Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EU-Beslut: Totalförbud mot blyhagel från 15/2-23.

Featured Replies

Publicerat
5 hours ago Raggarö sa:

Jag misstänker att det kommer att smällas av en massa blyskott, inte nödvändigtvis i. eller i närheten av våtmark.

En dylik lag tenderar ju få ett löjets skimmer över sig, frågan är vilket resultat "makthavarna" förväntar sig i Sverige?

En fråga; får man avliva en skadskjuten And med blyhagel som är tidigare påskjuten med alternativhagel?

Ytterligare en fråga; får man fortsättningsvis använda blyhagel på "djupt"vatten

Raggarö

Avlivning är inte jakt och djupt vatten är väl knappast våtmark 

  • Svar 372
  • Visningar 31,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Grannlandet levererade igår.😊 Med några av dessa i fickan kan jag knappast ha uppsåt att använda bly nära våtmark, de uppfyller ju alla krav en gentleman kan ställa.😎 har för övrigt samma patron

  • Finskavapen
    Finskavapen

  • Jag vet exakt hur många gånger jag blivit kontrollerad av farbror Blå, i eller kring jaktlig verksamhet de 40 år jag jagat... För typ 15 år sedan var det nykterhetskontroll en tidig älgjaktspremiärmor

Posted Images

Publicerat

Sköt råttor på Gladö-kvarn för 20 år sen.. städade undan löserplugg och hustrun öste iväg ngn ståltrap på betongglovet efter en råtta.. tomdebloss delux! 

Publicerat
På 2023-01-12 at 12:38 Dansken sa:

En bössa av anständig kvalitet som är tät och utan glapp i mekanismen kan efter övergångskonorna eventuellt förlängs och trångborrningarna öppnas kan obehindrat skjuta stål länge efter.

Det har gått i många år i Danmark- det går nog här också ska ni se.

Men gammalt skit som var gammalt skit redan innan blyförbudet är fortfarande gammalt skit.

I stället för att sitta med 5 dagars stubb, snusläpp, rutig skjorta, husqvarna hängseler och hängröv och gnälla att "det var bättre förr" kan man se FRAMÅT... 

Och ta SGT klistermärkena av kofångaren på 245:an 😉

Tänkt att en Dansk får ur sig så mkt visdom bara så sisådär 👍

Publicerat
3 minutes ago culot sa:

Jakt resp Avlivning är väl två skilda saker ,  vet att killarna på skadedjursgruppen fick köra utan begränsning i halvautomaterna . 

Jag kan hålla med hur mycket som helst men det hjälper knappast. Vi kan heller inte få dedikerade eftersöksvapen på licens för avlivning,det förutsätts att vi har utrustning för att lösa uppdraget, som jägare.

Publicerat
5 minutes ago MarkusR sa:

Jag kan hålla med hur mycket som helst men det hjälper knappast. Vi kan heller inte få dedikerade eftersöksvapen på licens för avlivning,det förutsätts att vi har utrustning för att lösa uppdraget, som jägare.

Bara att lägga av och låta myndigheterna lösa problemet 

Publicerat
8 minutes ago culot sa:

Bara att lägga av och låta myndigheterna lösa problemet 

Så kan man naturligtvis tänka men det kräver att alla är överens och gör det samordnat, vilket aldrig kommer att hända.

 

Publicerat
37 minutes ago sidelock sa:

Grannlandet levererade igår.😊Screenshot_20230113-194826_Messenger.thumb.jpg.5c3236bdc4029260976e6c691b695597.jpg

Med några av dessa i fickan kan jag knappast ha uppsåt att använda bly nära våtmark, de uppfyller ju alla krav en gentleman kan ställa.😎 har för övrigt samma patron hemma för kaliber 16 också.

Inte illa, finns dom i kaliber 20 också?🙂

Publicerat
5 minutes ago KJE81 sa:

Inte illa, finns dom i kaliber 20 också?🙂

Screenshot_20230114-200925_Messenger.thumb.jpg.054eef1c99c841a6d9d16c9c511dd7ff.jpg

Publicerat

Har tänkt på en sak, hur ska alla handlare hinna ställa om, när dem inte ens får fram blyskott pga snuva i 2,5år?

Publicerat

inte varit till ngn nasare på länge, hur ser det ut? Borde rimligen inte finnas bly eller hamstrar folk?

 

Publicerat

Kollade lite på Torsbo.. 

Hur f-n går det med tex 410?

J-la tur att man inte skaffade kal 28 som jag var lite inne på för ngr år sedan...

