Publicerat November 8, 20223 yr 1 hour ago exabit sa: Personligen tycker jag vi kunde införa nolltolerans mot politiktrådar likt grannforumet då dessa bara resulterar i käbbel och väldigt lite nytta… Om vi ska jämföra oss med Robsoft så sköter vi oss bra! Visst kan det bli lite käbbel men det är ju aldrig några påhopp som det blir på RS och resulterar i låsta trådar.
Publicerat November 8, 20223 yr 1 hour ago lsjonsson sa: Om vi ska jämföra oss med Robsoft så sköter vi oss bra! Visst kan det bli lite käbbel men det är ju aldrig några påhopp som det blir på RS och resulterar i låsta trådar. Det är förvisso sant. Jag ser mest problem med såna här trådar dock. Anledningen till att jag är här är för att förbrödras med andra i frågor om jakt, skytte och utrustning. Samt en del personliga saker i dagböckerna som jag tycker är fantastiska. Som en familj Tycker politik har en tendens att så split mellan folk vilket jag kan vara utan. Kan dock välja att undvika denna tråden framöver. Case closed
Publicerat November 8, 20223 yr 1 hour ago Gubbepåstubbe sa: Är denna trådens namn så mycket bättre? Högerspöken är väl ingenting mot vad politiker från den rödgröna röran har benämnts här... Trådens namn är så där men ”blåbrun” är lägre än lägst.
Publicerat November 8, 20223 yr 34 minutes ago exabit sa: Det är förvisso sant. Jag ser mest problem med såna här trådar dock. Anledningen till att jag är här är för att förbrödras med andra i frågor om jakt, skytte och utrustning. Samt en del personliga saker i dagböckerna som jag tycker är fantastiska. Som en familj Tycker politik har en tendens att så split mellan folk vilket jag kan vara utan. Kan dock välja att undvika denna tråden framöver. Case closed Jag håller med dig i det du skriver. Mig gör det inget om tråden stängs. Ska vi skapa en ny tråd som behandlar regringens jakt- o vapenfrågor istället som dom här t. ex? https://svenskjakt.se/start/nyhet/nya-ministern-jagarna-kan-vara-lugna-for-att-regeringen-ska-leverera/ https://svenskjakt.se/opinion/debatt/statsministern-maste-skapa-reda-i-rattsrotan-som-drabbar-jagare/
Publicerat November 8, 20223 yr Detta är en populär post. Man får vara försiktig över hur man uttrycker sig. Man vet aldrig vem som läser (eller lyssnar)
Publicerat November 8, 20223 yr 3 hours ago, exabit said: ”Högerspöken” och ”blåbruna smeten” är en bra nivå tycker du? Rent krasst är det väll inget parti som klarat sig oskadd igenom denna tråden.. utifall det vore så ber jag om ursäkt, det var inte meningen. Jag tror lite lagomt förakt och genomlysning av ALLA partier är nyttigt... Man får acceptera att andra har olika åsikter..
Publicerat November 8, 20223 yr 10 hours ago lindgren sa: Rent krasst är det väll inget parti som klarat sig oskadd igenom denna tråden.. utifall det vore så ber jag om ursäkt, det var inte meningen. Jag tror lite lagomt förakt och genomlysning av ALLA partier är nyttigt... Man får acceptera att andra har olika åsikter.. Vi kanske kan byta namn på tråden till något mindre utpekande (mer pk) och sedan får alla partier som gör dumt skit ändå?
Publicerat November 8, 20223 yr Försök undvik att recensera andra inlägg.. det leder bara till tjafs. Men jag är med lindgren helt klart, tycker det funkar rätt ok. Sen har vi väl inga större problem med att rensa i trådar och kasta ut folk om det kantrar och rinner över.
