Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket märke och kaliber är bra nybörjare studsare?

Featured Replies

Publicerat

Om jag fick välja så skulle det bli en 595:a

• Svar 159
  • Visningar 33k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sedan, om några år, kan du komma tillbaka hit och tala om hur sjukt tråkigt det var med en vanlig kaliber och den billigaste standardbössan (mestbössaförpengarnabössan) och visa din nya, dyra ovanliga

• Tikka m 55/ 65 har liksom blivit "Tikkan bland Tikkor": den sista av dom som är helt tillverkat av stål. Dom brukar som alla Tikkor skjuta mycket tät och aldrig göra ägaren missnöjd. Pekka hade väl lu

• Fredagsex...grisar.....nääää . 

Posted Images

Publicerat

Som Steinbok säger: det är billigt att äga en Blaser r8. Är du dessutom sugen så tror jag att det där suget kommer att sitta i och om tag så byter du till Blaser. Då är det lika bra stt ta Blaser direkt. Förutsatt att du har "insatsen" , för det är så man får se Blaserköp, andrahandsvärdet är väldigt bra. Blaser ökar priset en del för varje år och efterfrågan är stor och det gör att beggpriserna är höga.

Sen är de en fröjd att handha och skjuta. 

Typ samma sak gäller för optik.

Generellt så är modulära vapen bra för man behöver inte ha flear olika utan du kan snabbt plocka ihop det som behövs för jaktformen. Ett par stycken pipor, ett par sikten och en dämpare så är man hemma. Aldrig problem men inskjutning. Det fina med att alltid skjuta med samma bössa är att man blir vanare med bössan och en därmed en bättre skytt.

mina 2 ören

Publicerat
3 hours ago Skaunepaug sa:

Dansken, du som är erkänt kunnig inom vapen, Tikka t3 eller Tikka M65/m55? 

Se ovan. Förbannade telefon...

Publicerat
23 hours ago Bonnjohan sa:

Husqvarna/CG 1900 i 308, ett bra första-vapen och ett vapen du inte behöver ersätta för lång tid framöver =)

Med tanke på att det i år är 40 år sedan HVA la ner tillverkningen så börjar de bli lite till åren komna...... Om vi antar att EOL börjar vid säg 5000 skott så räcker det alltså med två askar jaktmatch om året i snitt för att det syndromet kanske ska börja. Och givet att 6,5 och 308 är de billigaste kalibrarna på älgbanan.

22 hours ago Holz sa:

Personligen hade jag också tittat på begagnathyllan efter äldre Tikka, Sako, 1900 i bra skick. Kalibermässigt hade jag inte heller tvekat att lägga till 8x57 till listan.

Men då ska man som dansken skriver kunna sina saker..... Och att "ta med en bekant som kan" är rena rama katastrofen i många fall, det finns "experter" som knappt borde anförtros ett luftgevär......

22 hours ago Holz sa:

Men är priset en viktig faktor så kör ju Torsbo halva priset på alla Remingtonstudsare denna vecka, om man nu är lagd åt det hållet. ;) Men de lär göra jobbet fullt tillfredsställande ur ett jaktligt perspektiv och ger även lite pengar över för vettig optik. De går ju även att pimpa till oigenkänlighet om andan faller på med tiden.

Jo men att köpa en "billig bössa" för att det finns "massor av tredjepartsskräp" är rätt obegåvat.... Först betalar du för delar du kastar, sedan köper du nya delar. Och i alla fall har du bara kvar en "billig bössa" som nu har kostat dig lika mycket som nått vettigt gjort från början..... Och du har aldrig igen de pengarna.

/T

Publicerat
9 minutes ago pmt sa:

Men då ska man som dansken skriver kunna sina saker..... Och att "ta med en bekant som kan" är rena rama katastrofen i många fall, det finns "experter" som knappt borde anförtros ett luftgevär......

