Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EU-Beslut: Totalförbud mot blyhagel från 15/2-23.

Featured Replies

Publicerat
4 hours ago MagnusN sa:

Några tankar utifrån logik utan större kunskap om lagvrängeri:

Skulle säga att det är en feltolkning. Förbudet gäller "skjutning" i eller inom 100m från våtmark samt medhavande från eller till skjutning i våtmark. Man får bära med sig/transportera/inneha blyhagel om man kan påvisa att man inte är på väg till en våtmark för "skjutning" där. Jag tycker att det är rätt osannolikt att man ska kunna tolka förvaring i hemmet som att man har intention att skjuta i den närbelägna våtmarken.

Det finns helt klart oklarheter i begreppen som används i förordningen. Jag har iaf inte lyckats googla fram några definitioner och det finns ju inga rättsliga prövningar än. Att man ska kunna påvisa att man inte tänkte skjuta i våtmark är rättsosäkert i många fall. Vad innebär egentligen begreppet "skjutning" som används i förordningen? Att man har för avsikt att skjuta eller att man faktiskt skjuter? Det blir särskilt rättosäkert i läget att man antar att man är på väg till en skjutning, då finns inga bevis för att det skulle hända. Det blir ord mot ord om man ex passerar ett kärr på väg till sitt rådjurspass. Tanken, som jag uppfattar det, är att skydda fåglar, så att gå med några rådjurspatroner i fickan på väg till ett pass bör inte vara något problem. Mer uppenbart är väl om man står med vettar, bössor och blyhagel vid en sjö.

Sen har vi det där med Oskuldspresumtion och att den omvända bevisbördan redan från start bryter mot grundläggande rättsprinciper... här kommer det att bli problem i rätt

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R0057&from=SV

 

 

Tolka lag är inte min bästa gren, lite som hagelskytte.

 

Min bästa klöveräng för harjakt och tomt är kantad av sump vilket gör det klurigt…så jag får väl ta dom med 22wmr men det är nästan för enkelt.

  • Svar 372
  • Visningar 31,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Grannlandet levererade igår.😊 Med några av dessa i fickan kan jag knappast ha uppsåt att använda bly nära våtmark, de uppfyller ju alla krav en gentleman kan ställa.😎 har för övrigt samma patron

  • Finskavapen
    Finskavapen

  • Jag vet exakt hur många gånger jag blivit kontrollerad av farbror Blå, i eller kring jaktlig verksamhet de 40 år jag jagat... För typ 15 år sedan var det nykterhetskontroll en tidig älgjaktspremiärmor

Posted Images

Publicerat

Har varit runt på ön, respektive kollat sjökort.

1) Det finns ett antal obebyggda vikar med vass längst in, drygt 100 meter från vassens slut (in mot land) finns åkrar som kan beskjutas med blyhagel alt. med 22WM

2) De flesta skårar som används idag ligger inom 100 meter från land, jag måste ut på "höppna ´ave" och finna en ö med över 6 meters vattendjup (jägareförbundets tolkning av djupt vatten) om jag vill fortsätta använda blyhagel. (eller 22 WM)

3) Vismut är det enda alternativhagel (idag) som jag skulle fundera på, stål har hittils ratats av bystämman och volfram (tungsten för anglofilerna) är för dyrt.

Osäker på hur jag kommer att landa, det kommer att visa sig efter att någon blir lagförd......

 

Raggarö

Publicerat
54 minutes ago Raggarö sa:

Har varit runt på ön, respektive kollat sjökort.

1) Det finns ett antal obebyggda vikar med vass längst in, drygt 100 meter från vassens slut (in mot land) finns åkrar som kan beskjutas med blyhagel alt. med 22WM

2) De flesta skårar som används idag ligger inom 100 meter från land, jag måste ut på "höppna ´ave" och finna en ö med över 6 meters vattendjup (jägareförbundets tolkning av djupt vatten) om jag vill fortsätta använda blyhagel. (eller 22 WM)

3) Vismut är det enda alternativhagel (idag) som jag skulle fundera på, stål har hittils ratats av bystämman och volfram (tungsten för anglofilerna) är för dyrt.

Osäker på hur jag kommer att landa, det kommer att visa sig efter att någon blir lagförd......

 

Raggarö

Nu hänger jag inte med ?  Bestämmer bystämman vad du som enskild jägare använder ?  

Publicerat

Markägarna har släppt till all mark, det jagas alltså på "allas mark"  råbock får dock skjutas på egen mark i Maj, för övrigt är det gemensam jakt på allt över hela ön.

Stålhagel har varit uppe för diskussion tidigare, bystämman ville inte att det sköts med stål i skogen, dels pga byasågen, dels pga ev. försäljning av timmer. Eftersom vi brukar vara överens så är det ett enkelt val.

