Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya jakttiderna

Featured Replies

Publicerat
40 minutes ago strävhår sa:

Vilka blir konsekvenserna ? Vi som jagat bock på våren sedan 1990 i just Vvo:n undrar?

Att du inte får skjuta tvåsiffrigt👍

• Svar 106
  • Visningar 9,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• hs_merkel
    hs_merkel

Jävla trofejägare! 😉de är köttet man vill åt köttet!

• Mad Mike
    Mad Mike

Mycket väl skrivet av Daniel, ju förr alla inser att tiden när vi kan diktera vad vi vill ha över desto bättre, alla är inte nöjda men ingen hade kunnat förhandla bättre, tänk om vi hade fått igenom 5

• strävhår
    strävhår

Vilka blir konsekvenserna ? Vi som jagat bock på våren sedan 1990 i just Vvo:n undrar?

Posted Images

Publicerat
1 hour ago strävhår sa:

Enkelt förenklat så går de ut på den enda gröna plätt som finns där folk står i kö för att skjuta och allt oavsett storlek skjuts.

Publicerat
1 hour ago Joacim sa:

Vi har fått en liten "explosion" med "skuttisar" (dov) iår, vet inte om det påverkar grödan men herrejävlar, tror snart inte det finns en otrampad fläck på de fälten som det är sått havre på. 

En anledning att steppa upp under ordinarie jakttid om inte annat 💪

Precis! Detta är garanterat en eftergift mot typ lrf och liknande.

Det går faktiskt att skjuta sönder ett dovhjortsbestånd, både Ken1 och jag har själva sett hur en uthålligt hög avskjutning över tid kan förstöras helt på bara en jaktsäsong när nya grannar kommer in med en annan agenda.....

Mike

Publicerat
27 minutes ago edge sa:

Enkelt förenklat så går de ut på den enda gröna plätt som finns där folk står i kö för att skjuta och allt oavsett storlek skjuts.

Inget jag sett på mina marker, jalttrycket på våren är nog generellt lägre än många tror. Skulle vara kul att se lite statistik runt det.

Publicerat
6 hours ago edge sa:

Då lever vi i lite olika verkligheter. Konsekvenserna av vårbocksjakt kommer att gå upp för alla om några år. Förvaltningen fungerar på gods och andra ställen där man kan detaljplanera och själv styra uttaget, men knappast i ett viltvårdsområde där allt som kommer skjuts.

Jag tror nog det kan se väldigt olika ut vart man jagar och vilka som har jakten.

Som ett motsatsexempel jagar jag på ca 1000ha ren skog och mossmark med skygga Skogsbockar, man får vara glad om man lyckas med 1st Bock om året, är dessutom nästan bara jag av åtta man som ägnar mig åt småviltsjakt, Vargrevir är det med så någon hundjakt blir det mycket sällan så smygjakten och i bland  vak får bli det man ägnar sig åt när det gäller Rådjur.

Så att Bockarna tar slut hos oss på grund av vårbocksjakten kommer förhoppningsvis inte jag få uppleva.

Man ska kanske heller inte skylla uselt viltvårdstänk för mycket på generösa jakttider heller, bara för att man får så innebär det ju inte att man måste, då har man ju grovt missförstått hela grundfundamentet i jakt med att ta av räntan och inte kapitalet.

Publicerat
2 hours ago Micke sa:

För oss i norr som jagar fågel blev det ett rejält bakslag. 1 mån kortare ripjakt. Funderar på vilken fakta som regeringen använt för att komma fram till det beslutet, naturvårdsverket ville ha kvar samma tider som innan förutom i Jämtland där de ville förlänga med två veckor. Kan inte låta bli att undra om det är nån eftergift till miljötalibanerna för att behålla makt eller framtida samarbete, vi är trots allt inte så stor massa med röstboskap i fjällänen och dessutom röstas det traditionellt rött.

Är det starten som blir senarelagd eller vinterjakten som blir kortare för er ?

Det har ju på en del håll varit en del gnissel med Samebyar och Ripjakten på Statens mark ovan odlingsgränsen vad man förstått, kan det vara en orsak till försämrade jakttider ?

Publicerat

En fråga lite på temat.

Hur är det med lock under slutet av vårbockjakten? Tänker att det är ju ungefär motsvarande fast före brunsten som 16 aug är efter brunsten. 

@strävhår @MKJ m.fl har ni lockat in bockar kring 10-15jun? 

Mvh Joacim 

Publicerat
13 minutes ago Joacim sa:

En fråga lite på temat.

Hur är det med lock under slutet av vårbockjakten? Tänker att det är ju ungefär motsvarande fast före brunsten som 16 aug är efter brunsten. 

Mvh Joacim 

Nope, men undrar jag med.

Jag provade på skoj med Buttolo Blattern i går (utan bössa med) på en liten flock med Bock, Get och Kid, avstånd ca 80m.

Dom lyssnade upp och blev nyfikna men kom inte närmare, ska göra fler försök fram till 15/6 och se om/när det fungerar.

Publicerat
15 minutes ago Joacim sa:

En fråga lite på temat.

Mvh Joacim 

Har bara provat sista veckan några ggr, och fått in ett par skogsbockar. 

Publicerat
35 minutes ago Joacim sa:

En fråga lite på temat.

Mvh Joacim 

De funkar med lock på vissa individer!

Publicerat

Undra om det är skogsbolagen som bestämt jaktiden i Norrbotten på älg, annars måste det iaf vara nån som är rätt korkad.

Kanske 1m snö och -30grader i januari, låter ut som bra älg väder. Finns säkert dom som kommer jaga så länge det finns nån som köper älgarna. 

