Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EU-Beslut: Totalförbud mot blyhagel från 15/2-23.

Featured Replies

Publicerat
10 minutes ago Fläskfia sa:

Vilka befogenheter har kontrollanterna? Tveksamt om omvänd bevisbörda är tillämpbart. Finns det inte ett rättsfall där våtmark inte är vilken vattenpöl som helst utan av mer permanent karaktär där gäss, änder etc kan vara? Dvs den mindre snäva versionen av våtmark gäller.

Ingen befogenhet alls - det är kommunernas miljöavdelning som ska sköta tillsynen. Det nya blyförbudet är inskrivet i samma lag som det gamla.

  • Svar 372
  • Visningar 31,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Grannlandet levererade igår.😊 Med några av dessa i fickan kan jag knappast ha uppsåt att använda bly nära våtmark, de uppfyller ju alla krav en gentleman kan ställa.😎 har för övrigt samma patron

  • Finskavapen
    Finskavapen

  • Jag vet exakt hur många gånger jag blivit kontrollerad av farbror Blå, i eller kring jaktlig verksamhet de 40 år jag jagat... För typ 15 år sedan var det nykterhetskontroll en tidig älgjaktspremiärmor

Posted Images

Publicerat
1 hour ago MagnusN sa:

Ingen befogenhet alls - det är kommunernas miljöavdelning som ska sköta tillsynen. Det nya blyförbudet är inskrivet i samma lag som det gamla.

Om jag minns rätt gäller följande, polisman kan antingen utföra kroppsvisitation på gripen person, alternativt fatta beslut om visitation om misstanke om brott som medför fängelse föreligger.

Om detta stämmer kan ingen kolla vad jag har i mina fickor om jag inte börjar bråka. 

@Christian N har jag fel?

Publicerat

Så är det Mike, enligt lag, bekymret härvid är att vi inte straffar poliser tillräckligt vid tjänstefel, dvs de visiterar som de vill och konsekvenserna avskräcker inte.

Jag har de sista åren rätt många exempel på tjänstemän som enligt mig, uppenbart avsiktligt begår lagbrott/regelöverträdelser för att nå ”framgång” i mål, ärenden. Det är bedrövligt. 
 

Men för att återkomma till detta med den nya regleringen, hur många av er har kontrollerats vid jakt? Jag har aldrig gjort det i Sverige. 
 

Allt detta är dock enbart ett steg närmare att man skall kunna förbjuda jakt/vapen från  miljöpartisanernas sida.  Tråkigt nog för dem går inte omvärldsutvecklingen deras väg, det kommer bli mer vapen innan det blir färre. /C

Publicerat
9 minutes ago Christian N sa:

Så är det Mike, enligt lag, bekymret härvid är att vi inte straffar poliser tillräckligt vid tjänstefel, dvs de visiterar som de vill och konsekvenserna avskräcker inte.

Jag har de sista åren rätt många exempel på tjänstemän som enligt mig, uppenbart avsiktligt begår lagbrott/regelöverträdelser för att nå ”framgång” i mål, ärenden. Det är bedrövligt. 
 

Men för att återkomma till detta med den nya regleringen, hur många av er har kontrollerats vid jakt? Jag har aldrig gjort det i Sverige. 
 

Allt detta är dock enbart ett steg närmare att man skall kunna förbjuda jakt/vapen från  miljöpartisanernas sida.  Tråkigt nog för dem går inte omvärldsutvecklingen deras väg, det kommer bli mer vapen innan det blir färre. /C

Jag har aldrig blivit kollad och då har jag ändå under rätt många år jobbat med skyddsjakt i sthlms innerstad.

Följdfråga, vilka befogenheter har en Naturbevakare/Jakttilsyningsman i relation till polisman?

Antar att de inte har större befogenheter?

Publicerat

Nej, men de får omhänderta vapen som de anser ha använts vid brott, vid fall av jaktbrott, de kan avkräva licenser, jaktkortet, vid kontroll.

De får inte företa husisar eller andra kontroller, inte heller kvarhålla någon om de inte också gör ett envarsgripande. 
 

