Publicerat November 12, 20205 yr Verkar som en stor del av Americat fastnat för treaxliga kärror nu. Jag tycker mest det ser fånigt ut där det inte behövs, (d.v.s på riktiga lastbilar). Men jag skulle absolut ta mot ursprungsbilen!!! Sanna mina ord, det första jag gör när Svenska spel ringt och sagt att saker och ting ordnat upp sig är att köpa en jänkarpickis igen!!
Publicerat November 12, 20205 yr 28 minutes ago simnil sa: det första jag gör när Svenska spel ringt och sagt att saker och ting ordnat upp sig är att köpa en jänkarpickis igen!! Om du bara är miljöpartist och konstnär och ska köra tunga sten blir detta PK
Publicerat November 12, 20205 yr 2 hours ago Dansken sa: Om du bara är miljöpartist och konstnär och ska köra tunga sten blir detta PK Revisor-konstnär närmare bestämt, undrar just vad en sådan gör. Skriver bokslut på runstenar åt RödeOrm ?
Publicerat Augusti 19, 20223 yr Behöver byta bort Forestern. Erfarenheter av Dacia Duster 4x4? Tänkt som jaktbil främst, men även för att skjutsa svettiga tonårspojkar till och från träningar och matcher. Finns det något speciellt man ska kika på när man köper en begagnad? Tänker mig ca 2017, kanske 10 000 mil.
Publicerat Augusti 19, 20223 yr Jag tror på Dacian om man kan stå ut med att det er lite "rått" tillverkat och lite hög ljudnivå. Känner bara 1 som har haft problem med en sån bil (men han får problem med ALLT)
Publicerat Augusti 19, 20223 yr Min jaktkompis har en sån, tål mkt! Är inte bäst på något, men kostar heller inte mkt! Ordet för bilen är nog förnuftig.
Publicerat Augusti 19, 20223 yr 29 minutes ago lindgren sa: Min jaktkompis har en sån, tål mkt! Är inte bäst på något, men kostar heller inte mkt! Ordet för bilen är nog förnuftig. Nej! Det är ju Skoda som är "för nuftiga människor"... 😉 MVH Alias
Publicerat Augusti 20, 20223 yr Detta är en populär post. Jag var och tittade på en Duster igår tillsammans med min bättre hälft. Min hustru är en mycket intelligent kvinna och en betydligt bättre människa än jag, men hon framförde några synpunkter: Benutrymmet i baksätet är för litet för långväxta tonåringar Bagageutrymmet borde vara större Bilen är för stor Så... Hon vill ha en bil med mer benutrymme bak och större bagage - som är mindre än den här? 🤔
Publicerat Augusti 20, 20223 yr Som när damer väljer skor: Ska se pyttesmå ut utvändigt men ska vara jättestora invändigt....
Publicerat Augusti 20, 20223 yr Detta är en populär post. Liten på utsidan men stor inuti är ju reklamen för Honda Jazz (eller Fitta som den hette i Japan fram tills de insåg vad det betydde i norden då blev den Fit där och Jazz i Europa) 😉 https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170813/fitta-blev-dyr-affar-for-honda/
Publicerat November 8, 20232 yr Sitter och funderar på nästa tjänstebil. Det kommer att bli antingen en hybrid eller en renodlad elbil. (Och för er som älskar tesla så går den inte in i min policy). Kraven är ett stort bagageutrymme där min stora ohängda vorsteh får plats. Har idag en BMW 320D med grindar där han tar upp hela bagageutrymmet idag (Dvs detta är i princip den minsta bil man kan tänka sig). Lite trött på låg markfrigång så hade tänkt mig något med mer markfrigång... Har tittat på en BMW ix1 som exempel Rent ekonomiskt så är det väldigt lönande med en elbil (lägre förmånsvärde, lägre bränslekostnad). Men när man slänger på en takbox så minskar räckvidden med 20 %. Så för att köra till tex Arjeplog från Åkersberga så krävs det 6 laddningsstopp. Enligt appen Elton så är totala laddningstiden 153 minuter (och det förutsätter att laddarna är lediga och ger det de ska, samt att batteriet inte är för kallt eller varmt). Å andra sidan när jag kör med hunden så blir det ett längre stopp (45 minuter) + några korta stopp för att rasta hunden. Säg totalt 45 minuter till. Så i praktiken kanske det bara tar en extra timme. Ett annat "problem" är att jag har lite "blyfot" när jag kör långt. Ligger i princip +20 km/h över hastighetsgränserna. Detta kommer ju minska räckvidden på elbilen ytterligare (det finns de som föreslår att jag ska hålla hastighetsgränserna men de kör ofta inte så långa sträckor). Mao kommer det inte att löna sig att "stå på" för det jag vinner förlorar jag snabbt på en laddning. Så just nu känns det inte som elbil är ett realistiskt alternativ.... Blir ju ändå en hel del resor under hösten. När det gäller elhybrider så finns det lite mer att välja på. Där är idag alternativen lite snabbt: BMW X1 xdrive 2.5e (kanske för dyr) Nya VW Tiguan (Finns inga priser än, pressrelease) Renault: Nya Espace, som jag råkade snubbla över:Nya Renault Espace | Renault Sverige (18 cm markfrigång, STOORT bagageutrymme). Borde gå in. Har ni fler bilar som alternativ?
