Publicerat Augusti 31, 20232 yr Karelsk@ I bland blir man förvånad över hur lättledda folk kan vara av någon som har munläder och fasad men samtidigt nästan tomt i i gottepåsen. Själv skulle jag nog ge han en ärlig chans, sen gå vidare om det inte funkar.
Publicerat Augusti 31, 20232 yr 27 minutes ago Järven sa: Karelsk@ I bland blir man förvånad över hur lättledda folk kan vara av någon som har munläder och fasad men samtidigt nästan tomt i i gottepåsen. Själv skulle jag nog ge han en ärlig chans, sen gå vidare om det inte funkar. Jo jag hoppas det fungerar bättre än vad jag tror och hur det låter ut nu för dom som ska jaga och inte har möjlighet vara på fler ställen.
Publicerat Augusti 31, 20232 yr Imorgon börjar visst jakten. Så nu blir det nöta på med laikan och se vad som händer. Vi har ju tyvärt relativt många med finnspetsar och nötterna har vart där sen tisdag och trampat genom hela området, så känns rätt meningslöst åka jaga. Har en som kommer från Västerbotten han har vart jaga fågel sen tisdag men skulle kanske jaga imorgon på fm älg och sen hem till deras egen älg jakt. Kan inte begripa hur en sån tänker då man jagar genom hela området i flera dagar före älgjakten och sen åker hem.
Publicerat September 3, 20232 yr Nu var det nytt för stora laget att man rekomenderade att inte skjuta kalv i början för att det skulle bli mer älg. Kor ska man visst vara rädd om och bara skjuta tjur. Ja hur den ekvationen går ihop är iaf ett under för mig. Nå det var bara rekomendation så det blir nog som vanligt ifall det syns nån sån för mig. Vi är alldeles på gränsen mot tjur brist så att spara kalvar och hondjur går inte riktigt ihop men vad dom sagt på mötena jag vart på.
Publicerat September 14, 20232 yr Författare Citat från jaktledarens mail: "Hej Älgjägare! Pga älgtillgången på marken har styrelsen beslutat att avbryta jakten i september. Jakten kommer att starta igen efter brunstuppehållet den 14/10, då kommer det endast vara tillåtet att skjuta Tjur med max 6 taggar och kalv. Alla kor och större tjurar är fredade. Hälsningar jaktledaren, Bondersbyns vvo"
Publicerat September 14, 20232 yr 2 minutes ago lsjonsson sa: Citat från jaktledarens mail: "Hej Älgjägare! Pga älgtillgången på marken har styrelsen beslutat att avbryta jakten i september. Jakten kommer att starta igen efter brunstuppehållet den 14/10, då kommer det endast vara tillåtet att skjuta Tjur med max 6 taggar och kalv. Alla kor och större tjurar är fredade. Hälsningar jaktledaren, Bondersbyns vvo" Är det verkligt så dåligt? Som vi haft på ena marken har det inte skjutits och knappt haft igång en älg dom senaste åren i september men sen har det blivit något bättre. Konstigt nog är det ändå bättre i år.
Publicerat September 14, 20232 yr Detta är en populär post. Sen att endast skjuta tjur och kalv är bara hälften rätt ifall man vill ha upp en älgstam. Kalv ska man alltid skjuta. Har ni inte haft mer avskjutning på tjur i flera år? Det blir sne avskjutning och ännu värre om flera lag bara ska skjuta tjur, skjut istället alla mindre djur och låt dom som är några år vara. Typ fjoling och kalv jakt då stiger medelåldern och dom produktiva djuren blir kvar.
Publicerat September 14, 20232 yr Författare 17 minutes ago karelsk blandning sa: Är det verkligt så dåligt? Som vi haft på ena marken har det inte skjutits och knappt haft igång en älg dom senaste åren i september men sen har det blivit något bättre. Konstigt nog är det ändå bättre i år. Ja, så är det och det var ett bra beslut av styrelsen. Jag vet inte om dom har varit i kontakt med grannlagen och hur dom har gjort.
Publicerat September 14, 20232 yr 1 hour ago lsjonsson sa: Ja, så är det och det var ett bra beslut av styrelsen. Jag vet inte om dom har varit i kontakt med grannlagen och hur dom har gjort. Så länge markägarna och medlemmar är nöjda så blir det bra. Men en sån här grej som ni gör har ingen betydelse ifall inte fler är med på det.