Publicerat November 8, 20223 yr Man kan ju även välja att inte hänga i trådar man inte gillar av olika anledningar....men det kräver såklart lite självdisciplin. 😉
Publicerat November 8, 20223 yr Blir folk på riktigt upprörda över "blåbrun"? Varför? Vi har fyra partier som samarbetar och tre av dem sitter i regering. Dessa tre är alla blå. Sen har vi det fjärde partiet som där det fortfarande på löpande band kommer avslöjanden om att partiaktiva är rasister och nazister.... "It's a feature, not a bug". Himla konstigt att det partiet benämns som brunt. 🤪
Publicerat November 9, 20223 yr Detta är en populär post. Det vore väl synd att stänga tråden, jag tex är väldigt road av att läsa doenitz genomtänkta alster, han vet mycket som en annan inte har koll på och tänker ett steg längre än dom flesta. Att man kallar saker för deras rätta namn kan inte vara fel, det är ju svårt för SD att förneka sitt ursprung även om man ihärdigt försöker. Ränderna går aldrig ur finns det ett ordspråk som heter och jag tror SD är väldigt medvetna om detta faktum så när en av deras representanter är så klantiga att dom uttrycker sin verkliga åsikt offentligt tar man till storsläggan direkt. Detta har man råd med nu när man är ett stort parti. Var det inte bara härom veckan en SD-topp beskrev Anne Frank som en småkåt fjortis? Nu är det ju så att alla som röstar på SD inte är smygnazister, jag känner flera mindre upplysta som röstar på SD för deras föredömliga politik i jakt och skyttefrågor. För övrigt är det väl så att alla partier har fått sig en släng av sleven i denna tråd och det finns väl inget som direkt sticker ut i tråden vad jag kan minnas. Jag brukar frekventera ett amerikanskt forum för Afrikajakt som har en politiktråd. Där får man faktiskt skrämselhicka och svårt med läsförståelsen inklusive att man tappar tron på mänskligheten i stort och Amerikaner i synnerhet. Riktigt så långt har vi ju inte kommit här på Jaktsidan.
Publicerat November 9, 20223 yr Kan inte se att det är aktuellt att pilla i tråden.. Inte så länge folk sköter sig. Att tycka olika är inte skäl att pilla. Om den ska byta namn så är det väl upp till Dahla som skapat den.. tycker jag men tja jag är inget facit. Ngn som får allergiska utslag av den så anmäl så hanterar vi det på sedvanligt sätt.
Publicerat November 9, 20223 yr 10 hours ago klompdomp sa: Blir folk på riktigt upprörda över "blåbrun"? Varför? Vi har fyra partier som samarbetar och tre av dem sitter i regering. Dessa tre är alla blå. Sen har vi det fjärde partiet som där det fortfarande på löpande band kommer avslöjanden om att partiaktiva är rasister och nazister.... "It's a feature, not a bug". Himla konstigt att det partiet benämns som brunt. 🤪 Ganska uppenbart om man tänker lite: det handlar om härskarteknik. Säger man blåbruna implicerar man att ALLA som röstar på något av dessa partier är nazister och bakom flötet etc. En kollega på jobbet sa exempelvis att om man röstar på KD är man nazist. Varvid jag borde svarat "Va? Nä nä, SÅ långt åt vänster röstar jag inte". Men tråden är ju bra iof sig för man inser fort vilka som är vänsterblivna (för att fortsätta på det tydligen ok temat med tveksamt språkbruk).
Publicerat November 9, 20223 yr 41 minutes ago exabit sa: Men tråden är ju bra iof sig för man inser fort vilka som är vänsterblivna (för att fortsätta på det tydligen ok temat med tveksamt språkbruk). Vänsterbliven tar jag som en komplimang. Har tidigare varit ganska så högervriden och egoistisk, jobbat mycket, tjänat bra och klagat på skatterna. Men med passerat bäst före datum och vacklande hälsa så har jag omvärderat vad som är viktigt.
Publicerat November 9, 20223 yr 4 minutes ago Gubbepåstubbe sa: Vänsterbliven tar jag som en komplimang. Har tidigare varit ganska så högervriden och egoistisk, jobbat mycket, tjänat bra och klagat på skatterna. Men med passerat bäst före datum och vacklande hälsa så har jag omvärderat vad som är viktigt. Jag kan förstå din politiska resa. Tyvärr så får man en helt orealistisk migrationspolitik på köpet om man röstar vänster - det tycker jag är ett av de riktigt stora problemen. När Annie Lööf står och säger att Sverige har plats för 30-40 miljoner (!) flyktingar/invandrare så faller den sidan som ett korthus för mig. V och MP är lika galna enligt min mening. Möjligen att S har en hel del vettig politik och jag menar absolut inte att vänstern har 100% dålig politik lika lite som jag menar att högern har 100% bra.
