Publicerat Mars 16, 20233 yr Känns som om Polisen bestämt sig för en ny agenda.... bestämde mig för att byta bössa inom lagstadgade garderoben för ett tag sedan, lämnade således in ett inbyte mot det sökta. Efter en vecka kom ett brev där jag blev ombedd att motivera vartenda vapen jag redan hade licens på och det var inget massutskick utan mina vapen var beskrivna i brevet, dessutom behövde jag i synnerhet motivera det sökta trots att inget av mina vapen hade motsvarande egenskaper. Om jag inte svarade skulle jag få avslag per automatik.... Jag svarade och idag kom licensen men det här känns inte bra alls. Min ansökan hamnade i region väst och inte öst, brevet kom från rättsavdelningen.
Publicerat Mars 16, 20233 yr 15 minutes ago Mad Mike sa: Känns som om Polisen bestämt sig för en ny agenda.... bestämde mig för att byta bössa inom lagstadgade garderoben för ett tag sedan, lämnade således in ett inbyte mot det sökta. Efter en vecka kom ett brev där jag blev ombedd att motivera vartenda vapen jag redan hade licens på och det var inget massutskick utan mina vapen var beskrivna i brevet, dessutom behövde jag i synnerhet motivera det sökta trots att inget av mina vapen hade motsvarande egenskaper. Om jag inte svarade skulle jag få avslag per automatik.... Jag svarade och idag kom licensen men det här känns inte bra alls. Min ansökan hamnade i region väst och inte öst, brevet kom från rättsavdelningen. Så har det varit för mig i senaste kanske 50 ansökningarna (när jag sökt på ett nytt vapen som blivit 5:e eller 6:e oavsett "byte" eller ej), så inget nytt.
Publicerat Mars 16, 20233 yr 2 minutes ago exabit sa: Så har det varit för mig i senaste kanske 50 ansökningarna (när jag sökt på ett nytt vapen som blivit 5:e eller 6:e oavsett "byte" eller ej), så inget nytt. Jag byter inte ofta men finner det intressant att dom detaljstuderar den enskildes innehav och ifrågasätter....om det finns någon här som har fler än 6 vapen på jakt ska man nog tänka sig för väldigt noga innan man byter något, den resan kan nog bli väldigt jobbig.
Publicerat Mars 16, 20233 yr 21 minutes ago Mad Mike sa: Känns som om Polisen bestämt sig för en ny agenda.... bestämde mig för att byta bössa inom lagstadgade garderoben för ett tag sedan, lämnade således in ett inbyte mot det sökta. Efter en vecka kom ett brev där jag blev ombedd att motivera vartenda vapen jag redan hade licens på och det var inget massutskick utan mina vapen var beskrivna i brevet, dessutom behövde jag i synnerhet motivera det sökta trots att inget av mina vapen hade motsvarande egenskaper. Om jag inte svarade skulle jag få avslag per automatik.... Jag svarade och idag kom licensen men det här känns inte bra alls. Min ansökan hamnade i region väst och inte öst, brevet kom från rättsavdelningen. Delar din oro. Å tack för att du delar, det är viktigt. Mycket viktigt. Väldigt betydelsefullt att det kommer ut å lyfts upp att vi talarom våra erfarenheter, ALLA enskilda fall. Annars finns risk att det accepteras med en knuten hand i fickan, det mörkertalet vill vi inte ha. /P
Publicerat Mars 16, 20233 yr För ett antal år sedan hamnade jag i konflikt med polisen angående ett vapen jag redan hade, dom hade bestämt sig för att driva detta in i kaklet, vad man ska ha klart för sig är att som den lilla människan mot den stora myndigheten är det en väldigt lång, dyr och jobbig process...för polisen är det bara en dag på jobbet.
Publicerat Mars 16, 20233 yr 9 minutes ago Mad Mike sa: Jag byter inte ofta men finner det intressant att dom detaljstuderar den enskildes innehav och ifrågasätter....om det finns någon här som har fler än 6 vapen på jakt ska man nog tänka sig för väldigt noga innan man byter något, den resan kan nog bli väldigt jobbig. För folk som inte byter ofta är ditt inlägg säkert uppseendeväckande, men för oss andra framstår ditt inlägg som lätt alarmistiskt Detta är verkligheten jag levt i i åtminstone 10 år.
