Publicerat September 29, 20232 yr Att man är less höra folks gnäll att det är dåligt med älg. Älgarna är slut,nu kan vi bara skjuta tjurar typ. Nu först med alla gubbar i skogen kommer det bli total katastrof, många ska spara alla hondjur och kalv sen ska dom skjuta tjur för att fylla frysarna. Resultatet av det tror jag kommer att bli sämre än nånsin. Visst det är mindre älg än vad det vart när det var som mest men älgstammen har vart tänkt sänka så självklart blir det mindre älg. Konstigt nog så har jag sett och haft igång mer älg än dom sista 3-5åren och dessutom har jag sämre hundar än jag haft. Se bara i större laget jag är med där är det skjutet 10tjur och 2kor det tycker gubbarna är en bra avskjutning, fast kalv antalet och storleken blivit mindre för varje år. Skit samma, jag börjar känna mig less älgjakten delvis och kommer i fortsättningen inte stå med så många hundar som jag gör nu då allt som egentligen behövs för att fylla frysen är en näver lur.
Publicerat September 29, 20232 yr På 2023-09-22 at 07:28 karelsk blandning sa: Så mitt tips. testa säg så åt en gråhundsägare och se reaktionen. Gärna en ras fixerad ägare så blir reaktionen bättre. Hehe det vet du väl att jämthundsägare måste komma ihåg att betala vägskatt. Grågundsfolket å sin sida måste ha hjälm för gråhunna går som moped. Har man haft oturen att bli med laika får man för allt i världen inte glömma vaccinera för fågelinfluensa eftersom det är de enda dom skäller. Mvh gråhundsfrälst som haft jämte, gillar laikor och har en finnspets som inte är något att jubla över.
Publicerat September 29, 20232 yr 37 minutes ago Silver sa: Hehe det vet du väl att jämthundsägare måste komma ihåg att betala vägskatt. Grågundsfolket å sin sida måste ha hjälm för gråhunna går som moped. Har man haft oturen att bli med laika får man för allt i världen inte glömma vaccinera för fågelinfluensa eftersom det är de enda dom skäller. Mvh gråhundsfrälst som haft jämte, gillar laikor och har en finnspets som inte är något att jubla över. Just gråhunds folket är känsliga och även många Laika ägare om man kritiserar deras hundar. Värst är nog egentligen att säga det åt nån som har en dålig hund oavsett ras. Ryss hunden min tycker om fågel men ser ut minska intresset för varje älg han ser. Bästa än så länge är att han kan vara lös och inte bryr sig desto mer i ren för dom har vi mängder av.
Publicerat September 29, 20232 yr Möter många jämthundsägare som är känsliga här, dom gillar hacka på gråhundar men när jag sa att min hund var kass så blev det märkligt lugnt... För min del får det vara en chihuahua eller en Leonberger om dom levererar bra hundjobb på det vilt man jagar. Ska sluta kludda här i tråden nu. Jag har inte jagat älg en dag hittills, livet har kommit emellan.
Publicerat September 30, 20232 yr 13 hours ago Silver sa: Möter många jämthundsägare som är känsliga här, dom gillar hacka på gråhundar men när jag sa att min hund var kass så blev det märkligt lugnt... För min del får det vara en chihuahua eller en Leonberger om dom levererar bra hundjobb på det vilt man jagar. Ska sluta kludda här i tråden nu. Jag har inte jagat älg en dag hittills, livet har kommit emellan. Tur nån skriver för ingen jagar i år eller så alla då det är så lugnt. Jag säger åt alla att mina är dåliga och laikan säger jag är en sällskapshund, många frågar om det är Schäfer i den och nu mer säger jag att jag tror det. På tal om hundar, äldre jämte när han var i trimm fick skabb flera år i rad. Så undra vad han gjorde med rävarna.
Publicerat September 30, 20232 yr Rysshunden han städar efter ägaren. Konstigt nog finns det inga älgar sägs det.
Publicerat September 30, 20232 yr 338an ser det ut att jag måste ta till skogen om det ska gå några skott. Riktigt effektiv älg kaliber fast det inte alltid tar helt perfekt. Roligast är allt att det inte finns några älgar i skogen. Rysshunden han ska visst vara med och gärna ivägen. Säkrast ta bollen sin så ingen annan far med den.