Historisk har de begått en sanslös massa övertramp framför allt av politiskt motiverade tillsynsmän i rovdjurslänen. En del saker är helt sjuka. /C 

Publicerat
6 minutes ago Christian N sa:

Nej, men de får omhänderta vapen som de anser ha använts vid brott, vid fall av jaktbrott, de kan avkräva licenser, jaktkortet, vid kontroll.

De får inte företa husisar eller andra kontroller, inte heller kvarhålla någon om de inte också gör ett envarsgripande. 
 

Historisk har de begått en sanslös massa övertramp framför allt av politiskt motiverade tillsynsmän i rovdjurslänen. En del saker är helt sjuka. /C 

Får dem kolla i bil, om dem inte har misstanke om brott?

Publicerat

Jag kommer jaga som vanligt, risken att bli kollad är obefintlig och blir jag det så har jag skyldighet att visa jaktkort och licens på förfrågan, Inget annat.

Om jag på något för mig outgrundligt otänkbart sätt blir ertappad med blypatroner i våtmark i avsikt att avlossade dom där så åker jag max på en böter.

Den dagen den sorgen, men den kroppsvisitationen kommer i så fall skett mot rådande lagstiftning vilket jag inte kommer acceptera utan vidare.

Publicerat
11 minutes ago Mad Mike sa:

Jag kommer jaga som vanligt, risken att bli kollad är obefintlig och blir jag det så har jag skyldighet att visa jaktkort och licens på förfrågan, Inget annat.

Om jag på något för mig outgrundligt otänkbart sätt blir ertappad med blypatroner i våtmark i avsikt att avlossade dom där så åker jag max på en böter.

Den dagen den sorgen, men den kroppsvisitationen kommer i så fall skett mot rådande lagstiftning vilket jag inte kommer acceptera utan vidare.

Om jag förstått det rätt är det kommunens miljöinspektör  som har ansvaret för att kontrollera, de har nog rätt långt ifrån polismans befogenheter så den faktiska risken att åka dit är nog "skapligt" låg 

Publicerat
4 hours ago MagnusN sa:

 

Enklast är väl att köpa sig en ask bismuth för 700-800kr och slippa oroa sig. 25 skott räcker bra länge för min del. Det har jag gjort till drillingen.

Ja, fast vart ?

Jag behöver en ask 16/70 och en 12/70...helst med papphylsa och filtförladdning om man får önska.

Publicerat
2 hours ago Järven sa:

Ja, fast vart ?

Jag behöver en ask 16/70 och en 12/70...helst med papphylsa och filtförladdning om man får önska.

Om du är snäll ska jag lösa en ask 12 åt dig😉

16 vetefan

Publicerat
3 hours ago Christian N sa:

Nej, men de får omhänderta vapen som de anser ha använts vid brott, vid fall av jaktbrott, de kan avkräva licenser, jaktkortet, vid kontroll.

De får inte företa husisar eller andra kontroller, inte heller kvarhålla någon om de inte också gör ett envarsgripande. 
 

Historisk har de begått en sanslös massa övertramp framför allt av politiskt motiverade tillsynsmän i rovdjurslänen. En del saker är helt sjuka. /C 

Lite paradoxalt får de omhänderta men de har väl ingen rätt att handgripligen frånta/kvarhålla/gripa om någon vägrar? Förutsatt att det vanliga envarsgipandet inte är tillämpligt.

i blyhagelfallet pratar vi ju om kommunens miljöinspektörer som jobbar 9-17 med avlopp och industrier. Inte att stå i en buske och smyga för att brottas med en motsträvig gubbe med  husqvarna och pappskott under armen.

Publicerat
3 hours ago MarkusR sa:

Om jag förstått det rätt är det kommunens miljöinspektör  som har ansvaret för att kontrollera, de har nog rätt långt ifrån polismans befogenheter så den faktiska risken att åka dit är nog "skapligt" låg 

Enligt Sven Severin har ingen lagförts enligt det gamla blyförbudet som egentligen var rätt strängt.

