Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya jakttiderna

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago Dahla sa:

Ja, det är ju det jag menar... med så många remissvar och man väljer att gå på ett tokigt svar när man fattar beslut... varför?

Vad är det för mening med att tillåta jakt på morkulla så sent på året så dom ändå har sträckat färdigt och är på väg till sydligare länder? Hur tänkte man?

Tvingas man förklara sig med bakgrund, syfte och mål kanske man kan vinna förståelse från dom det berör... eller så gör man mer för att undvika att bli idiotförklarad.

Det har NV förklarat för morkullan. Jag håller inte med om bedömningen/avvägningen, men de har gjort exakt vad du efterfrågar.

Och det är inte NV som beslutar om förordningar, utan regeringen. Men i det här fallet har regeringen gjort som NV föreslog.

• Svar 106
  • Visningar 9,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• hs_merkel
    hs_merkel

Jävla trofejägare! 😉de är köttet man vill åt köttet!

• Mad Mike
    Mad Mike

Mycket väl skrivet av Daniel, ju förr alla inser att tiden när vi kan diktera vad vi vill ha över desto bättre, alla är inte nöjda men ingen hade kunnat förhandla bättre, tänk om vi hade fått igenom 5

• strävhår
    strävhår

Vilka blir konsekvenserna ? Vi som jagat bock på våren sedan 1990 i just Vvo:n undrar?

Posted Images

Publicerat
23 hours ago Mad Mike sa:

Precis! Detta är garanterat en eftergift mot typ lrf och liknande.

Det går faktiskt att skjuta sönder ett dovhjortsbestånd, både Ken1 och jag har själva sett hur en uthålligt hög avskjutning över tid kan förstöras helt på bara en jaktsäsong när nya grannar kommer in med en annan agenda.....

Mike

Den trenden såg sin början "hemma" för snart två år sedan. Nu har vi dessutom blivit berikade med ett vargrevir!? Ser inga problem med att jaga dovkalv i mars. Trevlig tid att jaga fina och välväxta vilt, men skjuter man hondjur, vilka blir lovliga i och med ändrad jakttid så fäller man två vilt i samma smäll, och det tycker åtminstone inte jag känns bra. Vårbocksjakt, trevligt tillskott med möjlighet till jakt på våren. Men även här ser jag utmaningar för skåningarnas del... På alla småplättar ska det fällas bockar -_- 

/M

Publicerat
47 minutes ago Outdoorsman sa:

Det har NV förklarat för morkullan.

Okej, i en sammanställning med andra förändringar eller är den separat? Finns den förklaringen på regeringens/riksdagens sida ihop med beslutet?

Publicerat
På 2021-05-08 at 08:50 Outdoorsman sa:

Jag har handlett ett kandidatarbete på effekter av bockjakten och håller på med en vetenskaplig artikel om det. Finns inga som helst tecken på negativa effekter. Konsekvensbeskrivning ska man väl inte kalla det, men det gick in som underlag till Regeringskansliet, ja.

Finns den att läsa någonstans?

Publicerat
12 minutes ago Dahla sa:

Okej, i en sammanställning med andra förändringar eller är den separat? Finns den förklaringen på regeringens/riksdagens sida ihop med beslutet?

Okej, jag hittade efter en sökning hos Naturvårdsverket... och åter igen skyller man på eu... fy fan!

Publicerat

Vart går gränsen mellan norr och söder för starten på älgjakten? 

Publicerat
1 hour ago defransson sa:

Vart går gränsen mellan norr och söder för starten på älgjakten? 

Strax norr om dig 😉

Publicerat

Stämmer det att som jag läste att änder bara får jagas till en timme efter solens nedgång. Isåfall kommer sträckjakten på kvällen inte kunna vara kvar längre. Nån som vet?

Publicerat
1 hour ago MarkusR sa:

Strax norr om dig 😉

Valley-River ?

