ruger fick jag efter att ha sett "Finska vapen" tråd med ditt magasin och underbeslag. Mvh Joacim
Publicerat Maj 29, 20178 yr Författare Botaniserade lite ibland gammal ammunition från tidigare 8x57:or (mamma har kvar sin blaserpipa i 8x57 så jag körde dit alla skott sist jag sålde ) Runt 80-90st övningsplugg av lite olika årgång och variant Sedan letade jag upp "jaktammoasken" Till höger 220grs GK. Till vänster nerifrån 8st fabriksladdade Oryx 196grs, sedan 9st Vulkan med två olika laddningar (målade i botten, rött och blått), sedan en rad gott&blandat, näst överst 3st RWS H-mantel (?) Och högst upp har vi 170grs RN. Ska nog klara mig ett litet tag iallafall. Nästa gång på banan ska jag se hur denna saliga blandning träffar i förhållande till de 200grs A-frame som den är inskjuten med nu. Mvh Joacim
Publicerat Maj 29, 20178 yr Mysig patron 8x57! Men jag måste försöka klara mig med 6XC, 6,5x55, 7mm RM, 30-06, 300 Win Mag, 338 Win Mag och 375 Ruger...
Publicerat Maj 29, 20178 yr Författare 10 minutes ago Pongu sa: Mysig patron 8x57! Men jag måste försöka klara mig med 6XC, 6,5x55, 7mm RM, 30-06, 300 Win Mag, 338 Win Mag och 375 Ruger... Vill man så kan man Det går dock aldrig att få för mycket av bössor och pipor Mvh
Publicerat Maj 29, 20178 yr Jag måste i alla fall prova! Men det kan mycket väl visa sig att nöden kräver en 358:a...
Publicerat Juni 3, 20178 yr Glömde en sak angående dina funderingar på att göra 8x57:an till 375 eller 416 Ruger. 8x57 har ju mindre hylsbotten än Ruger-kalibrarna (.473 mot .532), så man måste i så fall svarva upp stötbotten. Enklare är ju att byta kaliber inom samma "hylsbottenfamilj". 375-284 skulle kunna vara ett alternativ. Det borde gå att necka upp Lapuas 6,5x284 kan man tycka, men jag vet mycket lite om den saken. Jag har ett standard och ett magnum-slutstycke till mina två T3:or, så jag kan byta ganska fritt.
Publicerat Juni 3, 20178 yr Författare 5 hours ago Pongu sa: Glömde en sak angående dina funderingar på att göra 8x57:an till 375 eller 416 Ruger. 8x57 har ju mindre hylsbotten än Ruger-kalibrarna (.473 mot .532), så man måste i så fall svarva upp stötbotten. Enklare är ju att byta kaliber inom samma "hylsbottenfamilj". 375-284 skulle kunna vara ett alternativ. Det borde gå att necka upp Lapuas 6,5x284 kan man tycka, men jag vet mycket lite om den saken. Jag har ett standard och ett magnum-slutstycke till mina två T3:or, så jag kan byta ganska fritt. Tack för det inlägget i tråden - givetvis hade jag med det i beräkningen - att svarva upp stötbotten. Det kan dock finnas andra som kikar in här som lärt sig något nytt Vi får se hur det går med just dessa grövre kalibrarna. I dagsläget så känns standardkalibrar som 243win, 8x57js och 9.3x62 som de vettigaste alternativen då jakten slukar den fritid man har vid sidan om trebarnsfamiljelivet. Att då börja krångla även vid laddbänken och på banan, det finns det licksom inte riktigt tid för, så vi får se vart det barkar. Mvh Joacim
Publicerat Juni 3, 20178 yr Jo, jag trodde nog du hade koll, men kom på att det borde nämnas, så ingen hamnar i problem!
