Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bär- & svampplockartråden o tillvaratagande av frukt o grönsaker. Jaktsidans hamstrar.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Daltorpet sa:

Vart några liter kantareller idag med. 

Kul när det räntar sig i hinken! Det är väl det jag saknar här uppe med mina kantarellställen som jag hade i trakterna n Aneby där jag hade stugan.  Jag har inte hittat några sådan ställen som ger mig 5-10 l på en promenad i skogen som det kunde göra där nere. :sad: Då kunde jag komma med stekta kantareller på smörgåsarna till jobbet på Husqvarna AB. :wub: Då hade gubbarna stora ögon.:lol:

• Svar 631
  • Visningar 60,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tre timmar i svampskogen idag. Fina svampmarker på en av såterna vi jagar på, så vi gick runt där och jag passade på att kolla till ett par pass. Sjukt mycket trattkantareller! Det blev som knark

• 12 kg svart trumpetsvamp idag, fyllde nästan en ikeakasse. /M

• Christian N
    Christian N

Årets skörd bland buskar o snår./C

Posted Images

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Kul när det räntar sig i hinken! Det är väl det jag saknar här uppe med mina kantarellställen som jag hade i trakterna n Aneby där jag hade stugan.  Jag har inte hittat några sådan ställen som ger mig 5-10 l på en promenad i skogen som det kunde göra där nere.  Då kunde jag komma med stekta kantareller på smörgåsarna till jobbet på Husqvarna AB.  Då hade gubbarna stora ögon.

Stekta kantareller blir det i dosan imöru? Till helgen får det bli öringsmiddag med kantarellsås och efterrätt blir pannkakor med blåbärssylt. Känns alltid bra när man fiskat och plockat själv ☺️

Publicerat
  • Författare
5 hours ago Daltorpet sa:

Stekta kantareller blir det i dosan imöru? Till helgen får det bli öringsmiddag med kantarellsås och efterrätt blir pannkakor med blåbärssylt. Känns alltid bra när man fiskat och plockat själv ☺️

Mmmmmmm!:wub: Ja visst känns det alltid extra gott när man har fångat fisken o plockat bär o svamp till middagen o desserten. :thumbsup:

Publicerat

Svarta och röda vinbär samt krusbär. Blir väl marmelad av de senare och gelé eller saft av de förra. 

Blåbären växer bakom huset men kantarellerna lyser med sin frånvaro. Ett äldre par strosade förbi med två påsar av det gula guldet varvid jag förvånad utbrister ”finns det svamp?!” . ”Inte nu längre” blev svaret ?. De hade bott här i 40 år så de visste om det enda stället in skogen. 

924AF29B-8231-4C6E-B9B1-9708E8B7F207.jpeg.ca95004b0cee8733128538189a3e3f67.jpeg

Hur i fullkornsvete gör man för att få bilderna rättvända? Ska jag behöva rotera dem innan jag postar? 

Publicerat
  • Författare

4 hours ago erik.jader sa:

Svarta och röda vinbär samt krusbär. Blir väl marmelad av de senare och gelé eller saft av de förra. 

Blåbären växer bakom huset men kantarellerna lyser med sin frånvaro. Ett äldre par strosade förbi med två påsar av det gula guldet varvid jag förvånad utbrister ”finns det svamp?!” . ”Inte nu längre” blev svaret ?. De hade bott här i 40 år så de visste om det enda stället in skogen. 

924AF29B-8231-4C6E-B9B1-9708E8B7F207.jpeg.ca95004b0cee8733128538189a3e3f67.jpeg

Hur i fullkornsvete gör man för att få bilderna rättvända? Ska jag behöva rotera dem innan jag postar? 

Har du laddat upp fotot från datorn el. mob? 

Laddar du upp från fotoalbum i datorn så högerklicka på det innan du öppnar det så får du fram en stapel med en massa funktioner och där bland annat rotera vänster o rotera höger.

Så här ville du ha fotot.

924AF29B-8231-4C6E-B9B1-9708E8B7F207.jpeg.ca95004b0cee8733128538189a3e3f67.jpeg.78203b4d0240ee6d243f6d7952fafe35.jpeg

Jag o frun var ute o åkte en sväng o rekade och plockade ca 6-7 dl blåbär så att man får lite färska blåbär till frukost. Tyvärr så var dom väldigt blöta så vi stannade där tills dom har torkat upp innan vi plockar resten.

20200724_134754.thumb.jpg.0a6994d0cddca5d7e8b9b165fece5057.jpg

Publicerat

Jag laddar upp från mobilen. 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago erik.jader sa:

Jag laddar upp från mobilen. 

Ok! Har du kikat i inställningar? Jag har själv inte fått till tekniken att rotera foton i mob. Starta en ny tråd och släng ut frågan, för det finns mycket kunnigt folk i olika omr.

Publicerat

Eller så kokar jag mer krusbärsmarmelad och slutar posta bilder ?

Publicerat
  • Författare
9 hours ago erik.jader sa:

Eller så kokar jag mer krusbärsmarmelad och slutar posta bilder ?

Så kan man också göra men det är alltid kul med foton från andra forister.:thumbsup:

Publicerat
  • Författare

+12,9, mulet o regn så inget blåbärsplockande idag med andra ord.:sad:

Publicerat
  • Författare
6 hours ago nuke sa:

8 kg svarta vinbär på 2 buskar, blir kanske 10 l ur Saft-Majan.

/Markus 

Gott och nyttigt!:thumbsup:

Publicerat

Tredje gången på kantarell rundorna idag. Ger allt en del varje gång här i Småland. Nu får det vara ett tag och kanske man skall pröva blåbären, finns gott om.

