Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten

Featured Replies

Publicerat
På 2023-09-24 at 08:47 Mad Mike sa:

Snyggt jobbat!

Det där är en nötkråka, skithäftig obs.

Jag vet att det ska finnas en liten population på några hundra fåglar uppe hos er, gå inte ut med det där på sociala medier om du inte vill ha 1000 ornitologer på marken imorgon:D

Även sett dom här uppe några gånger,hade en bakom huset en gång som pickade på upp hängt fett.

• Svar 499
  • Visningar 44,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Intressant dag...   Strax innan 5 imorse är bilen packad och står på tomgång, går in för att hämta studsaren. Slår koden men låset låter konstigt och visar felkod. Vadfan, slår kod igen och

• karelsk blandning
    karelsk blandning

Testade 338an igår efter en linje, just över 300m till älgen. Lockade fast den i en öppning och sköt, ingen reaktion och tyckte det lät konstigt. Älgen snurrar till och vänder sig rakt mot mig så skic

• karelsk blandning
    karelsk blandning

Testade tornet igår, less efter 5 minuter så passade på snickra lite. Ska se om jag inte får dit namnet på han som är mer udda i laget och sexuellt öppen för det mesta.

Posted Images

Publicerat
4 hours ago stefan sa:

En av årets 2 älgar,och än en gång så levererar 358an.

20230927_184149.jpg

Har den fallit så?

Publicerat

.

Publicerat

.

Publicerat
På 2023-09-24 at 08:15 karelsk blandning sa:

IMG_20230923_171016.thumb.jpg.e3af31f88ca180a9997f14c0659e4ba0.jpg

Lustiga gynnare det där, synd att man aldrig sett någon i verkligheten.

Publicerat
  • Författare
51 minutes ago Järven sa:

Dags för berörda myndigheter att ta fram kuken och statuera exempel om skogsbolaget fullföljer sin plan med hjälp av påtryckningar.

Absolut! Det är dags att göra en klar o tydlig makering mot skogsbolagen om vad som gäller i avskjutningen.

Publicerat
2 hours ago karelsk blandning sa:

Har den fallit så?

Jo faktist,men bössan är min ☺️  Reagerade själv på att den låg så där mot björkarna.

Publicerat

Älgjakt med gubbar är sjukt skoj.

Åkte locka på morgon och när jag kommer tillbaks och ska fara med hunden så hade dom släppt hunden där jag skulle gå med hunden och samtidigt passa på och sätta ut en kamera.

Gubbarna var nöjd att hunden skällde och att jag skulle ju börja längre bort att det störde inget. Så packade ihop mitt och åkte hem. Sa att kom ihåg att älgen ska därifrån om den skjuts men det hade dom tydligen räknat med att jag skulle fixa. Till saken hör att den hunden var trebent igår men paniken är tydligen större än hundens hälsa.

Inte min sak att avgöra men blir sjukt bitter då folk inte bryr sig om sina hundarna utan skjuta älg är viktigast.

Publicerat

I det ena gänget (1050ha) där jag jagar har vi på 15000ha kommit överens om avskjutningsregler i syfte att få upp älgstammen till vettiga nivåer. Tre dagar innan jaktstart får vi mail från domänen att jaktlag är förbjudna att ha egna avskjutningsregler. Vad ska man tycka om sådan detaljstyrning?

Publicerat

För vår del, så blir det sannolikt ingen älgjakt.  Om informationen stämmer, så är tilldelningen en kalv för vår del.

Då vi är 25 pers. varav 4 kommer från Danmark och 2 från 08-området, så är det inte värt det.

Publicerat
1 hour ago Luger6 sa:

I det ena gänget (1050ha) där jag jagar har vi på 15000ha kommit överens om avskjutningsregler i syfte att få upp älgstammen till vettiga nivåer. Tre dagar innan jaktstart får vi mail från domänen att jaktlag är förbjudna att ha egna avskjutningsregler. Vad ska man tycka om sådan detaljstyrning?

Är det skogsbolag är det väl bara gilla läget eller vara hemma.

Man kan tala ihop sig med lagen runt om men man får inte ha egna avskjutningsplaner och regler.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Luger6 sa:

Älgarna är som bortblåsta. Finns inte på marken.

Publicerat
37 minutes ago karelsk blandning sa:

Är det skogsbolag är det väl bara gilla läget eller vara hemma.

Man kan tala ihop sig med lagen runt om men man får inte ha egna avskjutningsplaner och regler.

Då blir jag hemma efter dom tre dagarna som jag lovat att vara med. Har bättre saker för mig än att sitta i ett torn och rulla tummarna.

Publicerat
42 minutes ago Luger6 sa:

Då blir jag hemma efter dom tre dagarna som jag lovat att vara med. Har bättre saker för mig än att sitta i ett torn och rulla tummarna.

Eller så har ni överenskommelser mellan lagen så är problemet löst. Ni jagar som ni tänkt och så blir det bra.

Är några lag här exempelvis som sagt att spara stora kor men man får inte ha egna avskjutningsplaner inom laget men överenskommelser är nånting annat. Har sagt att jag kan spara åt äldre hundarna men att jag kommer nog ha svårt släppa nånting som valpen skäller. Har redan sparat en kossa.

Vad hade ni för funderingar att spara?

Publicerat

Hos oss har vi i samråd med lagen runtomkring kommit överens om lite olika regler för att försöka få upp stammen, dels att man bara får skjuta två vuxna älgar sedan måste två kalvar skjutas innan två ytterligare vuxna får skjutas och så vidare.

Sedan sparar vi älgar över 9 taggar till efter den 10 oktober i syfte att de förhoppningsvis ska hinna lämna sina gener innan de eventuellt skjuts. I vårt lag har vi även regel om att vi bara skjuter två kor, en på varje sida av E4an som går genom marken. Halva marken på varje sida.

Tilldelningen i år är 6+7 och hitills har vi skjutit 4+3. Det finns väldigt gott om älg här så det kanske ger resultat, bara i morse så jag en tjur på 8 taggar, två ensamma kor samt en ko med dubbelkalv från huset.

Publicerat

Älgarna är slut eller?

Finns till och med spår på ny snön som kommit under natten och ändå brukar dom stå still första natten.

Måste kanske åka och jaga imorgon före det fyller på mer snö.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago karelsk blandning sa:

Älgarna är slut eller?

Finns till och med spår på ny snön som kommit under natten och ändå brukar dom stå still första natten.

Måste kanske åka och jaga imorgon före det fyller på mer snö.

Vi får se på lördag!

Kul för er att ni har älgar där uppe. 

I Kalix har det regnat konstant sedan igår kväll.

Publicerat
10 minutes ago lsjonsson sa:

Vi får se på lördag!

Kul för er att ni har älgar där uppe. 

I Kalix har det regnat konstant sedan igår kväll.

Regn och sen övergick det till snö så var en 5cm slask på morgon lite norrut mer snö.

Så om allt går vägen så blir det jakt imorgon.

Älg ser det finnas lite överallt fast många klagar, vi har bättre för att det var så blött i höst.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago karelsk blandning sa:

Regn och sen övergick det till snö så var en 5cm slask på morgon lite norrut mer snö.

Så om allt går vägen så blir det jakt imorgon.

Älg ser det finnas lite överallt fast många klagar, vi har bättre för att det var så blött i höst.

Ok! Vi får se när vi får snö hos oss. Dom visade snövarning i em. men det regnar fortfarande.

Jag pratade med v jaktledaren hos oss i måndags men det är lika magert ännu hos oss. Vi har ju rätt blött på några ställen men inte ens där är det bättre.