Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket märke och kaliber är bra nybörjare studsare?

Featured Replies

Publicerat
14 minutes ago Holz sa:

Sen, mest för att stilla min egen nyfikenhet, är det enligt din erfarenhet relativt vanligt att t.ex. äldre Tikkor och Sako kan ha allvarliga interna problem även om utsidan ser schysst ut. Sitter tyvärr inte själv på den erfarenheten utan har mest förlitat mig på att konsensus tycks vara att det är kvalitetsbyggen...

Inte äldre finnar, utan lågprisproduktionen. Lågprisproduktion undviker man så långt det är möjligt. Måste man så köper man det nytt så man tvinga säljaren att ta tillbaka det när det inte funkar.  Typ: biltemasaker köper man på biltema, inte blocket.... 

6 minutes ago Mad Mike sa:

Allvarligt så måste du skoja nu?

...... 

Jag har ägt alldeles för många vapen under mina 35 verksamma år,ingen ide att ens försöka lista dom då jag ändå skulle glömma bort hälften,den absoluta majoriteten har varit begagnatköp av alla tänkbara fabrikat och modeller och vad det gäller strulande vapen som inte gick att förutsäga som sådana så kan jag räkna dom på ena handens finger;)

/Mike

Det har jag med..... Listan är förmodligen på den nivå att man borde ges en diagnos.....  Och även om jag klarat mig extremt väl därvidlag så gör nu inte alla det. 

Att jag klarat mig beror dels på att jag vet vad jag köper, dels kan se vad jag köper eftersom jag kan läsa de "vaga tecknen" som vanligen alltid finns. Och för att jag ytterst konsekvent undviker allt som ser ut att vara sunkigt gjort. Dålig finish på ett ställe brukar dom regel inte vara bara där, då har man slarvat på fler ställen. Och hittar jag det minsta lilla ska priset ner. Direkt. 

Lite som en cykelhandlare jag kunde brukade säga om mopeden han blev erbjuden....  "är kicken rätt smord är killen noggrann och kunnig. Om inte får man ta lite mer höjd i priset". 

Jag är den förste att framhålla mervärdet man kan hitta i begagnatstället, MEN - billigt gjord skit var billigt gjord skit även som nytt. Nu är det förmodligen sämre och billigare när det landar i begagnatstället..... I synnerhet om det ser oanvänt ut. Bra bössor tåler att användas, där är guldkornen i begagnatstället. 

Det är liksom långt mer än en som bett mig om hjälp i tvister, och jag har sett en del saker som borde gått i skrotbunken uran att ha sålts...... Och vapen som misshandlats till skrot av klåpare och klantarslen. Som sedan sålts till den lite okunnig med fagert tal..... Den gemensamma nämnaren är alldeles för ofta - det var billigt skit redan när det var nytt...... Det är helt enkelt mer osannolikt att dremmeln gått loss okontrollerat på en Sako än nått billigt skit. 

T

• Svar 159
  • Visningar 32,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sedan, om några år, kan du komma tillbaka hit och tala om hur sjukt tråkigt det var med en vanlig kaliber och den billigaste standardbössan (mestbössaförpengarnabössan) och visa din nya, dyra ovanliga

• Tikka m 55/ 65 har liksom blivit "Tikkan bland Tikkor": den sista av dom som är helt tillverkat av stål. Dom brukar som alla Tikkor skjuta mycket tät och aldrig göra ägaren missnöjd. Pekka hade väl lu

• Fredagsex...grisar.....nääää . 

Posted Images

Publicerat
15 minutes ago Urban sa:

Du är för gammal Mike!!

Det är bara gubbar som oss som tror att en bössa tillverkad helt i stål, som nyttjats oproblematiskt i 30-40 år, som i dagens penningvärde förmodligen skulle ha ett försäljningspris runt 30000 sek är något att satsa på....

Nä....det ska vara nytt....gärna med mycket plastdetaljer!!! Spelar ingen roll vart på nätet man söker, så framgår ju det med all tydlighet!;)

Nog är man gammal alltid....blir påmind om det varje dag när skäggstubben avslöjar att man skulle ha en lysande framtid som jultomte om man lät det växa:D

Nu har jag äntligen blivit av med min sunkiga Sako Quad som jag retat mig på ända sen jag köpte liket....maken till undermålig kolv har jag aldrig haft på ett NYTT vapen,för att få ordning på skräpet hade jag varit tvungen att köpa en McM för lika mycket dineros som ett NYTT vapen kostade<_<

/Mike

Publicerat
5 minutes ago Mad Mike sa:

Nog är man gammal alltid....blir påmind om det varje dag när skäggstubben avslöjar att man skulle ha en lysande framtid som jultomte om man lät det växa:D

Det och att bli tilltalad "farbror" av nån flicksnärta på 30 i ICA-kassan......