Publicerat

Ungefär sju kilo hjortron idag. Gått två bomsvängar varav den ena på en halvmil men idag lyckades det bättre. Har tagit ledigt imorgon då hjortronsäsongen verkar bli kort. Flera stycken har sett samma som mig. Värmeböljan brände sönder hjortronen häruppe. 

IMG_20200726_165038_6.jpg

Publicerat
  • Författare

Igår var det blåbärshugget med våra blåbärsskördetröskor, alltså plockarna. Ca 19 l på 1 tim 40 min när jag o frun var ute. Vi fick vara ensamma så ingen konkurrens av nalle.  Vi satt o rensade från ca kl 14 till 21.30. Det blev ca 11,5 l rensat. Nu är lagmaskinen igång med rensandet. Jag själv ska till ortopedtekniska på Sunderby sjukhus nu från morgonen. Hemma vid lunchtid så då får frun sitta o rensa allena men jag ska ge henne en hjälpande hand innan jag hoppar i duschen. 

20200726_111631.thumb.jpg.b4d784718621a10fce730ab70a989e66.jpg

20200726_125515.thumb.jpg.b59a6c4c67b30651c69baecc04285cc3.jpg

20200726_125607.thumb.jpg.9c3cd69489ec14160a250fc78a003e2f.jpg

20200726_131110.thumb.jpg.fc281997d19987dee0b948a8e09a9be8.jpg

Renar ser man lite här och där här uppe när man r ute och åker.

20200726_140546.thumb.jpg.654c7ea252ec1071376e2c8d2ba77f2f.jpg

Publicerat
  • Författare

Av ca 19 l orensade blåbär blev ca 16,5 l rensade.:D
Ny runda imorgon.:thumbsup: Det ska in ca 13,5 l till i frysen.:D

Publicerat

Lika mycket som förra vändan. Det verkar svårt att få en full tiolitershink. Men jag hann med lite kul på kvällskvisten då en vän ville ha bort en stor sten på tomten. 

Publicerat
  • Författare

Idag blev det en ny runda ut på blåbärshygget för mig o frun. :)Vi han plocka ihop 15 l innan regent kom. image.gif.5d2ea0ce2bb2d37200b8a9c20e026be4.gif
Resten av dagen har ägnats åt att rensa dessa. Ca 4 l kvar att rensa tills imorgon.
Jag/vi ska ha något att göra imorgon.:thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Nu är man uppe med tuppen och rensar resterande blåbär.:)

Publicerat
  • Författare

Nu är man färdig sedan ett bra tag tillbaka och sedan har man hunnit vara ute och plocka knappt 1 l kantareller efter det och rensat samt smörstekt och paketerat dom och fryst ner kantarellerna också.

20200729_074737.thumb.jpg.e87099360d98a924a6b0a791fccf8a2f.jpg

EFFEKTIV JONSSON!:D

Publicerat
  • Författare

Har lite murklor som växer i utkanten på tomten. Gott med styvade murklor till älgköttet i höst/vinter.  Det är en konst att tillaga murklor utan att man förgifta sig själv och fam. el. någon annan om man har middagsfrämmande.:D:thumbsup:

838044753_20200730_1032321.thumb.jpg.4a5933db537102d6886d27a413a94720.jpg

Publicerat
37 minutes ago lsjonsson sa:

Har lite murklor som växer i utkanten på tomten. Gott med styvade murklor till älgköttet i höst/vinter.  Det är en konst att tillaga murklor utan att man förgifta sig själv och fam. el. någon annan om man har middagsfrämmande.

Så svårt är det inte, förvällning två gånger har jag för mig före frysen.

Endel torkat dom istället för att frysa om jag förstod det rätt.

Publicerat
36 minutes ago lsjonsson sa:

Har lite murklor som växer i utkanten på tomten. Gott med styvade murklor till älgköttet i höst/vinter.  Det är en konst att tillaga murklor utan att man förgifta sig själv och fam. el. någon annan om man har middagsfrämmande.

De har tagit bort murklan som matsvamp (Förutom Toppmurklan, tror jag det var). Nu brukar det ju gå bra men bara för information! 

"Alla arter i släktet bör betraktas som giftiga, då en stor andel gift inte kan avlägsnas oavsett tillredning. De innehåller toxinet gyromitrin och gifthalterna kan variera väldigt mellan växtplatser och år. Det är det lite av ett lotteri att äta dem. "

//Danielj

Publicerat
52 minutes ago danielj sa:

De har tagit bort murklan som matsvamp (Förutom Toppmurklan, tror jag det var). Nu brukar det ju gå bra men bara för information! 

"Alla arter i släktet bör betraktas som giftiga, då en stor andel gift inte kan avlägsnas oavsett tillredning. De innehåller toxinet gyromitrin och gifthalterna kan variera väldigt mellan växtplatser och år. Det är det lite av ett lotteri att äta dem. "

//Danielj

Min sambo fick en våldsam allergisk reaktion efter att ha ätit stenmurkla så det är no, no här hemma oavsett tillredning.

/Markus

Publicerat
  • Författare
1 hour ago karelsk blandning sa:

Så svårt är det inte, förvällning två gånger har jag för mig före frysen.

Endel torkat dom istället för att frysa om jag förstod det rätt.

Nej, det är det inte! Min syster som ska vara välutbildad inom svamp har lyckats förgifta sig själv o en kompis för länge sedan. Dom blev rejält sjuka men överlevde.

När jag bodde i Aneby så hade jag murklor hängandes på tork i fönsterna och så även i stugan och sedan förvällde jag dom. Allt för att vara på säker sida och än har inte jag blivit sjuk.