Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bär- & svampplockartråden o tillvaratagande av frukt o grönsaker. Jaktsidans hamstrar.

Featured Replies

Publicerat

Tredje och sista sortens potatis är skördad och av de sorter jag satte, så har den gett sämst utdelning per satt kg, men det blev ändå 40-45 kg och de är väldigt fina både i skal och storlek :yes: 

• Svar 631
  • Visningar 60,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tre timmar i svampskogen idag. Fina svampmarker på en av såterna vi jagar på, så vi gick runt där och jag passade på att kolla till ett par pass. Sjukt mycket trattkantareller! Det blev som knark

• 12 kg svart trumpetsvamp idag, fyllde nästan en ikeakasse. /M

• Christian N
    Christian N

Årets skörd bland buskar o snår./C

Posted Images

Publicerat
52 minutes ago Jämta sa:

Tredje och sista sortens potatis är skördad och av de sorter jag satte, så har den gett sämst utdelning per satt kg, men det blev ändå 40-45 kg och de är väldigt fina både i skal och storlek  

Vilka sorter satte du?

Publicerat
4 hours ago kkjon sa:

Vilka sorter satte du?

Solist - gav ~15 kg/satt kg, många och stora under varje stånd

Asterix - gav ~10 kg/satt kg, ganska få men stora under varje stånd

Bintje - gav ~7 kg/ satt kg, ganska få stora men många mellan och små under varje stånd

Hade en del knäpparlarver i början av sommaren i solisten vilka försvann efter ett tag och i princip inga alls i de 2 senare sorterna och det är ju helt fantastiskt med tanke på att såna kan vara en liten plåga under första säsongen med nybrutet land.

Publicerat

Liten tur ikväll för att se om de små regnskurarna senaste dagarna har drivit upp någon svamp.
Fortfarande torrt i markerna så ganska klent resultat: en större kantarell och en snok. Den senare fick vara kvar i skogen. :)

ndjHFH02GRbYwdij5hDfiVFcMCfiP-PCeogRTf-403RhxgC_HNm4a1a7EJPZI6MjHSkEw2oXgIXxcrMPkKVSbzPFw8aFBiTY47bX3Qx02--C54MSo_-Y8Q9Zgt3_OK9qNIFNq6fBROZMlFJrv-17vdRWuO-OVxCQnjk7RfadxnjQzSk87DEEYh7BG1LH_V-xYfUitnP--eqMQUCiIh1fTVYQFMYebb_BuFDufNd9Dujhkyo-0tU_zjCPRSnurFbi780q9LTtiK7dIfmNFpqggzbNRAkBNi9_1QMuixE3USVLDWy7m3hfVR87FDJ0vkt7xlJ2W9ysjYlabWzdnR6KU2wkYuUDSE2suS5JJv6-1Xb6A4HAWtm7PVB1zLqSkiaTNFwRfrN3Ieka54UBidDDPkoT9abtBR1E-_lcIgDdZn0jjoTaZeJgabEwSVMOjF55drIiCP0d_pXxUW3PdNmQOm4BYfPmezsHuyyMnAfNuNc1JhRU1Q1iocgN4k206tYgxUF5UkyLhmU1LtgJRKwpsZgYyL1I3CtTLW5p2inN_fqC54qZtF1lsagxvJIRHNbD5mIsov0c7Io5vmTJVysGHjV9Jd0JNMspKwlJ45_1rDzthJw_EzXUzgEtCw=w1343-h755-no

Bilden kan innehålla: utomhus

Publicerat
6 hours ago Jämta sa:

Solist - gav ~15 kg/satt kg, många och stora under varje stånd

Asterix - gav ~10 kg/satt kg, ganska få men stora under varje stånd

Bintje - gav ~7 kg/ satt kg, ganska få stora men många mellan och små under varje stånd

Hade en del knäpparlarver i början av sommaren i solisten vilka försvann efter ett tag och i princip inga alls i de 2 senare sorterna och det är ju helt fantastiskt med tanke på att såna kan vara en liten plåga under första säsongen med nybrutet land.

Vi har fastnat för Asterix. En god och frisk potatis. 

