Publicerat Januari 22, 200719 yr Har beställt en sån med 26" pipa. Finns det ngt negativt att säga om den bössan? (förutom att Sako inte är direkt snabba på att leverera)
Publicerat Januari 22, 200719 yr Sök och du skall finna, det finns en hel del skrivet om bössan här på forumet. Annars är det säkert välkommet att skicka ett PM till Hipshot men då får du ju ett kanske lite väl lyriskt svar ;-) Jag är helnöjd med min, har inte det mjuka toppskiktet på kolv och förstocken på min men saknar det inte heller, greppet är grymt. Så pass bra att jag som har kontorshänder (läs fi..-skinn i händerna) får valkar efter ett par intensiva rundor på banan. ;D ;D Jag tror mig veta att du kommer bli nöjd! mvh Dard
Publicerat Januari 22, 200719 yr Det finns INGENTING negativt att säga om den bössan!!....helt suverän, kolven verkar ha målsökning på axeln, för den hamnar rätt varenda gång, å aldeles av sig själv ;D...Du kommer definitift att bli nöjd! /Fredde
Publicerat Januari 22, 200719 yr Ja du Dart.. är du beredd? *tar ett djupt andetag* Till skillnad från Fredde så har jag funnit en nackdel.. bakkappan är utbytbar så tillvida att man lätt vrider den väck från kolven om man önskar längre eller kortare eller vad man nu vill. Denna bakkappa kan man sumpa om man rullar runt lite på marken eller vad man pysslat med. Jag sumpade min bakkappa i hägnet på Harg men fixade en ny fort så nu är bössan komplett igen. Men bortsett från det.. Det finns INGENTING negativt att säga om den bössan!!!! ..för att citera en vis person här på jaktsidan. Jag vet f-n inte vad det är med bössan men Benelli har på något sätt lyckats pricka så vansinnigt rätt då de tagit fram måtten till bössan. Kolvmåtten och viktfördelningen är så grymt bra bara och helt klart är det så att om vapnet passar så väl så skjuter man givetvis väldigt bra med den även. Trist att de byggt om mekaniken på de nya bössorna bara, de äldre gick det utmärkt att lura i ett extra skott på lyften under slutstycket men det fungerar inte med de nya bössorna. Så det är bara att handla! Mvh!
Publicerat Januari 23, 200719 yr Författare Det låter ju bra Man håller på att vara lite skjutkåt, blir nog ut och krossa duvor fast det skulle vara -20 ute (men eftersom Sako är så sega så är det nog +20 innan bössan dyker upp)... Det ända negativa jag har läst mig till ,är att den inte är så mild i rekylen som Benelli vill påskina (skrivet på Benellis amerikanska forum)
Publicerat Januari 23, 200719 yr Fan just det! Första skotten jag sköt med bössan på jakt med normalt laddad jaktplugg så reagerade jag över en rätt kraftig rekyl! Men tre trutar senare typ så tänkte jag inte längre på det. Fördelen iofs med kraftig rekyl är att bössan blir driftsäker, mycket av kraften blir kvar i vapnet som säkerställer omladdningen eller nåt.. Nu är det inget man tänker på. Mvh!
Publicerat Januari 23, 200719 yr jag tycker att rekylen bakåt är som andra bössor. de man märker och som är väldigt bra är att pipupslaget är mindre. Lättare att skjuta dubbleer och tripplar med den. Ska man köpa en automat ska det vara en benelli med comfortstock,de är i en egen klass just nu Ligger fö i hårdträning för Argentinska duvorna nu.. ;D
Publicerat Januari 23, 200719 yr Skriv och berätta lite om resan till Argentina! Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att åka dit, dock inte i brådrasket. Men berätta gärna ditt upplägg!
Publicerat Januari 23, 200719 yr Har väl inte planerat så mycke. Blir i Mars nångång och det som gäller ,tja skjuta så mycke duvor jag kan Tänkte att 07 ska bli ett riktigt jaktår,har jobbat så mycket fram tills nu kan man säga så detta blir min "bonus" ;D Lovar rapportera hur det går..
