Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uppdatera studsaren

Featured Replies

Publicerat

Jag har i dagsläget div. beg. studsare som jag har ledsnat på och nu funderar jag om det inte är dags att avyttra dessa och köpa EN studsare i mellanmjölkskalibern .308. Den funkar till all studsarjakt med rätt kula som jag ser det, från tjäder och räv till gris och älg. Tanken är att köpa en bössa med snabbfäste och ett par bättre sikten att alternera mellan. Ett lågförstorande 1-6x24 till drev- och hundförarbössa samt ett 3-12x50 eller nåt till topp, vak, pyrsch och lockjakt.

Jag har främst kollat på Tikkor hittills, de känns stabila och balanserade så de kan tjänstgöra som drevjaktsbössa, samtidigt har jag sett videos när dom skjuter ut till 1000 yards med dem, även de kortare och kompaktare varianterna.

Är det en dum idé att ha en bössa för all jakt? Jag tänker att all övning sker med samma vapen borde vara ett plus. Lite som "Fear the man who has only one gun.. He probably knows how to use it."

• Svar 88
  • Visningar 6,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Ni glömmer bort Murphy, att ha mindre än två klass 1 vapen är vårdslöst. C

• Du kan gärna köpa en ny studsare - som du absolut behöver... Men spar dom du har: det är din skyldighet att ha full garderob för att kunna "stå emot" i framtiden med så allt dumt folk som sitter

• JohanL73
    JohanL73

Gör det. Vill du inte ha det du har, byt. Ditt resonemang i övrigt finner jag inga fel i. Sako optilock för Tikka. Kontrollskott efter byte naturligtvis. Det resonemanget talar inte om vad

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Hehe, du tänker så! :) Jag tänkte få loss kapital till finare optik genom att skicka iväg det äldre gistna skrotet. Framtiden tillåter ju fler inköp efter denna allroundbössa. 

Det blir två studsare som åker om det blir som jag tänkt. I skåpet återstår ju .30-06 halvautomat, 2 hagelbössor och .22an.

Oavsett, finns det snabbfäste att montera på Tikkor?

Publicerat
1 hour ago Flintbüchse sa:

Är det en dum idé att ha en bössa för all jakt? Jag tänker att all övning sker med samma vapen borde vara ett plus.

Var inne på en butik och vädrade lite synpunkter vad det gäller olika kalibrar o dyl, efter att ha hängt här ett tag och tagit del av diskussioner av olika kalibrar (jag har en 6,5*55), och min fråga var, om man (jag) behöver någon annan kaliber, för mina användningsområden (jakt i den svenska faunan). Hans svar var kort och kärnfull; Ingenting. (Fast nu får jag säkert ordentligt på pälsen här på forat :ermm:) !

På sikt kommer jag (kanske) att komplettera med en hagelbrakare, men det är en annan diskussion.

1 hour ago Flintbüchse sa:

Lite som "Fear the man who has only one gun.. He probably knows how to use it."

Lite så tänker jag också. Jag har (hade) funderingar på att skaffa en .22:a för övningsskjutning, men sedan tänkte jag i banorna att det är bättre jag lär mig hantera den bössan jag sedan skall använda i skarpt läge, än att öva med en bössa som (sannolikt) bara kommer att användas på bana.

Vet inte om det bidrar till någon lösning på dina funderingar, men det är i alla fall så jag resonerar i frågan, (med reservation för att jag kan komma att ändra mig :ph34r:).

Publicerat

Jag har också lockats av devisen " Fear the man who has only one gun...", men har efter lite funderande kommit fram till att det inte riktigt lirar med min definition av att vara en god skytt av två primära skäl.

Det första är att det ofrånkomligen kommer bli en kompromiss och som alla kompromisser så kommer resultaten alltid(!?) vara lägre/sämre än om man använder för syftet dedikerad utrustning. 

Det andra är, om än kanske lite motsägande det första, att min definition av en god skytt är en som behärskar "allt" skytte och kan prestera oavsett vad man har i händerna. För att uppnå det krävs träning med olika typer av vapen, kalibrar och riktmedel, vilket blir svårt om man bara använder samma bössa hela tiden.

Jag vet, inte helt vattentäta argument, men ur ett mer vapenfilosofiskt perspektiv känns det i dagsläget mer lockande!

Eller så är det bara så jag försöker rationalisera min prylbögsådra...!? :D

Publicerat
5 minutes ago Holz sa:

Eller så är det bara så jag försöker rationalisera min prylbögsådra...!? :D

Jag är rädd att detta ligger väldigt nära sanningen, även om ovanstående resonemang förefaller vara rationella.

5 minutes ago Holz sa:

Det första är att det ofrånkomligen kommer bli en kompromiss och som alla kompromisser så kommer resultaten alltid(!?) vara lägre/sämre än om man använder för syftet dedikerad utrustning. 