T

Publicerat
7 minutes ago pmt sa:

Inte äldre finnar, utan lågprisproduktionen. Lågprisproduktion undviker man så långt det är möjligt. Måste man så köper man det nytt så man tvinga säljaren att ta tillbaka det när det inte funkar.  Typ: biltemasaker köper man på biltema, inte blocket.... 

Det har jag med..... Listan är förmodligen på den nivå att man borde ges en diagnos.....  Och även om jag klarat mig extremt väl därvidlag så gör nu inte alla det. 

Att jag klarat mig beror dels på att jag vet vad jag köper, dels kan se vad jag köper eftersom jag kan läsa de "vaga tecknen" som vanligen alltid finns. Och för att jag ytterst konsekvent undviker allt som ser ut att vara sunkigt gjort. Dålig finish på ett ställe brukar dom regel inte vara bara där, då har man slarvat på fler ställen. Och hittar jag det minsta lilla ska priset ner. Direkt. 

Lite som en cykelhandlare jag kunde brukade säga om mopeden han blev erbjuden....  "är kicken rätt smord är killen noggrann och kunnig. Om inte får man ta lite mer höjd i priset". 

Jag är den förste att framhålla mervärdet man kan hitta i begagnatstället, MEN - billigt gjord skit var billigt gjord skit även som nytt. Nu är det förmodligen sämre och billigare när det landar i begagnatstället..... I synnerhet om det ser oanvänt ut. Bra bössor tåler att användas, där är guldkornen i begagnatstället. 

Det är liksom långt mer än en som bett mig om hjälp i tvister, och jag har sett en del saker som borde gått i skrotbunken uran att ha sålts...... Och vapen som misshandlats till skrot av klåpare och klantarslen. Som sedan sålts till den lite okunnig med fagert tal..... Den gemensamma nämnaren är alldeles för ofta - det var billigt skit redan när det var nytt...... Det är helt enkelt mer osannolikt att dremmeln gått loss okontrollerat på en Sako än nått billigt skit. 

T

Jag är den förste att erkänna din kompetens inom området,inget tvivel där,det jag inte köper är påståendet att begagnade vapen som ser fräscha och oanvända ut i regel är problemvapen,min och andras erfarenheter motsäger det totalt.

/Mike

Publicerat
1 minute ago pmt sa:

Det och att bli tilltalad "farbror" av nån flicksnärta på 30 i ICA-kassan......

T

På mitt jobb brukar det heta om vi är tre äldre män och en osnuten tös på 30 i besättningen att hon ska jobba med senilexpressen idag....

Totalt respektlöst:lol:

/Mike

Publicerat
Just now Mad Mike sa:

Jag är den förste att erkänna din kompetens inom området,inget tvivel där,det jag inte köper är påståendet att begagnade vapen som ser fräscha och oanvända ut i regel är problemvapen,min och andras erfarenheter motsäger det totalt.

/Mike

Inte generellt. Men är det sålt som lågprismodeller är det snudd alltid sämre desto bättre det set ut. 

Vapen är som vin. Kvalitetsvapen mognar, skräpet blir vinäger. 

Det är därför de ofta skrattretande låga begagnatpriserna i Sverige borde göra det snudd på omöjligt att sälja skräpet som begagnat. Men av någon ytterst underlig anledning tycks det gå i alla fall...... 

T

Publicerat

Skillsmässovarning?

När gubbar börjar springa och träna på gym och spela tennis ;)

Publicerat
14 minutes ago Dansken sa:

Skillsmässovarning?

Till gymmet går jag för att jag måste. Liksom löparrundorna - för att jag måste. 

I alla fall om jag ska få någon nytta av pensionssparandet. 

Så det är liksom inte så mycket att käfta om. 

T

Publicerat
57 minutes ago Dansken sa:

Skillsmässovarning?

pmt och jag är lika gamla...och kanske slitna...vi kommer aldrig få rutor på magen eller få en ripped body hur mycket vi än gymmar, men med lite tur kanske vi kan jaga några år till;)

/Mike

Publicerat
51 minutes ago Mad Mike sa:

pmt och jag är lika gamla...och kanske slitna...vi kommer aldrig få rutor på magen eller få en ripped body hur mycket vi än gymmar, men med lite tur kanske vi kan jaga några år till;)

/Mike

Då är ni några år äldre än jag och jag skulle säga att du underskattar din kropps förmåga. :)

Och jag tycker fortfarande att en Blaser inte är det lämpligaste förstavapnet...

Publicerat
55 minutes ago JohanL73 sa:

Då är ni några år äldre än jag och jag skulle säga att du underskattar din kropps förmåga. :)

Och jag tycker fortfarande att en Blaser inte är det lämpligaste förstavapnet...

Vad det gäller min kropp så är den i stadig utförsbacke....och backdjäveln blir bara brantare för varje år som går.

