Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ut med den rödgröna röran!

Featured Replies

• Svar 3,6k
  • Visningar 237,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Somliga.jpeg.7b4c896d407577f2a5e7ece62056d7ab.jpeg

Gäller många politiker!:whistling::P:lol:

Publicerat

Väl skrivit som vanligt!:thumbsup:

Publicerat

På liknande tema så är det lite kul att se hur MP reagerar när de blir utsatta för lite civil olydnad…

Publicerat

Nollor.thumb.jpg.03161f42224715a9eeeeb5fb27cffcc2.jpg

SANT!:lol:

Publicerat

https://blickovernejden.wordpress.com/2023/05/02/de-populistiska-antipopulisterna/

"Man kommer dock inte ifrån det faktum att med kultur följer immateriella ting såsom moral. Det var således inte utan att undertecknad höll på att sätta kaffet i vrångstrupen igår då jag hörde oppositionsledaren Magdalena Anderssons (S) tala på 1:a maj i Jönköping och där hon yrade om "hungern i förorten":

"-Varje barn som tvingas växa upp i fattigdom utan möjlighet till näringsriktig mat är ett misslyckande för hela vårt samhälle."

Ursäkta? Om Andersson själv tror på vad hon säger blir jag uppriktigt talad mörkrädd. Vi lever i ett samhälle där det ekonomiska incitamentet mellan att gå på bidrag och att söka sig ut i arbetslivet är alltför litet varpå alltför många sonika gör ett medvetet val i förstnämnda. Det är sålunda lätt att se varthän dagens förmenta arbetarparti ser sin nya stora väljargrupp på samma sätt som dagens C verkar ignorera sina gamla kärnväljare på landsbygden till förmån för välsituerade och samvetsömma innerstadsmänniskor som inte kan göra åtskillnad på Ayn Rand och Karl Marx? Om vi skall tala om barn som inte får en allsidig kost bör kanske Andersson istället ta en titt på landets ensamstående mödrar vilka kanske inte får en heltidstjänst inom kommunal verksamhet? Eller för den del bland barn till papperslösa vilka är en konsekvens av det skuggssamhälle som man fullt medvetet tillåtit växa fram enär man varit rädd för att fatta nödvändiga om än obekväma beslut?

Vidare föreslog hon att motverka hur unga "hamnar i kriminalitet" genom att satsa 700 miljoner på kulturen så att ynglingar under sommaren kan gå på lässtunder på biblioteken och på skogspromenader. Förlåt mig mig men hur naiv får man vara? Jag har delvis ett ursprung inom det agrara proletariet - statarna. Dessa hade en tillvaro som knappast var ekonomiskt gynnsam men inte blev dessa kriminella för det. Varför? Moral baserad på en gemensam kultur som spände över klassgränserna. Dessa levde enligt den traditionella socialdemokratiska devisen "Gör din plikt. Kräv din rätt." Men i dagens kravlösa Sverige är "offren" inte sällan "rasifierade" utan agens och det är sålunda den stora statens skyldighet att lösa biffen med mer skattefinansierad fördelningspolitik av samma snitt vi haft i decennier utan märkbar effekt."

Tror verkligen Andersson själv på vad hon säger? 

Publicerat

Väls skrivit som vanligt!:thumbsup:

Publicerat

https://blickovernejden.wordpress.com/2023/05/03/ifragasatta-eu-medlemskapet-vafalls/

"Undertecknad skall inte sticka under stol med att jag röstade nej i folkomröstningen 1994, jag var trots min unga ålder väl insatt i hur tongivande politiska företrädare likt den livslånge kommunisten Altiero Spinelli tänkt sig unionens framtid varpå jag sonika nyttjade min röst till att säga nej. Jag skulle tro att flertalet som röstade ja förväntade sig att få ett EU där frihandeln skulle gynnas och där man skulle kunna resa över gränser utan pass och strul men att nationalstaten och dess demokrati skulle respekteras. Men vad har vi fått? En teknokratisk koloss med gravt demokratiunderskott där tjänstemannaaktivism ses som kutym, ta t.ex. EU:s aviserade blyförbud där lobbyism inom ECHA från BirdLife Internationals och den miljöpartistiska GONGO:n Naturskyddsföreningens sida tillåtits sätta agendan. Att Miljöpartiet med blott strax över 2% av väljarstödet älskar EU förvånar föga eftersom det man inte kan få demokratiskt mandat för hemma istället kan trumfas igenom “von oben”. Där är kanske här jag skall inflika att jag har en vän som arbetade på “Ja till EU!” som idag är uttalad EU-motståndare.