Jo, säger inte emot. Finns gott om mög och självutnämnda experter därute. Lite därav mitt tillägg ”i bra skick”. Inbillar mig att hittar man en av dessa utan en massa slitage och trasiga kolvar så är risken tämligen liten att man blir sittandes med Svarte Petter...!?

16 minutes ago pmt sa:

Jo men att köpa en "billig bössa" för att det finns "massor av tredjepartsskräp" är rätt obegåvat.... Först betalar du för delar du kastar, sedan köper du nya delar. Och i alla fall har du bara kvar en "billig bössa" som nu har kostat dig lika mycket som nått vettigt gjort från början..... Och du har aldrig igen de pengarna.

Som sagt, om man är lagd åt det hållet. ;) 

Sen vet jag att också att du har väldigt bestämda åsikter när det kommer till dessa billiga amerikanska bössor, men frågan är om de är representativa för TS och andra nybakade jägare? Det finns ju även tämligen erfarna jägare/skyttar här med goda erfarenheter och resultat av dessa amerikanska pangar.

Ang. tredjepartsprylar så visst finns det mycket skräp, men vet inte om jag skulle kalla e.g. Jewell, McMillan och Accuracy International för kattskit....även om man inte får igen pengarna för dessa prylar heller. Jag kan dessutom tycka att det finns en viss tjusning med att (kunna) anpassa en bössa efter egna idéer och preferenser på egen hand.

Publicerat
12 minutes ago Dansken sa:

Tikka m 55/ 65 har liksom blivit "Tikkan bland Tikkor": den sista av dom som är helt tillverkat av stål. Dom brukar som alla Tikkor skjuta mycket tät och aldrig göra ägaren missnöjd. Pekka hade väl luktat lite för mycket på Kosken- korken då han gjorde dom sista detaljer till den: bakre lådskruven dras uppifrån, så siktet måste skruvas bort för att få mekanismen ur kolven.

Tikka m 658/ 695 är mellanmodeller mellan 65 och T3 som har fått lite plast i underbeslaget som fungerar och skjuter lika fantastiskt som 65:an. Min egen 695 skjuter ruskigt tät med alla kulor jag har laddat med.

Dom fel jag har sett på alla modeller: utstötarfjäder och utdragarfjäder blir "trötta" så dom kastar inte ut hylsan ordentligt: den vippar och landar inne i lådan. Robert har fjädrar till alla modeller på hyllan- och när dom är bytt går bössan x-antal tusen skott till. Magasinen på 55/65 kan bli glappa och vippa lite och inte låsa fast magget ordentligt. Ganska enkelt att limma en strimla av ett kreditkort mellan- då försvinner glappet. På 695 kan magasinspärren (som är av plast) bli sliten så magasinet hänger som på en ledsen dräng. Jag fräste till en ny i metall till min. Funktionen är perfekt nu. Tommy Bergman tillverkar och säljer sånna nu har jag sett.

T3 är nu- efter man har taget upp utkastarporten, monterat rekylklack i stål och satt dit en styrhylsa av metall så nära perfektion som man kan komma med ett med ett massproducerat kulvapen (med plastdealjer) i det lägre prissegment- och även den skjuter ruskigt bra.

Har jag nämnt att jag gillar Tikka ;)

Har skjutit blaser R8, sauer 202, heym sr30, sako 85 hunter mm. Ingen av dom skjuter lika bra, eller ger samma förtroende som Tikka t3x, dom är bara så jävla bra :wub:. Less is more! När man tar ut 30-06:an laddad med sako speedhead, och håller jämna steg med ett jaktvapen mot gamla rävar som sitter med sina 5kg tunga sauer str 6.5:or på 300m.. Då fattar man att, there can be only one :D har fortfarande inte ens testat varminten med 60cm tjockpipan i 6.5x55. Den lär ju inte vara sämre :)

Jag är en medioker skytt (tränar för fullt), men har ändå lyckats skjuta inom 6cm, tre skott på 300m mer än en gång med min 30-06. Jag tvivlar på att jag skulle klara det med vilken bössa som helst ^_^ gubbarna som inte hänger med, och skjuter sämre än vad jag gör med mitt jaktvapen skyller på att dom har både problem med synen och andningen. Men jag får inte nån bättre resultat när jag skjuter deras bössor heller :D 

Prrrrkele va bra tikkorna är. Heja Suomi!

