Publicerat November 23, 201015 yr Chokernas borrningar är följande, den översta är öppnast, den nedernsta är tightast:Cylinder(skeet) Förbättrad cylinder(1/4, improved cylinder) Halv(1/2, Modified cylinder) Trekvart(3/4, Improved modified) Full(1/1) Välj full ckoke för tightast möjliga mönster, men provskjut först så du säkert får ett jämnt mönster, jag har sett att viss ammo ger mycket jämnare träffbild med 3/4 choke i min Comfort. Jag kan dock inte ställa mig bakom hagelskott på rådjur på 35 meter eftersom jag tycker att man bör ha lite mer felmarginal än så. Ta en öppen choke för skeet om du är nybörjare, byt sen till en tightare vid träning så kan du öppna upp igen vid jakt/tävling om du vill. Prova också sökfunktionen här på forumet för mer info. Tack för förklaringar och tips! Som jag skrev innan så satt jag och sökte här (och på andra jaktforum) i två timmar igår utan att bli helt införstådd i ämnet. Därav min fråga
Publicerat November 23, 201015 yr Håller helt med Sidelock, 35 m är i längsta laget att rekomendera, även om jag har sett knall å falll på 50m så är det helt förkastligt ur etisk synpunkt, felmarginalerna är på tok för stora. Till rådjur tycker jag 1/2 och 3:ans hagel funkar fint, vanliga laddningar från 30 g upp till 36 är lämpligt, fall inte för nyckerna att köpa tunga magnum laddningar då de flesta har lägre utgångshastighet. Nu till det viktigaste: provskjut på slammad tavla eller ett pappark med ammon du tänker använda,eller gärna lite olika, testa olika choker och ta det som ger finast träffbilder.
Publicerat November 23, 201015 yr Håller helt med Sidelock, 35 m är i längsta laget att rekomendera, även om jag har sett knall å falll på 50m så är det helt förkastligt ur etisk synpunkt, felmarginalerna är på tok för stora. Till rådjur tycker jag 1/2 och 3:ans hagel funkar fint, vanliga laddningar från 30 g upp till 36 är lämpligt, fall inte för nyckerna att köpa tunga magnum laddningar då de flesta har lägre utgångshastighet. Nu till det viktigaste: provskjut på slammad tavla eller ett pappark med ammon du tänker använda,eller gärna lite olika, testa olika choker och ta det som ger finast träffbilder. Tack för informationen! Japp, jag har redan fixat fram tavlor som jag ska testa så fort jag fått bössan. Skall bli intressant Vad ska man ha får skeetammo då? Vikt och storlek? Tips på prisvärd ammo mottages gärna (jag behöver inte värstingammo då jag inte kommer tävla eller något sådant).
Publicerat November 23, 201015 yr Skeet plugg.. styr undan från Gyttorps Blue Steel eller vad de heter.. de är rejält svaga i laddningarna och kan orsaka trassel med omladdningne i din bössa. Två sorter som jag gillar och som är rappa som fan är dels Saga och dels NCI heter de väl? Rio är rätt ok men även de lite mesiga, tror du ska försöka skjuta "in" bössan med tyngre laddningar dvs standard jaktladdningar innan du ger dej på 24 grams pluggen. Skjuter du när det är kallt ute och pluggen är kall så är det rätt stor risk att omladdningen bökar med ffa Gyttorps plugg. Till just Skeet är väl us 9 vettigast men krasst sett spelar det ingen roll. Får du tag på bra trap-plugg så går det lika bra typ.. Skeetplugg, us 9 har 2 mm hagel medan trap ofta är 2,41 mm. Mvh!
Publicerat November 23, 201015 yr Hippen har rätt, jag har ett gäng Rio hemma och även om det är ok med död i deras 30/32 grams 7,5:or och 6:or så är det lite löjligt när man plockar ner ex nörskrikor med bra träffar som drar fjädrar ur hela kroppen på dem, o när de landar så är det bra fart i dem fortfarande. jag skjuter med en 1/2 choke från Teague och den ger otroligt jämna mönster med mycket av ammon som jag skjuter med. Angående inskjutningen av pangen, jag drog igenom 200 32 grams Pheasant från Gyttorp, det var nog ganska lagom, inga bekymmer ever med pangen bortsett från ett klick, ett ammofel på en just det grön "Rio". /Christian
Publicerat November 23, 201015 yr jag skjuter med en 1/2 choke från Teague och den ger otroligt jämna mönster med mycket av ammon som jag skjuter med./Christian Är inte orginalchokerna något att ha eller?