Demokrati handlar inte om att ha “rätt” åsikter definierat av ett fåtal, demokrati handlar om att få folkligt majoritetsstöd för sin politik. Undertecknad ställer mig sålunda skeptisk till att 68% av svenskarna vill ha “mer EU”, snarare torde det finnas folkligt stöd för vad EU påstods skulle vara inför folkomröstningen 1994. En centralstyrd union företrädd av vad som skulle kunna beskrivas som politisk adel och ömsom nomenklatura för åtminstone undertecknads tankar till såväl det Habsburgska imperium som föll samman 1918 och dels till den Ungerska rådspubliken under Béla Kun som imploderade efter blott 4 månader och torde ha ytterligt begränsad appellering i de breda folklagren.

Så undertecknad håller med Expressens politiske krönikör Viktor Barth-Kron som idag skrev:

“-Jimmie Åkesson har alldeles rätt i att EU i dag är något annat än det vi gick med i för snart 30 år sedan, och här finns naturligtvis saker att ”utvärdera” för den som känner sig manad.

När det gäller euron är opinionsbilden mer entydig. Stödet för att byta valuta i Sverige har visserligen kravlat sig över 20-procentsnivån, men det är fortfarande långt till de 42 procent som förlorade folkomröstningen i frågan 2003.

Men för all del. Även eurosamarbetet har genomgått en del omvälvningar under de 20 år som passerat sedan dess. En utredning skulle inte sakna uppslag.

Varför inte en gemensam utvärdering/utredning? EU och dess valuta saknar ju inte beröringspunkter, när man tänker efter.

En extra bonus blir att både SD och Liberalerna då har något att sysselsätta sig med. Detta medan Ulf Kristersson – eller Magdalena Andersson, om utredningen drar ut på tiden – fortsätter att harva sig fram i EU-systemet, som trofast men motsträvig medlem.

Precis som den svenska mittenväljaren vill ha det.”

Den indignation som Pehrson uppvisat handlar enligt undertecknads förmenande mer om dygsignalerande indentitetspolitik mer än något annat – bara för att Jimmie Åkesson (SD) lyfter en demokratiskt högst valid fråga så är den inte illegitim. För demokratins skull behöver vi ha en öppen och ärlig debatt om sådant som representativitet och “checks and balances” i en tid där Bryssel förblindat rusar åstad i en utveckling få torde instämma i. Men de främsta vurmarna vill uppenbart inte ha en sådan eftersom man troligtvis då skulle få erfara att man saknar folklig legitimitet för sin politiska agenda? Det är sanning fascinerande att se att dagens förmenta liberaler sålunda verkar ha mer gemensamt med yttervänstern än sitt ideologiska ursprung. Men vill man åtnjuta demokratisk kredibilitet går det inte bara hänvisa till Putin och utbrista i ett:

“-Ifrågasätta EU-medlemskapet!?! Vafalls!?!”

Personligen finner jag Pehrsons indignation som mer än lovligt dygdposerande och oärlig. Rimligtvis vore det ur demokratiskt hänseende sunt att ha en öppen och ärlig politisk diskussion om vart dagens Bryssel är på väg...

Publicerat

Väl skrivit som vanligt!:thumbsup:

Jag röstade också "Nej till EU":thumbsup:

Publicerat
58 minutes ago lsjonsson sa:

Ebba Buch har flytt Sverige o missar partiledardebatten på söndag. Kastar in Jakob Forssmed ist.

https://www.expressen.se/nyheter/ebba-busch-missar-partiledardebatten/

Eller så hade hon bokat semestern långt innan man planerade debatten. 