Publicerat

Ang. Tikka T3(X) så kan man ju även beakta att allas vår bössbytarkung Exabit numer rensat ut skåpet och i princip enbart kör med en T3X. :sleep:

Publicerat
1 hour ago Holz sa:

Ang. Tikka T3(X) så kan man ju även beakta att allas vår bössbytarkung Exabit numer rensat ut skåpet och i princip enbart kör med en T3X. :sleep:

Frågan är ju bara hur länge det kommer hålla? :lol:

/Willy

Publicerat
1 minute ago Bubs sa:

Frågan är ju bara hur länge det kommer hålla? :lol:

/Willy

Mm...den som lever får se... :laugh:

Publicerat
9 hours ago Holz sa:

Jo, säger inte emot. Finns gott om mög och självutnämnda experter därute. Lite därav mitt tillägg ”i bra skick”. Inbillar mig att hittar man en av dessa utan en massa slitage och trasiga kolvar så är risken tämligen liten att man blir sittandes med Svarte Petter...!?

Utsidan är en sak, och den kan man ofta mycket enkelt rätta till. Insidan är det lite svårare - och dyrare - att rätta till. 

9 hours ago Holz sa:

Som sagt, om man är lagd åt det hållet. ;) 

Sen vet jag att också att du har väldigt bestämda åsikter när det kommer till dessa billiga amerikanska bössor, men frågan är om de är representativa för TS och andra nybakade jägare? Det finns ju även tämligen erfarna jägare/skyttar här med goda erfarenheter och resultat av dessa amerikanska pangar.

Billigt skräp har blott och bart den fördelen att det billigt. Nackdelen är att det är skräp...... 

9 hours ago Holz sa:

Ang. tredjepartsprylar så visst finns det mycket skräp, men vet inte om jag skulle kalla e.g. Jewell, McMillan och Accuracy International för kattskit....även om man inte får igen pengarna för dessa prylar heller. 

Alls icke. Men igen, om du är nybörjare - vilket är vad vi pratar om här - hur vet du skillnaden mellan bra grejor och airsoftjunket? 

9 hours ago Holz sa:

Jag kan dessutom tycka att det finns en viss tjusning med att (kunna) anpassa en bössa efter egna idéer och preferenser på egen hand.

Förvisso kan det vara så, men det i mina ögon helt självklara valet i det fallet är: en Blaser. I synnerhet om du är just nybörjare! Allt du kan behöva finns, andrahandsmarknaden är het och du slipper klydda med skeva och vinda grejor som du måste betala en smed dyrt för att få rättat till. 

Jag kan klydda med sån skit (fast jag fetvägrar att ta i sånt), du med. Igen, lämpligt för nybörjare? 

T

Publicerat
49 minutes ago pmt sa:

Jo, men hur många har du verkligen testat? Inte bara skjutit några skott med.... 

Missförstå mig rätt här: T3orna skjuter generellt sett mycket bra, i alla fall om man inte hänger för mycket den sladdriga plaststocken och byter rekylklacken.

De relativt sett få massproducerade studsare som man generellt sett kan förvänta sig bättre precision "ur papplådan" är just Blaser/Sauer/Mauser. I synnerhet om man gör om testet efter 4-5000 skott. 

T3an är där pris och prestanda möts. I det är den oslagbar. Men den sopar inte banan ned alla andra....... 

T

Publicerat
34 minutes ago pmt sa:

Jo, men hur många har du verkligen testat? Inte bara skjutit några skott med.... 