Kan du förklara på vilket sätt det blir en kompromiss, (för en riktig nybörjare) ? Om vi tar min bössa som exempel, (6,5*55) så täcker den jakt på toppfågel, ända upp till älg. Vad mer behövs :unsure: ?

Publicerat
Just now MrT. sa:

Jag är rädd att detta ligger väldigt nära sanningen, även om ovanstående resonemang förefaller vara rationella.

Kan du förklara på vilket sätt det blir en kompromiss, (för en riktig nybörjare) + Om vi tar min bössa som exempel, (6,5*55) så täcker den jakt på toppfågel, ända upp till älg. Vad mer behövs :unsure: ?

Absolut. :)

För normal svensk jakt finns det absolut kalibrar som är tillräckligt allround för att uppfylla de flesta svenska jägares behov fullt tillräckligt. Men å andra sidan så ser man på tillgänglig statistik så finns det t.ex. en undersökning som visar på antal eftersök/kaliber (inkl. dödsök) på vildsvin som visar att andelen sjunker ganska mycket om man går upp i kaliber. Nu ska man kanske inte dra för höga växlar av det men lite intressant är det ändå. Det finns ju även en anledning till att det finns så många olika kalibrar... :)

Dock tänkte jag mer på bössans utformning (kolvergonomi, vikt, balans) men även t.ex. olika riktmedel och trycken. En bössa anpassad för snabba skott på relativt korta avstånd skiljer sig normalt en del från en som är anpassad för lugna skott på långa avstånd.

Sen beror det ju på hur ens jakt ser ut. Jag skulle t.ex. inte skjuta ripa eller duvor med en 6,5:a , då skulle jag välja hagel eller en klass 3-4 istället och skulle jag jaga björn hade jag hellre gått upp lite i kaliber.

Så till syvende å sist är det ju ens behov, och till viss del ens mål, som avgör vad som är lämplig bestyckning för just en själv.

Hoppas det besvarade dina funderingar om hur jag resonerar. 

Publicerat
4 minutes ago Holz sa:

Dock tänkte jag mer på bössans utformning (kolvergonomi, vikt, balans) men även t.ex. olika riktmedel och trycken. En bössa anpassad för snabba skott på relativt korta avstånd skiljer sig normalt en del från en som är anpassad för lugna skott på långa avstånd.

Ok, då är jag med på banan.

5 minutes ago Holz sa:

Sen beror det ju på hur ens jakt ser ut. Jag skulle t.ex. inte skjuta ripa eller duvor med en 6,5:a , då skulle jag välja hagel eller en klass 3-4 istället.

Jo, det förstår jag också. Därav uteslöt jag (bl. a) duva och ripa och nämnde toppfågel, (Tjäder, t ex.) istället ;).

8 minutes ago Holz sa:

Och skulle jag jaga björn hade jag hellre gått upp lite i kaliber.

Det kan jag förvisso ha en förståelse för. Nu utgår jag (för tydlighetens skull) utifrån min situation, och för mig är det inte aktuellt att jaga Björn. För mig är det primära målet (med min jakt), Rådjur, Älg, Gris, samt annat klövvilt och predatorer, (såsom Grävling och Räv). F ö så har jag (i dagsläget) inget intresse av jakt på några andra viltarter, (inklusive toppfågel).

Publicerat
23 minutes ago Vestjakt sa:

100kr på att MrT inom tre år har två olika klass1or i skåpet

Haha, det tror jag inte :lol: !

Publicerat
2 hours ago MrT. sa:

Ok, då är jag med på banan.

Jo, det förstår jag också. Därav uteslöt jag (bl. a) duva och ripa och nämnde toppfågel, (Tjäder, t ex.) istället ;).

Det kan jag förvisso ha en förståelse för. Nu utgår jag (för tydlighetens skull) utifrån min situation, och för mig är det inte aktuellt att jaga Björn. För mig är det primära målet (med min jakt), Rådjur, Älg, Gris, samt annat klövvilt och predatorer, (såsom Grävling och Räv). F ö så har jag (i dagsläget) inget intresse av jakt på några andra viltarter, (inklusive toppfågel).

En given bössa är ju i sig inte kompromiss utan det måste som sagt ställas mot det tilltänkta behovet som bössan ska uppfylla. I ditt fall kan din bössa mycket väl vara perfekt för det du planerar att använda den till utifrån dina förutsättningar...oaktat Christians mycket goda poäng (kan tala av egen erfarenhet om vikten av att ha lite redundans i vapenskåpet :blush:)

Mitt raljerande är mer att se som ett komplement till devisen " Fear the man..." med syfte att ge ett annat perspektiv på vad som kan definiera och skapa en god skytt överlag.