Publicerat November 9, 20223 yr Detta är en populär post. Sen uppskattar jag verkligen debatten, men skiljer på åsikt och person.. När man varit på internätet ett tag, så inser man att "allt" dras till sin spetts på ett forum utan ansikten... Och det är lätt att vara tangentbordskrigare, att veta allt bäst, och den som tycker något annat är ett argument för retroaktiv abort.... Har haft en del debatter som varit skapligt inflamerade... Men sen när man träffar någon på jakt, så möts man av en ödmjuk och omtänksam person... Som inte alls mosvarar den bild man skapat sig. Min grundtes är oavsett ämne, ska jag kunna stå för vad jag skriver eller säger i alla situationer. Ibland förstår förståss inte internät min ironi, eller mörka sarkasm... och då får jag väll träna mig att sätta på en smily. Om någon "angriper" min person i en debatt, får det stå för "hen"... och upp till mig att försöka hålla mig ifrån.. Det gäller att komma ihåg att vi luftar åsikter, som är personliga... ofta är vi en bit ifrån fakta.
Publicerat November 9, 20223 yr 30 minutes ago exabit sa: Jag kan förstå din politiska resa. Tyvärr så får man en helt orealistisk migrationspolitik på köpet om man röstar vänster - det tycker jag är ett av de riktigt stora problemen. När Annie Lööf står och säger att Sverige har plats för 30-40 miljoner (!) flyktingar/invandrare så faller den sidan som ett korthus för mig. V och MP är lika galna enligt min mening. Möjligen att S har en hel del vettig politik och jag menar absolut inte att vänstern har 100% dålig politik lika lite som jag menar att högern har 100% bra. Det som skulle gynna mig mest är en "rödbrun" regering... SD är de enda jag hyser lite sympati med på högersidan.
Publicerat November 9, 20223 yr Detta är en populär post. Jag gillar att vi kan debattera utan personangrepp. Tror att det hänt en gång under mina år på forumet att jag angripits som person i ett inlägg pga mina åsikter. Blir man angripen som person så har man oftast vunnit diskussionen eftersom motparten har slut på faktiska argument😁. Så stort cred till alla här som skiljer på person och åsikt!
Publicerat November 9, 20223 yr 1 hour ago exabit sa: Ganska uppenbart om man tänker lite: det handlar om härskarteknik. Säger man blåbruna implicerar man att ALLA som röstar på något av dessa partier är nazister och bakom flötet etc. En kollega på jobbet sa exempelvis att om man röstar på KD är man nazist. Varvid jag borde svarat "Va? Nä nä, SÅ långt åt vänster röstar jag inte". Men tråden är ju bra iof sig för man inser fort vilka som är vänsterblivna (för att fortsätta på det tydligen ok temat med tveksamt språkbruk). Att hävda att man är nazist om man röstar på KD är verkligen att dra det till sin spets! Men jag ser det som att vi uppfattar begreppet blåbruna olika. Jag förstår att det blir som en form av härskarteknik om man säger ”de blåbruna partierna” för då implicerar man ju inslag av brunt i alla partierna. Det är ju inte så snällt. Jag ser det mer som tre blå och ett brunt parti blir en blåbrun koalition. Däremot tycker jag man drar lite väl stora växlar om man sen drar det till att alla som skulle rösta på något av dessa partierna skulle vara bakom flötet eller nazister. På samma sätt tolkar jag ju inte begreppet ”rödgrön röra” som att alla som röstar på de partierna är kommunister eller efterblivna. Snarare att man anser de partierna odugliga att styra landet. Begrepp som ”vänsterbliven” tycker jag är värre då det är riktat direkt mot en person. Det är viktigt att skilja på person och politiskt parti helt enkelt. Vi måste kunna ge partier en släng av sleven utan att likställa det med personer som kan ha röstat på partierna.