Missförstå mig rätt här: T3orna skjuter generellt sett mycket bra, i alla fall om man inte hänger för mycket den sladdriga plaststocken och byter rekylklacken.

De relativt sett få massproducerade studsare som man generellt sett kan förvänta sig bättre precision "ur papplådan" är just Blaser/Sauer/Mauser. I synnerhet om man gör om testet efter 4-5000 skott. 

T3an är där pris och prestanda möts. I det är sen oslagbar. Men den sopar inte banan ned alla andra....... 

T

Så klart så har man alltid mer vana med sin egen bössa. Dom andra bössor jag testat har jag inte skjutit många skott med, jag förstår vad du menar. Jag gillar Tikka, speciellt nya t3x som är klart skönare att skjuta än gamla. Älskar trycket, slutstycket, repetera/gången är smått fantastisk. Kanske byter ner mig till en Blaser eller Sauer nån dag, vem vet ;)

Publicerat

För att veta vad som är bra och dåligt måste man ha kunskap och erfarenhet. Kunskapen kan man läsa sig till, men erfarenheten måste man skaffa sig genom att uppleva.

"Köp en Blaser, det är där du kommer hamna till slut i alla fall." Men varför? Vad gör valet Blaser från början att man kommer uppskatta den som det bästa? Om man inte gillar rakrepeter och uppspänningstangent är den fel redan från start.

Köp ett gevär. Prova. Byt. Sälj eller behåll. Skaffa ett underlag så du kan välja vad som passar dig och så du vet vad du tycker om.
Eller: Köp en ny Tikka T3x med ställbar kolvkam och pipa gängad för ljuddämpare och var nöjd, en sådan kan inte vara helt fel.

Publicerat
5 minutes ago JohanL73 sa:

Men varför? Vad gör valet Blaser från början att man kommer uppskatta den som det bästa? 

....... 

Eller: Köp en ny Tikka T3x med ställbar kolvkam och pipa gängad för ljuddämpare och var nöjd, en sådan kan inte vara helt fel.

Hi hi hi (fnissar förnöjt som en fjollig tonåring)...... 

Om du kastar om märket i de två kommentarerna ovan så får man - samma svar, fast tvärt om då..... 

För handen på hjärtat, kan en Blaser R8 vara helt fel? 

Jadå! Precis som T3an kan det. 

Och jag tycker det, det är ju därför jag inte har ngn av dem. Men om jag tvingas välja hade det blivit R8an, för att den är har ett pipbytessystem...... Och för att T3an ger ungefär samma ägarglädje som välutvecklade hemorrojder med sin sunkiga finish och plastiga känsla.... Står man ut med det och inte behöver ett pipbytessystem - så visst, men köp en med ordentlig kolv. 

Låt herrarna i Isny tillverka T3an så den kännts som ett vapen och inte en sladdrig lågprisprodukt så hade vi snackat. Då hade jmf varit mer relevant. 

För det är ju som bekant en viss liten skillnad i pris och i funktion....... 

Fö skulle jag rekommendera Schultz-Larsen sett till vad du får för pengarna i dag. 

T

Publicerat
6 minutes ago JohanL73 sa:

Jag brukar inte svara i trådar som denna för de resulterar endast i en orgie i mer eller mindre goda råd.....

Jag har haft en T3 och även om den inte var helt fel så var den inte helt rätt.

Gå in i en vapenbutik och känn dig för på alla tänkbara modeller och fabrikat, lägstanivån är ganska hög idag avseende kvalitet och funktion.

Att du trivs med den och att den passar är viktigare än fabrikat. 

Vad det gäller begagnat så finns det gott om högkvalitetsfabrikat förutom tikka som ofta förbises.

Åk ut och hitta något du gillar och ställ istället sedan följdfrågor här om det så blir svaren lite mer detaljerade:thumbsup:

/Mike

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

Utsidan är en sak, och den kan man ofta mycket enkelt rätta till. Insidan är det lite svårare - och dyrare - att rätta till. 

