Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hårdrock och hårda gitarrer!

Featured Replies

• Svar 261
  • Visningar 45,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Så där då har man hört på tribute plattan RONNIE JAMES DIO This Is Your Life. En bra platta med en del starka o underbara versioner av låtar han spelat in genom åren. Jag köpte den av två andledningar

• En sak som slog mig är att jag är 41 år fyller 42 om mindre en en månad, jag gråter när jag hör vissa Hårdrockslåtar. Grät på en Maiden konsert när Bruce var tillbaka då var man dock 30 men endå. Kan

Posted Images

Publicerat

Visst går Motörhead att lyssna på, vissa låtar från metallica....sure...... ;)

Men för mig gäller Tyskt powermetal!!! Edguy, HELLOWEEN (med kiske), Avantasia (som inte riktigt är powermetal, men ändå)

lyssna bara på detta:

FAN VA BRA DOM ÄR!!!......Kiske har DEN bästa rösten....än idag t.o.m, hör på låten "shelter from the rain" med Avantasia....första refrängen och andra versen är kiske.....kan bara säga att han inte tappat mycket av sin otroliga röst med tanke på att han idag är 40år och när "i want out" spelades in var han 19-20 år.

Dock lyssnar jag inte av princip på Helloween med den "nya" vokalisten Andi Deris.....han suger...man skäms tamefan när han ger sig på och våldtar låtar som "eagle fly free", "i want out" och "Dr stein" :)

Publicerat
sorry! men jag kunde inte låta bli....2xvärldens bästa band tillsammans! "Nuff Said!"

:):P:D

ramones är kungar!!!

Publicerat
Visst går Motörhead att lyssna på, vissa låtar från metallica....sure...... :P

Men för mig gäller Tyskt powermetal!!! Edguy, HELLOWEEN (med kiske), Avantasia (som inte riktigt är powermetal, men ändå)

lyssna bara på detta:

FAN VA BRA DOM ÄR!!!......Kiske har DEN bästa rösten....än idag t.o.m, hör på låten "shelter from the rain" med Avantasia....första refrängen och andra versen är kiske.....kan bara säga att han inte tappat mycket av sin otroliga röst med tanke på att han idag är 40år och när "i want out" spelades in var han 19-20 år.

Dock lyssnar jag inte av princip på Helloween med den "nya" vokalisten Andi Deris.....han suger...man skäms tamefan när han ger sig på och våldtar låtar som "eagle fly free", "i want out" och "Dr stein" :)

Håller med fullständigt

Här kommer ett par länkar på Power metal från Finland.

http://www.youtube.com/watch?v=XiDsY0_rPNc...feature=related

Håller på med att försöka få dom upp till Pajala i sommar.

Håll tummarna!

Publicerat

metal verkar vara extremt stort i finland.

Publicerat

Ja, vad jag hört när vi varit ut på krogarna där så spelas det mest Metal

Såg att Hanoi Rocks skulle komma till en krog på andra sida gränsen.

Inte för att jag gillar dom riktigt men nog är det värt ett besök.

Missade ett band under påsken (slocknade i bilen) :)

Men det spelar inge roll.

Musiken var tung och rå, men.....DOM SJÖNG PÅ FINSKA

Tror inte det lät nå vidare

Publicerat

Dessa från Avantasia är klockrena!

Another Angel down

Devil In The Belfry

De är med Tobias sammet och Jörn Lande vid mikrofonen....melodisk metal när den är som bäst (dvs. tysk powermetal :angry: )......

Sonata Arctica är också riktigt bra!...Finnarna kan dedär med hårdrock.....sonata arctica, Nightwish m.fl.....

Publicerat

dreamtale.. hm intressant.

har lyssnat mycket på sonata arctica som håller lite samma stuk. gitarristen är ju grym, men sångaren är inge vidare live

Publicerat

Menar du sångaren i Dreamtale eller Tony Kakko i Sonata?

Var och kollade Sonata i våras i Oulu, sen såg jag dom i Haparanda kring jul.

