Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bär- & svampplockartråden o tillvaratagande av frukt o grönsaker. Jaktsidans hamstrar.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

I år får vi kanske chans att plocka bär när inte thailändarna inte får komma till Sverige p g a Sveriges coronastrategi 

https://sverigesradio.se/artikel/7488134

:thumbsup:

  • Svar 631
  • Visningar 62,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Tre timmar i svampskogen idag. Fina svampmarker på en av såterna vi jagar på, så vi gick runt där och jag passade på att kolla till ett par pass. Sjukt mycket trattkantareller! Det blev som knark

  • 12 kg svart trumpetsvamp idag, fyllde nästan en ikeakasse. /M

  • Christian N
    Christian N

    Årets skörd bland buskar o snår./C

Posted Images

Publicerat

Kul för dig, för oss övriga som är beroende av att det skördas så är det rätt tråkiga nyheter, vi kommer få brist på vissa saker, lingon/sylt vissa grönsaker mm. 
 

Alla färska varor som kräver extra arbetare kommer vara i brist, även om självplock kommer bli årets ”sak” hjälper inte det.

så gläds Jonsson, du kommer bli hjortronkungen i år, det blir väl bra. /C

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Christian N sa:

Kul för dig, för oss övriga som är beroende av att det skördas så är det rätt tråkiga nyheter, vi kommer få brist på vissa saker, lingon/sylt vissa grönsaker mm. 
 

Alla färska varor som kräver extra arbetare kommer vara i brist, även om självplock kommer bli årets ”sak” hjälper inte det.

så gläds Jonsson, du kommer bli hjortronkungen i år, det blir väl bra. /C

Ja, jag vet att det har varit sen frost söder ut och att det kommer bli brist på vissa grönsaker, potatis, m. m., vilket är tråkigt för er.

Än så länge vet vi inte hur det blir med bären i norr. Det är först efter att lingon, blåbär och hjortronen har knutit sig som man kan få en uppfattning om det blir det ett bra eller dåligt bärår. Regn och värme är ju en viktigt för ett bra bärår.  Sedan har vi inte passerat järnnatten ännu vid Norrbottens kustland som infaller den 8/6, så jag ropar inte hej ännu.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Järnnatt

 

  • 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Idag på morgonen så har jag varit ute på hjortronrek och det ser riktigt bra ut i år.

422674612_20200627_0805201.thumb.jpg.9f81a2c7a1b3548f6258e328c6f0ea0f.jpg

Publicerat

Jag tror aldrig att jag sett så mycket hjortronblommor någonsin på så liten yta och det är överallt. Tre dagar till med sol så alla ska hinna knyta sig och sedan blir det regn. Blir det inte bär i år så blir det aldrig. Med rätt priser på bären kan jag till och med tänka mig att plocka kommersiellt. Men med dagens bärpriser så är det inte aktuellt att plocka 25 kg för sexton spänn kilot orensat och sedan köra tio mil bil för att få ihop dessa bär. Det blir en förlustaffär rakt av. Men byteshandel mot en bra jaktdag på gås eller liknande är en annan sak för då går det på fritidskontot. Men sälja för förtjänst och när dessutom staten ska ha femtio procent av allt överstigande en viss summa så då skiter jag i det då det är helt omöjligt att tjäna en krona som svensk. Jag plockade mycket bär fram till 20 årsåldern då det inte bar sig längre på grund av dumpade priser och utnyttjandet av fattiga thailändare. Bärplockningsbranschen är en jäkligt smutsig historia.

Publicerat
  • Författare
38 minutes ago Nils l sa:

Jag tror aldrig att jag sett så mycket hjortronblommor någonsin på så liten yta och det är överallt. Tre dagar till med sol så alla ska hinna knyta sig och sedan blir det regn. Blir det inte bär i år så blir det aldrig. Med rätt priser på bären kan jag till och med tänka mig att plocka kommersiellt. Men med dagens bärpriser så är det inte aktuellt att plocka 25 kg för sexton spänn kilot orensat och sedan köra tio mil bil för att få ihop dessa bär. Det blir en förlustaffär rakt av. Men byteshandel mot en bra jaktdag på gås eller liknande är en annan sak för då går det på fritidskontot. Men sälja för förtjänst och när dessutom staten ska ha femtio procent av allt överstigande en viss summa så då skiter jag i det då det är helt omöjligt att tjäna en krona som svensk. Jag plockade mycket bär fram till 20 årsåldern då det inte bar sig längre på grund av dumpade priser och utnyttjandet av fattiga thailändare. Bärplockningsbranschen är en jäkligt smutsig historia.

