Publicerat Augusti 11, 20232 yr Såg en riktigt rejäl tjur igår, inte så stora horn. Blir kanske en typ 14pinnare gissar jag med mindre skovlar men säkert närmare 300kg i slaktvikt. Är inte varje dag man ser dom i den storleken mer och än mindre skjuter såna varje höst mer. Ett år sköt jag om det var 3 eller 4 över 270kg när dom hängde men det lär nog inte hända mer. Bara en av dom hade lite större horn annars var det bara tunga älgar. Men den med hornen var också en av dom större jag skjutit totalt.
Publicerat Augusti 16, 20232 yr Sänkning med 2+2 i vanliga laget men då kommer portvakten igång i mitten oktober gissar jag. Såg att några lag till fått sänkning och det är just i dom sämre områdena det är dragit ner tilldelningen men då fanns det nåt lag som hade oförändrat. Ett inte så långt ifrån oss har halva arealen typ och hade 6+6 att skjuta så en stor och kalv mer än vi.
Publicerat Augusti 16, 20232 yr Författare 1 hour ago karelsk blandning sa: Sänkning med 2+2 i vanliga laget men då kommer portvakten igång i mitten oktober gissar jag. Såg att några lag till fått sänkning och det är just i dom sämre områdena det är dragit ner tilldelningen men då fanns det nåt lag som hade oförändrat. Ett inte så långt ifrån oss har halva arealen typ och hade 6+6 att skjuta så en stor och kalv mer än vi. Vad har ni för areal då?
Publicerat Augusti 18, 20232 yr Skrev tidigare att jag erbjöd mig vara jaktledare i större laget och gav några förslag hur och vad man kunde göra bättre. Ena grejen var att man är två som delar på uppdraget. Två dagar senare kom exakt samma förslag av två andra, roliga är att ena blev tillfrågad och svarade aldrig i livet på årsmötet. Konstigt att en från styrelsen ringer runt jaktlaget och ber folk lämna in mitt förslag. Nå hur som, dom får välja vad dom tycker är bäst. Jag vet iaf svaret på den frågan å fick den av ordföranden och om det var nånting mer jag ville berätta som hänt. Men sa att ni får välja vad ni tycker men jag is inte dra upp grejer som varit utan försöker få till förändring som gör jakten bättre. Tydligen kommit in hur dålig jag var på det ena och andra men sa att jag tänker inte bli vald för att gnälla och smutskasta andra i erat val. jag har iaf olika utbildningar och erfarenheter av att vara jaktledare sen tidigare samt att ta beslut som andra inte vill. Så dagens fundering är om man verkligen ska Idas ta det uppdraget. helt säker på att jakten ensammen med hunden är det överlägset lugnaste och bästa. Super laikan jagar iaf ren.
Publicerat Augusti 18, 20232 yr 8 hours ago karelsk blandning sa: Skrev tidigare att jag erbjöd mig vara jaktledare i större laget och gav några förslag hur och vad man kunde göra bättre. Ena grejen var att man är två som delar på uppdraget. Två dagar senare kom exakt samma förslag av två andra, roliga är att ena blev tillfrågad och svarade aldrig i livet på årsmötet. Konstigt att en från styrelsen ringer runt jaktlaget och ber folk lämna in mitt förslag. Nå hur som, dom får välja vad dom tycker är bäst. Jag vet iaf svaret på den frågan å fick den av ordföranden och om det var nånting mer jag ville berätta som hänt. Men sa att ni får välja vad ni tycker men jag is inte dra upp grejer som varit utan försöker få till förändring som gör jakten bättre. Tydligen kommit in hur dålig jag var på det ena och andra men sa att jag tänker inte bli vald för att gnälla och smutskasta andra i erat val. jag har iaf olika utbildningar och erfarenheter av att vara jaktledare sen tidigare samt att ta beslut som andra inte vill. Så dagens fundering är om man verkligen ska Idas ta det uppdraget. helt säker på att jakten ensammen med hunden är det överlägset lugnaste och bästa. Super laikan jagar iaf ren. Vi är tre som delar på jobbet som JL. En går ibland med hund och vi andra två har eftersökshund. Vi kom tidigare fram till att vara JL och gå med hund samtidigt inte funkar så bra (kommunikation). under själva jakten så är det en JL som bestämmer. Hittills har det fallit sig ganska naturligt över vem som kör JL en viss dag. Måste man göra ett kontrollsök/eftersök så lämnar man över över JL rollen till en av de. Sen är vi inte alltid alla tre på plats.