Snackade med basisten och nya gitaristen lite, och fick veta att kontakta managern i finland för ett gig.

Sagt o gjort nu väntar hårda förhandlingar.

Publicerat

Får väl ta o göra ett inlägg här!

Finsk power metal, finns inget bättre när man slänger vikter på gymmet :lol:

Tack o lov så hade jag turen att se Ramones live i Hultsfred 89

nu är det ju försent...RIP

Har bara motorhead kvar...måste bara se dom nästa gång dom kommer till Sverige!

Skulle även vara jätte kul o se Misfits (gamla bandet) men men drömma kan man ju som sagt göra *S*

:D;)

Publicerat

Tjenare igen....

Fredde_Piteå!!!... Du vet vad du talar om :rolleyes: hade vi inte bott så långt ifrån varann så hade det blivit ett par pils på detta :)

Vill nämna ett fint GBG-band som heter Evergray... Spelade ihop med keyboardisten, Rikard för länge sedan. När dom skulle skaffa en ny trummis ringde han och frågade om jag ville provspela men husgrunden skulle precis gjutas så det blev varken provspelning eller fler musikerdrömmar för min del :)

Lika bra det kanske för den nya trummisen passar utomordentligt bra i bandet. Om jag inte minns fel sa Rikard att han som blev den nya trummisen var med ute som roadie och kunde alla låtar vilket ändå hade försatt mig i underläge då jag vid den tiden endast hade hört ett par låtar.

Ett annat band som är helt klart GRYMT är Masterplan..... Synd att Uli Küsch (trummor) hoppade av men han ersattes av fd. Rage-trummisen Mike Terrana som är helgrym på att lira och som för övrigt är en väldigt trevlig kille (eller åtminstonde var). Träffade på han vid flertal tillfällen när jag gick på Musicians Institute i Hollyweird 1997-99.

Kolla även in At Vance & Angra om ni har möjlighet.

Kan hålla med er som gilla Sonata Arctica.... Mycket bra musik... Ju senare plattor desto bättre musiker och därav bättre musik :rolleyes:

Fler finska band som jag tycker är suveräna är Children of Bodom.... Mycket duktiga musiker dock kanske för hård sång (vröl) om man inte gillar stuket.

Mvh. Robban

Publicerat

Jag tycker Tony Kakko´s engelska har blivit mycket bättre. Fast i den nyaste plattan, så gillar jag bara ett par... kanske tre låtar.

Måste vidga mina vyer och kolla in de mindre kända banden.

Mr 9,3x62, visst känns det trist att inte ha tagit chansen när man kunde?

Jag ångrar mig bittert att inte jag fortsatte med musiken.

Då kanske man inte suttit här i den lilla byn med alla älgar och tjädrar i skogen och laxarna i Muonioälv.

I feel the pain.....

Publicerat

Stor rockfestival i Rovaniemi 4-6 juli

http://www.simerock.fi/fi/etusivu/

Bara 15 mil dit, men.....

Publicerat
Mr 9,3x62, visst känns det trist att inte ha tagit chansen när man kunde?

Jag ångrar mig bittert att inte jag fortsatte med musiken.

Då kanske man inte suttit här i den lilla byn med alla älgar och tjädrar i skogen och laxarna i Muonioälv.

I feel the pain.....

Svar: Jo allt ovan stämmer speciellt det där med tjädrar o älgar för enligt min erfarenhet är man musiker och inget annat eller så är man det inte.

Det är klart... Tjänar man riktigt stora pengar på det så har man ju råd till väldigt tidig pension :angry: men det är ju bara 100 av dom miljarder människor på jorden som blir så stora.

Läste Iron Maiden boken..... Trodde dom blev miljonärer över en natt men så var det ju inte. Tog ju många år innan dom kunde spendera hej vilt.