Publicerat
12 hours ago Ryberget sa:

Snyggt! Var har du köpt mandolinen?

Bara en Biltema grej men den fungerar både på svamp och fingrar. Har haft mitt livs svamptur idag. En flyttkartong rensad karl Johan och en hög med sandsopp. Köket ser ut som en knarkarkvart och luktar likadant men nu är jag safe inför vintern med svamp. Om nu bara någon avslöjar sitt bästa ställe med svart trumpetsvamp runt uppsala med femton mils radie så kommer jag ner om åtta veckor ungefär. ?

Publicerat
46 minutes ago Nils l sa:

Bara en Biltema grej men den fungerar både på svamp och fingrar. Har haft mitt livs svamptur idag. En flyttkartong rensad karl Johan och en hög med sandsopp. Köket ser ut som en knarkarkvart och luktar likadant men nu är jag safe inför vintern med svamp. Om nu bara någon avslöjar sitt bästa ställe med svart trumpetsvamp runt uppsala med femton mils radie så kommer jag ner om åtta veckor ungefär. ?

Nice! Jag har biltemas svampkniv när jag är ute och plockar och rensar. Idag fick jag veta precis hur vass den verkligen är. Blev ett fint snitt på handryggen när jag hade liiiite bråttom med rensningen. 

Hittade en halv IKEA-kasse med Karl-Johan idag, samt en hel del fårticka och nu är jag klar med den för vintern. Ska också ut och söker efter det svarta guldet sen :) 

Publicerat
  • Författare

Säsongens sista jordgubbe plockad idag ur våran jordgubbsodling.:wub:

1094020274_20180829_1303501.thumb.jpg.f064d69b85ac0424cc3108dae541d8b7.jpg

Publicerat

Idag blev det annat guldplock: 2 burkar björnbärssylt :wub:

DSC_1842.thumb.JPG.b043ead8712d69d3ddc16b20bfa64334.JPG

Publicerat
2 hours ago nuke sa:

Svart guld var det ja.....drömmer mig tillbaka till förra året......

20171009_164651.jpg

Du kan tryggt lämna koordinaterna till mig. ?

Publicerat

26 mil från Uppsala så det uppfyller inte kravspecen.....

Publicerat
  • Författare
32 minutes ago qvarnhill sa:

Oj oj oj, två minuters HÅRT arbete... De växer upp ur jorden precis som svampar i hjorthägnen!

champinjoner.thumb.jpg.461976cdc264b88af38940c26cd6cea1.jpg

Gott med chamoinjoner!:thumbsup:

Publicerat

IMG_20180901_073843_939.thumb.jpg.7f373e690a2bb71c49286e69cdbbb006.jpgIgår var det heldag i fabriken ?

11 burkar äppelmos(5,5 liter)

5 burkar plommonmarmelad (2,5 liter)

8,5 liter plommonsaft ?

Publicerat

Gott med melon i värmen. Hoppas på att Karl Johan kommer igång nu efter allt regnande.

/M

20180902_131019.jpg

Publicerat

Det börjar ta sig nere i matkällaren. ?

DSC_1858.thumb.JPG.66b4923813b4368393e40a2c2d9284bc.JPG

Publicerat
  • Författare

Nog är det gott om hamstrar på detta forum!:whistling::thumbsup:

Publicerat

Ytterligare 5 burkar inkokta tomater till vinterförrådet blev det idag och med det, så är tomatsäsongen över för i år

Bilden kan innehålla: mat

Publicerat

Hej, tänkte fråga alla hur de har gått med plockning och odling iår? Här i dalarna har de fram till nu varit snustort o tog en vända efterblåbär idag.. såg ett bär. Men har ett ställa där jag vet att dom växer o ska ta med far och hund förhoppningsvis i veckan o plocka till syltkok.

(Obs alla stavfel gjorda med flit)

Publicerat

Gällivare med tjugo mils radie.

Blåbär i massor

Hjortron si sådär. Fast någon har hittat bra.

Vildhallon i massor.

Svamp till förbannelse 

Lingon väldigt fläckvis.

Publicerat

Jo det blev säkert tio kilo om inte mer rensad Kalle idag igen. Det kommer att räcka till hela bekantskapskretsen och bli över.