Det kan jag iof. tänka mig. Men hur skulle du uppskatta risken för allvarliga invärtes problem på en av ovan nämnda bössor som i övrigt ser tämligen välbehållen ut?

1 hour ago pmt sa:

Billigt skräp har blott och bart den fördelen att det billigt. Nackdelen är att det är skräp...... 

Är inte heller ett stort fan av massproducerat billighetsskräp, men däremot är ju preferenser och önskvärd kvalitet subjektiva bedömningar och bara baserat på att det finns folk som är nöjda med dessa borde väl rimligtvis indikera att de uppfyller vissas krav på ett tillfredsställande sätt..?!

1 hour ago pmt sa:

Alls icke. Men igen, om du är nybörjare - vilket är vad vi pratar om här - hur vet du skillnaden mellan bra grejor och airsoftjunket? 

Här är mitt krassa svar att nybörjare eller ej, man blir aldrig fråntagen sitt ansvar att göra sin ’due diligence’! Den som söker, den finner...

2 hours ago pmt sa:

Förvisso kan det vara så, men det i mina ögon helt självklara valet i det fallet är: en Blaser. I synnerhet om du är just nybörjare! Allt du kan behöva finns, andrahandsmarknaden är het och du slipper klydda med skeva och vinda grejor som du måste betala en smed dyrt för att få rättat till. 

Jo, en Blaser hade jag inte heller tvekat att rekommendera. Primärt för att de håller andrahandsvärdet oförskämt bra. Men som rigg för framtida pimpning hade det inte varit mitt första val, särskilt inte som nybörjare. Höga(!) priser på delar och otillräcklig erfarenhet för att veta vad man vill ha är i min värld inte den bästa kombon. 

Där vill jag faktiskt argumentera för att dessa billiga bössor med gott om delar till inte nödvändigtvis behöver vara helt fel till en nybörjare. Detta just för att bygga upp erfarenheten och lära känna ens personliga preferenser. Det är ett billigt...ok, mindre dyrt...sätt att testa sig fram och prova olika konfigurationer, e.g. olika kolvtyper/-material, optikmontage, typ av trycken, val av tillbehör etc., för att på så sätt skaffa sig denna erfarenhet. Sen när man har det tror jag chanserna att man blir riktigt nöjd med ett ’all-in’-projekt är betydligt större...fast då har man säkert drabbats av bössbytarsjukan så då kommer man göra sig av med den ändå.:D

Publicerat
1 minute ago pmt sa:

För det är ju som bekant en viss liten skillnad i pris och i funktion.......

Ja, helt rätt. Visst går det att byta plats på dem i resonemanget ovan.

Men! Den billigaste Blasern jag hittar vid en snabb sökning nu är ett rabatterat erbjudande hos Jaktia för 30000:- (-10000:-). En Tikka T3x kostar 11500:-. Inte en oväsentlig skillnad. Behöver man dessutom inte namnet eller pipbytarfunktionen så.

Och tro det eller ej, det finns de som fullständigt struntar i kvalitetskänslan! :o

Finsk, Svensk, Dansk eller Tysk, Österrikisk eller kanske till och med en östeuropeisk eller Amerikansk (!) lite äldre studsare med kvalitetskänsla skulle fungera utmärkt som första kulgevär. Men då är vi tillbaka på erfarenheten att kunna bedöma det enskilda vapnet.

Publicerat
2 minutes ago Holz sa:

Det kan jag iof. tänka mig. Men hur skulle du uppskatta risken för allvarliga invärtes problem på en av ovan nämnda bössor som i övrigt ser tämligen välbehållen ut?

Förhållandevis hög.... Risig inpassningen gör att det som som regel inte mår bra av att skjutas och det tragiska faktum att köpare av billiga vapen gärna köper en demmel för pengarna de sparade...... 

