Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EU-Beslut: Totalförbud mot blyhagel från 15/2-23.

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago MagnusN sa:

Är ute på lite tunn is nu, men skummade igenom lite paragrafer:

Man kan anta att det nya blyförbudet skrivs in i Förordning (1998:944) om förbud m.m. i vissa fall i samband med hantering, införsel och utförsel av kemiska produkter. Där finns nuvarande blyförbud. Om det skulle bli på det sättet så är inte Polisen tillsynsmyndighet utan det är NVV, länsstyrelser, kommuner enligt miljöbalken. Vem ska då sköta tillsynen? Länsstyrelsens Naturbevakare kan vara jakttillsynsmän och får göra vissa saker som har med brott i jaktlagen att göra. Men brott mot miljöbalken och Förordningen mot kemiska produkter vetetusan och frågan är om de får visitera? Det är ju inte ett uppenbart brott att komma gående genom skogen med en bössa och kanske ha blyskott med sig mao kan man inte gripa på bar gärning? Inte som att stå med en havsörn i ena näven, där det är uppenbart att fuffens har skett. 

KBV har befogenhet att kolla blyskott enligt Kustbevakningslagen, men får de visitera annat än för skydd mot farliga föremål? Precis som i skogen kan man ju inte se om någon har blyskott i bössan eller fickan mao inget uppenbart brott.

En annan fundering, om det blir tydligt vem som får utföra tillsyn: hur ska tillsynsmannen veta om någon har bly- eller stålskott om hylsorna är otydligt märkta/omärkta/innehåller annat än vad det står på hylsan? Skära upp en och göra en professionell bedömning? Ta den i beslag för undersökning? Får man göra det ifall det inte finns skälig misstanke, skotten är ju någons egendom?

Om det blir som jag tror kommer blyammo, liksom för nuvarande förbud, innebära ett brott mot miljöbalken.

Menar inte att man ska fuska med blyskott, utan konstaterar bara att det kan bli knepigt med tillsynen och lagstödet.

Varför inte fuska med blyskott ? det gör ju alla redan nu , till och med på skjutbanan 

  • Svar 372
  • Visningar 31,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Grannlandet levererade igår.😊 Med några av dessa i fickan kan jag knappast ha uppsåt att använda bly nära våtmark, de uppfyller ju alla krav en gentleman kan ställa.😎 har för övrigt samma patron

  • Finskavapen
    Finskavapen

  • Jag vet exakt hur många gånger jag blivit kontrollerad av farbror Blå, i eller kring jaktlig verksamhet de 40 år jag jagat... För typ 15 år sedan var det nykterhetskontroll en tidig älgjaktspremiärmor

Posted Images

Publicerat
4 hours ago culot sa:

Varför inte fuska med blyskott ? det gör ju alla redan nu , till och med på skjutbanan 

Inget som jag känner till

Publicerat

Jag har i ärlighetens namn inte läst hela tråden, ursäkta om frågan redan är besvarad.

Slug och brenneke är ju också vad Romina(L) kallade "blykulor i hagelpatroner" så jag antar att även dessa blir förbjudna trots att de ytterst sällan används vid jakt i våtmarker så som vi jägare ser på saken. Vildsvin i vass naturligtvis men jag har svårt att se att en and lyckas komma över och svälja en förlupen sluggprojektil. Men om vi lämnar fakta därhän, hur förväntas lagstiftningen utformas?

Publicerat
1 hour ago Slommen sa:

Jag har i ärlighetens namn inte läst hela tråden, ursäkta om frågan redan är besvarad.

Slug och brenneke är ju också vad Romina(L) kallade "blykulor i hagelpatroner" så jag antar att även dessa blir förbjudna trots att de ytterst sällan används vid jakt i våtmarker så som vi jägare ser på saken. Vildsvin i vass naturligtvis men jag har svårt att se att en and lyckas komma över och svälja en förlupen sluggprojektil. Men om vi lämnar fakta därhän, hur förväntas lagstiftningen utformas?

I EUförordningen står det "hagelammunition" så det är väl en definitionsfråga vad som avses med "hagel". 

"Med hagelammunition avses hagel som används eller är avsett att användas i en
enda laddning eller patron i ett hagelgevär."

Jag antar att man avser vanligt småhagel och inte "storhagel" som en slug, men man vet aldrig med EU...

 

 

Publicerat

Skulle förbudet gälla slug, bränäcke och Sabot skulle  utformningen rimligen ha varit "ammunition för hagelvapen" ?

Hagelammunition är väl just att betrakta som ammunition innehållandes hagel ?

Publicerat
10 hours ago MagnusN sa:

I EUförordningen står det "hagelammunition" så det är väl en definitionsfråga vad som avses med "hagel". 

"Med hagelammunition avses hagel som används eller är avsett att användas i en
enda laddning eller patron i ett hagelgevär."

Jag antar att man avser vanligt småhagel och inte "storhagel" som en slug, men man vet aldrig med EU...

 

 

Då hade man väl inte bemödat sig att yra om hagel alls utan förbjudit allt bly?

Publicerat

Jag tvivlar...

Sverige skall väl som vanligt vara överdrivet "bokstavstrogna". 

