Hoppa till innehåll

Nya jakttiderna


Outdoorsman

Recommended Posts

Förhoppningsvis har vi då en regering OCH riksdag utan obstruerande jaktmotståndarpartier i spetsen... annars får man nog göra som Åsa-Nisse när man blir äldre...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-05-10 at 06:55 lagerstedt sa:

Jag gick igenom den uppsats jag själv länkade och den är så grund att slutsatserna är oanvändbara. Ska genast kika på Erikssons. 

Även den där är oanvändbar. Att använda de troféer som lämnats in till just SJF för att dra vetenskapliga slutsatser om påverkan och jämföra mellan län känns som ett direkt statistikfel. Underlaget är alldeles för litet. Det enda som jag själv skulle kunna tänka mig att lämna in till SJF i dagsläget är ett lass gödsel med tanke på vad som hänt med ripjakten och att de anser sig vara tillräckligt nöjda. Det enda möjliga ansatsen är att inventera specifika områden före och efter införande och sedan jämföra synobservationer, antal skjutna samt om det skett någon storleksförändring. Min uppfattning där jag har insyn är att avskjutningen sköt i höjden när det infördes (syntes i avskjutningsrapporter), men sedan gick tillbaka när stammen påverkades. Avskjutningsstatistiken visar kanske på ungefär lika många fällda nu som innan (väldigt förenklat och avrundat), vilket gör att man tror att införandet inte har haft någon påverkan om man sitter inne på kontoret. Om man emellertid lämnar kontorslandskapet och går på synobservationer så skulle man se att stammen har permanentas på en lite lägre nivå till numerären och med yngre bockar. Det är ju inga direkta revolutionerande upptäckter utan det är helt i linje med vad som är logiskt och förväntat. Det finns säkert områden där det inte har skett någon förändring och man bedriver en ansvarsfull förvaltning, men i många områden så skjuts det som dyker upp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oaktat åsikter om en kandidatuppsats tycker ska man vara försiktig med att generalisera. Vi är ganska många svenskar som jagat vårbock sedan 1990, jag bl.a. 

Närmare kontinenten är det nog en handelsvara som kan såväl göda mindre skrupelfria markägare som lokalt urholka råstammar. Skåne är undantaget skyddsjakt på kron och dovkalv också, troligen lite av samma skäl.

Men i områden av större strukturer och ordinärt jakttryck menar jag att påverkan på råstammen är ringa.

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjuts nån stam av rådjur ner så är det ändå bara temporärt... finns det inga rådjir att skjuta under en tid minskar intresset och stammen åtrrhämtar sig... kanske inte under vår livstid... men vi är å andra sidan också ganska temporära.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rådjur skiljer sig från övrigt klövvilt när det gäller jaktens betydelse; rådjur fungerar mycket mer som ett småvilt, främst i och med jämförelsevis hög reproduktionstakt vid goda förhållanden. Därmed krävs det mycket högre jakttryck innan man ser effekter av hur avskjutningen bedrivs. Vill man värna rådjursstammen finns det viktigare faktorer att fundera över, som antalet rävar, antalet dovhjortar och hur vi brukar landskapet, än om en sexa skjuts i maj eller i augusti. Dvs får reproducera sig en säsong till. Det är inte direkt så att alla bockar som skjuts i augusti "borde skjutas" heller, om man ska se till åldersstrukturen i stammen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med. Könsfördelningen bland rådjur häromkring haltar dock lite enligt mig och jag önskar att det sköts betydligt fler killingar och smaldjur. Detsamma gäller även för dov här mellan Söderköping och Åtvidaberg. Det verkar som om folk är rädda för att skjuta bort alla dov för tid och evighet ifall dom skulle börja skjuta mer kalv och hind.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...