Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ut med den rödgröna röran!

Featured Replies

• Svar 3,6k
  • Visningar 237,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
8 hours ago lsjonsson sa:

Nu är det bevisat om inte facket Transport överklagar hovrättens dom. Man behöver inte vara sosse för att vara förtroendevald inom facket. Man kan ha andra politiska värderingar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/dom-i-hovratten-om-transportarbetareforbundets-uteslutning-av-sd-politiker-i-kiruna-ur-facket

Njaaaa domarna säger väl att transport inte med aktuella stadgar kan skriva ut en SD-hen men väl om dessa ändras, får det förstås som, föreningsfriheten är en dubbelriktad väg, för att citera ”jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar. Groucho Marx.”

Men det är ju bra att vi nu vet det. Christian 

Publicerat
7 hours ago Christian N sa:

Njaaaa domarna säger väl att transport inte med aktuella stadgar kan skriva ut en SD-hen men väl om dessa ändras, får det förstås som, föreningsfriheten är en dubbelriktad väg, för att citera ”jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar. Groucho Marx.”

Men det är ju bra att vi nu vet det. Christian 

Ja visst är det så Christian! Lite felformulerat av mig!:thumbsup:

Publicerat
31 minutes ago doenitz sa:

https://blickovernejden.wordpress.com/2022/12/12/vad-ar-val-egentligen-principer-varda/

"Så, inte nog med att ett svenskt kulturarv går i graven men så även svensk rättstradition. Detta samtidigt som vår borgerliga regeringen, som i.a.f. innan valet sade sig värna jägare, sportskyttar och den enskilde medborgaren i stort, häromdagen lät meddela genom den “liberala” miljöministern Romina Pourmokhtaris pressekreterare Nike Westerberg, att man inte avser lyfta ett finger. Synbart är det viktigare att hålla sig väl med Bryssel än att stå upp för sina väljare på vars mandat man sitter? Skogsmagnaten Karl Hedin, vilken som bekant en räcka ekofascistoida tjänstemannaaktivister försökte sätta ditt för en imaginär tjuvjakt på varg, skrev häromdagen i Jaktjournalen en debattartikel med titeln “Nej är det enda som kan stoppa katastrofen EU” hur EU har blivit en byråkratisk koloss. Hedin avslutade med de relevanta frågeställningarna:

“-Tycker vi att EU byråkraterna ska sköta vårt land? Vad ska vi med regeringen och alla byråkrater till?

Vad ska vi med en svensk regering till om den inte står upp för svenska medborgare?”

Sant!:thumbsup: Vad fyller en svensk regering för funktion när EU ändå bestämmer vad vi får göra och ska göra???

Ingen!:angry:

Väl skrivit som vanligt!:thumbsup:

Publicerat

Väl skrivit!:thumbsup:

Publicerat

Troddedu / Trudeau ingår i WEF’s å Klaus Schwabs Young Global Leaders program.

Varför har vi inget försvar? Varför har vi en poliskår som inte får å kan hålla ordning? Varför ä man ute efter jägarnas vapen? Kan va ide å fundera lite på.

Kan ju tycka att det var bättre förr. Ju förr desto bättre. /P

Publicerat

Politisk logik-verkar vara mycket sådant nuförtiden:

Screenshot_20221201_053159_Chrome.jpg

Publicerat

Han blandar och ger.... efter eget tycke... 

Publicerat

Väl skrivet!:thumbsup:

Publicerat

Den gode Justin verkar ju ha fått upp ångan rejält, förutom förbud för handeldvapen så verkar "Bill C-21" även förbjuda ca 2000 namngivna modeller av long guns. Och för att inget ska smita förbi förbjuder man allt över 20mm och över 10000 joule. Det blir lite tråkigt för dom som samlar antika vapen från 1800-talet eller njuter av rekylen när dom bänkskjuter med sin 460 WB. Har för mig att något liknade har varit uppe i Sverige.

Screenshot_20220531-160117_Chrome.jpg

Publicerat
14 minutes ago Luger6 sa:

Den gode Justin verkar ju ha fått upp ångan rejält, förutom förbud för handeldvapen så verkar "Bill C-21" även förbjuda ca 2000 namngivna modeller av long guns. Och för att inget ska smita förbi förbjuder man allt över 20mm och över 10000 joule. Det blir lite tråkigt för dom som samlar antika vapen från 1800-talet eller njuter av rekylen när dom bänkskjuter med sin 460 WB. Har för mig att något liknade har varit uppe i Sverige.

Men det förslaget var ju genialiskt? Låt oss förbjuda mynningsenergi för att komma åt 460 Wby Mag med (hett laddad!) fabriksammo, men låt det samtidigt vara ok att få jaktlicens på en Sako TRG-42 i 338 Lapua 👍

Publicerat

På hagel å blytemat. /P

Publicerat

Det dyker upp försvarstal för blyhagelbeslutet lite här och där, det är inget konstigt, det finns gott om konformister.

Även om beslutet går igenom så kommer tolkningen av detsamma att bli olika över EU, ett fåtal länder kommer att följa beslutet slaviskt (läs Sverige), andra länder kommer att rycka på axlarna och fortsätta som idag. Vanliga EU-gemensamma provningsstandarder har fungerat på detta sätt, tolkningen har varit synnerligen olika (det är mer än betydelsen av "should" och "shall" som varierar).