Publicerat
1 hour ago MarkusR sa:

Strax norr om dig 😉

Jo, alltså för septemberjajten, men hur är det med starttiderna i oktober? 

Publicerat
  • Författare
8 hours ago lagerstedt sa:

Faktiskt inte :-)... det var två studenter på olika håll som gjorde arbete samtidigt, men med olika inriktning. Konstigt nog finns dock inte den andra i Epsilon, vad jag kan se. Lägger in den här som pdf.

Eriksson_Jaktens påverkan på rådjursstammen.pdf

Publicerat
  • Författare
12 hours ago Jan-Erik1 sa:

Stämmer det att som jag läste att änder bara får jagas till en timme efter solens nedgång. Isåfall kommer sträckjakten på kvällen inte kunna vara kvar längre. Nån som vet?

Stämmer, med argumentet att det inte går att säkert artbestämma individer då.

Publicerat
4 minutes ago, Outdoorsman said:

Faktiskt inte :-)... det var två studenter på olika håll som gjorde arbete samtidigt, men med olika inriktning. Konstigt nog finns dock inte den andra i Epsilon, vad jag kan se. Lägger in den här som pdf.

Eriksson_Jaktens påverkan på rådjursstammen.pdf 1.29 MB · 4 downloads

Jag gick igenom den uppsats jag själv länkade och den är så grund att slutsatserna är oanvändbara. Ska genast kika på Erikssons. 

Publicerat
49 minutes ago Outdoorsman sa:

Stämmer, med argumentet att det inte går att säkert artbestämma individer då.

Synd, för det  är den fågeljakten där vi har högst träffprocent.

Publicerat

Jag hänger upp mig på det här med morkullan... att nya rön säger att dom häckar så sent på året... men ändå finns det fågel som vi får jaga tidigare på året men som häckar än längre än morkullan... 

Publicerat
  • Författare
14 hours ago Dahla sa:

Jag hänger upp mig på det här med morkullan... att nya rön säger att dom häckar så sent på året... men ändå finns det fågel som vi får jaga tidigare på året men som häckar än längre än morkullan... 

Den jobbigaste arten ur det perspektivet är ringduvan, som kan häcka året runt inne i städer i södra Sverige. Men som samtidigt kan ställa till med stora problem i en del länder i EU, eller som tidigare var med i EU. I och med skadorna i UK så har den arten varit upp till diskussion, och man har bestämt att Fågeldirektivet inte måste tillämpas stenhårt när det gäller att jakt inte får ske under häckningstid. När det finns sådana skäl...

"Det finns andra arter som häckar senare" är ett argument som andra kommer hugga på som illrar för att senarelägga även dem. Däremot är det en mycket intressant diskussion hur stor hänsyn man ska ta till enstaka individer som häckar vid helt udda tider, för fåglar exempelvis om de fått flera bon rövade under normal häckningssäsong. Måste man verkligen ta hänsyn om ungarna ändå med praktiskt taget 100 % säkerhet kommer stryka med under hösten? Och ska man verkligen ta hänsyn till tio icke kvalitetssäkrade observationer av häckande morkullor som rapporterats in i Artportalen av privatpersoner under augusti? Det argumentet från vårt remissvar bet bevisligen inte bra nog, men det är en fråga jag driver vidare som argument för olika typer av inventeringsinsatser och rimliga krav på beslutsunderlag.

Men ja, ytterst styrs detta i mycket av Fågeldirektivet, som Sverige förbundit sig att följa. Det går att göra avsteg, men inte utan goda skäl. Vilket de som vill begränsa jakten alltid kommer kämpa emot.

Publicerat

Hanarna bland morkullorna bidrar ju inte ens vid häckningen... dom knullar runt lite och patrullerar sina domäner... vad jag vet så sträckar inte ruvande honor.

Publicerat

Så trist med ripjakten och den kortade jakten på räv och nötskrika.