Publicerat Oktober 5, 20232 yr Författare Älgtjurar slogs till döden. 12 resp 14-taggare. Tragiskt. https://svenskjakt.se/start/nyhet/algtjurar-slogs-till-doden-nog-ar-det-tragiskt/
Publicerat Oktober 5, 20232 yr Jakt söndag (där det knappt finns nån älg, mycket varg, OK med vildsvin) sen måndag-torsdag på hemmamarken där det faktiskt finns okej med älg (osäker vad tilldelning blev nu i år dock, minskad iaf), sen nästa helg igen på varg-marken. På vargmarken kör vi både älg+vildsvin för att det ska kunna bli nått. Rådjur bara om vi släpper sån hund. Totalt sett ser jag väldigt mycket fram mot att få sitta där ute. Faktiskt väldigt obrydd gällande om jag kommer se/skjuta nått i närtid - just nu vill jag bara ut, träffa folket, få sätta mig på pass! Ska bli mycket trevligt, ska i år satsa på att verkligen få med mig bekvämligheterna aka stol, gott kaffe, lite snacks, ordentligt med kläder så jag inte fryser.. Haft en väldans arbetsperiod just nu, så en vecka ledig i skogen kommer sitta så jävla fint oavsett vad jaktbytet blir eller inte. Har även ett annat mål: Plocka rejält med trattisar efter jaktdagarna är slut Skogen dignar av dem nu..
Publicerat Oktober 5, 20232 yr Hur vi alla ser olika på älgjakten. För mig är den optimala jakten jag och hunden i skogen eller en kompis med sin hund som jaga området vid så man jagar mot varann och kan ringa ihop sig om nåt händer. Tycker mer och mer att det bara är besvärligt och omständigt jaga med folk, sällan nånting är bra åt alla.
Publicerat Oktober 5, 20232 yr 24 minutes ago, karelsk blandning said: Hur vi alla ser olika på älgjakten. För mig är den optimala jakten jag och hunden i skogen eller en kompis med sin hund som jaga området vid så man jagar mot varann och kan ringa ihop sig om nåt händer. Tycker mer och mer att det bara är besvärligt och omständigt jaga med folk, sällan nånting är bra åt alla. Förståeligt, men också såklart nått som garanterat kan variera mycket beroende på vart man är, och framförallt vilka folket är. Har haft väldig tur själv änsålänge att båda jaktlagen är fyllda av sympatiska människor som varit jätteenkelt att samarbeta med. Faktiskt på två år inte hört nått gnäll alls, förutom det lilla när nån inte städat helt efter sig i slakteriet eller nått sånt småkrafs. Sen är jag ju ny i jakten å, tredje året nu. Hur jag ser på det hela om 10+ år till kommer nog variera. Det du beskriver uppskattar jag mycket också när jag varit ute med 1-2 andra personer och gått på rådjur !
Publicerat Oktober 5, 20232 yr 35 minutes ago karelsk blandning sa: Hur vi alla ser olika på älgjakten. För mig är den optimala jakten jag och hunden i skogen eller en kompis med sin hund som jaga området vid så man jagar mot varann och kan ringa ihop sig om nåt händer. Tycker mer och mer att det bara är besvärligt och omständigt jaga med folk, sällan nånting är bra åt alla. Det är helt klart roligare att jaga själv med finnspetsen men älgjakten har också sin charm, i alla fall det sociala, mindre kul att sitta länge i samma torn etc...
Publicerat Oktober 5, 20232 yr 19 minutes ago KJE81 sa: Det är helt klart roligare att jaga själv med finnspetsen men älgjakten har också sin charm, i alla fall det sociala, mindre kul att sitta länge i samma torn etc... Det är det sociala som är skönt slippa då man är själv med hunden. Enklast så, korv kan man ändå grilla om det känns så.