 

 

Publicerat

Jag är definitivt emot ett blyförbud och är ingen vapenexpert men vilka bössor är det som blir värdelösa om vi tittar objektivt på frågan? 

Som jag uppfattat det går det att skjuta lätta stålladdningar i de allra flesta bössor och trångborrningar. Dessutom finns exempelvis bismuth vilket väl inte alls är något problem att skjuta, eller? 

Publicerat

Fundera på att skrota min faktiskt. Bättre den får gå i graven med värdighet.

Ska bara göra slut på alla skott jag har. Så typ 2050?

Publicerat
36 minutes ago hs_merkel sa:

Fundera på att skrota min faktiskt. Bättre den får gå i graven med värdighet.

Ska bara göra slut på alla skott jag har. Så typ 2050?

Jag kan komma förbi och hjälpa till 😁

Publicerat
21 hours ago hs_merkel sa:

Fundera på att skrota min faktiskt. Bättre den får gå i graven med värdighet.

Ska bara göra slut på alla skott jag har. Så typ 2050?

Mina påkar har inga problem med stål.. men jag är lite för snål för att vaska all plugg som redan finns hemma.. så jag får väl nöta på ungefär samma tidsrymd som hs.. 

Publicerat
7 hours ago Hipshot sa:

Mina påkar har inga problem med stål.. men jag är lite för snål för att vaska all plugg som redan finns hemma.. så jag får väl nöta på ungefär samma tidsrymd som hs.. 

Jag är helt inne på samma linje. En kartong med 250 filtförladdade  Hull Pidgeon Extreme kaliber 16 kastar man inte, det GÖR man bara inte.... 

Bara som exempel på vad som hypotetiskt skulle kunna ligga hemma i ett skåp 🙄

Publicerat

Både hagelbössan och kombibocken är godkända för stålhagel, men vill ju dels använda upp redan inhandlad ammunition och dels ha hagelpatroner med lite känsla, läs papphylsa🤔

Publicerat

Bara för att spä på missödet är 250 st RWS US4 i cal 20 beställt till drillingen.

Publicerat

Sannolikheten att bli ertappad, om man nu skulle råka vara för nära något blött, är nästintill obefintlig.

Publicerat
1 hour ago MagnusN sa:

Sannolikheten att bli ertappad, om man nu skulle råka vara för nära något blött, är nästintill obefintlig.

Jag misstänker att det kommer att smällas av en massa blyskott, inte nödvändigtvis i. eller i närheten av våtmark.

En dylik lag tenderar ju få ett löjets skimmer över sig, frågan är vilket resultat "makthavarna" förväntar sig i Sverige?

En fråga; får man avliva en skadskjuten And med blyhagel som är tidigare påskjuten med alternativhagel?

Ytterligare en fråga; får man fortsättningsvis använda blyhagel på "djupt"vatten

Raggarö

Publicerat
2 hours ago Raggarö sa:

 

En fråga; får man avliva en skadskjuten And med blyhagel som är tidigare påskjuten med alternativhagel?

Raggarö

Sannolikt inte, jag som engagerad i nvr med trafikeftersök har under veckan fått information om att vi inte är undantagna. Jag får alltså inte avliva trafikskadade rådjur med blyhagel. Mycket sker tätortsnära  och jag kan inte påstå att jag är särskilt sugen på att skjuta stålhagel på villatomter 🙄

Publicerat
10 minutes ago MarkusR sa:

Sannolikt inte, jag som engagerad i nvr med trafikeftersök har under veckan fått information om att vi inte är undantagna. Jag får alltså inte avliva trafikskadade rådjur med blyhagel. Mycket sker tätortsnära  och jag kan inte påstå att jag är särskilt sugen på att skjuta stålhagel på villatomter 🙄

Gågata och stålhagel=tomtebloss!

Tycker ni som inte gjort det, prova och skjut på 20m med stål, längs en grusväg i mörker. Likt en hare för stövaren typ. Ta på skyddsglasögon och förvissa er om att ingen är i närheten.

Publicerat
1 hour ago hs_merkel sa:

Gågata och stålhagel=tomtebloss!

Tycker ni som inte gjort det, prova och skjut på 20m med stål, längs en grusväg i mörker. Likt en hare för stövaren typ. Ta på skyddsglasögon och förvissa er om att ingen är i närheten.

Ovanstående gäller även för jakt på klipphällar och skär samt bland Upplands stenskravel..... 

Publicerat
På 2023-01-12 at 10:25 henke67 sa:

Jag tvivlar...

Sverige skall väl som vanligt vara överdrivet "bokstavstrogna". 

 

 

Det ligger nog 8 farans riktning ….

 

Publicerat
2 hours ago MarkusR sa:

Sannolikt inte, jag som engagerad i nvr med trafikeftersök har under veckan fått information om att vi inte är undantagna. Jag får alltså inte avliva trafikskadade rådjur med blyhagel. Mycket sker tätortsnära  och jag kan inte påstå att jag är särskilt sugen på att skjuta stålhagel på villatomter 🙄

Jakt resp Avlivning är väl två skilda saker ,  vet att killarna på skadedjursgruppen fick köra utan begränsning i halvautomaterna . 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.