Hoppa till innehåll
redtop

Cesium i vildsvinskött

Recommended Posts

redtop

Nu kommer rapporter om att man funnit att vildsvinskött kan ha höga halter av radioaktivt Cesium 137. I och med att vildsvinen bökar upp marken och nu har spridit sig till de områden som drabbades värst av nedfallet från Tjernobylolyckan, blir frågan om Cesiumhalter i viltkött aktuell igen.

Är det någon som skickat vildsvinskött för mätning? Skriv gärna här var ni skjutit vildsvinet och vad ni fått för mätresultat.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/skyhoga-cesiumhalter-vildsvin-oroar/

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Stainless steel

Finns en bit av e4an på östra sidan så ska man inte ens äta svampen på grund av radioaktiviteten tror det var runt 20km som hade för höga mätningar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
skjutgalen01

En bekant lämnade in kött för provtagning.

600bq, skjuten Vittinge mellan Uppsala och Sala.

Gränsvärdet 1 500 Bq/kg   gäller för

•   kött med mera från ren och   vilt, som älg, rådjur, vildsvin med mera
  •   vilda bär
  •   svamp
  •   färskvattenfisk
  •   insjöfisk
  •   nötter.
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
redtop

Det pratas om att lämna in ett stickprov från mitt jaktlag också. Tittar man i nedfallskartorna så har vi här i södra Roslagen fått en hundradel av vad man fått i Gävletrakten så personligen är jag inte så orolig, men att mäta är att veta! :)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Stainless steel

Finns ganska mycket radioaktivitet i sverige från uranfyndigheter osv ganska mycket är det så pass mycket att ibland är det mer än vad olyckan tog hit i dom värsta områdena. Så testa och hoppas på det bästa.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE

• Liknande innehåll

• JaktOscar
      Av JaktOscar
      Jag bor i västra Götaland och ska träna en kompis hund på vildsvin. Är det någon som vet ett bra vildsvinshägn? 
      Han tyckte det var lite dyrt på almunge och ekonomin är inte den bästa så att lägga 1000kr på det var inte optimalt för honom. 
      Vet ni något ganska billigt vildsvinshägn? Behöver inte ingå mycket i träningen bara att man får hålla på en timme med en gris. 
      Tack! Skitjakt!

• Danco
      Av Danco
      Söker arrende i Skåne +/- 1timme från Malmö.. 
      Storlek på mark spelar ingen roll, allt är av intresse!
      Vi är ett jaktlag på 4st som nu söker mark att få arrendera.
      Vi är alla 4 mycket intresserade av jakt, mark och viltvård.
      personlig presentation tycker jag vi tar på telefon eller när vi träffas. 
      Hör av dig på Dancojakt@hotmail.com så byter vi Nr, Så berättar jag gärna mer om oss!
    • Danco
      Av Danco
      Söker arrende i Skåne +/- 1timme från Malmö..
      Storlek på mark spelar ingen roll, allt är av intresse!
      Vi är ett jaktlag på 4st som nu söker mark att få arrendera.
      Vi är alla 4 mycket intresserade av jakt, mark och viltvård.
      personlig presentation tycker jag vi tar på telefon eller när vi träffas. 
      Hör av dig på Dancojakt@hotmail.com så byter vi Nr, Så berättar jag gärna mer om oss!
    • JaktOscar
      Av JaktOscar
      Tjena!!
      jag har tänkt att så en Viltåker. Jag har redan plöjt men undrar om det går att så fodervete. Har fodervete kvar sen i vintras (stödutfodring) och skulle vilja så detta. Är det möjligt? Samt har du några förslag på vad man kan så. Samt var man kan få tag i det. Tack, Skitjakt!!!
    • Danco
      Av Danco
      Vi är 3st killar från Malmö i 30års åldern som nu söker ett jaktlag i Skåne.
      Gris,dov, älg och rådjur är av störst intresse.
      Alla 3 har tagit examen för ca 1år sen och har mest jagat då vi blivit medbjudna. Så
      vi har inte stor erfarenhet, men hoppas få komma med i ett lag som vill lära oss allt.
      Vi är hjälpsamma och intresserade av mark och viltvårds arbete.
      Garantier på att vi lever upp till Etik och hög moral samt väldigt stor respekt för både människor och djur
      Maila mig så berättar jag mer över telefon
      DancoJakt@hotmail.com