Publicerat November 8, 20232 yr 4 hours ago detstorabla sa: Sitter och funderar på nästa tjänstebil. Det kommer att bli antingen en hybrid eller en renodlad elbil. (Och för er som älskar tesla så går den inte in i min policy). Kraven är ett stort bagageutrymme där min stora ohängda vorsteh får plats. Har idag en BMW 320D med grindar där han tar upp hela bagageutrymmet idag (Dvs detta är i princip den minsta bil man kan tänka sig). Lite trött på låg markfrigång så hade tänkt mig något med mer markfrigång... Har tittat på en BMW ix1 som exempel Rent ekonomiskt så är det väldigt lönande med en elbil (lägre förmånsvärde, lägre bränslekostnad). Men när man slänger på en takbox så minskar räckvidden med 20 %. Så för att köra till tex Arjeplog från Åkersberga så krävs det 6 laddningsstopp. Enligt appen Elton så är totala laddningstiden 153 minuter (och det förutsätter att laddarna är lediga och ger det de ska, samt att batteriet inte är för kallt eller varmt). Å andra sidan när jag kör med hunden så blir det ett längre stopp (45 minuter) + några korta stopp för att rasta hunden. Säg totalt 45 minuter till. Så i praktiken kanske det bara tar en extra timme. Ett annat "problem" är att jag har lite "blyfot" när jag kör långt. Ligger i princip +20 km/h över hastighetsgränserna. Detta kommer ju minska räckvidden på elbilen ytterligare (det finns de som föreslår att jag ska hålla hastighetsgränserna men de kör ofta inte så långa sträckor). Mao kommer det inte att löna sig att "stå på" för det jag vinner förlorar jag snabbt på en laddning. Så just nu känns det inte som elbil är ett realistiskt alternativ.... Blir ju ändå en hel del resor under hösten. När det gäller elhybrider så finns det lite mer att välja på. Där är idag alternativen lite snabbt: BMW X1 xdrive 2.5e (kanske för dyr) Nya VW Tiguan (Finns inga priser än, pressrelease) Renault: Nya Espace, som jag råkade snubbla över:Nya Renault Espace | Renault Sverige (18 cm markfrigång, STOORT bagageutrymme). Borde gå in. Har ni fler bilar som alternativ? Jag har funderat lite på Kia Sorento hybrid, men inte kommit längre än till just fundering då räntorna ligger lite högt för ny investering.
Publicerat November 8, 20232 yr Detta är en populär post. 21 minutes ago faxe sa: Jag har funderat lite på Kia Sorento hybrid, men inte kommit längre än till just fundering då räntorna ligger lite högt för ny investering. Räntor? Bilar betala man Cash!
Publicerat November 8, 20232 yr 40 minutes ago hs_merkel sa: Räntor? Bilar betala man Cash! Jag vet! Men just nu är det boendet som kostar 39´ i månaden, så det är lite ont om Cash för närvarande😉.
Publicerat November 8, 20232 yr Är jag trög som läste in att du har 39000:-/mån i boendekostnader eller menade du 3900:- ? 😮
Publicerat November 8, 20232 yr Detta är en populär post. 3 hours ago Järven sa: Är jag trög som läste in att du har 39000:-/mån i boendekostnader eller menade du 3900:- ? 😮 Om jag tillåter mig att gissa i vilken del av landet som du håller till, baserat på ditt användarnamn på forumet, så tror jag att du och Faxe inte agerar på exakt samma del av bostadsmarknaden. 😉 MVH Alias
Publicerat November 8, 20232 yr Tesla går numera inte in i vår policy heller. De flesta av mina kollegor väljer för tillfället XC60 hybrid. Högt förväntat andrahandsvärde ger relativt sett lägre månadskostnad. Jag kör numera elbil (BMW i4). Det tar cirka en timme längre att köra 100 mil norrut jämfört med dieselbilen. Hunnit med dryga 2000 mil på sex månader. Det har fungerat bättre än jag befarade. Takbox och vinter är inget jag ser fram emot.