Publicerat Augusti 19, 20232 yr Författare 6 hours ago detstorabla sa: Vi är tre som delar på jobbet som JL. En går ibland med hund och vi andra två har eftersökshund. Vi kom tidigare fram till att vara JL och gå med hund samtidigt inte funkar så bra (kommunikation). under själva jakten så är det en JL som bestämmer. Hittills har det fallit sig ganska naturligt över vem som kör JL en viss dag. Måste man göra ett kontrollsök/eftersök så lämnar man över över JL rollen till en av de. Sen är vi inte alltid alla tre på plats. Hos oss går våra jaktledare med hund och det går utmärkt. Vi har 2 JL o en reserv om dom andra 2 ordinarie är på jakt på annat håll. Även reseven är hundförare. Skulle någon av dom smyga på stånd så nämner dom det i radion och då stänger dom radion. Då tar man bara den andra JL o anropar honom. Du får snart läsa om vårat jaktlag i Svensk jakt. Vi hade en reporter med oss förra året från Svensk Jakt.
Publicerat Augusti 19, 20232 yr 50 minutes ago lsjonsson sa: Hos oss går våra jaktledare med hund och det går utmärkt. Vi har 2 JL o en reserv om dom andra 2 ordinarie är på jakt på annat håll. Även reseven är hundförare. Skulle någon av dom smyga på stånd så nämner dom det i radion och då stänger dom radion. Då tar man bara den andra JL o anropar honom. Du får snart läsa om vårat jaktlag i Svensk jakt. Vi hade en reporter med oss förra året från Svensk Jakt. Det kan säkert gå bra men vårt jaktlag tyckte att det funkade dåligt då framförallt kommunikationen blev obefintlig. Säkert personberoende Själv tycker jag att om jag nu måste gå ett eftersök så är det skönt att kunna fokusera på det och låta någon annan hantera kommunikationen.
Publicerat Augusti 19, 20232 yr Ser inget bekymmer vara jaktledare varken som passare eller hundförare, bara man vet vad det innebär. Problemet som det är nu är att absolut största delen av laget är +60år och inte vill ha någon form av förändring eller uppstyrning av jakten. Finns så mycket sjuka saker som ingen där vågat ta eller röra i utan bara låtit passera. Dom är livrädd att nånting ändras av dom som är hälften av deras ålder men mestadels att nånting kan bli bättre. Min idee var att man är två jaktledare som delar på det hela tiden just för kommunikation och kunna fråga varann å inte minst att nån är tillgänglig. Ett exempel det var inte mindre än 5eftersök förra året och precis 0 klarades upp och så har det var i många år nu. Älgen räknas bort och sen uppstår den senare på hösten då vuxna djur börjar vara slut, kalvarna brukar bli borträknade för statestikens skull.. nej 1 klarades upp av dem. Lite tur och att det var en envis hund och just kommunikationen mellan passare och den med hund. Vi hade ett trafik eftersök och jag sköt älgen den dagen men det var inte bra för tänk om det inte var rätt djur och såna saker dök upp istället för att säga att det gick bra. Tror att det är ett av väldigt få eftersök som är uppklarade dom senaste 7-8åren. Nej just jag sköt faktiskt en kalv förra året också som var skjuten på tidigare på dagen. Men även där dök det upp klagomål av äldre jägarna. Det är en av grejerna jag har föreslagit att ändra på och sen några mindre saker för året. Jag jagar ändå i två lag och sen gästar 2-4 lag årligen så har mer jaktdagar på 1 år än många i laget haft på 10år så erfarenheten som dom uttryckt det borde vara högre hos mig fast jag har mindre år i skogen men desto fler dagar. Nå, upp till dom bättre vetande att välja och just mig drabbar det inte så mycket då jag har annan jakt men trist för flertalet andra om det inte går genom.