Publicerat Oktober 5, 20232 yr För mig välkomnar jag det sociala i just älgjakten...typ all annan jakt är helt ensam (mer eller mindre, eller med en annan person) för mig
Publicerat Oktober 5, 20232 yr 2 hours ago sexfemåtta sa: För mig välkomnar jag det sociala i just älgjakten...typ all annan jakt är helt ensam (mer eller mindre, eller med en annan person) för mig Det låter som att du borde skaffa dig en harstövare - om det är social jakt du är ute efter! MVH Alias
Publicerat Oktober 5, 20232 yr 5 hours ago KJE81 sa: Det är helt klart roligare att jaga själv med finnspetsen men älgjakten har också sin charm, i alla fall det sociala, mindre kul att sitta länge i samma torn etc... Håller med. När man jagar själv så kommer jägaren i kroppen fram på ett sätt som sällan sker vid gemensamhetsjakt, men skratten kring korvbrasan under älgjakten har helt klart sin tjusning det med.
Publicerat Oktober 6, 20232 yr Helt 100 på att jag bara mer och mer uppskattar ensamjakten med hunden. Han är nöjd och glad bara han får komma iväg. Så sjukt less jaga med folk, så pass så jag inte ens is åka till skogen idag fast hunden hade behövt det. Gnälliga,bittra gubbar som allting ska anpassas efter.
Publicerat Oktober 6, 20232 yr 5 hours ago karelsk blandning sa: Helt 100 på att jag bara mer och mer uppskattar ensamjakten med hunden. Han är nöjd och glad bara han får komma iväg. Så sjukt less jaga med folk, så pass så jag inte ens is åka till skogen idag fast hunden hade behövt det. Gnälliga,bittra gubbar som allting ska anpassas efter. Allt har som sagt med vilka som är med i jaktlaget. När det är som du beskriver skulle inte jag heller vilja köra drevjakter / gemensam jakter med laget. Jag har hoppat av ett lag och det jag är kvar i gillar jag skarpt. Alla är olika men det är inget tjafs och gnäll utan alla försöker komma överens så mycket det går.
Publicerat Oktober 6, 20232 yr 18 hours ago, alias said: Det låter som att du borde skaffa dig en harstövare - om det är social jakt du är ute efter! MVH Alias Jag gillar ensamjakten mycket. Men jag uppskattar det sociala i just älgjakten. Och harjakt också faktiskt, nu när du säger det! Dock skulle jag nog hellre ha rådjurshund en vacker dag.
Publicerat Oktober 6, 20232 yr 10 hours ago karelsk blandning sa: Helt 100 på att jag bara mer och mer uppskattar ensamjakten med hunden. Han är nöjd och glad bara han får komma iväg. Så sjukt less jaga med folk, så pass så jag inte ens is åka till skogen idag fast hunden hade behövt det. Gnälliga,bittra gubbar som allting ska anpassas efter. Tris när det blir så. Jag tror jag har haft tur och hamnat i ett bra lag där alla oftast gör så gott dom kan och bidrar till trivsel.
Publicerat Oktober 6, 20232 yr Författare 2 hours ago Järven sa: Tris när det blir så. Jag tror jag har haft tur och hamnat i ett bra lag där alla oftast gör så gott dom kan och bidrar till trivsel. Det finns ju vissa jaktledare som uppför sig som en diktator och där blir aldrig stämningen god. Vi har bra jaktledare o vice jaktledare i laget.
Publicerat Oktober 6, 20232 yr 5 minutes ago lsjonsson sa: Det finns ju vissa jaktledare som uppför sig som en diktator och där blir aldrig stämningen god. Jag har fått uppleva några riktiga jubelidioter och rövhål.
Publicerat Oktober 6, 20232 yr Författare 1 hour ago Dansken sa: Jag har fått uppleva några riktiga jubelidioter och rövhål. Det är tråkigt när det blir så i ett jaktlag. Det blir aldrig trevligt!
Publicerat Oktober 7, 20232 yr Författare Skogsbolag trotsar länsstyrelsens beslut – tänker skjuta 100 fler älgar: ”Inte bra" https://svenskjakt.se/start/nyhet/skogsbolag-trotsar-lansstyrelsens-beslut-tanker-skjuta-100-fler-algar-inte-bra/