Publicerat Januari 23, 200719 yr Hur och varför valde du Argentina? Är det via nån aragör? Varför jag valde världens bästa duvjakt ställe ? ja du ;D Varför inte liksom. -90 hörde jag om några svenskar som var där och jagade så då startade drömmen. Nu har jag tid och råd. Dollarn e hyffsad och sånt oxo. Ja via arrangör ,återkommer med vem när allt e klart.
Publicerat Januari 24, 200719 yr Nån som vill haka på föresten? Resan blir av i April v 16. Lär väl kosta runt 30.000 i runda slängar.
Publicerat Januari 24, 200719 yr Fy FAN va skoj det hade varit... en liten lottovinst hade inte suttit fel.. men då kanske man ska spela på lotto iofs.. > Mvh!
Publicerat Mars 12, 200719 yr Hm,1500 plugg..Ett vapenfel,ska man bli tvungen att göra vapenvård redan. ;D Rekomenderar fortfarande bössan,jösses vad go den är
Publicerat Mars 12, 200719 yr Hm,1500 plugg..Ett vapenfel,ska man bli tvungen att göra vapenvård redan. ;D näääää...du har säkert drömt dedär...vissa drömmar känns riktigt verkliga vettu ;D ;D :-* har skjutigt ca 1700-2000 plugg med min å har fortfarande inte gjort vapenvård...den är fan som duracel, keep´s going and going and going and....å den har inte svikit mig en enda gång än....jo vänta, en gång...men då hade jag glömt att osäkra den ;D
Publicerat Mars 12, 200719 yr Comfortechen verkar fin. Går det kanske att pilla in nån patron extra i den änn tillåtet? (Jo..jag vet vad lagen säger.. )
Publicerat Mars 12, 200719 yr Nu ska jag inte kapa Hippens tråd men ja kan ge min syn och mina erfarenheter men ta inte mina råd på för stort allvar för jag skjuter med ganska trång pipa, går min egna väg liksom :- 7,5 trap med full choke funkar för mig kanon mot kråkor och jag anser att fler hagel är viktigare än grova hagel på dem. De verkar ha en förmåga att slinka emellan svärmen om man skjuter med us 5 eller 6 i kombination med lite öppnare choke. Trut och måsfågel går även bra det med trap men förutsättning är att man har trång borrning och att man håller sig inom moderata håll. Flyger trutarna högt så funkar lite grövre hagel bättre men även här bör man ha ganska trång choke så man får in den där kärnträffen med många hagel i kroppen. Jag har skjutit många trutar som levt då de kommit ner och de har levt pga få träffade hagel. Jag har även skjutit kråkor med 5 or som flygit vidare för att sen dö efter att de flugit 100 meter typ. Visat sig att hagel tagit i vital del som hjärtat. Vill man dock ha de där riktigt härliga "paket" träffarna då de bara packar ihop och störtar ner så är mindre hagel+trängre borrning en riktigt bra kombination ;D
Publicerat Mars 12, 200719 yr Nu ska jag inte kapa Hippens tråd men ja kan ge min syn och mina erfarenheter men ta inte mina råd på för stort allvar för jag skjuter med ganska trång pipa, går min egna väg liksom :-7,5 trap med full choke funkar för mig kanon mot kråkor och jag anser att fler hagel är viktigare än grova hagel på dem. De verkar ha en förmåga att slinka emellan svärmen om man skjuter med us 5 eller 6 i kombination med lite öppnare choke. Trut och måsfågel går även bra det med trap men förutsättning är att man har trång borrning och att man håller sig inom moderata håll. Flyger trutarna högt så funkar lite grövre hagel bättre men även här bör man ha ganska trång choke så man får in den där kärnträffen med många hagel i kroppen. Jag har skjutit många trutar som levt då de kommit ner och de har levt pga få träffade hagel. Jag har även skjutit kråkor med 5 or som flygit vidare för att sen dö efter att de flugit 100 meter typ. Visat sig att hagel tagit i vital del som hjärtat. Vill man dock ha de där riktigt härliga "paket" träffarna då de bara packar ihop och störtar ner så är mindre hagel+trängre borrning en riktigt bra kombination ;D Är du i rätt tråd? Varför inte 32grams 6or? 24grams trapskott känns lite väl klent och budget.Varför inte ha så bra förutsättningar som möjligt? ???@Kongratul Visst går det att fixa så man kan skjuta fler skott ,men varför vara olaglig? Riskera sina licenser känns lite B. MvH
Publicerat Mars 12, 200719 yr E inte min tråd så kapa på du Dp"Fullchoke" Trapper! Vore kul att se dej in action, se vilka håll du skjuter på? Tycker inte man har någon som helst nytta av fullchoke på under 30 meter, får du inte en kappa inom 30 m så beror det inte på borrning o patron utan vad som finns bakom kolven ;D Nu tror jag att vi diskuterat detta tidigare så det kanske inte är så stor idé att veva om det? Mvh!