Publicerat Juni 3, 20178 yr Författare 1 minute ago Pongu sa: Jo, jag trodde nog du hade koll, men kom på att det borde nämnas, så ingen hamnar i problem! Helt rätt och bra gjort - en viktig detalj i sammanhanget Mvh Joacim
Publicerat Juni 21, 20178 yr Författare Detta är en populär post. ÄNTLIGEN!!! Jaha, då landade äntligen andra bössan i denna trippel. Såhär såg det ut på vardagsrumsbordet innan jag skred till verket och slängde på tumhålskolv, kikarsikte och ny avtryckarfjäder. Därefter monterades allt isär och gjordes rent Köpte en ersättningsfjäder av "Sir Ville" på grannforumet med en väsentligt lättare avtryckarvikt. Här under kan ni ser orginalet T H och ersättningsfjädern T V. Sedan var det bara på med siktet och ihop med hela kalaset i den nya kostymen Såhär ser nu "paret" ut, var sak till sitt användningsområde. Den ena mer tänkt för liggande skytte och den andra används oftast i sittande eller fristående. Kvar på "att göra listan" så fort som möjligt är att hitta vettig optik till 243:an och att tillverka varsin kolvkamshöjare i Kydex. Sedan är det dags att börja planera den tredje Mvh Joacim
Publicerat Juni 22, 20178 yr Författare 10 hours ago Stefa7n sa: Snygg kombo! Tackar så mycket Det känns väldigt bra för övrigt - då har jag visserligen inte hunnit provskjuta nyförvärvet ännu så det kan snabbt ändras Men sett till hur välkomponerade de första två delarna i trippeln är så är jag nöjd. Mvh Joacim
Publicerat Juni 22, 20178 yr Vad är det för rembygelfäste på 8x57:an? Lödd eller clamp on? Nåt sånt vore nämligen trevligt att ha på sakon så den inte sticker upp så mycket när man har dämparen på.
Publicerat Juni 22, 20178 yr Författare 1 hour ago TekDr sa: Vad är det för rembygelfäste på 8x57:an? Lödd eller clamp on? Nåt sånt vore nämligen trevligt att ha på sakon så den inte sticker upp så mycket när man har dämparen på. Det får vi nästan höra med @Dahla som jag köpte bössan av men att den är limmad eller lödd är ju klart men om det är något "custom" eller om det är köpegrejer kan jag inte svara för, den sätter dock en trevlig prägel på bössan, helt klart Mvh Joacim
Publicerat Juli 3, 20178 yr Författare Optik till "Lillen" Äntligen kunde jag plocka ut mitt paket från Netjakt.se idag efter jobbet. Ett Athlon Talos 6-24x50 ATMR1 Jag hade en nyfiken "blöjbandit" som noggrant höll koll så att pappa skötte sig vid "lucköppningen". Riktigt trevlig kartong faktiskt Alltid lite "oroande" med stämplar likt denna Men jag måste säg att jag är imponerad - det lilla som jag hunnit granska siktet. Vikten inger hopp direkt man tar upp siktet - det är bastanta grejer inget jävlar smäck. Visst det finns mindre genomtänkta detaljer också - bekiniskydden är ju helt klart ett av dom - DÄR snackar vi smäck men det är enkelt löst med ett par butler creek flippisar eller dylikt Klicken på de billiga Athlonsiktena har jag hört mycket ont om så det var med stor förväntan som jag skruvade avv skyddslocken och testade. Trots att vissa skulle vilja kalla mig lomhörd ibland så hörde jag klicken tydligt. En något "svampig" känsla i klicken - men vad kan man förvänta sig av ett sikte för 4000kr? Klicken både känns och hörs - jag kanske har fått mig ett bra exemplar? Kollade på denna filmen https://youtu.be/gsY1YRutC4o innan jag bestämde mig helt och jag fasade lite över oskärpan som man kan ana på de högre förstoringen och den mörka bilden som blir i filmen. Jag har testat mitt exemplar - har visserligen bara hållt i handen (ifall jag inte vart nöjd och skulle skicka tillbaka det så monterade jag det inte i första skedet). Jag provade det upp till 20x förstoring och visst "eyeboxen" krymper en hel del när man kommer upp på 18-24x men det gör den på mitt Delta med för dubbla pengen och det är sällan ett problem då jag får tämligen bra kontakt med kolven. På både 18 och 20x med siktet fritt i handen så kunde jag med lätthet se skruvskallarna i plåten runt skorstenen på grannhuset ca 80m bort. Belysningen är inget för den som jagar mitt i nattens mörker känns det som (det är inte min tanke med det heller) då man på intensitet 11 ser det belysta korset mitt på dagen väldigt tydligt - bra så. På 1:ans itensitet kan jag tänka mig att korset kan komma att blända i mörker då jag testade inne i ett halvmörkt rum här hemma och tyckte intensiteten var lite i ljusaste laget - men detta ska ni ta med en nypa salt tills jag hunnit testa det praktiskt någon kväll. Än så länge impad av detta siktet i den här prisklassen - 4000kr! Mvh Joacim
Publicerat Juli 6, 20178 yr Författare Fixat Kydexhöjningar på kolvarna ikväll, visst det är inte snyggt men det är jävligt praktiskt. Händer något så slänger man bort den och tvättar av kolven lite för att få bort eventuella klisterrester från kardborrbanden. 8x57:an 243:an Har dessutom beställt en rekylklack i stål till 243:an - så nu är det löst iallafall@Dansken - bara bäddningen kvar Mvh Joacim