Publicerat
4 hours ago sidelock sa:

Grannlandet levererade igår.😊Screenshot_20230113-194826_Messenger.thumb.jpg.5c3236bdc4029260976e6c691b695597.jpg

Med några av dessa i fickan kan jag knappast ha uppsåt att använda bly nära våtmark, de uppfyller ju alla krav en gentleman kan ställa.😎 har för övrigt samma patron hemma för kaliber 16 också.

Bara invänta att innehav blir kriminaliserat som i Danmark 

Publicerat
3 hours ago Hipshot sa:

Kollade lite på Torsbo.. 

Hur f-n går det med tex 410?

J-la tur att man inte skaffade kal 28 som jag var lite inne på för ngr år sedan...

Bara ladda stål själv till 28 

Publicerat
5 hours ago MarkusR sa:

Så kan man naturligtvis tänka men det kräver att alla är överens och gör det samordnat, vilket aldrig kommer att hända.

 

Nä , och så länge det finns de som resonerar att ” jag skjuter bara 10 hagelskott om året så spelar ingen roll om det kostar 100+kr styck ”  så kan allt bara gå,åt helvete 

Publicerat
6 hours ago culot sa:

Bara ladda stål själv till 28 

Mm.. ladda själv till kula har jag inga problem med, åtgången är inte lika omfattande.. men hagel? Nää.. 

Publicerat
13 hours ago sidelock sa:

Screenshot_20230114-200925_Messenger.thumb.jpg.054eef1c99c841a6d9d16c9c511dd7ff.jpg

Det är ju helt perfekt, ser nästan exakt ut som Gamebore Regal bly i kaliber 20 ifall man skulle få för sig att utöva lite civil olydnad😉

Publicerat
14 hours ago sidelock sa:

Grannlandet levererade igår.😊

 

Ja, man åker väl på att beställa kaliber 12 å 16 är jag rädd.

 

Publicerat
13 hours ago Hipshot sa:

inte varit till ngn nasare på länge, hur ser det ut? Borde rimligen inte finnas bly eller hamstrar folk?

 

Folk hamstrar så det kan vara tomt i hyllorna tillfälligt. Här sa handlaren glatt att inte är deras problem att folk vill fortsätta köpa bly, det blir inte förbjudet att sälja.

Publicerat
3 hours ago Hipshot sa:

Mm.. ladda själv till kula har jag inga problem med, åtgången är inte lika omfattande.. men hagel? Nää.. 

Är det nu jag säger lite ironisk ” gnäll inte då ”  😎

 just 28 är ju självklart en udda fågel och ladda bly inte så svårt att få tag på grejer.

Stål är lite omständigare men går att lösa, det finns även de som laddar Tungsten till 28 och skjuter gäss med 9:or 

Publicerat
5 hours ago culot sa:

Är det nu jag säger lite ironisk ” gnäll inte då ”  😎

 just 28 är ju självklart en udda fågel och ladda bly inte så svårt att få tag på grejer.

Stål är lite omständigare men går att lösa, det finns även de som laddar Tungsten till 28 och skjuter gäss med 9:or 

Det låter ju hoppfullt ändå, lite sugen på en fin sida-sida i kaliber 28 i framtiden, när ekonomin ser bättre ut 👍

Publicerat
3 hours ago KJE81 sa:

Det låter ju hoppfullt ändå, lite sugen på en fin sida-sida i kaliber 28 i framtiden, när ekonomin ser bättre ut 👍

Ja om det är en ny bössa så är det väl inga problem m stål, finns dessutom inte 28 med 76 kammare ? 
28 har i flera år vart en modekaliber i Italien, och det laddas lätt och rejält tungt för en sånt litet rör 

Publicerat
30 minutes ago culot sa:

Ja om det är en ny bössa så är det väl inga problem m stål, finns dessutom inte 28 med 76 kammare ? 
28 har i flera år vart en modekaliber i Italien, och det laddas lätt och rejält tungt för en sånt litet rör 

Det stämmer bra, alla nyare italienska jag har sett har varit 28/76 och det är väl en italiensk sida/sida jag tänker mig i såna fall.

Publicerat
9 minutes ago KJE81 sa:

Det stämmer bra, alla nyare italienska jag har sett har varit 28/76 och det är väl en italiensk sida/sida jag tänker mig i såna fall.

En slik borde svälja minst 30g bly, finns upp till 28g i 28/70 även om det är rätt extremt.

Publicerat
30 minutes ago sidelock sa:

En slik borde svälja minst 30g bly, finns upp till 28g i 28/70 även om det är rätt extremt.

24 g känns mer rätt utifrån Greeners gamla formel, sen får man väl hursomhelst bara jaga klass 4 vilt med den. Synd att vi inte har samma regler som britterna 🤔

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.