Publicerat Mars 16, 20233 yr Det som är lite lurigt med att alla garderobens vapen skall motiveras varje gång man byter är att plisen arkiverar motiveringarna och använder dom för att avslå ansökningar. Man tycker tydligen inte att jaktförhållanden kan ändras under årens lopp så om man tex har motiverat en bössa med "Jakt på Hjort" för fem år sedan och vill köpa en pipa till en annan bössa och motiverar den med "Långhållsjakt på Hjort" så rotar dom fram din gamla motivering och avslå pipan då du redan har en bössa för hjortjakt. Tänk om en pipa hamnar i orätta händer, man kan ju använda den för att slå någon i huvudet med!
Publicerat Mars 16, 20233 yr 5 minutes ago exabit sa: För folk som inte byter ofta är ditt inlägg säkert uppseendeväckande, men för oss andra framstår ditt inlägg som lätt alarmistiskt Detta är verkligheten jag levt i i åtminstone 10 år. Den som lever får se😉 Kanhända att jag råkat ut för fler dolda agendor under mitt liv än dig och därmed analyserar myndighetsbrev annorlunda.
Publicerat Mars 16, 20233 yr 36 minutes ago Mad Mike sa: Den som lever får se😉 Kanhända att jag råkat ut för fler dolda agendor under mitt liv än dig och därmed analyserar myndighetsbrev annorlunda. Kan vara så. Jag har valt att skedmata Polisen med vad de bett om för att få det jag vill ha. Och jag har aldrig fått avslag, så nåt har jag gjort rätt. Med det sagt är hela förfarandet också helt meningslöst, för man kan ju om man vill hitta på precis vad som helst. Det sker ingen kontroll om att man faktiskt jagar det man avser jaga med vapnen. Så därför blir motiveringen utan reellt värde. Jag ser det mer som deras sätt att sålla bort de 10% av befolkningen som skiter ner sig vid kontakt med myndigheterna och därför inte ens vågar söka överhuvudtaget. Övriga 90% tragglar sig igenom ansökan och motiveringen och får sin licens. Man ser ju exempelvis på grannforumet hur folk rätt ofta frågar om råd för att kunna motivera sitt nya vapen. Varför ska forumet behöva svara på något sådant? Det vet ju bara personen själv, och om hen inte ens kan motivera varför de ska ha sin nya leksak (i vissa fall) så kanske de inte ska ha nån licens heller. Men i grund och botten önskade jag att man lade ner hela motiveringsbiten och istället lät folk göra vad f-n de vill en vapengarderob på sex (eller ännu hellre fler) vapen.
Publicerat Mars 16, 20233 yr 22 minutes ago Luger6 sa: Det som är lite lurigt med att alla garderobens vapen skall motiveras varje gång man byter är att plisen arkiverar motiveringarna och använder dom för att avslå ansökningar. Man tycker tydligen inte att jaktförhållanden kan ändras under årens lopp så om man tex har motiverat en bössa med "Jakt på Hjort" för fem år sedan och vill köpa en pipa till en annan bössa och motiverar den med "Långhållsjakt på Hjort" så rotar dom fram din gamla motivering och avslå pipan då du redan har en bössa för hjortjakt. Tänk om en pipa hamnar i orätta händer, man kan ju använda den för att slå någon i huvudet med! Har det hänt dig alltså? Det där har aldrig hänt mig kan jag säga. De har aldrig hänvisat till en av mina tidigare motiveringar, och jag har inte sällan ändrat motivering för en befintlig bössa. Och det kan ju knappast vara olagligt att använda en bössa till älgjakt som man tidigare hade till t.ex. hjortjakt.
Publicerat Mars 16, 20233 yr 25 minutes ago exabit sa: Har det hänt dig alltså? Det där har aldrig hänt mig kan jag säga. De har aldrig hänvisat till en av mina tidigare motiveringar, och jag har inte sällan ändrat motivering för en befintlig bössa. Och det kan ju knappast vara olagligt att använda en bössa till älgjakt som man tidigare hade till t.ex. hjortjakt. Kan det bero på vilket väderstreck man bor i? När jag bytte min Beretta mot Winchestern, så behövde jag inte motivera alls. Har även en kombi, så dom hade kunnat påpeka att jag hade redan ett hagelvapen.