Publicerat September 14, 20232 yr Författare 3 minutes ago karelsk blandning sa: Så länge markägarna och medlemmar är nöjda så blir det bra. Men en sån här grej som ni gör har ingen betydelse ifall inte fler är med på det. Nej, det har det inte men med tanke på hur lite som har skjutits i grannlagen så kommer dom nog fatta ett sådant beslut också. Det är vad vi får hoppas på. Vi kan inte påverka deras beslut.
Publicerat September 14, 20232 yr 2 hours ago lsjonsson sa: Nej, det har det inte men med tanke på hur lite som har skjutits i grannlagen så kommer dom nog fatta ett sådant beslut också. Det är vad vi får hoppas på. Vi kan inte påverka deras beslut. Ni får naturligtvis göra som ni vill men ett beslut att bara skjuta tjur till vissa taggar och kalv är lika fel som att bara skjuta kor. Jag har läst och vart på alldeles för mycket möten om älgförvaltning och att endast skjuta tjur är vansinnigt. Vill man ha en bra och stabil stam är det kalv framförallt man ska jaga sen fjoling men man måste skjuta av bägge könen ifall det ska bli likt nånting alls. De är därför jag sagt tidigare år när ni sparar kalv för att freda kor är fel för älgstammen men naturligtvis upp till var och en. Sista mötet med diagrammen och som jag tolkade det var det bättre skjuta ko,kalv än en stor tjur just för att det behövs mer tjur i skogen för att det ska bli kalvar. Inom vårt äfo var det snart nere på tjur brist och som jag vart in läsa på morgon så var det skjutet betydligt mer tjur än ko redan. Sen att jag själv har slutat välja desto mer utan skjuter ofta det som hunden skäller och i år är jag nog inte bättre än vanligt, visst jag släpper oftast kon ifall jag skjuter kalven och är det en äldre hund så kan även en ensammen ko få gå om det är skjutet flera såna. Men har oftast svårare släppa en tjur.
Publicerat September 22, 20232 yr Hände en sjukt sak igår kväll då jag skulle och locka. Var vända vid våran gräns och såg att det var kört rätt mycket nyligt på vägen. Kommer tillbaks och ser att det står en gubbe på vägen nästan där jag hade tänkt locka. Nå stannade och frågade om han hade bort hunden, jo den är med en ensammen älg och kommer snart här. Ja ha vad är det för sort på älgen men de visste han inte. Gubben frågade om jag jagade på området, jo sa jag. Skjut älgen så får jag hunden sa han. Då frågade jag vilken ras han hade, Gråhund sa gubben stolt. Tyvärr jag jagar inte med älgdrevrar så jag kan inte sjunka så lågt så jag skjuter älgen och det är säkert en ko efterssom det är en ensammen vuxen bara. Lättstötta gråhundsägare. Jag hade inte skjutit älgen oavsett vad det var för sort eller hund efter den men jag var nog rätt nära få en smäll genom fönstret. Jag rätt säker att det inte var älg överhuvudtaget efterssom hunden vart ut på hygget där jag skulle locka och där stod ett 100tal ren och han hade endast haft 5-6 upptag bara igår med ena hunden.
Publicerat September 22, 20232 yr Så mitt tips. testa säg så åt en gråhundsägare och se reaktionen. Gärna en ras fixerad ägare så blir reaktionen bättre.
Publicerat September 24, 20232 yr Detta är en populär post. Testade 338an igår efter en linje, just över 300m till älgen. Lockade fast den i en öppning och sköt, ingen reaktion och tyckte det lät konstigt. Älgen snurrar till och vänder sig rakt mot mig så skickat dit en smäll till och reaktionen blev som brukligt, rätt ner åkte den. Såg ut som fan på utgången, sköt med 210gr ttsx. Men där är man hur lätt det är skjuta i sånt som inte syns före älgen. Var ett projekt att hitta den på linjen efteråt.