Det är lättare att hitta en ersättare för debatten än en ersättningsförälder för semestern.

Publicerat
4 hours ago Islänningen sa:

Eller så hade hon bokat semestern långt innan man planerade debatten. 

Det är lättare att hitta en ersättare för debatten än en ersättningsförälder för semestern.

Ja visst kan det vara så!

Publicerat
15 minutes ago lindgren sa:

Yes! 

Synd att bara att dom tar dö på företagen som producerar biodiesel.. och den branchen behöver verkligen konkurrens.

Som kompensation, så kan dom ju göra biodieseln skattefri.

Publicerat
1 hour ago, Islänningen said:

Som kompensation, så kan dom ju göra biodieseln skattefri.

Det kan jag hålla med om.

Publicerat

https://blickovernejden.wordpress.com/2023/05/08/svensk-politiks-likhet-med-dorian-greys-portratt/

"När Magdalena Andersson (S) beskriver landets regering som demokratiskt illegitim så är det inte utan att undertecknads tankar går till Oscar Wildes klassiska roman Dorian Greys porträtt. För vilken bild får hon av sig själv när hon talar om statskupp och nyfascism samtidigt som hon uppenbart ser sitt eget korporativistiska parti som synonymt med den svenska statsapparaten? Det hade varit mer demokratiskt korrekt om Magdalena Andersson i sin debattartikel i DN häromdagen, SD:s högerregim hotar grunderna i vår demokrati, istället skrivit “…VÅR demokrati”. Uppenbart lever hon nämligen i villfarelsen att Sverige bara kan vara demokratiskt så länge detta har ett socialdemokratiskt styre. Detta vittnar om ett närmast totalitärt tankegogds av samma snitt som det hon anklagar sin meningsmotståndare för att hysa. DDR såg sig t.ex. som en demokratisk statsbildning trots att det i princip var en enpartistat, man tillämpade nämligen ekonomisk demokrati av marxistiskt snitt utifrån uppfattningen om att nationalekonomi är ett nollsummespel.

Men vi lever som sagt i en tid där ett upplyst fåtal ser sig som predestinerade att leda den oinsatta massan till frälsning. Föga förvånande så ser t.ex. sittande regerings beslut att sänka reduktionsplikten till samma nivå som övriga EU enär hushållen i nuläget går på knäna som liktydigt med en katastrof inte bara för klimatet men också sagda partis självbild. Den nytillträdde ledaren för det alltmer förtvinade C, Muharrem Demirok, sällade sig till domedagsretoriken. Socialdemokraterna har dock inte likt Dorian Grey förtvinat vid åsynen av sitt porträtt men de borde rimligtvis göra detta…"

Publicerat
32 minutes ago lsjonsson sa:

Av det som jag har hört på radio o läst under dagens lopp så är ju bränsleprodcenterna fundersamma om det kommer att sänka priset så mycket.

FUD

"Fear Uncertainty and Doubt"

Om man satsat på biobränsle (som PREEM som har i det närmaste monopol )så kommer man  förlora lite stålar och man gör allt för att försöka bromsa.  

själv litar jag på marknaden och att ersätta  biobränsle i Sverige kommer rimligen inte att påverka världmarknadspriset på olja.

Publicerat
1 hour ago detstorabla sa:

FUD

"Fear Uncertainty and Doubt"

Om man satsat på biobränsle (som PREEM som har i det närmaste monopol )så kommer man  förlora lite stålar och man gör allt för att försöka bromsa.  

själv litar jag på marknaden och att ersätta  biobränsle i Sverige kommer rimligen inte att påverka världmarknadspriset på olja.

Ja visst är det så! Vi får se var detta slutar! Det är svårt att förutspå.

Publicerat

Det behövs mer kunskap i riksdagen. Kunskap och orädsla för att stå upp å säga att Konungen är naken, trotts den följande häxjakten. /P