Publicerat Mars 13, 200719 yr Äh svarade på en fråga i en annan tråd, minns dock inte vilken tråd, äh skitsamma ids inte flytta allt ;D
Publicerat Mars 27, 200719 yr Gjort ett litet säkert dumt experiment här nu.. Dagens tre kråkor var alla vid liv när jycken kom in med dem, sköt dem alla i en rätt snabb högersving.. jag fick för mej att jag ligger lite galet i höjd när man skjuter lite från sidan. Har nu bytt bläcken i kolven, hade tidigare B-brickan som jag tror är hyfsat normal. Pillade i C-brickan för att sänka spångbilden något.. Skilladen är inte stor men det märks, kommer ned ytterligare lite närmre med ögat nu. Ska bli kul att testa i morgon, min känsla är att man kan skjuta lite mer exakt eller något. Funderade ett tag på att testa att ratta i fullchoke, anar att det han bli dryga håll på truten i morgon, men har övergivit den tanken.. orkar inte. Läggdags! Mvh!
Publicerat Mars 29, 200719 yr Hmm nu är det iofs för få fåglar skjutna för att kunna dra några slutsatser av kolvförändringen men jag måste säga att C-brickan gav mersmak.. Överaskade mej själv faktiskt igår, skyttet fungerade otroligt bra!!! Efter helgen så lär man på allvar kunna säga om det går bättre med C-brickan än B som suttit i sedan länge. Tycker iofs att kolvhöjden har varit ok men har reagerat över att många fåglar varit lite för dåligt träffade vid nedkomst, det mesta har alltid kommit ned men i varierande skick så att säga. Känslan är dock att C-brickan är klockren.. Herregud vilken psykologisk effekt några bra skott kan generera! Sköt en trut och någon kråka igår i superknepiga lägen och de bara damp ned så snällt, förtroendet för bössan bara ökar och ökar! Tror det är ruskigt viktigt, det inger självförtronende och ökad förmåga.. Shit va klockren den är den här bössan! För flera år sedan när jag köpte Centron så ville jag ha en automat som jag kände att jag sköt lika bra med som med min gamla bock. Centron var helt ok även om man på intet vis hade samma höga träffprocent med den. Gillade den dock, den var lätt och smidig samt svalde 4 skott.. Kände dock att det saknades något, fick ned det mesta man sköt på men många gånger så var träffarna väldigt dåliga. Alltså något knas med bössan.. Sålde den och fick hem Comforten och där satt den! Där kom den där känslan, nu håller man faktiskt en bättre procent med Comforten än med gamla bocken men det beror uteslutande på att man har det tredje skottet i Comforten vilket bocken saknar. Ska i helgen skjuta trut och ska då ratta i full choke för jag är rätt säker på att hållen blir längre. Då borde man rimligen få ett och annat kvitto på hur det går. Truten brukar ju bli lite halvdryga håll men jag lär även skjuta en och annan kråka på bättre håll dvs inom 25 m och sitter de skotten bra så innebär det att man ligger helt rätt med bössan. Mvh!