Grävlingsjakten den 21a istället för 1a augusti var också en klok ändring, vem ska jaga dom nu mär det övriga drar igång nästan samtidigt.

Jag tror nog utan att läst allt att det hade varit bättre utan ändringarna alls.

Publicerat

Nä har faktiskt aldrig provat på våren. Mina vårbockar skjuts nästan alltid första veckorna i maj, I Juni finns inte riktigt intresset kvar.

Publicerat

Nya reglerna slår ju klart olika beroende på var och hur man jagar.

För min egen del så är det posititvt. Ser fram emot vårjakt på råbock, har massor med rådjur på marken så det blir bra att få lite mer tid till avskjutning en tid på året då det är härligt i naturen och som man annars kanske inte är ute så mycket på jakt. Kan säkert åka med ett vildsvin också under den jakten.

Bra också att det inte blev kortare jakttid på svartfågel. Uppskattar den jakten på vårkanten.

Publicerat
  • Författare

Ripändringen är skum... det var varken originalförslaget från Naturvårdsverket, eller förslaget som Regeringskansliet skickade ut på remiss. Men länsstyrelswen i Norrbotten ville tydligen ha kortare tid, om jag förstod rätt. Ett par hundra remissvar ligger förstås ute om man vill kolla; jag orkar inte...

Ett antal hot avvärjda, några få förbättringar, men också en del tapp.

Publicerat

Grävlingsjakt med hund då? 21 augusti. Där dödade dom hela den jakten. 

För oss som inte är några större fanatiker utav hattbandsmaffia jakten, vi får numera ca 10 dagar på oss i skogen utan dessa sen ska vi anpassa oss till sista januari.

Varför drogs de tiderna ner😐?

Publicerat
30 minutes ago Outdoorsman sa:

Så vårbockjakt är garanterad katastrof, men det vore bra att få skjuta under sista delen av brunsten när det är mycket lättare? För vad finns det annars för skäl? Förstår inte riktigt logiken, om vi säger så...

Vi vet förstås inte vad som kommer ske, men det finns som sagt inga som helst tecken på negativa effekter där man har vårjakt på bock idag. Det är inte så att det är någon brist på jakttryck i Mälardalen, och där finns mycket färre rådjur/1000 ha jämfört med Skåne.

Sedan låter debatten (inte riktat mot dig, edge) litet för ofta som om rådjur var ettåriga djur; varför är det ok att skjuta en sexa bara för att det är höst? Han kan ju leva ett antal år till och reproducera sig. Argumentet håller bara om man verkligen följer sina bockar och tar dem när de börjar gå i retur. Och hur många har stora marker, eller nerver, nog för det? "Skjuter inte jag gör grannen det"  styr mycket av valen redan idag.

Håller helt med om doven Mike m.fl....

Under sista delen av brunsten så är getterna redan betäckta. Skjutna bockar i maj och juni fortplantar sig dåligt. Problemet i norra Sverige som är svårt för de i södra att förstå är att alla djur samlas på samma ställe, d v s på den plätt som är framtinad och grön. Hade jaktstarten flyttats fram någon vecka som det t ex är i Finland så hade det inte varit ett problem.

Publicerat
21 minutes ago marcus.söderlund sa:

Grävlingsjakt med hund då? 21 augusti. Där dödade dom hela den jakten. 

För oss som inte är några större fanatiker utav hattbandsmaffia jakten, vi får numera ca 10 dagar på oss i skogen utan dessa sen ska vi anpassa oss till sista januari.

Varför drogs de tiderna ner😐?

Räv blev 2 veckor kortare med

Publicerat
5 minutes ago edge sa:

Skjutna bockar i maj och juni fortplantar sig dåligt. 

Vilket även kan användas som ett argument om man har som mål att ta bort bockar med mindre bra hornanlag från att föra sina gener vidare o.s.v.

Finns ju såklart både för och nackdelar med Majbock.

Publicerat
10 minutes ago Järven sa:

Vilket även kan användas som ett argument om man har som mål att ta bort bockar med mindre bra hornanlag från att föra sina gener vidare o.s.v.

Finns ju såklart både för och nackdelar med Majbock.

Visst, men den tillämpningen kommer du ju bara att få se på godsen.

Publicerat
10 minutes ago edge sa:

Visst, men den tillämpningen kommer du ju bara att få se på godsen.

Ja kanske.

En annan som kanske får se en Bock kanske vart tionde försök där mitt ute i skogen har ju inte samma lyx att välja ut vilken Bock man ska skjuta bort, bara om man ska eller inte när tillfälle ges.

Publicerat
25 minutes ago Järven sa:

Ja kanske.

En annan som kanske får se en Bock kanske vart tionde försök där mitt ute i skogen har ju inte samma lyx att välja ut vilken Bock man ska skjuta bort, bara om man ska eller inte när tillfälle ges.

Det är precis det som gjort att vi haft en stark stam trots att jakten varit tillgänglig för många. Jakten på skogsfågel blir också begränsad i och med att älgjakten drar igång tidigare.

Publicerat
1 hour ago hs_merkel sa:

Räv blev 2 veckor kortare med

Japp men svider fan mer med grävlingsjakten för egen del😓

Publicerat
3 hours ago MKJ sa:

Nä har faktiskt aldrig provat på våren. Mina vårbockar skjuts nästan alltid första veckorna i maj, I Juni finns inte riktigt intresset kvar.

Samma här... Vårjakt på bock ska vara myggfri och helst lite morgonfrost.. När det blir för grönt tappar man sugen...

Publicerat

Läste allt men såg aldrig hur det blev med varg- och björnjakten. Blev det några förlängda jakttider på varg och björn?