Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EU-Beslut: Totalförbud mot blyhagel från 15/2-23.

Featured Replies

Publicerat

Jag tror inte "högerregeringen" kommer göra ett enda j-a skit åt detta. De är bara EUs knähundar hela högen.

Btw det som kommer nästa år är totalt blyförbud för _all_ ammunition. Detta slutar inte med hagel. 

  • Svar 372
  • Visningar 31,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Grannlandet levererade igår.😊 Med några av dessa i fickan kan jag knappast ha uppsåt att använda bly nära våtmark, de uppfyller ju alla krav en gentleman kan ställa.😎 har för övrigt samma patron

  • Finskavapen
    Finskavapen

  • Jag vet exakt hur många gånger jag blivit kontrollerad av farbror Blå, i eller kring jaktlig verksamhet de 40 år jag jagat... För typ 15 år sedan var det nykterhetskontroll en tidig älgjaktspremiärmor

Posted Images

Publicerat
På 2022-11-24 at 08:45 fubar sa:

Ingen som kan/vill garantera att den tål stål.

Blir det totalförbud så är min klenod om än lätt smidig och smäcker i kaliber 16 skrot.

DEt finns ju även bismuth osv  som alternativ. Så skrot tycker jag inte det blir.

Publicerat

Någonstans kan jag ändå se det positiva med ett totalt blyförbud, för oss som faktiskt bor och jagar längs kusterna kan det som det är nu vara lite knepigt ibland med det där får man använda bly eller inte.

Ja det är väl bara att köpa blyfritt då säger ni, ja och nej handlarna är extremt dåliga på att ha några vettiga alternativ är det stål så är det med plastförladdning och övriga varianter finns det också extremt lite av. Blir det nu ett blyförbud i EU så sätter det press på tillverkare och handlare att ha saker hemma.

Kollar man i England så har alla tillverkare där snart ett "miljövänligt" alternativ med bio förladdning som är nedbrytbar osv, som verkar fungera väldigt bra visst man kanske får dra ner lite på hållen men jag skjuter inte fasaner som är 70-80 meter bort ändå.

Det stora frågetecknet är väl kanske när man jagar i skogen med rikocheter osv, där är jag osäker på hur vismut och dylikt uppträder och verkar i t.ex rådjur.

Publicerat
  • Författare

Om det är så svårt att hitta hagel i stål som tar fågel är det inte bara att steppa upp till typ Bernelli 12/89 istället???:whistling::P:lol:

Publicerat
23 hours ago lsjonsson sa:

Om det är så svårt att hitta hagel i stål som tar fågel är det inte bara att steppa upp till typ Bernelli 12/89 istället???:whistling::P:lol:

Vad skulle det göra bättre?

Publicerat
  • Författare
1 hour ago karelsk blandning sa:

Vad skulle det göra bättre?

Det var betydligt mer kraft bakom 12/89 jämfört med 12/70. Jag har provat. :thumbsup:

Publicerat
59 minutes ago lsjonsson sa:

Det var betydligt mer kraft bakom 12/89 jämfört med 12/70. Jag har provat. :thumbsup:

Kraft bakom ja, man vill helst ha den framför😉

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Det var betydligt mer kraft bakom 12/89 jämfört med 12/70. Jag har provat. :thumbsup:

Jo klart rekylen blir mer efterssom det är mer laddning men farten är väl snarare lägre så i slutänden vinner man väl inte mer än mer rekyl.

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Det var betydligt mer kraft bakom 12/89 jämfört med 12/70. Jag har provat. :thumbsup:

Mkt hagel men lägre hastighet.. ingen bra lösning..

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago Hipshot sa:

Mkt hagel men lägre hastighet.. ingen bra lösning..

Dom 2 som har 12/89 hos oss skjuter sjöfågel på typ 35-40 m. Jag vet inte vilka patroner som dom anv. 

Publicerat
4 minutes ago lsjonsson sa:

Dom 2 som har 12/89 hos oss skjuter sjöfågel på typ 35-40 m. Jag vet inte vilka patroner som dom anv. 