Vad det gäller blaser så är vi däremot fullständigt överens.

/Mike

Publicerat

Den här blasern är mer än dubbelt så bra som alla andra blaser, kolla själva http://www.karlssonsjakt.se/web/product/blaser-r8-new-luxus/ vad dyr och bra den är! Den måste skjuta fruktansvärt bra :o

Den måste jag bara ha! Kommer skjuta skjortan av alla på banan!

Publicerat
1 hour ago Varmint sa:

Den här blasern är mer än dubbelt så bra som alla andra blaser, kolla själva http://www.karlssonsjakt.se/web/product/blaser-r8-new-luxus/ vad dyr och bra den är! Den måste skjuta fruktansvärt bra :o

Mmmm precis.....

Till ämnet. Jag började med en Tikka M55 i 308win. Ett riktigt bra vapen ur alla aspekter. Har därefter gått via Sako, fler tikka (däribland T3), Remington och några Ruger. Har haft en ordentlig mängd olika vapen helt enkelt, i lika stor variation av kalibrar. Tycker egentligen alla har varit bra och fungerat väl. Tycker du ska fokusera på vad som känns bäst att hantera, passar plånboken och naturligtvis har ett vettigt skick.

Jag har idag en Blaser R8 och den åker ingenstans....har aldrig haft ett vapen som jag har varit så genomgående nöjd med. MEN den är min kopp te....kanske inte din, därför är det viktigt som fan att satsa på ett vapen som känns rätt för DIG!

Håller i övrigt med "den stora massan" att en T3/M595-695/M55-65 eller motsvarande Sako i 6,5x55-308-3006 är en riktigt god början...blir man inte nöjd kan man byta vapen tills man är nöjd. Så gjorde jag.

Publicerat

Kort svar som TS kan fundera på, Har haft Blaser R93 i +10 år och de börjar komma ner i pris. Känn på den!

Publicerat

blir man någonsin helt nöjd och tillfreds  jag har 3 studsare idag och jag funderar på en 4de funderar även på hur jag ska lyckas motivera den för det blir mitt 5e vapen i så fall men jag e nog störd på mitt sätt haha 

Publicerat
12 minutes ago schönthal sa:

blir man någonsin helt nöjd och tillfreds  jag har 3 studsare idag och jag funderar på en 4de funderar även på hur jag ska lyckas motivera den för det blir mitt 5e vapen i så fall men jag e nog störd på mitt sätt haha 

Motivera hos frun eller polisen? Jag har sex gevär utan att motivera nånting. Hos polisen. Kärringen är en annan femma.

Publicerat
På 2017-11-22 at 18:56 Varmint sa:

Låter som att du vill ha men inte har råd. :)

Publicerat
2 minutes ago Flintbüchse sa:

Motivera hos frun eller polisen? Jag har sex gevär utan att motivera nånting. Hos polisen. Kärringen är en annan femma.

det är bara polisen någon trevlig tös har jag tyvärr inte  hittat än fast det kan nog vara lugnast iofs ;) så du tror inte det blir något problem å övertyga polisen om att jag behöver 4 klass 1 plus mitt hagelgevär?

Publicerat
Just now schönthal sa:

det är bara polisen någon trevlig tös har jag tyvärr inte  hittat än fast det kan nog vara lugnast iofs ;) så du tror inte det blir något problem å övertyga polisen om att jag behöver 4 klass 1 plus mitt hagelgevär?

Kanske beror på vart man bor iofs.. Jag har då inte haft problem. Det är väl lätt att dra till med "den till toppjakt, den till drevjakt, den till eftersök på gris, den till Afrikaresan." Eller nåt :D

Publicerat
1 hour ago schönthal sa:

Jag kan nog motivera tiotalet vapen för mig själv. I olika kalibrar, fabrikat, modeller och användningsområden. Men det är ju mest för att det går. Behov? Nja, det mesta går ju att lösa med ett eller två gevär eller två eller tre kalibrar...

Att det finns en garderob som begränsar tycker jag dock är tråkigt. Det tvingar mig att försöka träffa rätt ( ;) ) i mitt vapenval. Gör jag fel har jag ju varit tvungen att göra mig av med ett vapen jag skulle behållit...

Publicerat
2 hours ago Flintbüchse sa:

Låter som att du vill ha men inte har råd. :)

Den har jag råd med, men inte denna R93:a som skjuter 10ggr bättre än en R8

https://www.torsbohandels.com/lager/vapen/69321?filter=

• 3 weeks later...
Publicerat

Tänkte på det här med begagnatbössor i fint skick...

Skulle mina bössor hamna i begagnathyllan skulle dom nog falla under "värdelösa problembössor" då dom är i bättre skick än nya.

Publicerat

Köp ALDRIG ett "projektvapen" från grannkanalen......