Publicerat Mars 20, 20233 yr På 2023-03-15 at 21:17 Dansken sa: Jajamensann... vapen jag har för "skyddsjakt" som kommunjägare har ett villkor att vi har "skottlossningstillstånd inom detaljplanerad område" som beviljas av polisen på 5 år i taget, men vapen licenserna som utfärdas av samma myndighet för att utföra en del av detta uppdrag förlängdes endast för 3 år vid samma tillfälle i höstas. Jag har lyckats tjata mej till villkoret "så länge licensinnehavaren har uppdrag för norrtälje kommuns räkning" så jag har sluppit tidsbestämningen. Hade en kvar, en dämpare, men den gav jag bort i gåva till min kära fru när det var dags att förnya
Publicerat Mars 20, 20233 yr På 2023-03-16 at 13:34 Mad Mike sa: Jag byter inte ofta men finner det intressant att dom detaljstuderar den enskildes innehav och ifrågasätter....om det finns någon här som har fler än 6 vapen på jakt ska man nog tänka sig för väldigt noga innan man byter något, den resan kan nog bli väldigt jobbig. Det DÄR känns INTE bra... de har ju räknat fel för mej så jag har en "för mycket" på jakt.. givet det känns det typ kört att få byta in automaten mot nya bocken!? Måste hem och räkna.. Räknade nu.. jag är så jävla rökt.. 7 på jakt, en på skyddsjakt.. På 2023-03-16 at 13:39 Mad Mike sa: För ett antal år sedan hamnade jag i konflikt med polisen angående ett vapen jag redan hade, dom hade bestämt sig för att driva detta in i kaklet, vad man ska ha klart för sig är att som den lilla människan mot den stora myndigheten är det en väldigt lång, dyr och jobbig process...för polisen är det bara en dag på jobbet. Det där var lite kul hade en förundersökningsledare i Norrtälje när jag jobbade där. Han ägde en Ruger mini-14 och ägnade en god del av sin arbetstid att överklaga och jävlas med tillstånd! Jag minns inte vart det landade dessvärre men jag vet att han var högmotiverad då.
Publicerat Mars 20, 20233 yr Och.. såg i ngn annan tråd, sexfemåtta eller vem det nu var.. tvingades motivera varje bössa som flera beskrivit.. är det ens ok!? Nr 5 och 6 fattar jag.. men de första fyra ska väl inte behöva motiverad? Och vart lagras den informationen, med vilket lagtöd?
Publicerat Mars 20, 20233 yr 7 minutes ago Hipshot sa: Och.. såg i ngn annan tråd, sexfemåtta eller vem det nu var.. tvingades motivera varje bössa som flera beskrivit.. är det ens ok!? Nr 5 och 6 fattar jag.. men de första fyra ska väl inte behöva motiverad? Och vart lagras den informationen, med vilket lagtöd? När jag köpte Ruger PCC'n som 6e vapnet, fick jag motivera samtliga bössor. Blev uppringd av en handläggare som hade lite frågor, speciellt då jag hade två st. i klass 1. Svarade att STR200 var inte så lämplig på älgjakt, på grund av sin vikt, utan att den användes enbart på åtel. Det köptes rakt av, utan några följdfrågor.
Publicerat Mars 20, 20233 yr Ok.. men jag förmodar att även om man gör ett inbyte så kommer de jävlas dvs man förändrar inte det totala innehavet..
Publicerat Mars 20, 20233 yr 38 minutes ago Hipshot sa: Och.. såg i ngn annan tråd, sexfemåtta eller vem det nu var.. tvingades motivera varje bössa som flera beskrivit.. är det ens ok!? Nr 5 och 6 fattar jag.. men de första fyra ska väl inte behöva motiverad? Och vart lagras den informationen, med vilket lagtöd? Varje byte har jag fått motivera samtliga vapen. Så har senaste gångerna skickat med motiveringen på ett eget papper samtidigt som licens ansökan.
Publicerat Mars 20, 20233 yr Lär ju få "sälj en bössa rakt av" med vändande post.. förbannat!! Har ngt diffust minne av att Christian skrivit vid tillfälle att även om tillstånd sjabblat med matematiken och godkänt licens nr 7 för jakt så kan de i alla fall återkalla.. även om de är de själva som gjort fel i grund och botten.