 

Raggarö

Publicerat

Är det bara raggarön eller gäller det tvärnö också?

Publicerat

Skummade i genom vissa stycken.

Första tanke som lekman när man läst lite = vilket jävla flum.

Om, men, ifall, bör, anses, avser, tolkas,,,,osv, osv.

Vill Eco fascisterna att man måste ha en jurist med sig i skogen när man jagar ?

 

Publicerat
36 minutes ago MKJ sa:

Är det bara raggarön eller gäller det tvärnö också?

Raggaröns regler gäller på Raggarön, Tvärnö är mer uppdelat i fler jaktlag osv.

Raggarö

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Skummade i genom vissa stycken.

Första tanke som lekman när man läst lite = vilket jävla flum.

Om, men, ifall, bör, anses, avser, tolkas,,,,osv, osv.

Vill Eco fascisterna att man måste ha en jurist med sig i skogen när man jagar ?

 

Får kvotera in en jurist i vartenda jaktlag…

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Skummade i genom vissa stycken.

Första tanke som lekman när man läst lite = vilket jävla flum.

Om, men, ifall, bör, anses, avser, tolkas,,,,osv, osv.

Vill Eco fascisterna att man måste ha en jurist med sig i skogen när man jagar ?

 

Har rätt svårt att se att polisen skulle lägga någon tid på att söka i skogen efter jägare som eventuellt har blyhagel med sig på fel ställe. Att de dessutom skulle ha gjort kartstudier eller gått i skogen så att de vet att det finns en närbeläget våtmarketc, är ju rätt osannolikt. För att slå till på bar gärning krävs att de tar någon inom en radie av 100m från yttersta kanten på en "våtmark". En vanlig polis står inte där och gör en definitionskorrekt bedömning av var en "våtmark" slutar och mäter upp med måttband. Dessutom ska man tvista om ifall man var på väg till eller från en "skjutning" i våtmarken eller om man bara passerade förbi. Nej, det är inte många som kommer att lagföras i skogen.

En annan sak är en kontroll vid en sjökant.

 

En märklig sak med regeln: man sällan skjuter nedåt eller rakt fram vid fågeljakt. Man skjuter uppåt dvs haglen hamnar inte i våtmarken om den inte är stor. Står man däremot ett par hundra meter bort och skjuter mot en våtmark så kan man lobba in hagel, men det är lagligt...

Publicerat

Har en jaktkamrat som jagar mycket sjöfågel och han har alltid blyskott med sig ut. På frågan "vet du inte att det är olagligt" så svarar han att han använder dom för att avliva andras stålhagelskjutna fåglar och avlivning/eftersök räknas inte som jakt. Han har ringt till jägareförbundet och tydligen fått grönt ljus för denna tolkning. Med den nya lagen där det står "skjutning" så blir det kanske svårt att komma undan med den förklaringen.

Publicerat
17 hours ago Raggarö sa:

Markägarna har släppt till all mark, det jagas alltså på "allas mark"  råbock får dock skjutas på egen mark i Maj, för övrigt är det gemensam jakt på allt över hela ön.

Stålhagel har varit uppe för diskussion tidigare, bystämman ville inte att det sköts med stål i skogen, dels pga byasågen, dels pga ev. försäljning av timmer. Eftersom vi brukar vara överens så är det ett enkelt val.

 

Raggarö

okay ! då förstod jag fel, jag utgick ifrån att det var And och gåsjakt det gällde, det är ju vad det handlade om från början. Men nu är det visst själva  " våtmarken " som inte ska " blyförgiftas " Andfåglar verkar ha kommit i andra rummet helt plötsligt ??  

Publicerat
12 hours ago MagnusN sa:

Har rätt svårt att se att polisen skulle lägga någon tid på att söka i skogen efter jägare som eventuellt har blyhagel med sig på fel ställe. Att de dessutom skulle ha gjort kartstudier eller gått i skogen så att de vet att det finns en närbeläget våtmarketc, är ju rätt osannolikt. För att slå till på bar gärning krävs att de tar någon inom en radie av 100m från yttersta kanten på en "våtmark". En vanlig polis står inte där och gör en definitionskorrekt bedömning av var en "våtmark" slutar och mäter upp med måttband. Dessutom ska man tvista om ifall man var på väg till eller från en "skjutning" i våtmarken eller om man bara passerade förbi. Nej, det är inte många som kommer att lagföras i skogen.

En annan sak är en kontroll vid en sjökant.

 

En märklig sak med regeln: man sällan skjuter nedåt eller rakt fram vid fågeljakt. Man skjuter uppåt dvs haglen hamnar inte i våtmarken om den inte är stor. Står man däremot ett par hundra meter bort och skjuter mot en våtmark så kan man lobba in hagel, men det är lagligt...