Publicerat November 9, 20223 yr 47 minutes ago lindgren sa: Sen uppskattar jag verkligen debatten, men skiljer på åsikt och person.. När man varit på internätet ett tag, så inser man att "allt" dras till sin spetts på ett forum utan ansikten... Och det är lätt att vara tangentbordskrigare, att veta allt bäst, och den som tycker något annat är ett argument för retroaktiv abort.... Har haft en del debatter som varit skapligt inflamerade... Men sen när man träffar någon på jakt, så möts man av en ödmjuk och omtänksam person... Som inte alls mosvarar den bild man skapat sig. Min grundtes är oavsett ämne, ska jag kunna stå för vad jag skriver eller säger i alla situationer. Ibland förstår förståss inte internät min ironi, eller mörka sarkasm... och då får jag väll träna mig att sätta på en smily. Om någon "angriper" min person i en debatt, får det stå för "hen"... och upp till mig att försöka hålla mig ifrån.. Det gäller att komma ihåg att vi luftar åsikter, som är personliga... ofta är vi en bit ifrån fakta. Jag håller med om att personangrepp är illa och då har debatten kört ner i diket. Råkade ut för det för nån vecka sen på FB angående älgar då nån form av "älgälskare" (som hävdade att älgar är statens vilt och att hans rätt att se dem i det fria trumfar allt annat) till slut kom fram till ett resonemang som började med "det som skiljer mig och dig är att....". Det finns mycket som skiljer människor åt men att dra slutsatser om motparten baserat på en eller enstaka meningar på sociala medier är verkligen att ta sig friheter. Men jag har också lite svårt för att skilja på person och princip ibland. Jag menar, om en person om och om igen gör idiotiska saker så kallar man till slut den personen för idiot. Eller? Jag vill inte heller att vi hamnar på Robsoft-nivå här med låsta trådar och moderatorer som får jobba övertid på kvällar och helger när groggarna tagit. Men jag har också en gräns för vad jag står ut med. Om någon helt tappat besinningen på grannforumet så är inte jag sen med att hälla bensin på brasan enligt gyllene regeln. Jag försöker normalt sett vara trevlig och pragmatisk men när någon hela tiden hackar och har sig så tar jag av handskarna. Tyvärr kanske, eller bara mänskligt.
Publicerat November 9, 20223 yr Mark Twain said, “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Och att övertyga någon på någon typ av socialt forum... kanske är fel? På fb, så finns det så många som bara älskar att starta flamewars ... och ärligt talat är det rätt underhållande så länge båda parter är sakliga.. Som när bagarn var med i rovdjursfrämjandet eller nått... , korrekt, sakligt. Dock när det hela övergår till rent känslomässiga diskutioner från ena sidan... då blir det ...bleh.
Publicerat November 9, 20223 yr 100 år av s-styre ett minne blott i Älvsbyn. https://sverigesradio.se/artikel/100-ar-av-socialdemokratiskt-styre-i-alvsbyn-brutet Flera kommuner i Norrbotten bildar allianser och det har pågått under ett antal val.
Publicerat November 9, 20223 yr Fortsätter med citat. Abraham Lincoln lär har sagt följande som är väldigt väldigt aktuellt: You may fooll all the people some of the time, you can even fool some of the people all of the time, but you can not fool all the people all of the time. (hur nära ä vi?) Så, rekommenderas om det läcker, ‘hitta läckan’ å åtgärda. Lösning är inte att med ex torka med värdegrundsfärgade certifierade engångssevetter med loggor som: för alla våra härliga olikheter å lika värde för klimatet å miljöns skull. Just de ja, för demokratins skull, inte att förglömma. Tänka själv. /P
Publicerat November 9, 20223 yr Politik är som sagt en vetenskap i att kyssa arsel utan att vederbörande märker det. Och problemet för mig var/är att hur fan jag än vänder mig så är en röst på vilket parti det nu än må vara en röst på något annat också. MP är för mig en paria.
Publicerat November 9, 20223 yr Detta är en populär post. 21 hours ago klompdomp sa: Blir folk på riktigt upprörda över "blåbrun"? Varför? Vi har fyra partier som samarbetar och tre av dem sitter i regering. Dessa tre är alla blå. Sen har vi det fjärde partiet som där det fortfarande på löpande band kommer avslöjanden om att partiaktiva är rasister och nazister.... "It's a feature, not a bug". Himla konstigt att det partiet benämns som brunt. 🤪 SD har varit och är en brokig skara, både aktiva politiker och väljare. Allt från människor med "Gammeldags sossevärdegrund" som ser det orimliga i hur senaste årtiondets migrationspolitik bedrivits till högerextremister som lurar i skuggorna och dras fram i ljuset i bland. Samtidigt ska man minnas att få partier har ett fläckfritt förflutet. Det finns garanterat människor med extremiståsikter i V och Mp med om fler reportrar ides gräva lika ivrigt på deras egen sida av staketet. I min värld är tex MP ett extremistparti på många sätt, när människor om några årtionden tittar tillbaka med nyktra glasögon så kommer det att gå upp för än fler än i dag. Fast vad annat kan man förvänta sig av ett "Miljöparti" som har sin väljarbas hos unga människor som har förkärlek att bosätta sig i storstäder där miljön man påstår sig värna lyser som mest med sin frånvaro.