Därtill: en billig bössa som ser fräsch och snudd på oanvänd ut i begagnatstället brukar som regel stå där för att ägaren "inte kunde få rätt på den". 

7 minutes ago Holz sa:

Är inte heller ett stort fan av massproducerat billighetsskräp, men däremot är ju preferenser och önskvärd kvalitet subjektiva bedömningar och bara baserat på att det finns folk som är nöjda med dessa borde väl rimligtvis indikera att de uppfyller vissas krav på ett tillfredsställande sätt..?!

Tja, antingen för att man tycker att de fyller ens kravspecifikation, eller för att man inte bryr sig speciellt mycket om vad man har bara det säger pang, eller för att man inte hade råd med nått vettigare...... Bara att välja. 

10 minutes ago Holz sa:

Här är mitt krassa svar att nybörjare eller ej, man blir aldrig fråntagen sitt ansvar att göra sin ’due diligence’! Den som söker, den finner...

Absolut. Men igen - som nybörjare - keep it simple. Och enklare att konfigurera om än Blaser finnes icke. Och det är snudd på riskfritt. 

Samma sak med själva köpet av bössan, den funkar, den är rak, fästena raka, allt passar och det blir en barnlek att skjuta in om siktet är hjälpligt vettigt. En barnlek mao. 

13 minutes ago Holz sa:

Jo, en Blaser hade jag inte heller tvekat att rekommendera. Primärt för att de håller andrahandsvärdet oförskämt bra. Men som rigg för framtida pimpning hade det inte varit mitt första val, särskilt inte som nybörjare. Höga(!) priser på delar och otillräcklig erfarenhet för att veta vad man vill ha är i min värld inte den bästa kombon. 

Just precis exakt därför..... Köp vad du tror du behöver, du behöver inte fundera på om det passar eller funkar eller om det är vettigt gjort. Var det inte vad du ville ha - ut med det på blocket och du har pengarna tillbaka. 

Har du provat att sälja begagnade delar till en Remmy 700 som det är dremmlat i? 

20 minutes ago Holz sa:

Där vill jag faktiskt argumentera för att dessa billiga bössor med gott om delar till inte nödvändigtvis behöver vara helt fel till en nybörjare. Detta just för att bygga upp erfarenheten och lära känna ens personliga preferenser. Det är ett billigt...ok, mindre dyrt...sätt att testa sig fram och prova olika konfigurationer, e.g. olika kolvtyper/-material, optikmontage, typ av trycken, val av tillbehör etc., för att på så sätt skaffa sig denna erfarenhet. Sen när man har det tror jag chanserna att man blir riktigt nöjd med ett ’all-in’-projekt är betydligt större...fast då har man säkert drabbats av bössbytarsjukan så då kommer man göra sig av med den ändå.:D

Du verkligen hatar nybörjare och vill se dem lida antar jag eftersom du måste ge dem långt mer problem än de förtjänar. 

Som rookie kan man (och bör) faktiskt göra det lite lättare för sig, låt vara att man då måste betala för sig. Men man köpa sig en enklare början på sin jakt- och skytte-karriär. 

Sedan den dagen man vill göra det svårare och därmed mer utmanade kommer kan man casha in och sälja den enkla men stabila bössan och köpa ett "klyddar ämne".

Även om det antalet avstannade projekt jag blivit erbjuden att köpa för "under 50% av vad delarna kostar" minskat något är det absolut inte svårt att hitta "projekt" där andra tagit  värdeminskningen..... Misslyckade robsoftprojekt är lite av en diagnos på dess skapare. För alldeles för många är kallade ner i detta träsk än som kan simma i bottenlös dy. Därför är det inget för nybörjare. 

T

Publicerat
54 minutes ago pmt sa:

Förhållandevis hög.... Risig inpassningen gör att det som som regel inte mår bra av att skjutas och det tragiska faktum att köpare av billiga vapen gärna köper en demmel för pengarna de sparade...... 

