Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EU-Beslut: Totalförbud mot blyhagel från 15/2-23.

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago Luger6 sa:

Man kanske ska påminna vad Rominas chef Kristersson sa om blyförbudet innan valet:

"Det måste stoppas".

Enligt pressekreteraren rör det sig om ett missförstånd att Sverige skulle kunna tillåtas få några undantag från EU-linjen.

Med andra ord blir det nu intressant att gräva i när detta började och vem som missuppfattat detta, eller var hunden ligger begraven. Om någon väckt förhoppningar som är helt grundlösa eller ej.

  • Svar 372
  • Visningar 31,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Grannlandet levererade igår.😊 Med några av dessa i fickan kan jag knappast ha uppsåt att använda bly nära våtmark, de uppfyller ju alla krav en gentleman kan ställa.😎 har för övrigt samma patron

  • Finskavapen
    Finskavapen

  • Jag vet exakt hur många gånger jag blivit kontrollerad av farbror Blå, i eller kring jaktlig verksamhet de 40 år jag jagat... För typ 15 år sedan var det nykterhetskontroll en tidig älgjaktspremiärmor

Posted Images

Publicerat
51 minutes ago Luger6 sa:

Inom 100 meter från en vattenpöl var det väl?

Ja men hur ska man veta det?

Är ju i praktiken total förbud.

Och omvänd bevisbörda som strider mot svensk lag.

Och fortsatta regeringar som skiter i oss jägare, charlataner.

NU borde dom åtminstone få betala för våra vapen som blir obrukbara!

Publicerat

Och hur många vapen är det som blir OBRUKBARA med detta förslag? Det mesta som skulle bli obrukbart är "gammalt skit av ringa ekonomisk värde". Dom flesta rimligt nya eller av en viss kvalitet kan ändras för att klara (eller klarar det redan) modern ammunition eller använda alternativ hagel
Varför stämmer ingen Trafikverket för att dom saltar våra vägar så våra bilar rostar för miljoner varje år?
Men gamla skrotbössor är tydligen heliga

Publicerat
3 hours ago fubar sa:

Så fort du har en patron eller två i fickan och kliver ut i en vattenpöl så är det ett brott så vitt jag kan förstå.

 

Läst lite mer nu och det står " att avlossa eller bära med sig inom hundra meter"

Per definition så borde då inte innehavet hemma eller i bilen bli olagligt.....fast sen vet vi ju alla hur polisen tolkar lagar och regler i syfte att sätta åt laglydiga vapenägare. 

Publicerat

Förbannade jävla dårar!!

Jag skiter i stålet, det kan jag klara, kör stål redan på änderna och provat stål på kråkorna fungerar hur bra som helst... möjligen att jag ogärna skjuter pälsvilt med stål men skit samma. 

Däremot skulle jag tro att jag har 6-7 tusen blypuppor som ligger hemma som genast blir lite sega att använda... det stör mej som fan!

Publicerat

Förmodar att det inte går att ladda om puppor från bly till stål.  Så vem löser in min ammo som blir olaglig om två månader?

Kan tänka mig att många handlare kommer att få svårt att avyttra sitt lager.

Publicerat
2 minutes ago Islänningen sa:

Kan tänka mig att många handlare kommer att få svårt att avyttra sitt lager.

Om inte folk kommer att hamstra....

Publicerat
5 minutes ago Dansken sa:

Om inte folk kommer att hamstra....

Vad är det för nytta att hamstra något som man inte får använda sen?

Publicerat

Det är ju rätt märkligt om det blir omvänd bevisbörda plötsligt.. inte så jättesugen på att tokhandla, inget behov heller för den delen..

Publicerat
25 minutes ago Hipshot sa:

Det är ju rätt märkligt om det blir omvänd bevisbörda plötsligt.. inte så jättesugen på att tokhandla, inget behov heller för den delen..

Jag tänker inte göra mig av med mina blyhagelpatroner om inte själva innehavet blir olagligt och om så har staten en skyldighet att lösa in dom, tror inte polismyndigheten är så sugen på att hantera vara sig ekonomilogistiken eller transport/ destruktionslogistiken runt detta...Vi snackar miljontals och åter miljontals patroner i hela landet.

Varför skulle man göra sig av med dom bara för att dom inte används?

Jag har spikpaket hemma som jag inte använder, inte slänger jag dom för det😉

Publicerat
3 hours ago Mad Mike sa:

Läst lite mer nu och det står " att avlossa eller bära med sig inom hundra meter"

Per definition så borde då inte innehavet hemma eller i bilen bli olagligt.....fast sen vet vi ju alla hur polisen tolkar lagar och regler i syfte att sätta åt laglydiga vapenägare. 

Hoppas det du skriver stämmer, annars kan jag aldrig ta mig från hemmet till jakt på lämplig mark med blyhagel..  :ph34r:

Publicerat
31 minutes ago Galne sa:

Hoppas det du skriver stämmer, annars kan jag aldrig ta mig från hemmet till jakt på lämplig mark med blyhagel..  :ph34r:

Och jag kan inte gå utanför dörren med blyhagel i fickan, har ett större dike 80m från huset....

Publicerat

Har ngn dammar vid tippen där jag bankar kråkor men de ligger längre bort än 100 m.. det är ju helt hjärndött förövrigt, ett vattendrag inom hagelhåll är ju helt safe. Fy fan vad jag kräks på EU!