Härligt Nils! Har du inget foto så att man får se hur det ser ut när det är så mycket? Jag har aldrig sett en sådan kvantitet som du beskriver.

Publicerat
3 minutes ago, lsjonsson said:

Härligt Nils! Har du inget foto så att man får se hur det ser ut när det är så mycket? Jag har aldrig sett en sådan kvantitet som du beskriver.

Du har inte varit på rätt plats i rätt tid helt enkelt. 

Publicerat

Jag var ju ut med moppen för en vecka sedan på en långtur och spanade då efter höstens bärtillgång bland annat. På vissa ställen såg det ut som vitsippor och myrkanterna var absolut vita. Bara de inte torkar bort så blir det här ett rekordår.

Publicerat
8 minutes ago, Nils l said:

Jag var ju ut med moppen för en vecka sedan på en långtur och spanade då efter höstens bärtillgång bland annat. På vissa ställen såg det ut som vitsippor och myrkanterna var absolut vita. Bara de inte torkar bort så blir det här ett rekordår.

Önskvärt nu är sakta strilande sommar regn så blommen klarar sig.

Publicerat
  • Författare
36 minutes ago tecno sa:

Du har inte varit på rätt plats i rätt tid helt enkelt. 

Tja, jag har varit först ut på myren vid ett par tillfällen och plockat ca 5 l på ca 1,5 tim som bäst. Då var det tätt, men som Nils beskriver det så måste det ha vara ännu mer hos honom nu.:thumbsup:

Publicerat
  • Författare
19 minutes ago Nils l sa:

Jag var ju ut med moppen för en vecka sedan på en långtur och spanade då efter höstens bärtillgång bland annat. På vissa ställen såg det ut som vitsippor och myrkanterna var absolut vita. Bara de inte torkar bort så blir det här ett rekordår.

Ok! Hm! Då kan man förställa sig hur det ser ut. Det är betydligt svalare i Kalix idag med den NNO vinden som vi har idag. Bara +19,7 i skuggan i skrivande stund. Ett lagom strilande sommarregn är väl vad som behövs nu. Jag gick i promenadskor idag och det sa inte ens slafs slafs för varje steg som jag tog ute på myren så nog är det rätt torrt.

Publicerat

image.thumb.png.1296a5ec464c8c7dcf90ea50a3d25192.png

Publicerat

Vi får nog mer än vi ber om

 

Publicerat
12 minutes ago, Nils l said:

Vi får nog mer än vi ber om

 

Ring SMHI och be dom portionera ut detta på nätterna nån vecka framöver.

Publicerat
  • Författare
14 minutes ago Nils l sa:

image.thumb.png.1296a5ec464c8c7dcf90ea50a3d25192.png

Det ser ut att bli rikligt med regn hos dig Nils!

Publicerat

Det gå inte Polman ha ju pension sedan länge. ?

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago tecno sa:

Ring SMHI och be dom portionera ut detta på nätterna nån vecka framöver.

Haha! Det skulle vara något om man kunde be SMHI att portionera ut regnet under natten!:thumbsup:

Publicerat
1 minute ago, Nils l said:

Det gå inte Polman ha ju pension sedan länge. ?

Likaså Åska Bodén :)

Publicerat

Inte bara bra utan ett rekordår. Nu regnar det och det kan inte bli bättre.

Publicerat

Härligt med kommande bra skörd av bär.

Publicerat
  • Författare
42 minutes ago tecno sa:

Härligt med kommande bra skörd av bär.

Det verkar inte bli lika bra söder ut på vissa ställen av vad det jag har hört.

Det fanns ju ställen som hade nattfrost sent i våras och det tog hårt även på grönsaker.

Publicerat
  • Författare

Nu är det nära tills hjortronen är mogna i norr. Jag hittade ett moget men kart fanns det hur mycket som helst utav.:)

20200711_091604.thumb.jpg.96fe9051fcd25a10081da58b65712ea5.jpg

2079363071_20200711_0752391.thumb.jpg.b01557e126f724518bea9af029a49063.jpg

1 vecka bort typ tills dom är klara för att plockas och frysas ner. :thumbsup:

Publicerat

Får hoppas på två veckors förskjutning för annars skiter det sig lite för mig.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.