Och du Ubbe... Visst saknar man det men jag skulle inte vilja byta mitt nuvarande liv mot det som jag en gång i tiden var nära att få och då talar jag inte om Evergray :blink:

Mvh. Robban

Publicerat
Fredde_Piteå!!!... Du vet vad du talar om ;) hade vi inte bott så långt ifrån varann så hade det blivit ett par pils på detta :)

:angry::D ...Hell yeah! några pils hade suttit klockrent faktiskt....synd bara dedär med avståndet.

Publicerat

Ok Robban, tror jag förstår.

Nä rik hade man aldrig blivit, men visst hade det varit kul att fortsätta i liten tappning.

Spelar ibland på olika fester med alla möjliga konstilationer av medmusikanter.

I och för sig bra, för man hinner inte lessna.

Att helt hålla på med musik, istället för jakten och fisket???... Nä tror inte det!

Man kan lyssna på skön powermetal via hörlurarna.

Frun tror jag har en kris, men så är det väl inte. (gift i tio år)

En gång metaldiggare, alltid metaldiggare.

Det är nu på senare år man törs ta fram sitt riktiga jag, he he.

Urban

Publicerat

10 år sedan en av de största trummisarna i världen lämnade oss :lol: dvs Cozy Powel R.I.P

Kolla in denna länk det är från Black sabbath´s hemsida

http://www.black-sabbath.com/news/2008/04/cozy_powell.html

Se och njut kan erkänna det kommer tårar när jag ser detta

• 3 weeks later...
  • 1 month later...
Publicerat

Här är några band som jag diggar ganska ofta:) Dimmu Borgir, Children of Bodom, Marduk, Armagedda ( Skellefteås stoltheter Foffe:), Dark Funeral, Iced Earth, Old man´s child, Nightwish, Blind Guardian, Emperor, Arch enemy, In flames ( mest äldre material).

Är väl en allätare inom musik men den tyngre regerar i högtalarna.

Vill ni kika på en säker gitarrist så sök på Michael Angelo på youtuben

Publicerat

Vill härmed rekomendera nya Skivan Nostradamus med Metal Gudarna Judas Priest är mycket imponerad av denna skiva. VAr länge sedan dom släpte nått sånt här mäktigt. The Metal God är strålande på denna skiva. Får fem studsare av fem möjliga ;):angry:

Publicerat
Vill härmed rekomendera nya Skivan Nostradamus med Metal Gudarna Judas Priest är mycket imponerad av denna skiva. VAr länge sedan dom släpte nått sånt här mäktigt. The Metal God är strålande på denna skiva. Får fem studsare av fem möjliga ;):angry:

Såg dom live på SRF.....de öppnade med just Nostradamus (låten alltså).....grymma live, men det märks att Rob är till åren kommen, rösten är inte vad den har varit....och med all rätt, 40år av höga toner tär på rösten.

Publicerat

STOPPA PRESSARNA!!!!!!

Han är tillbaka!!! och bättre än någonsin (nåja, han har aldrig varit dålig)! :rolleyes:

Jag är ett stort fan av Helloween, och då snackar vi naturligtvis om Helloween som vi alla vill minnas dom, dvs Michael Kiske vid micken, Kai Hansen på lead gura och Ingo frenetiskt bankande på trummorna...numer är väl bara namnet som är detsamma som tidigare :rolleyes:

i alla fulla fall.....Michael Kiske är tillbaka...han gör nu fem hela låtar (!) på Timo Tolkki´s senaste projekt efter att ha lämnat Stratovarius.....jag snackar om Revolution Renaissance....ett projekt/band liknande Avantasia i.o.m att det är gästartister som sjunger låtarna....däriblan den största av dom alla inom genren Powermetall....gudfadern.....Michael Kiske!!

Att det nu har gått 15-16år sedan Helloween tiden hörs knappt på rösten.....

hör själva! bättre än såhär blir det fan inte!!

Länk

En till då!

Länk

Publicerat

Håller med du Fredde, han har definitivt en jävulskt-bra sångröst. Han gör f.ö. ett bra inlägg på Tobia's Sammet's Avantasia "The Scarecrow" men det hade du säkert pejl på. :o

Mvh. Robban