Publicerat November 23, 201015 yr Inget fel på org chokerna, det är bara att jag har den kortaste av pipor, 56 cm och med en extended choke, får jag knappt 2 cm till. ibland är längden viktig. /Christian
Publicerat November 23, 201015 yr Inget fel på org chokerna,det är bara att jag har den kortaste av pipor, 56 cm och med en extended choke, får jag knappt 2 cm till. ibland är längden viktig. /Christian Aha då förstår jag. Min är 66cm så då lärt jag ju kunna använda orginalprylarna med gott resultat.
Publicerat November 23, 201015 yr Använd original-chokerna till att börja med, mina har inte gjort mig besviken hittills men kan man likt Hipshot dra ner trut på 45 meter kanske proffs-choker är en fördel. Mitt ammo-tips blir Eley First Steel, bästa 24g övningsplugg med stål jag använt, bra kraft och hittils 100% omladdning.
Publicerat December 8, 201015 yr Hämtade igår den nya pärlan och kikade lite närmare på den. Upptäckte till min fasa att det inte fanns några byglar i pipan för vapenremmen. Ni som har rem på Comforten, hur har ni gjort (ja, jag vet att det inte är många som har rem då många inte har vapnet i "vanlig" skogsjakt, men en del är väl lika tokiga som mig)? )
Publicerat December 8, 201015 yr Mojen i fram där du skruvar av förstocken har ett litet hål där du fäster en ..dyslexin slog till här, mojen som man fäster remmen med?. Sen finns motsvarnade hål i kolven. Mvh!
Publicerat December 8, 201015 yr Mojen i fram där du skruvar av förstocken har ett litet hål där du fäster en ..dyslexin slog till här, mojen som man fäster remmen med?. Sen finns motsvarnade hål i kolven.Mvh! Aha, det är så det är. Kikade bara lite snabbt igår och såg då bara ett hål i kolven. Får kika lite närmare och beställa byglar till också då. Tack för informationen!
Publicerat December 8, 201015 yr Tror ni denna passar? http://www.racerback.se/rembygel-pump-½au...gel-p-1194.html
Publicerat December 8, 201015 yr Japp de passar men du behöver inte själva fästet, finns redan hål i både kolv och vaddennuheteriframdärduskruvarbortpipaochförstocken mojen.. Fan.. allvarligt oroad här, hur f-n kan man tappa ord bara så där??? Mvh!
Publicerat December 9, 201015 yr Hämtade igår den nya pärlan och kikade lite närmare på den. Upptäckte till min fasa att det inte fanns några byglar i pipan för vapenremmen. Ni som har rem på Comforten, hur har ni gjort (ja, jag vet att det inte är många som har rem då många inte har vapnet i "vanlig" skogsjakt, men en del är väl lika tokiga som mig)? ) Har du kollat i påsen där skränkningsbrickorna ligger. Jag har nämligen fått original rembyglar med till båda mina Benelli bössor. Annars har tidigare ägare slarvat bort de eller affären slarvat. Tycker de borde vara med i väskan!
Publicerat December 9, 201015 yr Har du kollat i påsen där skränkningsbrickorna ligger. Jag har nämligen fått original rembyglar med till båda mina Benelli bössor. Annars har tidigare ägare slarvat bort de eller affären slarvat.Tycker de borde vara med i väskan! +1 "mojjen" kallas iaf magazine cap på alla sprängskisser. Pipmutter på svenska månne?
Publicerat December 9, 201015 yr Har du kollat i påsen där skränkningsbrickorna ligger. Jag har nämligen fått original rembyglar med till båda mina Benelli bössor. Annars har tidigare ägare slarvat bort de eller affären slarvat.Tycker de borde vara med i väskan! Jag får undersöka detta närmare. Tack för tipset!