Publicerat Augusti 19, 20232 yr Författare 5 hours ago detstorabla sa: Det kan säkert gå bra men vårt jaktlag tyckte att det funkade dåligt då framförallt kommunikationen blev obefintlig. Säkert personberoende Själv tycker jag att om jag nu måste gå ett eftersök så är det skönt att kunna fokusera på det och låta någon annan hantera kommunikationen. Ja visst kan det vara så, men det är ju därför vi har 2 JL så att den andra kan ta över om det blir eftersök med den ena hunden. Å andra sidan har vi 4 hundförare/såt så det finns resurser om så behövs.
Publicerat Augusti 19, 20232 yr 3 hours ago karelsk blandning sa: Ser inget bekymmer vara jaktledare varken som passare eller hundförare, bara man vet vad det innebär. Problemet som det är nu är att absolut största delen av laget är +60år och inte vill ha någon form av förändring eller uppstyrning av jakten. Finns så mycket sjuka saker som ingen där vågat ta eller röra i utan bara låtit passera. Dom är livrädd att nånting ändras av dom som är hälften av deras ålder men mestadels att nånting kan bli bättre. Min idee var att man är två jaktledare som delar på det hela tiden just för kommunikation och kunna fråga varann å inte minst att nån är tillgänglig. Ett exempel det var inte mindre än 5eftersök förra året och precis 0 klarades upp och så har det var i många år nu. Älgen räknas bort och sen uppstår den senare på hösten då vuxna djur börjar vara slut, kalvarna brukar bli borträknade för statestikens skull.. nej 1 klarades upp av dem. Lite tur och att det var en envis hund och just kommunikationen mellan passare och den med hund. Vi hade ett trafik eftersök och jag sköt älgen den dagen men det var inte bra för tänk om det inte var rätt djur och såna saker dök upp istället för att säga att det gick bra. Tror att det är ett av väldigt få eftersök som är uppklarade dom senaste 7-8åren. Nej just jag sköt faktiskt en kalv förra året också som var skjuten på tidigare på dagen. Men även där dök det upp klagomål av äldre jägarna. Det är en av grejerna jag har föreslagit att ändra på och sen några mindre saker för året. Jag jagar ändå i två lag och sen gästar 2-4 lag årligen så har mer jaktdagar på 1 år än många i laget haft på 10år så erfarenheten som dom uttryckt det borde vara högre hos mig fast jag har mindre år i skogen men desto fler dagar. Nå, upp till dom bättre vetande att välja och just mig drabbar det inte så mycket då jag har annan jakt men trist för flertalet andra om det inte går genom. Mitt tips är att trycka på att eftersök sköts korrekt faktiskt i slutändan är skyttens ansvar. Då går det inte att skylla på JL. Men i praktiken är det ju svårt att gå emot JL och säga att "vänta nu" så här kan man inte göra. Då blir man ju i praktiken omöjlig. Därför är det också viktigt att JL faktiskt sköter eftersök och gör ordentliga kontrollsök. Sen vet vi ju alla att vi inte alltid kommer att klara upp allt men det ska fan kännas att vi verkligen försökte. En fördel är att när man varit med på ett långdraget jobbigt eftersök på älg som blandar in många personer så drar de flesta normala jägare sig i fortsättningen för att chansa.