Men även jag tror att du kommer ha minst två klass 1 i skåpet inom en överskådlig framtid. :lol: 

Publicerat
2 minutes ago Holz sa:

En given bössa är ju i sig inte kompromiss utan det måste som sagt ställas mot det tilltänkta behovet som bössan ska uppfylla. I ditt fall kan din bössa mycket väl vara perfekt för det du planerar att använda den till utifrån dina förutsättningar.

Perfekt, det vågar jag inte uttala mig om, men däremot en god kompromiss, utifrån mina förutsättningar, ja.

4 minutes ago Holz sa:

Men även jag tror att du kommer ha minst två klass 1 i skåpet inom en överskådlig framtid. :lol: 

Då är det (minst) två som tror fel...Men jag lovar att krypa till korset, om utfallet blir så, att det är jag som har fel :huh::o.

Publicerat

Tyck du bara
Du har helt rätt :)

Publicerat
22 minutes ago JohanL73 sa:

Luftgevär och/eller ett gevär i .22lr är något som borde användas av alla som avser att jaga för mängdtränings skull.

Är det inte lämpligare att använda sig av den bössa man ämnar använda i jaktliga sammanhang, för mängdträning ? Då lär man sig hur just den bössan (och inte minst siktet), fungerar med en själv ?

Praktiskt borde det vara stor skillnad att skjuta med en .22:a jämfört med en klass 1 bössa, och att överföra erfarenheterna från att skjuta med en .22.a till en klass 1 bössa, borde inte gå att överföra rakt över bara sådär. Men det är bara vad jag tror, bör också nämnas i sammanhanget.

Man har säkert användning för en (eller flera) olika (grövre) kalibrar i vapenskåpet, men man måste också sätta det i relation till hur mycket man jagar. Än så länge (och då utgår jag helt utifrån mig själv), har jag ännu bara avlossat ett (uppskattningsvis) 50-tal patroner med min bössa (sannolikt mindre), så mitt behov av fler (och grovkalibrigare) bössor förefaller inte vara aktuellt, nä.

22 minutes ago JohanL73 sa:

Dessutom tycker jag att man regelbundet ska skjuta på längre än pappälgens 80 meter för att lära sig hantera längre avstånd.

Det är naturligtvis förnuftigt, men det blir (återigen) svårt för mig, då jag har begränsade möjligheter att skjuta på längre avstånd på den skyttebana jag har till mitt förfogande.

Publicerat

Det läggs väldigt mycket focus på enskilda vapen. Vad gäller skytteträning så är träning träning....oavsett vapen! Är du nybörjare så anser iaf jag att du bör skjuta iaf 2-3000 skott/år tills skyttet sitter i ryggmärgen....lite lågt räknat!

Har du ekonomin att göra det med klass1 bössan är det jättebra, men det går precis lika bra att träna skjutställning, andning och avfyringn med en 22a.... detta till en ringa kostnad! Vad gäller behovet av fler vapen.....har du inte för avsikt att jaga speciellt mycket...ja då klarar du dig ypperligt med ett! 

Jagar du mycket kommer du inse att balans mm på vapen ,skiljer sig mycket åt beroeende på vad du vill optimera det till.

Jag själv kan faktiskt är nyttan av att ha två olika vapen vid jakt med ställande hund....beroeende av om det är älg eller gris som är primärt!!!

Klyschan om mannen med att enda vapen......visst det låter bra.....men för mig visar det mest att man inte jagar speciellt mycket!!;)

Publicerat
13 minutes ago Urban sa:

Det läggs väldigt mycket focus på enskilda vapen. Vad gäller skytteträning så är träning träning....oavsett vapen!

Så sant :thumbsup:.

13 minutes ago Urban sa:

Är du nybörjare så anser iaf jag att du bör skjuta iaf 2-3000 skott/år tills skyttet sitter i ryggmärgen....lite lågt räknat!

Det är i mitt fall inte realistiskt att tro jag skulle kunna komma upp i sådana mängder. Jag har ett heltidsjobb, också ;).

13 minutes ago Urban sa:

Har du ekonomin att göra det med klass1 bössan är det jättebra, men det går precis lika bra att träna skjutställning, andning och avfyringn med en 22a.... detta till en ringa kostnad!

Förvisso. Men en .22:a är ju inte direkt gratis i inköp heller (om man skall ha någon kvalité) som jag förstått det. Men 50 öre-en krona knallen (eller vad det nu blir för en .22:a) är ju tämligen svårslaget. Det är nästan så att det inte ens är värt att handladda de patronerna :P;).

13 minutes ago Urban sa:

Vad gäller behovet av fler vapen.....har du inte för avsikt att jaga speciellt mycket...ja då klarar du dig ypperligt med ett! 