Publicerat September 24, 20232 yr Snyggt jobbat! Det där är en nötkråka, skithäftig obs. Jag vet att det ska finnas en liten population på några hundra fåglar uppe hos er, gå inte ut med det där på sociala medier om du inte vill ha 1000 ornitologer på marken imorgon
Publicerat September 24, 20232 yr 5 hours ago Mad Mike sa: Snyggt jobbat! Det där är en nötkråka, skithäftig obs. Jag vet att det ska finnas en liten population på några hundra fåglar uppe hos er, gå inte ut med det där på sociala medier om du inte vill ha 1000 ornitologer på marken imorgon Är det verkligt så med dem? Den kom och satt 1m ifrån och pickade i fettet jag hängde upp medan jag väntade på hjulingen.
Publicerat September 24, 20232 yr 22 minutes ago karelsk blandning sa: Är det verkligt så med dem? Den kom och satt 1m ifrån och pickade i fettet jag hängde upp medan jag väntade på hjulingen. Det är en annan sort ni har där uppe, inte samma som vi har i söder. Många fågelgluttare som vill kryssa den.
Publicerat September 24, 20232 yr Smalnäbbad nötkråka.. Vart tvungen att googla, sett vanliga nötkråkan här rätt många gånger men hajjade inte att det fanns en annan art norrut. Men det fanns det enl wiki.. om detta är denna smalnäbbade vet jag dock inte. Kul fågel iaf! Grattis till mulisen! Satt första skottet med?
Publicerat September 24, 20232 yr 2 hours ago Hipshot sa: Smalnäbbad nötkråka.. Vart tvungen att googla, sett vanliga nötkråkan här rätt många gånger men hajjade inte att det fanns en annan art norrut. Men det fanns det enl wiki.. om detta är denna smalnäbbade vet jag dock inte. Kul fågel iaf! Grattis till mulisen! Satt första skottet med? Häftig fågel som höll sällskap. Första var helt bom, som sagt det lät inte klatch utan rassel och framförallt att älgen stod upp. Andra skottet in stickhålet och ut i bogen, så lite snett framifrån blev det. Älgen föll på plats men det såg ut som fan på utgången.
Publicerat September 25, 20232 yr Sista vuxna sköts i större laget igår och typ hälften av kalvarna. Mer älg än på fler år men skjutit alldeles för mycket tjur och större tjur just. Så få se vad resultatet blir av det. 10tjurar och 2 kor så bra avskjutning enligt dom bättre vetande.
Publicerat September 26, 20232 yr Den sista tjuren bortskjuten och avräknad från tilldelningen. Borde allt gått och gjort ett bättre eftersök och effektiviserat det så nånting klokt kom av det. Blod och köttbitar hittades men sen blev det bara svammel och grannpassaren åkte hem då det var sista djuret och jaktledaren som satt längre bort gjorde samma sak. Bra uppstyrt. Tur man inte åkte iväg på jakt den kvällen för jag hade verkligt frågat vad gubbarna höll på med och dessutom åkte hem under pågående eftersök.
Publicerat September 28, 20232 yr Författare Forskare söker svar: Hur mår älgarna egentligen? https://sverigesradio.se/artikel/forskare-soker-svar-hur-mar-algarna-egentligen
Publicerat September 28, 20232 yr 1 hour ago lsjonsson sa: Forskare söker svar: Hur mår älgarna egentligen? https://sverigesradio.se/artikel/forskare-soker-svar-hur-mar-algarna-egentligen Konstigt att älgstammen har minskat efterssom vi skjutit så den skulle ner. Den har nog i stort vart tänkt att halveras på många ställen så jag tycker iaf inte att det är konstigt. Sen har vissa områden drabbas hårdare än andra med mindre älg. Så pass mycket större älg som ändå är skjutet i år så kan dom inte må så dåligt.
Publicerat September 29, 20232 yr Helt perfekt morgon. Lämnade skiten och gick locka sålänge, svar och älgen kommer fort närmare. Ställer sig på 60m siktet blött och sen så tog det riktigt bra eftersom det fanns nånting påvägen fram. Gick tillbaks till bilen hämtade hunden som tog spåret fel håll eller kanske geniet som satte hunden där det sköts och inte där älgen for. Mer tjorv, hunden for mot renarna som precis uppdaterade sändarna men dom fick iaf vara ifred. Gick mot bilen och skulle få dit nästa hund men tänkte jag gör en sväng på hygget och gick rätt på den. Tog nån stund innan det dök upp hjälp i spö regnet. Hade inte bilen vart av vägen hade allt vart lättare.