Publicerat
41 minutes ago Mad Mike sa:

Och jag kan inte gå utanför dörren med blyhagel i fickan, har ett större dike 80m från huset....

Har ju 200m till gölen från huset, men vägen går 25-30m jämte gölen på väg härifrån.. 

Publicerat

Måste inte plisen ha brottsmisstanke för att visitera en person eller söka igenom en bil? Ojdå, hoppsan nu glömde jag att det var frågan om jägare, då är det ju ok att bortse från sådana detaljer som lagparagrafer.

Jag vet inte hur mycket blyhagel jag har hemma men det är mycket som har kommit ihop under årens lopp. Tror inte någon är intresserad av att ta hand om det och i synnerhet inte lösa in det. Det bör ju ligga hundratals ton hos jägare och handlare. Handlarna kan kanske rea ut till länder som har mer sunt förnuft?

 

Publicerat
2 hours ago Luger6 sa:

Måste inte plisen ha brottsmisstanke för att visitera en person eller söka igenom en bil? Ojdå, hoppsan nu glömde jag att det var frågan om jägare, då är det ju ok att bortse från sådana detaljer som lagparagrafer.

 

Tragiskt nog så har du förmodligen en poäng här.

Publicerat
8 hours ago Mad Mike sa:

Och jag kan inte gå utanför dörren med blyhagel i fickan, har ett större dike 80m från huset....

Ja, det här sättet ju fingret på att EU är idiotiskt på riktigt som lägger fram sådant här.

Har du blyhagel och bor nära en sjö eller vattendrag och har jakträtt i anslutning kommer du inte kunna bära in eller ut dina blyhagel ur ditt eget hus utan att begå ett brott som det ser ut.

 

Publicerat
14 hours ago Dansken sa:

Och hur många vapen är det som blir OBRUKBARA med detta förslag? Det mesta som skulle bli obrukbart är "gammalt skit av ringa ekonomisk värde". Dom flesta rimligt nya eller av en viss kvalitet kan ändras för att klara (eller klarar det redan) modern ammunition eller använda alternativ hagel
Varför stämmer ingen Trafikverket för att dom saltar våra vägar så våra bilar rostar för miljoner varje år?
Men gamla skrotbössor är tydligen heliga

Nu är inte värdet kruxet i svanesången utan överstatlig pennalism!

Saltar vägar görs av andra anledningar.

Publicerat
13 hours ago Mad Mike sa:

Läst lite mer nu och det står " att avlossa eller bära med sig inom hundra meter"

Per definition så borde då inte innehavet hemma eller i bilen bli olagligt.....fast sen vet vi ju alla hur polisen tolkar lagar och regler i syfte att sätta åt laglydiga vapenägare. 

För min del på mina marker innebär det totalförbud om man inte tänkt flygga på 100.1 meters höjd och sedan stå still på platsen man landat. 

Publicerat
1 hour ago fubar sa:

Nu är inte värdet kruxet i svanesången utan överstatlig pennalism!

Saltar vägar görs av andra anledningar.

Jaha, så utfasning av bly i naturen är helt onödigt då.......

Fakta om bly (naturvardsverket.se)

Publicerat
1 hour ago fubar sa:

För min del på mina marker innebär det totalförbud om man inte tänkt flygga på 100.1 meters höjd och sedan stå still på platsen man landat. 

Räcker att någon flyger ut ammon till dig med en drönare, så är du fri

Publicerat
30 minutes ago Dansken sa:

Jaha, så utfasning av bly i naturen är helt onödigt då.......

Fakta om bly (naturvardsverket.se)

Du jagar väl med blykulor i kulvapen? Borde inte du föregå med gott exempel och sluta med det om du nu tror på detta helhjärtat?

Bara en tanke. För egen del pendlar jag fram och tillbaka i frågan och kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tror och tycker.

Publicerat

Har precis köpt några hederliga blypuppor av Dansken så det här ska nog gå bra😄

Skämt åsido, det där med att "mina gamla bössor inte tar stål" är ju egentligen inget argument. Mest en offerkofta. Däremot är de blyhagel som avlossas i skogen ganska få och bly i naturen kapslas i de flesta fall in. Det är bara i mkt sur mark som blyet riskerar att läcka. Det räcker med ett stålhagel i ett träd för att en klinga i sågverk ska ta skada, du har en klart högre rikoschettrisk med stål än med bly. De restriktioner vi har nu är ju klart vettiga men få vet om att man inte får jaga med stål över grunt vatten. Tror det ligger rejält med blyhagel i våra vatten.

Klart man ska hamstra litet blypuppor till gamla Husqvarnan, när de sedan är slut får den väl antingen åka upp på väggen eller borras upp till 1/4 trångborrning så den tar den normalt laddade stålpatroner. Fridens!

Publicerat
9 minutes ago exabit sa:

Du jagar väl med blykulor i kulvapen? Borde inte du föregå med gott exempel och sluta med det om du nu tror på detta helhjärtat?

Jag har börjat fasa ut och har handlat på mig större partier TTSX och Hornadys kopparkulor. Har också föreslaget för bonden och sonen på gården där jag får jaga att vi skulle köra blyfritt vid alla jakter och föregå med ett gott exempel.

Gården (företaget) driver också ett stort miljösaneringsföretag, och mit förslag har fallit i god jord

Så nu har vi planerst att jag ska ha en kurs för dom i handladdning.

Detta har jag gjort för egen del.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.