Publicerat Mars 20, 20233 yr 1 minute ago Hipshot sa: Lär ju få "sälj en bössa rakt av" med vändande post.. förbannat!! Har ngt diffust minne av att Christian skrivit vid tillfälle att även om tillstånd sjabblat med matematiken och godkänt licens nr 7 för jakt så kan de i alla fall återkalla.. även om de är de själva som gjort fel i grund och botten. Du får väl byta bostadsort till Kalix (eller Götet) 🙂 Jag fick inga frågor när jag utförde mitt byte.
Publicerat Mars 20, 20233 yr 19 minutes ago Islänningen sa: Du får väl byta bostadsort till Kalix (eller Götet) 🙂 Jag fick inga frågor när jag utförde mitt byte. Ja hit upp är det då ingen ide flytta ifall det ska underlätta ansökningarna.
Publicerat Mars 20, 20233 yr Bytte en bössa (nr 6) nyss och motiverade den bara med vilken bössa jag bytte ut, fick inga följdfrågor. Nu var det en 30-06 mot en annan 30-06 så kanske det underlättade.
Publicerat Mars 20, 20233 yr 1 hour ago Hipshot sa: Lär ju få "sälj en bössa rakt av" med vändande post.. förbannat!! Har ngt diffust minne av att Christian skrivit vid tillfälle att även om tillstånd sjabblat med matematiken och godkänt licens nr 7 för jakt så kan de i alla fall återkalla.. även om de är de själva som gjort fel i grund och botten. Att du har 7 lär inte upptäckas men om du byter in en för att ansöka om en annan lär du få svar att du redan har 6 så ansökan avslås, får du min handläggare jag hade senast lär du bli en kort...eller två för att få igenom ansökan.
Publicerat Mars 20, 20233 yr 2 hours ago Hipshot sa: Det där var lite kul hade en förundersökningsledare i Norrtälje när jag jobbade där. Han ägde en Ruger mini-14 och ägnade en god del av sin arbetstid att överklaga och jävlas med tillstånd! Jag minns inte vart det landade dessvärre men jag vet att han var högmotiverad då. Samma pang för mig, först var även jag högmotiverad att behålla den, det övergick med tiden att vara högmotiverad att få ut marknadsvärdet för polisen ville inte betala en krona för den, efter åtskilliga vändor fram och tillbaks med Christians hjälp fick jag till slut ett bra pris och lämnade in den.
Publicerat Mars 20, 20233 yr På 2023-03-16 at 13:13 Mad Mike sa: Känns som om Polisen bestämt sig för en ny agenda.... bestämde mig för att byta bössa inom lagstadgade garderoben för ett tag sedan, lämnade således in ett inbyte mot det sökta. Efter en vecka kom ett brev där jag blev ombedd att motivera vartenda vapen jag redan hade licens på och det var inget massutskick utan mina vapen var beskrivna i brevet, dessutom behövde jag i synnerhet motivera det sökta trots att inget av mina vapen hade motsvarande egenskaper. Om jag inte svarade skulle jag få avslag per automatik.... Jag svarade och idag kom licensen men det här känns inte bra alls. Min ansökan hamnade i region väst och inte öst, brevet kom från rättsavdelningen. Det är standard, jag har motiverat samtliga vapen direkt på ansökans baksida senaste typ 10åren.
Publicerat Mars 20, 20233 yr Det finns ju ingen standard vad det gäller ansökan om licens, det är väl det som är den röda tråden vad det gäller tillståndsenheten. Det finns nog väldigt få exempel på myndighetsutövning där utfallet av en ansökan helt enkelt beror vem som handlägger och var den personen jobbar i landet. Vad det gäller fler än sex vapen för jakt finns det ju möjligheten att tillåta flera vid särskilda skäl men vad jag förstår har plisen bestämt att inga skäl i världen är nog för att få en bössa utöver sex. Vad det gäller min "hjortjaktspipa" i ovanstående inlägg brydde jag mig inte om att genomföra ansökan efter diskussionen med handläggaren men jag smider lömska planer att ta tag i detta igen.