Därtill: en billig bössa som ser fräsch och snudd på oanvänd ut i begagnatstället brukar som regel stå där för att ägaren "inte kunde få rätt på den". 

Sorry, var lite otydlig. Jag tänkte på äldre Tikka, Sako etc. inte billighetsstudsarna.

54 minutes ago pmt sa:

Tja, antingen för att man tycker att de fyller ens kravspecifikation, eller för att man inte bryr sig speciellt mycket om vad man har bara det säger pang, eller för att man inte hade råd med nått vettigare...... Bara att välja. 

Som sagt, alla är vi olika.

54 minutes ago pmt sa:

Absolut. Men igen - som nybörjare - keep it simple. Och enklare att konfigurera om än Blaser finnes icke. Och det är snudd på riskfritt. 

Samma sak med själva köpet av bössan, den funkar, den är rak, fästena raka, allt passar och det blir en barnlek att skjuta in om siktet är hjälpligt vettigt. En barnlek mao. 

Är förvisso också en anhängare av KISS och kan inte heller argumentera mot att Blaser är ett tämligen riskfritt inköp. Mitt motargument är helt enkelt ekonomiskt, både bössan och tillbehören kostar (i min värld på gränsen till mer än det smakar) och till viss del att man kanske går miste om en del kunskap och erfarenheter på resans väg.

54 minutes ago pmt sa:

Har du provat att sälja begagnade delar till en Remmy 700 som det är dremmlat i?

Nopp, men sett de som försökt...’and it aint pretty’. Enda tipset där är väl att inte göra något som inte går att återställa och sen sälja bössan i originalskick och delarna separat. Det sjuka är ju att inte ens custombyggda kvalitetsbössor tycks betinga ett särskilt högt andrahandsvärde.

54 minutes ago pmt sa:

Du verkligen hatar nybörjare och vill se dem lida antar jag eftersom du måste ge dem långt mer problem än de förtjänar. 

Som rookie kan man (och bör) faktiskt göra det lite lättare för sig, låt vara att man då måste betala för sig. Men man köpa sig en enklare början på sin jakt- och skytte-karriär. 

Sedan den dagen man vill göra det svårare och därmed mer utmanade kommer kan man casha in och sälja den enkla men stabila bössan och köpa ett "klyddar ämne".

Även om det antalet avstannade projekt jag blivit erbjuden att köpa för "under 50% av vad delarna kostar" minskat något är det absolut inte svårt att hitta "projekt" där andra tagit  värdeminskningen..... Misslyckade robsoftprojekt är lite av en diagnos på dess skapare. För alldeles för många är kallade ner i detta träsk än som kan simma i bottenlös dy. Därför är det inget för nybörjare. 

Haha...inte alls! Jag vill bara föra fram alternativa perspektiv baserat på egna tankar och idéer...och kanske försöka påvisa att även erkända vapenexperters ”sanningar” innehåller en hel del subjektivism och inte nödvändigtvis behöver vara sanningen för alla. ;)

Men absolut, andelen påbörjade å aldrig avslutade projekt talar ju sitt tydliga språk. Det jag syftar till är dock inte projekt i den bemärkelsen utan mer möjligheten att byta ut en del lite pö om pö när man märker att behovet eller funderingarna börjar komma utan att bli ruinerad. Säger inte heller att det är för alla, men för de om är lagda åt det lite mer nyfikna hållet och vet med sig att man har tendenser att vilja tweaka till saker för att få det som man vill så tycker jag inte man behöver vara avskräckt för att vandra denna väg. 

Publicerat
29 minutes ago Holz sa:

.... kanske försöka påvisa att även erkända vapenexperters ”sanningar” innehåller en hel del subjektivism och inte nödvändigtvis behöver vara sanningen för alla. ;)

Sanningen ligger i betraktarens öga..... Den sitter varken du eller jag på. Vi kan argumentera för vår sak, men det är alltid i betraktarens öga som avgörandet faller. 