Jag har skjutit älg med 9,3 på längre håll fast det inte går så allting är möjligt fast det inte är optimalt.

Så dom hade troligen fått lika mycket fågel med vanliga patroner till billigare pris och mindre rekyl.

Publicerat
  • Författare
16 minutes ago karelsk blandning sa:

Jag har skjutit älg med 9,3 på längre håll fast det inte går så allting är möjligt fast det inte är optimalt.

Så dom hade troligen fått lika mycket fågel med vanliga patroner till billigare pris och mindre rekyl.

Ok!

Dom 2 är samtidigt lite prylnörda och jag vet inte vilken som är effektivast.

Publicerat
36 minutes ago lsjonsson sa:

Ok!

Dom 2 är samtidigt lite prylnörda och jag vet inte vilken som är effektivast.

Mät tävling vem som har störst kanske.

Publicerat

Får väl gå till en riktig bönhasare för att borra upp drillingen i cal 16 till 12/89.

 

Publicerat
1 hour ago karelsk blandning sa:

Jag har skjutit älg med 9,3 på längre håll fast det inte går så allting är möjligt fast det inte är optimalt.

Med 15grams l 9.3x62 är farten och kulbanan liknande 6.5x55 fast med mer kraft så visst borde det gå att skjuta Älg på hyffsat håll med 9.3.

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Med 15grams l 9.3x62 är farten och kulbanan liknande 6.5x55 fast med mer kraft så visst borde det gå att skjuta Älg på hyffsat håll med 9.3.

Hur långt ut?

Publicerat
12 hours ago lsjonsson sa:

Det var betydligt mer kraft bakom 12/89 jämfört med 12/70. Jag har provat. :thumbsup:

 

11 hours ago Hipshot sa:

Mkt hagel men lägre hastighet.. ingen bra lösning..

Är nog benägen att hålla med Isjonsson. Kompisen har en sån pang och nog fan plockar han ner gäss som vi andra inte ens lyfter bössan åt. Om nu hans hagel går långsammare så har han väl kompenserat det med svingen för gässen kommer ner iallafall. 

Publicerat
12 hours ago lsjonsson sa:

Det var betydligt mer kraft bakom 12/89 jämfört med 12/70. Jag har provat. :thumbsup:

Har skjutit lite 12/89 med 64gram. I en 686 Och skjuta fågel på vattnet på 50m+ är inga problem. Samma att avliva gäss som ligger på vatten. Dock framstår 375HH som en snäll efter detta. 

Publicerat

Nu går det ju helt ok att jaga med stålhagel, I danmark har blyhagel varit olagligt sen 90- talet och där blir skjutit knappt 2 millioner vilt varje år... så visst går det att jaga med stål också.

En bra stålhagelpatron fungerar väl på avstånd som normala svenska jägare inte borde skjuta på och växlar du upp till hypersteel el liknande så når du riktigt långt ut..

Men visst blir det lite irriterande, jag blir nog tvungen att göra nåt vid drillingen, fullt trångborrad i kal 16, den får jag nog öppna upp till halv. 

Publicerat
8 hours ago karelsk blandning sa:

Hur långt ut?

Hyffsat långt i min värld om man tänker Älgjaktsförhållanden.

Det skiljer ca 30mm i dropp på 300meter om man tex jämför en standardpatron som Norma Vulkan i 6.5x55 och 9.3x63.

 

Publicerat

Oavsett.

Om man skjuter med stål som är ett lättare material än bly så lär man väl antingen ladda hårdare för att kunna få samma effekt i viltet, eller leva med sämre effekt.

Ladda hårdare är rimligtvis av ondo för många äldre bössor som inte är konstruerade för detta.

Till detta kommer förstört timmer i skogen.

Mer nackdelar än fördelar med förslaget som jag ser det.

Publicerat
  • Författare
8 hours ago hs_merkel sa:

Har skjutit lite 12/89 med 64gram. I en 686 Och skjuta fågel på vattnet på 50m+ är inga problem. Samma att avliva gäss som ligger på vatten. Dock framstår 375HH som en snäll efter detta. 

Ja, det är en jäkla rekyl i 12/89:an!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.