Publicerat Augusti 19, 20232 yr 1 hour ago detstorabla sa: Mitt tips är att trycka på att eftersök sköts korrekt faktiskt i slutändan är skyttens ansvar. Då går det inte att skylla på JL. Men i praktiken är det ju svårt att gå emot JL och säga att "vänta nu" så här kan man inte göra. Då blir man ju i praktiken omöjlig. Därför är det också viktigt att JL faktiskt sköter eftersök och gör ordentliga kontrollsök. Sen vet vi ju alla att vi inte alltid kommer att klara upp allt men det ska fan kännas att vi verkligen försökte. En fördel är att när man varit med på ett långdraget jobbigt eftersök på älg som blandar in många personer så drar de flesta normala jägare sig i fortsättningen för att chansa. Precis, det har vart väldigt slapphänt i många år. Säg att det var ungefär samma antal eftersök varje år och många av åren har det inte lyckats med något alls. Så det är en sak som verkligt behöver ändras på. Många gånger är det den som vart där med hund som ska skynda sig att spåra, vare sig hunden klarar det eller inte. För enligt dom som bestämt tidigare är alla älghundar spårhundar och tränade för att kunna spåra. Merparten av hundarna är inte fungerande hundar och ändå används såna. Men som skytt har dom bara behövt skjuta och sen i bästa fall sitta kvar i tornet, många gånger efter en stund åkt hem. Sen att det ofta är samma skyttar då det händer är en sak men just om dom hade behövt angagerat sig och reda ut skiten hade dom troligen funderat mer nästa gång det kommer en älg. Eftersök är sjukt tråkigt hålla på med men ändå ett måste.
Publicerat Augusti 20, 20232 yr Efter skjutning med större laget idag så kan man konstatera att det behövs en hel träning för många. Ändå var det inte ens halva laget som dök upp på skjutningen. Men på banan är det bara träning så då var det inte så noga men när det var på riktigt träffade man hörde jag några tala om med varann. Det roliga var att allt från träff i främre vallen framför älgen till träff ovanför älgen och många skott utanför markeringen. Var inte många godkända serier idag vad jag såg. Var en som fick skjuta högviltsdekalen några gånger för att få den godkänd säger senare att det inte är några problem träffa en älg på 200m men en godkänd serie behövdes 3-4försök. Skulle behövas mer träning och krav som typ statliga jaktkortet men skjutning istället, att minst 50skott på bana eller godkänt.
Publicerat Augusti 20, 20232 yr Författare 2 hours ago karelsk blandning sa: Efter skjutning med större laget idag så kan man konstatera att det behövs en hel träning för många. Ändå var det inte ens halva laget som dök upp på skjutningen. Men på banan är det bara träning så då var det inte så noga men när det var på riktigt träffade man hörde jag några tala om med varann. Det roliga var att allt från träff i främre vallen framför älgen till träff ovanför älgen och många skott utanför markeringen. Var inte många godkända serier idag vad jag såg. Var en som fick skjuta högviltsdekalen några gånger för att få den godkänd säger senare att det inte är några problem träffa en älg på 200m men en godkänd serie behövdes 3-4försök. Skulle behövas mer träning och krav som typ statliga jaktkortet men skjutning istället, att minst 50skott på bana eller godkänt. Vi har obligatorisk skjutning på älgbanan i Töre varje år och dom som inte kan komma till banan där får skjuta på älgaban övrig tid när dom har öppet och visa att dom har gk skjutprov, annars är dom inte välkomna på älgjakten.
Publicerat Augusti 20, 20232 yr 15 minutes ago lsjonsson sa: Vi har obligatorisk skjutning på älgbanan i Töre varje år och dom som inte kan komma till banan där får skjuta på älgaban övrig tid när dom har öppet och visa att dom har gk skjutprov, annars är dom inte välkomna på älgjakten. Så hade det behövt vara på fler ställen eller att man måste skjuta visst antal serier. Alla vi som är på banan är där av samma anledning, träna. Så förstår inte varför folk är så rädd det går dåligt. Enda sättet att bli bättre är att skjuta mer.