Däremot blir jag alltid en smula avvaktande till råd som bygger till 100% på vad den som ger rådet själv har och använder.  Det brukar bli lite för mycket entusiasm och lite för lite erfarenhet andra grejor då..... 

T

Publicerat
26 minutes ago pmt sa:

Sanningen ligger i betraktarens öga..... Den sitter varken du eller jag på. Vi kan argumentera för vår sak, men det är alltid i betraktarens öga som avgörandet faller. 

Däremot blir jag alltid en smula avvaktande till råd som bygger till 100% på vad den som ger rådet själv har och använder.  Det brukar bli lite för mycket entusiasm och lite för lite erfarenhet andra grejor då..... 

T

Nja, sanning är (oftast) alltid sanning, dvs. objektivt verifierbart. Det vi diskuterar här är ju primärt olika preferenser och värderingar, men det är som du skriver helt och hållet i betraktarens öga.

Håller med om att man bör vara lite varsam på alla råd som enbart rör det man själv har, särskilt om det beskrivs i väldigt lyriska termer, precis som du nämner. Dock bör man ju även dra öronen åt sig om någon rekommenderar något de inte testat, särskilt om det inte åtföljs av någon form av sakliga argument. Personligen tycker jag det nyttigaste är att få flera alternativ med konstruktiva resonemang för och emot så att man kan få en sån bred bild som möjligt av resp. alternativs starka och svaga sidor...vilket jag tycker vi lyckats rätt bra med här nu. :) Sen är det upp till TS att välja vad som känns rätt.

Sen, mest för att stilla min egen nyfikenhet, är det enligt din erfarenhet relativt vanligt att t.ex. äldre Tikkor och Sako kan ha allvarliga interna problem även om utsidan ser schysst ut. Sitter tyvärr inte själv på den erfarenheten utan har mest förlitat mig på att konsensus tycks vara att det är kvalitetsbyggen...

Publicerat
2 hours ago pmt sa:

T

Allvarligt så måste du skoja nu?

Min absoluta uppfattning är att en begagnad bössa som ser fräsch och oanvänd i regel ÄR fräsch och oanvänd, motsatsen finns förstås även om jag huvudsakligen tror det beror mer på handhavandefel än vapenfel.

Jag har ägt alldeles för många vapen under mina 35 verksamma år,ingen ide att ens försöka lista dom då jag ändå skulle glömma bort hälften,den absoluta majoriteten har varit begagnatköp av alla tänkbara fabrikat och modeller och vad det gäller strulande vapen som inte gick att förutsäga som sådana så kan jag räkna dom på ena handens finger;)

/Mike

Publicerat
11 minutes ago Mad Mike sa:

Allvarligt så måste du skoja nu?

Min absoluta uppfattning är att en begagnad bössa som ser fräsch och oanvänd i regel ÄR fräsch och oanvänd, motsatsen finns förstås även om jag huvudsakligen tror det beror mer på handhavandefel än vapenfel.

Jag har ägt alldeles för många vapen under mina 35 verksamma år,ingen ide att ens försöka lista dom då jag ändå skulle glömma bort hälften,den absoluta majoriteten har varit begagnatköp av alla tänkbara fabrikat och modeller och vad det gäller strulande vapen som inte gick att förutsäga som sådana så kan jag räkna dom på ena handens finger;)

/Mike

Du är för gammal Mike!!

Det är bara gubbar som oss som tror att en bössa tillverkad helt i stål, som nyttjats oproblematiskt i 30-40 år, som i dagens penningvärde förmodligen skulle ha ett försäljningspris runt 30000 sek är något att satsa på....

Nä....det ska vara nytt....gärna med mycket plastdetaljer!!! Spelar ingen roll vart på nätet man söker, så framgår ju det med all tydlighet!;)