Publicerat November 8, 20232 yr 11 hours ago detstorabla sa: BMW X1 xdrive 2.5e (kanske för dyr) Nya VW Tiguan (Finns inga priser än, pressrelease) Renault: Nya Espace, som jag råkade snubbla över:Nya Renault Espace | Renault Sverige (18 cm markfrigång, STOORT bagageutrymme). Borde gå in. Har ni fler bilar som alternativ? Tiguan har ju vettig markfrigång och fyrhjulsdrift men jag skulle inte säga att den har ett stort bagageutrymme. Iofs verkar ju nya modellen få några liter till men jag är skeptisk på just den punkten.
Publicerat November 9, 20232 yr 11 hours ago Järven sa: Är jag trög som läste in att du har 39000:-/mån i boendekostnader eller menade du 3900:- ? 😮 De första siffran stämmer och då är det bara ränta och amortering🙄.
Publicerat November 9, 20232 yr 7 hours ago faxe sa: De första siffran stämmer och då är det bara ränta och amortering🙄. Den siffran har man ju inte ens in före skatt , tror du bor för dyrt @faxe!!
Publicerat November 9, 20232 yr Detta är en populär post. Kånkade hem ett vinterprojekt igår, en stendöd T-gul. Sonen fyller 18 i slutet av maj och förhoppningsvis blir det hans förstabil.
Publicerat November 9, 20232 yr 34 minutes ago mbbohman sa: Kånkade hem ett vinterprojekt igår, en stendöd T-gul. Sonen fyller 18 i slutet av maj och förhoppningsvis blir det hans förstabil. Så länge motorn inte är kass, så borde det vara lätt att få den att rulla igen. Har funnits tendenser till oxidering/fretting i diverse kontakter, så en grundlig översyn av kablage kan behövas.
Publicerat November 9, 20232 yr Detta är en populär post. Motorn går runt men det är ingen soppa fram när jag lossade på fuelrailen. Se över soppapumpar/filter och få igång den blir första steget, sen kolla golv och de bitarna då den stått sen 2017 varav sista åren på gräs 😔 Om den inte är rutten bortom räddning i golvet är det nog en del pyssel där iaf. Jobba igång bromsarna och försöka besikta den så den åtminstone är laglig att köra. Vidare blir det att riva ner dämpare/fjädrar, ev blir det coilovers runt om. Annars får det bli vanliga Bilstein. Bromsarna byts mot borrade och/eller slitsade mest för att det är snyggt. Riva ner toningen på rutorna bak. Senare blir det nog toning runt om med en ljus toning, typ 10-15% Lyfta ur inredningen och rengöra matta, stolar och baksäte samt övrigt invändigt ordentligt. Förhoppningsvis byta ut 18" R-fälgarna mot 17" Titan. Om Felix inte smashar bilen första året blir det nog rostlagning och lacka om den för att rullas in i garaget för att köras sparsamt framöver. Bortsett från bromsarna ska den vara så original som möjligt av det som syns. Det är planen men jag har aldrig följt en plan tidigare så det kommer säkert gå åt helvete med det här också. Men jag har en del kontakter så jag hoppas få en del hjälp då jag egentligen är rätt oduglig på att skruva.
Publicerat November 9, 20232 yr Ooh en t-gul 🤩 nostalgivibb för en 80-talist som växte upp med såna i diverse bilblaskor. En sån hade man i åtanke när man fyllde 18 tills man insåg att försäkringen kostade mer per år än en beggad t-gul 😬 En ljusgrön 740 med förgasarmotor man man själv nöja sig med. Rostade som satan men motorn var bombsäker 🤷♂️ dock inget man körde om långtradare med på 2:1 vägar om man inte satsade satan 👀
Publicerat November 9, 20232 yr 3 hours ago mbbohman sa: Kånkade hem ett vinterprojekt igår, en stendöd T-gul. Sonen fyller 18 i slutet av maj och förhoppningsvis blir det hans förstabil. Se till att limma hans (till den tid) färska körkort fast i pluskan med något kraftigt superlim. Mitt hade åkt direkt om jag hade börjat med en sån som 18 åring.... Eller om du kan få gjort nycklar som Dodge har till Hellcat'en: en fulleffekt och en halveffekt till att vänja sig med...😉