Publicerat Januari 15, 201115 yr Efter att ha läst igenom hela den här tråden och dessutom vart och känt på en Benelli comfort så blir det årets stora investering. Har aldrig känt på en sån välbalanserad och härlig bössa förr, dessutom tycker jag den är riktigt snygg. Nu måste jag först få min gamla bössa såld och spara lite innan jag kan köpa den, och måste dessutom övertyga sambon att våran utlandsresa behöver flyttas fram ett år (jag kommer inte bli populär). Men inför köpet har jag lite frågor till er som redan äger en Benelli comfort: *Vilken piplängd ska jag välja, jag kommer använda bössan mest till duvor, sjöfågel och hare/räv men vill även kunna jaga rådjur med den? *Finns det olika dropp och längder på kolven som man även måste bestämma sig för? *Hur ska jag göra när jag väl fått bössan (inskjutning osv.)? Mvh
Publicerat Januari 15, 201115 yr Efter att ha läst igenom hela den här tråden och dessutom vart och känt på en Benelli comfort så blir det årets stora investering. Har aldrig känt på en sån välbalanserad och härlig bössa förr, dessutom tycker jag den är riktigt snygg. Nu måste jag först få min gamla bössa såld och spara lite innan jag kan köpa den, och måste dessutom övertyga sambon att våran utlandsresa behöver flyttas fram ett år (jag kommer inte bli populär). Se om du inte kan justera budgeten någon annanstans Men inför köpet har jag lite frågor till er som redan äger en Benelli comfort: *Vilken piplängd ska jag välja, jag kommer använda bössan mest till duvor, sjöfågel och hare/räv men vill även kunna jaga rådjur med den? Du kan nog lära dig skjuta oavsett piplängd, det är en vanesak. Jag har standard, 66cm(26") och hade valt samma igen om jag skulle göra om köpet. *Finns det olika dropp och längder på kolven som man även måste bestämma sig för? Drop och skränkning kan du ställa in själv med brickor som sitter mellan kolv och låda. Du får med ett set såna i kofferten. Enda justeringen på kolvlängden är olika tjocka bakkappor(3st). Du får bara med en så prova i butiken. En ny kostar 1300-1500kr. *Hur ska jag göra när jag väl fått bössan (inskjutning osv.)? Min funkade från början men skulle den haka sig en gång innan du skjutit ca 100 jaktskott så är det inget konstigt med det. 24 grams får du prova vilka fabrikat som funkar. Min laddar om RIO och eley 100% men Gyttorp tycker den inte om alls. Mvh
Publicerat Januari 15, 201115 yr Efter att ha läst igenom hela den här tråden och dessutom vart och känt på en Benelli comfort så blir det årets stora investering. Har aldrig känt på en sån välbalanserad och härlig bössa förr, dessutom tycker jag den är riktigt snygg. Nu måste jag först få min gamla bössa såld och spara lite innan jag kan köpa den, och måste dessutom övertyga sambon att våran utlandsresa behöver flyttas fram ett år (jag kommer inte bli populär). Men inför köpet har jag lite frågor till er som redan äger en Benelli comfort: *Vilken piplängd ska jag välja, jag kommer använda bössan mest till duvor, sjöfågel och hare/räv men vill även kunna jaga rådjur med den? *Finns det olika dropp och längder på kolven som man även måste bestämma sig för? *Hur ska jag göra när jag väl fått bössan (inskjutning osv.)? Mvh Du har ju svaret på pipläng redan! Eftersom du känt på en redan och du gillar balansen så ska du ju naturligtvis ha en med samma piplängd. Piplängden har ju inget att göra med vad du ska använda den till, om man är nöjd med balansen.
Publicerat Mars 21, 201115 yr Du har ju svaret på pipläng redan! Eftersom du känt på en redan och du gillar balansen så ska du ju naturligtvis ha en med samma piplängd. Piplängden har ju inget att göra med vad du ska använda den till, om man är nöjd med balansen. Nu är bössan inhandlad (för några veckor sedan)! Det blev 66 cm pipor eftersom det var en sådan jag kände på i butiken. Har väl slängt iväg en sådär 200 plugg på lerduvor och pappskyltar och den har laddat om allt. Tycker den är otrolig och är mycket nöjd, enda problemet jag har är att jag inte riktigt hittar var jag ska säkra upp bössan, letar febrilt med tummen men det är ju bara jag som är snurrig. dock så gick lerduveskyttet mycket bra trots att det var första gången med en ny bössa så gick de flesta sönder (ca 90/100) och det var skott från alla vinklar och farsan försökte "lura" mig hela tiden med att ändra mellan låga och höga duvor. MYCKET NÖJD! Hur som haver är jag otroligt nöjd och till helgen ska jag ut och försöka dräpa några kråkor med hjälp av en vän och en uv, Hoppas det går vägen.
Publicerat Mars 21, 201115 yr Hade min Comfort med i lördags som backup vapen om bocken skulle haverera.. Nöp en korp med den, riktigt skön känsla då korpen kastade och drog bortåt.. men en us 6 levererad från en extended fullchoke fick korpen att tappa konceptet. Sköt en kråka med, fick den på kanonhåll och kom lite fel på något sätt.. osäker men i skottet så monterade jag i princip bort en vinge eller något. Kråkan åkte ned bestämt men ruskigt pigg. Min Comfort har hyggligt många kappor på sitt samvete men nu är den lite satt på undantag faktiskt, Browningen passar mej faktiskt bättre. Mvh!
Publicerat Mars 24, 201214 yr Har haft en sådan som skötebarn i några timmar och är såld! Har skjutit med många bössor men benelli spöar det mästa! Så nu är det bye bye Beretta! Vet fan inte hur jag ska lösa det ekonomiskt? Men jag ska ha en! Helt sjuk att skjuta med! Bara en aningens hög på benneli ångor;-) S.