Publicerat Augusti 20, 20232 yr 38 minutes ago lsjonsson sa: Vi har obligatorisk skjutning på älgbanan i Töre varje år och dom som inte kan komma till banan där får skjuta på älgaban övrig tid när dom har öppet och visa att dom har gk skjutprov, annars är dom inte välkomna på älgjakten. Samma hos oss, fast på vår byabana
Publicerat Augusti 21, 20232 yr Författare 7 hours ago karelsk blandning sa: Så hade det behövt vara på fler ställen eller att man måste skjuta visst antal serier. Alla vi som är på banan är där av samma anledning, träna. Så förstår inte varför folk är så rädd det går dåligt. Enda sättet att bli bättre är att skjuta mer. Ja visst är det så! Det är många som behöver träna mer. Jag själv är iaf på älgbanan minst 3 ggr/år och skjuter. Det är dyrt tycker gammelgubbarna, gissar jag! Ammon har skjutit i höjden det senaste året.
Publicerat Augusti 21, 20232 yr Författare 7 hours ago KJE81 sa: Samma hos oss, fast på vår byabana Bra!
Publicerat Augusti 21, 20232 yr Jo visst kostar det en del, särskillt om man inte har någon av kaliber 6.5x55, 308 eller 30-06. Man borde få göra avdrag i deklarationen under rutan civilförsvarsplikt för varje avlossade serie.
Publicerat Augusti 21, 20232 yr Författare 1 hour ago Järven sa: Jo visst kostar det en del, särskillt om man inte har någon av kaliber 6.5x55, 308 eller 30-06. Man borde få göra avdrag i deklarationen under rutan civilförsvarsplikt för varje avlossade serie. Ja visst borde man få göra avdrag för ammon. Man kan ju försvara sig ett tag ifall ryssen kommer.
Publicerat Augusti 23, 20232 yr Författare Läs Svensk Jakt nr 9. Det är ett repotage om vårat jaktlag och älgjakten från förra hösten!
Publicerat Augusti 30, 20232 yr Detta är en populär post. Lite som väntar blev det så att det blev gubben som blev jaktledare trots att han sagt nej på årsmötet. Han fick det uppdraget på grund av hans erfarenhet, några jaktdagar om året och knappt sett andra träd än vid tornet hans i alla år. Låter ut att bli en kaos artad jakt där i år men hoppas jag har fel. Lika skönt i efterhand att styrelsen valde som dom gjorde men konstigt nog så fanns det mer medhåll i laget än jag hade väntat mig. Funderar ställa hundarna första veckan i det laget och bara passa dom första dagarna och sitta av tiden. Jag och "jaktledaren" är väl inte så sams i nånting och han gillar inte att bli ifrågasatt. Så räknar med att jag horar runt på andra marker mer i höst än jag brukar. Jaktledaren och hans erfarenhet uppgår till några jaktdagar i september och senare på hösten om några älgar synas till på odlingar på hans kvällskörningar. 45år erfarenhet eller nånting liknande och typ 30 talet fällda älgar under hans karriär och + ungefär hälften av det antalet i eftersök och bortskjutna djur av dom som räknat tydligen. Men är man bra tala så underlättar det. Jag har med garanti fler jaktdagar på 10år än han haft i hela livet och två höstar mer älg skjutna, sen städat upp en hel del av vad såna skjutit dåligt men är inte lika bra skryta på mig själv och tala för folk. Bitter, nä egentligen inte men rätt säker att många kommer ha svårt att utöva jakten utan diskriminering och problem som det låter nu redan innan jakten startat. Jag har andra ställen jaga på och samtidigt så får jag nöta på med laikan där det är lite folk i skogen. Fått ett erbjudande om lock jakt med en som ännu inte skjutit nån älg. Så dit är tanken att fara och testa så hon kanske får skjuta en älg, brukar vara och jaga på typ grannområdet där. Stundvis rätt bra med älg och med lite tur lite finare tjurar.
Publicerat Augusti 30, 20232 yr En svag och rörig jaktledare gör väl att övriga kan göra lite som de vill? Kravlöst typ..
Publicerat Augusti 30, 20232 yr 6 hours ago Hipshot sa: En svag och rörig jaktledare gör väl att övriga kan göra lite som de vill? Kravlöst typ.. Vissa kommer nog kunna göra så och andra inte. Är redan ett problem som det låter/ser ut. Nå vilket som för mig, jag har andra ställen vara på men om det vart tjorvigt tidigare så är nog kaos snällt väntat.