Jo, så är det ju. Och då kommer vi in på detta med arbete igen. Plus en massa andra variabler (som jag lämnar därhän, för att inte tråka ut er allt för mycket ;)).

13 minutes ago Urban sa:

Jagar du mycket kommer du inse att balans mm på vapen ,skiljer sig mycket åt beroeende på vad du vill optimera det till.

Jag får väl ta ställning till det den dagen det ev. blir aktuellt. Som det ser ut just nu, så är det ingen brådska, som sagt.

Publicerat
  • Författare
18 minutes ago Urban sa:

Det läggs väldigt mycket focus på enskilda vapen. Vad gäller skytteträning så är träning träning....oavsett vapen! Är du nybörjare så anser iaf jag att du bör skjuta iaf 2-3000 skott/år tills skyttet sitter i ryggmärgen....lite lågt räknat!

Har du ekonomin att göra det med klass1 bössan är det jättebra, men det går precis lika bra att träna skjutställning, andning och avfyringn med en 22a.... detta till en ringa kostnad! Vad gäller behovet av fler vapen.....har du inte för avsikt att jaga speciellt mycket...ja då klarar du dig ypperligt med ett! 

Jag själv kan faktiskt är nyttan av att ha två olika vapen vid jakt med ställande hund....beroeende av om det är älg eller gris som är primärt!!!

Klyschan om mannen med att enda vapen......visst det låter bra.....men för mig visar det mest att man inte jagar speciellt mycket!!;)

Jag är inte ny. Utöver åteljakt på gris och räv vid gården som kan ske närhelst under veckorna, jagar jag ca tre dagar i veckan hela säsongen, om inget kommer i vägen. Finns de som jagar mycket mer men det är vad jag mäktar med mellan jobb, familjeliv och annat. Semester på hösten genererar 5 jaktdagar i veckan :D

Jag köper argumenten med fler vapen, speciellt att ha ett i reserv ifall ett strejkar mitt i säsongen.

Min vilja att byta bottnar nog främst i att jag vill ha bort gammalt gistet skrot ur skåpet och fylla på med mer kvalitativa vapen och optik, och eftersom man inte skiter kontanter så måste en bössa under en period axlar ansvaret som allt-i-allo. Det ska vara kul att ta ut byssen ur skåpet och använda den! :)

Publicerat
  • Författare
22 minutes ago MrT. sa:

Det är nästan så att det inte ens är värt att handladda de patronerna 

Det gör man inte heller :) rimfire.

Publicerat
17 minutes ago MrT. sa:

Det är i mitt fall inte realistiskt att tro jag skulle kunna komma upp i sådana mängder. Jag har ett heltidsjobb, också ;).

Vem har inte det? Det handlar om att prioritera.....

Men bottom line, det finns inga genvägar. Förvisso är torrträning våldsamt underskattat, men på sista raden måste torrträningen verifieras. Och det kan man bara göra genom att skjuta.

18 minutes ago MrT. sa:

Förvisso. Men en .22:a är ju inte direkt gratis i inköp heller (om man skall ha någon kvalité) som jag förstått det. Men 50 öre-en krona knallen (eller vad det nu blir för en .22:a) är ju tämligen svårslaget. Det är nästan så att det inte ens är värt att handladda de patronerna :P;).

Nu får man nog vara extremt entusiastisk för handladda 22LR..... Och 22 amunition köper man i 5000 pack. Så jo - en bra 22LR är billig sett till vad den kostar att skjuta med och hur länge den håller. En normal klass1 pipa börjar se slutet på sin livslängd vid runt 5000-7000 skott. Skjuter man för enkelhetens skull 250 skott om året så tar det 20-25 år att skjuta slut pipan. En 22LR tar slut efter några miljoner patroner, då är som regel allt annat på bössan slut sedan läge.......

/T

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago pmt sa:

Så varför då gå på "the lowest bidder" i sammanhanget - Tikka? Det finns ju betydligt roligare bultpangar. Och en pipbytare kan ges långt fler roller.

Fått för mig att dom är pålitliga, precisa, robusta och prisvärda. Det är absolut inget som är skrivet i sten så låt förslagen hagla. :)

Publicerat
4 minutes ago Flintbüchse sa:

Det gör man inte heller :) rimfire.

Bara skojade ;).

Publicerat
7 minutes ago Flintbüchse sa:

Fått för mig att dom är pålitliga, precisa, robusta och prisvärda. Det är absolut inget som är skrivet i sten så låt förslagen hagla. :)

Och för min del föll valet på en Tikka efter att jag konsulterat detta eminenta forumet. För att citera en välkänd skribent; Lite tråkiga, men dom gör jobbet. Good enough for me.