Publicerat Juli 13, 20206 yr Författare 5 hours ago redtop sa: Pass 9 levererar som vanligt! ?? Se där ja! Du har också ett kantarellpass på dina jaktmarker. Vi har ett hos oss också! Gott!
Publicerat Juli 13, 20206 yr 49 minutes ago, lsjonsson said: Se där ja! Du har också ett kantarellpass på dina jaktmarker. Vi har ett hos oss också! Gott! Pass 9 bjuder oftast på gul kantarell, trattkantarell och svart trumpetsvamp. Har dock aldrig sett något djur där ?
Publicerat Juli 13, 20206 yr Författare 3 hours ago redtop sa: Pass 9 bjuder oftast på gul kantarell, trattkantarell och svart trumpetsvamp. Har dock aldrig sett något djur där ? Mitt kantarellpass heter J1A och det bjuder på älg då o då samt bara gula kantareller. Under mina dryga 30 år här uppe nu så har jag aldrig stött på trattisar el. svart trumpetsvamp.
Publicerat Juli 13, 20206 yr Vart en kepa kantareller idag. Massor av bär fanns också så det blir att plocka en del i veckan. Dessutom fick man njuta av en redigt fin julikväll.
Publicerat Juli 14, 20206 yr Författare Idag har jag varit och hjortronrekat på en annan myr och där var det mer kart än på den myren som jag var på i lördags. ...och det blev 14 mogna hjortron så nu är dom på G!
Publicerat Juli 16, 20206 yr Författare Idag fick jag ihop drygt 2 l hjortron på ca 1,5 tim. Väldigt mycket som är omoget ännu, men till lördag så är dom säkert mogna och då gäller det att man är tidigt ute på morgonen innan någon annan är vaken.
Publicerat Juli 16, 20206 yr 7 hours ago, lsjonsson said: Idag fick jag ihop drygt 2 l hjortron på ca 1,5 tim. Väldigt mycket som är omoget ännu, men till lördag så är dom säkert mogna och då gäller det att man är tidigt ute på morgonen innan någon annan är vaken. Suktare där
Publicerat Juli 16, 20206 yr Författare 36 minutes ago tecno sa: Suktare där Det finns mycket här uppe i år! Det är bara att leta reda på en bra myr och slåss med mygg och bremsar och plocka så mycket du orkar och när du väl har säkrat hjortronen så kan du gå över på blåbären. Lingonen är ju ca 1,5 månad bort. Ja, jag vet att jag är en hamster och bara lägger på hög inför vintern.
Publicerat Juli 16, 20206 yr Författare 22 minutes ago Nils l sa: Nä det här går inte nu drar jag tjugo mil söderut och jagar hjortron. Du är välkommen ner Nils! Det finns till dig också!
Publicerat Juli 16, 20206 yr 4 minutes ago lsjonsson sa: Du är välkommen ner Nils! Det finns till dig också! Jag siktar åtta mil söder om dig ungefär.
Publicerat Juli 16, 20206 yr Författare 3 minutes ago Nils l sa: Jag siktar åtta mil söder om dig ungefär. Boden? Det ser jag som väster ut ungefär.
Publicerat Juli 17, 20206 yr Vilken flopp! Jag har varit och spanat av myrarna som blommade så det såg ut som ett lager nysnö. Inte är det då den mängd jag trodde på. Visst finns det säkert ställen där det är mycket men det där totala överflödet är det inte. Det saknas minst en vecka till häruppe och hälften i mammas stuga.
Publicerat Juli 18, 20206 yr Var ute igår och kom hem med 2 l svamp, hälften gula kantareller och hälften Karl-Johan. Dags att ge sig ut till KJ-ställena och kolla, blir mest trött av att rensa kantareller efter de första gångerna. /M
Publicerat Juli 18, 20206 yr Författare 15 hours ago Nils l sa: Vilken flopp! Jag har varit och spanat av myrarna som blommade så det såg ut som ett lager nysnö. Inte är det då den mängd jag trodde på. Visst finns det säkert ställen där det är mycket men det där totala överflödet är det inte. Det saknas minst en vecka till häruppe och hälften i mammas stuga. Ops! Där ligger ni efter kusten trots att det har varit relativt bra väder i norr också. Så länge kvar vid din morsas stuga? Det blev ca 7 l hjortron idag på samma myr som i torsdags på ca 3,5 tim. Mindre moget än vad jag hade räknat med annars var det fina bär och nu är allt rensat o i frysen.Först till kvarn. Var ska man sätta fyrtiosjuorna till kängor??? Frun tycker att det är bra nu!Nu är det bara att hålla koll på blåbär, kantareller, vildhallon, svarta vinbär hemma i trädgården och lingon i nämnd ordning. En del av svampen plockar jag även i sept.
Publicerat Juli 18, 20206 yr Författare 5 hours ago nuke sa: Var ute igår och kom hem med 2 l svamp, hälften gula kantareller och hälften Karl-Johan. Dags att ge sig ut till KJ-ställena och kolla, blir mest trött av att rensa kantareller efter de första gångerna. /M Härligt!
Publicerat Juli 18, 20206 yr Vart lite kantareller idag. Plockade också 5l blåbär och typ 5st hjortron. Mycket kart dock så om ett par dagar så!
Publicerat Juli 18, 20206 yr Författare 11 minutes ago Daltorpet sa: Vart lite kantareller idag. Plockade också 5l blåbär och typ 5st hjortron. Mycket kart dock så om ett par dagar så! Bra jobbat! Har inte hittat några kantareller här uppe ännu, men dom kommer framåt aug.-sept. Brukar hitta lite under älgjakten.
Publicerat Juli 19, 20206 yr Författare Hjortron igår o idag 2 kantarellrundor. Första rundan gick efter en stig bakom huset och när det fanns där men inga stora kvantiteter så var jag tvungen att gå hem och svida om lite grand om inte myggen skulle dräpa mig under den andra rundan. Det blev en bättre andra runda.
Publicerat Juli 20, 20206 yr Författare Bra med blåbär i år. Ca1 vecka bort innan dom mogna bären har full sötma. Mer än 20 ha stort hygge att plocka på. Det blir många liter om man rensar hela hygget. Lingon o vildhallon ser bra ut men där är det länge kvar.