Ja det lär väl säkerligen överlåtas i  Låssas-Sjöpoliserna  mao  Kustbevakarna , och om någon följde såpan

" kustbevakarna "  så förstår ni vilka  stjärnor det handlar om.

Publicerat
1 hour ago Luger6 sa:

Har en jaktkamrat som jagar mycket sjöfågel och han har alltid blyskott med sig ut. På frågan "vet du inte att det är olagligt" så svarar han att han använder dom för att avliva andras stålhagelskjutna fåglar och avlivning/eftersök räknas inte som jakt. Han har ringt till jägareförbundet och tydligen fått grönt ljus för denna tolkning. Med den nya lagen där det står "skjutning" så blir det kanske svårt att komma undan med den förklaringen.

olagligt är väl också  en tolkning, det flummiga måttet 6 meter vatten djup för att skydda Gräsänder och Gäss som oskadade inte dyker.  Ja !   Allt började med att Gräsänder och Gäss inte skulle får i sig blyhagel när dom sticker ner huvudet och käkar sjögräs och småsnäckor, men sedan dess har det ballat ur fullständigt. 

Publicerat
12 minutes ago culot sa:

okay ! då förstod jag fel, jag utgick ifrån att det var And och gåsjakt det gällde, det är ju vad det handlade om från början. Men nu är det visst själva  " våtmarken " som inte ska " blyförgiftas " Andfåglar verkar ha kommit i andra rummet helt plötsligt ??  

Det är ju detta som är problemet, EU värnar och utökar våtmark för att skydda "sjöfågel" men våtmarker jagas efter Rådjur, Hare Räv, mm, det är ju den totala jakten som blir drabbad.

Raggarö

Publicerat
Just now Raggarö sa:

Det är ju detta som är problemet, EU värnar och utökar våtmark för att skydda "sjöfågel" men våtmarker jagas efter Rådjur, Hare Räv, mm, det är ju den totala jakten som blir drabbad.

Raggarö

Jo så är det , men titta vad som händer nu när Skogs jägare är villiga att sälja ut Sjöfågel jägare och vice versa

Snudd på vad en lite äcklig tysk med fånig mustach skrev i en bok  " söndra och härska" eller hur var det ??  

Publicerat
3 hours ago culot sa:

Jo så är det , men titta vad som händer nu när Skogs jägare är villiga att sälja ut Sjöfågel jägare och vice versa

Snudd på vad en lite äcklig tysk med fånig mustach skrev i en bok  " söndra och härska" eller hur var det ??  

Det hade varit klädsamt om skyttar och jägare hållit ihop och att jägare/skyttar inte stridit inbördes inom respektive grupp. "Det drabbar inte mig" är det dummaste jag hört.🤢

Skytte- och jägarförbund har historiskt bidragit till mycket elände i denna sak.......

Raggarö

Publicerat
22 minutes ago Raggarö sa:

Det hade varit klädsamt om skyttar och jägare hållit ihop och att jägare/skyttar inte stridit inbördes inom respektive grupp. "Det drabbar inte mig" är det dummaste jag hört.🤢

Skytte- och jägarförbund har historiskt bidragit till mycket elände i denna sak.......

Raggarö

När man läser inlägg "  jag gör bara av med något tiotals hagelpatroner om året så det spelar ingen roll om de kostar 100 kr styck " bara dom går säkert i min gamla antika  bla bla bla    Då inser man att vi har problem 😕

Publicerat

Frågan är väl mer om det gör någon skillnad om man skriver på ett forum att man är respektive inte är villig att acceptera priserna för dyra alternativhagel.

Så länge man inte går ut och protesterar så misstänker jag att myndigheterna hursomhelst inte bryr sig. Eller för den delen ens uppmärksammar åsikterna.

Publicerat

Protestera kan man ju men man hoppades ju lite att intresseorganisationer skulle ta kampen.

Och personligen så är jag ju en sån som har gammalt skrot i skåpet som inte tål stål, så när man då står inför att köpa dyr ammo eller en ny bössa för att skjuta 3 råkor, 1 hare och kanske nån skata om året så är jag kluven. Ingen förändring alls hade ju varit bäst men en ny bössa är också kul…

Publicerat
3 hours ago KJE81 sa:

Frågan är väl mer om det gör någon skillnad om man skriver på ett forum att man är respektive inte är villig att acceptera priserna för dyra alternativhagel.

Så länge man inte går ut och protesterar så misstänker jag att myndigheterna hursomhelst inte bryr sig. Eller för den delen ens uppmärksammar åsikterna.

Fast undrar om våra politiker skulle göra något för att lindra slutresultatet bara för att man protesterar ?