Publicerat
1 hour ago hs_merkel sa:

Får dem kolla i bil, om dem inte har misstanke om brott?

Bil=husis, kräver FU-ledare, inre befäl, åklagare i vanliga fall, vid fara för liv och allvarlig brott så för enskild polis fatta sådant beslut. 

Publicerat
22 minutes ago Christian N sa:

Bil=husis, kräver FU-ledare, inre befäl, åklagare i vanliga fall, vid fara för liv och allvarlig brott så för enskild polis fatta sådant beslut. 

Intressant! Som jag misstänkte.

Publicerat

Jag väljer nog att skilja på innehavet av slika puppor samt nyttjandet av dom = inget problem 

Publicerat
5 hours ago MarkusR sa:

Om jag förstått det rätt är det kommunens miljöinspektör  som har ansvaret för att kontrollera, de har nog rätt långt ifrån polismans befogenheter så den faktiska risken att åka dit är nog "skapligt" låg 

Mmm detta är lite spännande.. vi har ju en gård här som åtminstone förra året trasslade en hel del med sina utsatta fåglar. Där skulle jag faktiskt kunna tänka mej att kommunen fick för sig att göra ngt. Och de kommer inte att göra det själva, inte en chans i världen. Däremot kommer de att begära polishandräckning som förmodligen godkänns så åker vi med.

1 hour ago Christian N sa:

Bil=husis, kräver FU-ledare, inre befäl, åklagare i vanliga fall, vid fara för liv och allvarlig brott så för enskild polis fatta sådant beslut. 

Fara i dröjsmål och PL 19 samt 20A? 

 

 

Publicerat
2 hours ago MagnusN sa:

Lite paradoxalt får de omhänderta men de har väl ingen rätt att handgripligen frånta/kvarhålla/gripa om någon vägrar? Förutsatt att det vanliga envarsgipandet inte är tillämpligt.

i blyhagelfallet pratar vi ju om kommunens miljöinspektörer som jobbar 9-17 med avlopp och industrier. Inte att stå i en buske och smyga för att brottas med en motsträvig gubbe med  husqvarna och pappskott under armen.

Haha, det låter som jag med min gamla 310AS och några riktiga Gyttorp Röda 12/65, lagom skavda i toppen🤣

Publicerat
12 hours ago MagnusN sa:

Om du är snäll ska jag lösa en ask 12 åt dig😉

16 vetefan

Jag är snäll.......jättesnäll.    :yes:

Publicerat
12 hours ago MagnusN sa:

....Inte att stå i en buske och smyga för att brottas med en motsträvig gubbe med  husqvarna och pappskott under armen.

Nu när Miljöpartisterna insett att dom inte får önskad utdelning politiskt så tror jag att dom i framtiden kommer jobba än hårdare med infiltration av myndigheter och verk, då blir det väl sila mygg och svälja kameler på känt maner.

Så nej...jag skulle inte bli förvånad om det kommer att hända.

Sen skulle nästan ovanstående vara lite kul att få med på film, lite blandning buskis och Åsa-Nisse typ. 😁

  • 4 weeks later...
Publicerat

Hittade en länk på grannkanalen till en mycket intressant föreläsning! Vet inte om den varit uppe här tidigare?

Det är en man från Danska Jägareförbundet som berättar om erfarenheterna av det nu 27 år gamla Danska blyhagelförbudet.

Mycket sevärt, informativt och intressant!

 

Publicerat
11 hours ago redtop sa:

Hittade en länk på grannkanalen till en mycket intressant föreläsning! Vet inte om den varit uppe här tidigare?

Det är en man från Danska Jägareförbundet som berättar om erfarenheterna av det nu 27 år gamla Danska blyhagelförbudet.

Mycket sevärt, informativt och intressant!

 

Det är i stora drag ett bra föredrag , dock så vänder den danska expertisen uppochner på många begrepp som står stick i stäv med både svenska som amerikanska experter i ämnet.  Blan annat , Danskarna säger korta övergångskonor i kammaren ,resten av världen säger långa , högre fart är inte nödvändigt , plus lite annat smått och gott.. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.