Raggarö

Publicerat
16 hours ago doenitz sa:

Undertecknads kommentar till Mörners debattinlaga om det stundande blyhagelförbundet och vår miljöministers uttalande därom..

”när jag jagar sjöfågel så använder jag i enlighet med gällande svensk lag en Beretta halvautomat”

:ph34r:;) 

Delar din syn på miljöministerns personliga mognad 👍

Publicerat
1 hour ago exabit sa:

”när jag jagar sjöfågel så använder jag i enlighet med gällande svensk lag en Beretta halvautomat”

:ph34r:;) 

Delar din syn på miljöministerns personliga mognad 👍

Instämmer i att syftningen blev lite eljest vid närmare eftertanke..

Publicerat
32 minutes ago doenitz sa:

Instämmer i att syftningen blev lite eljest vid närmare eftertanke..

Klassisk härskarteknik att i en 99,99% bra text lyfta ut de resterande 0,01% :D :ph34r:

Men tror du kan hantera det :)👍

Publicerat
33 minutes ago exabit sa:

Klassisk härskarteknik att i en 99,99% bra text lyfta ut de resterande 0,01% :D :ph34r:

Men tror du kan hantera det :)👍

Nog den snällaste "härskartekniken" jag varit med om.. 😉

Publicerat
34 minutes ago doenitz sa:

Nog den snällaste "härskartekniken" jag varit med om.. 😉

Jag fullkomligt avskyr sånt beteende själv - det var därför jag ville kommentera det :ph34r:

Man ser det hela tiden överallt: folk som bara måste hitta den där lilla negativa detaljen i allt det positiva.

Publicerat

https://www.altinget.se/miljo/artikel/miljoministern-trampade-jagare-paa-taarna-landsbygdsministern-tar-over?fbclid=IwAR1gVKqFwp6izTBphYJdb93rQpxqUQ4BdnCjBqyQ2qZcNEkW6jVsuuDgk1k

"Jakt, jägare och viltförvaltning är ett minfält där varje svensk miljöminister bör röra sig med försiktighet. Det borde någon ha nämnt för Romina Pourmokhtari (L). Efter ett slängigt uttalande från miljöministern är alla frågor om blyammunition i naturen nu istället omstyrda till landsbygdsministern."

Publicerat
49 minutes ago doenitz sa:

https://www.altinget.se/miljo/artikel/miljoministern-trampade-jagare-paa-taarna-landsbygdsministern-tar-over?fbclid=IwAR1gVKqFwp6izTBphYJdb93rQpxqUQ4BdnCjBqyQ2qZcNEkW6jVsuuDgk1k

"Jakt, jägare och viltförvaltning är ett minfält där varje svensk miljöminister bör röra sig med försiktighet. Det borde någon ha nämnt för Romina Pourmokhtari (L). Efter ett slängigt uttalande från miljöministern är alla frågor om blyammunition i naturen nu istället omstyrda till landsbygdsministern."

Väl skrivit som vanligt!:thumbsup:

Det var ett inslag i Radio Norrbotten idag från Jägarförbundet Norrbotten.

https://sverigesradio.se/artikel/jagarforbundet-kritiska-till-ny-eu-regel-mot-hagelammunition

Publicerat

https://blickovernejden.wordpress.com/2022/12/28/dumle-har-tagit-sin-sista-kola/

"Errol Norstedts musikaliska gärning är lika lite som gangsterrap att definiera finkultur men är likväl folkkär trots att det är 20 år sedan som vederbörande avled alltför tidigt p.g.a. sin skörlevenad. Även yngre generationer, som knappt var födda när Norstedt avled, har tagit till sig hans musik, en musik som i ärlighetens namn inte enkom bestod av “rundare” låtar utan även skarpsinnig samhällssatir med relevans även för dagens kontext.

Men Eddie Meduzas främsta publik torde återfinnas på landsbygden och i landsorten, inte i “Orten” bland de “coola kidsen”. P3 vänder sig knappast till de förstnämnda och enligt vänsterdogmatiken är det inte “synd” om dessa, de kan ju flytta in till den “klimatsmarta storstaden”.

Synd är det däremot om de stackars socioekonomiskt utmanade kidsen i förorten som “tvingas” in i gängkriminalitet. Narrativet handlar nämligen till syvende och sist om att legitimera den “stora staten” och den progressiva sociala ingenjörskonsten med sin grund i marxistisk fördelningspolitik. Fler fritidsgårdar, mer resurser o.s.v. är ett återkommande mantra vilket dock torde ha föga effekt men det är till syvende och sist av underordnad betydelse – huvudsaken är att upprätthålla tolkningsföreträdet vad det gäller påbjuden samhällsberättelse.

Vi kan således se att s.k. progressiva i sin iver att framstå som dådkraftiga slår ut mot andra samhällsgrupper snarare än att tackla de verkliga problemen. Den förra svenska socialdemokratiska regeringen försökte t.ex. med en dåres envishet att göra landets jägare och sportskyttar till en del av gängkriminalitetens våldsverkan och man är i gott sällskap av s.k. “liberaler” utomlands som utan tvekan verkar ogilla medborgerlig autonomi."