Ett par hundra hageljägare som står med plakat på torget har nog liten verkan, själv tror jag mer på att våra intresseorganisationer bättre både kan och bör röra om i grytan....om dom bara lyckas få tummen ur.

Sådanahär beslut ska tas mot en 10års horisont eller mera så folk får tid och möjlighet agera.....inte hals över huvud.

Publicerat
3 minutes ago Järven sa:

Fast undrar om våra politiker skulle göra något för att lindra slutresultatet bara för att man protesterar ?

Ett par hundra hageljägare som står med plakat på torget har nog liten verkan, själv tror jag mer på att våra intresseorganisationer bättre både kan och bör röra om i grytan....om dom bara lyckas få tummen ur.

Sådanahär beslut ska tas mot en 10års horisont eller mera så folk får tid och möjlighet agera.....inte hals över huvud.

Enig!

 

För inte skulle tex någon lyckas besluta idag om att folkrace from. 1/3 endast får utföras med fossilfria motorer inom tätbebyggt område.

Publicerat
3 hours ago Engelbrekt sa:

Enig!

 

För inte skulle tex någon lyckas besluta idag om att folkrace from. 1/3 endast får utföras med fossilfria motorer inom tätbebyggt område.

Eller förbjuda Litium med lika kort varsel som enligt forskning kan hämma fosterutveckling och orsaka missfall.

Men där tiger Ecofascisterna i EU still.

Publicerat
14 hours ago Järven sa:

Fast undrar om våra politiker skulle göra något för att lindra slutresultatet bara för att man protesterar ?

Ett par hundra hageljägare som står med plakat på torget har nog liten verkan, själv tror jag mer på att våra intresseorganisationer bättre både kan och bör röra om i grytan....om dom bara lyckas få tummen ur.

Sådanahär beslut ska tas mot en 10års horisont eller mera så folk får tid och möjlighet agera.....inte hals över huvud.

Det fanns möjlighet till en 3årsdispens, men det nappade inte förra regeringen på.

Publicerat
15 hours ago Järven sa:

Fast undrar om våra politiker skulle göra något för att lindra slutresultatet bara för att man protesterar ?

Ett par hundra hageljägare som står med plakat på torget har nog liten verkan, själv tror jag mer på att våra intresseorganisationer bättre både kan och bör röra om i grytan....om dom bara lyckas få tummen ur.

Sådanahär beslut ska tas mot en 10års horisont eller mera så folk får tid och möjlighet agera.....inte hals över huvud.

Det satt en liten  skitunge med plakat och vägrade gå i skolan , hur svårt kan det va ??  

skämt åsido  , men krasst sett så kommer 2023 bli fan så mycket sämre 

Publicerat
På 2023-01-02 at 08:37 culot sa:

Ja det lär väl säkerligen överlåtas i  Låssas-Sjöpoliserna  mao  Kustbevakarna , och om någon följde såpan

" kustbevakarna "  så förstår ni vilka  stjärnor det handlar om.

Är ute på lite tunn is nu, men skummade igenom lite paragrafer:

Man kan anta att det nya blyförbudet skrivs in i Förordning (1998:944) om förbud m.m. i vissa fall i samband med hantering, införsel och utförsel av kemiska produkter. Där finns nuvarande blyförbud. Om det skulle bli på det sättet så är inte Polisen tillsynsmyndighet utan det är NVV, länsstyrelser, kommuner enligt miljöbalken. Vem ska då sköta tillsynen? Länsstyrelsens Naturbevakare kan vara jakttillsynsmän och får göra vissa saker som har med brott i jaktlagen att göra. Men brott mot miljöbalken och Förordningen mot kemiska produkter vetetusan och frågan är om de får visitera? Det är ju inte ett uppenbart brott att komma gående genom skogen med en bössa och kanske ha blyskott med sig mao kan man inte gripa på bar gärning? Inte som att stå med en havsörn i ena näven, där det är uppenbart att fuffens har skett. 

KBV har befogenhet att kolla blyskott enligt Kustbevakningslagen, men får de visitera annat än för skydd mot farliga föremål? Precis som i skogen kan man ju inte se om någon har blyskott i bössan eller fickan mao inget uppenbart brott.

En annan fundering, om det blir tydligt vem som får utföra tillsyn: hur ska tillsynsmannen veta om någon har bly- eller stålskott om hylsorna är otydligt märkta/omärkta/innehåller annat än vad det står på hylsan? Skära upp en och göra en professionell bedömning? Ta den i beslag för undersökning? Får man göra det ifall det inte finns skälig misstanke, skotten är ju någons egendom?

Om det blir som jag tror kommer blyammo, liksom för nuvarande förbud, innebära ett brott mot miljöbalken.

Menar inte att man ska fuska med blyskott, utan konstaterar bara att det kan bli knepigt med tillsynen och lagstödet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.