Sen håller jag med om bockjakten på våren. Självklar kul kunna jaga men de kommer bli så enkelt att panga ner dem när de går ut på de lilla gräsplättarna som tinat fram.

Publicerat

Finns det någon förklaring till den kontraproduktiva begräsningen av skyddsjakten på gäss?  (kravet på flock om 5)

image.png.062d2b9e04ccccdfa047417925173214.png

Publicerat
53 minutes ago underbron sa:

Finns det någon förklaring till den kontraproduktiva begräsningen av skyddsjakten på gäss?  (kravet på flock om 5)

image.png.062d2b9e04ccccdfa047417925173214.png

59.3. Motivering
På jordbruksmark kan gäss genom framförallt bete orsaka kostsamma skador på 
oskördade grödor. Rekommendationen för hantering av utbetalning av 
ersättningar och bidrag för kanadagås är att inte ge bidrag till förebyggande 
åtgärd, ersätta skada eller att besiktiga skador.
245 Under 2018 beviljade dock 
länsstyrelserna 44 000 kronor i ersättning för uppkomna skador av kanadagås på 
jordbruksgrödor. Ersättningar betalades framförallt ut i Västmanlands och Skåne 
län.
246 I litteraturen redovisas skador på framförallt olika spannmålsgrödor 
såsom vall, bete och raps.
247
Förslaget innebär att skyddsjakten begränsas till individer som uppträder i flock. 
Skälet till detta är att minska risken att skjuta bort häckande föräldrafåglar från 
sina ungar. Under häckningsperioden uppträder häckande kanadagäss i par med 
ungar åtskilda från andra familjegrupper medan kanadagäss som inte häckar 
uppträder i flock. Dessutom är det framförallt när gässen förekommer i flock 
som skadorna riskerar att bli allvarliga.

http://www.naturvardsverket.se/upload/var-natur/jakt/jakttider/naturvardsverkets-forslag-pa-jakttider.pdf

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Jakt/jakttid/

Publicerat
31 minutes ago Dahla sa:

59.3. Motivering
På jordbruksmark kan gäss genom framförallt bete orsaka kostsamma skador på 
oskördade grödor. Rekommendationen för hantering av utbetalning av 
ersättningar och bidrag för kanadagås är att inte ge bidrag till förebyggande 
åtgärd, ersätta skada eller att besiktiga skador.
245 Under 2018 beviljade dock 
länsstyrelserna 44 000 kronor i ersättning för uppkomna skador av kanadagås på 
jordbruksgrödor. Ersättningar betalades framförallt ut i Västmanlands och Skåne 
län.
246 I litteraturen redovisas skador på framförallt olika spannmålsgrödor 
såsom vall, bete och raps.
247
Förslaget innebär att skyddsjakten begränsas till individer som uppträder i flock. 
Skälet till detta är att minska risken att skjuta bort häckande föräldrafåglar från 
sina ungar. Under häckningsperioden uppträder häckande kanadagäss i par med 
ungar åtskilda från andra familjegrupper medan kanadagäss som inte häckar 
uppträder i flock. Dessutom är det framförallt när gässen förekommer i flock 
som skadorna riskerar att bli allvarliga.

Ser man på.

Intressant beskrivning om än inte så mycket med verkligheten att göra. Det finns ju inget hinder att skjuta en häckande fågel i samband med skyddsjakt (annat än att de måste vara fem i gruppen från 1/7 då).  

Men de insåg väl att de inte skulle få igenom en skyddsjakt med delvis fredade fåglar hos lantbruket, så fick nöja sig med att obstruera genomförandet av skyddsjakten.

Kontraproduktivt, för det effektivaste sättet att skydda sjönära odlingsfält från gäss är att börja skjuta på dem i februari. (även sett till skrämseleffekt per dödad gås - vilket fågelskådarna borde gilla?)

Det finns inget som gör en grågås så skeptisk till att landa (eller promenera upp) på ett fält som där det inte redan sitter några fåglar.