Publicerat Januari 22, 20251 yr Har satt plåt på alla bänkskivor i verkstan, skall efter detta hästjobb ge mig på exsvärfars Stihl 021 a.k.a. "Djävulssågen från Helvete", sonen vill ha fart på Morfars såg av nostalgiskäl. Jag drar mig för jobbet för det innebär en massa skruvande bara för att komma åt, man skulle (ganska snällt) kunna säga att denna serie Stihlsågar (021, 025, osv) inte är mekarvänliga samt behäftade med en hoper tjyvluftproblem..... Slut på gnäll - Meka på 🕵️♂️😎 Raggarö
Publicerat Februari 2, 20251 yr 👍👍 Antar att det är stenbumlingarna som är orsaken till det något höga fällskäret. Eller har Mike dåliga knän?
Publicerat Februari 2, 20251 yr Författare 7 minutes ago kkjon sa: 👍👍 Antar att det är stenbumlingarna som är orsaken till det något höga fällskäret. Eller har Mike dåliga knän? Korrekt ligger också en stor bumling framför.
Publicerat Februari 5, 20251 yr Hur i hela h-vete kan man sälja en motorsåg med en förgasare utan hög- och lågvarvsmunstycke? Stihl 180C Jag har blivit så modern att jag accepterar (väl fungerande) Autotune men för övrigt vill jag ha hög, låg och tomgång. Tidigare var jag upprörd över de förgasare som satt på grästrimmer där det fanns tomgång och gemensam skruv för hög/låg, nu har det blivit värre......🤢☠️ Småsågar har nog gått under min radar, hoppas att membranbyte löser problemet annars blir det en dyr reparation, jag har nämligen lite halvdålig erfarenhet av kinaförgasare så då får det bli original. Nä, nu gnäller jag igen, det opererade knät gnager och gör mig kinkig. Raggarö
Publicerat Februari 5, 20251 yr 1 hour ago Raggarö sa: Hur i hela h-vete kan man sälja en motorsåg med en förgasare utan hög- och lågvarvsmunstycke? Stihl 180C Jag misstänker det har att göra med att dom flesta nuförtiden inte är kapabla att justera en förgasare så man försöker "förenkla" dom. Den jäven som uppfann "magnapulkstart" och motsvarande handikapp hjälpmedel på småmotormaskiner skulle ha en fläskläpp han med. Av idioter, för idioter kan man väl kanske sammanfatta ?
Publicerat Februari 15, 20251 yr Författare Detta är en populär post. Ett litet lass idag. Doris knäade lite 💪💪
Publicerat Februari 16, 20251 yr Författare Detta är en populär post. Uppringd av markägaren som gränsar till där jag sågar,han undrade om jag kunde hjälpa honom med några Askar som lagt sig ut på åkern. 4 tankar senare är nästan allt uppkubbat 💪💪
Publicerat Februari 16, 20251 yr 10 minutes ago Ken1 sa: Uppringd av markägaren som gränsar till där jag sågar,han undrade om jag kunde hjälpa honom med några Askar som lagt sig ut på åkern. 4 tankar senare är nästan allt uppkubbat 💪💪 Jonsered!
Publicerat Februari 16, 20251 yr 4 hours ago Ken1 sa: Uppringd av markägaren som gränsar till där jag sågar,han undrade om jag kunde hjälpa honom med några Askar som lagt sig ut på åkern. 4 tankar senare är nästan allt uppkubbat 💪💪 Se där jag, fint med lite ved!! Själv var jag i skogen i helgen och tog ut lite döda barkborre träd. Blev nog 5-6 lösmeter iaf, åter om 14-dagar, men då ska det ner lite mer ordentligt och inget plock hugg..
Publicerat Februari 18, 20251 yr Extremt avundsjuk på er som får/kan vara i skogen😎 , själv tar jag mig fram hjälpligt med ett artrosopererat knä och ytterligare ett knä på gång. Motorsågarna ylar nästan dagligen här på ön, jag ser traktorer med huggarvagnar köra fram och tillbaka. Det närmaste jag kommer skogen är att få laga en och annan motorsåg (det går inte heller bra ibland😈) Raggarö
Publicerat Februari 18, 20251 yr Ska nog hålla mej borta från detta egentligen men det är ju kul.. oftast. Var ut igår och skulle ta ned ett par aspar på ett kråk-ställe. Den stora lutade åt "fel" håll, ville ha den åt andra hållet. Dessutom vinden åt likaledes fel håll.. Men vafan, kraftigt fällskär så kanske det går ändå? **IDIOTJÄVEL** Drog fast sågen.. Men med en massa handkraft så gick det ändå för fällskäret var så pass rejält så jag klarade att trycka aspen ngt så jag fick loss sågen. Sen fick den gå ned där den ville.. Larsa åker ut med traktor och kran och bärgar till ved idag tror jag..
Publicerat Februari 18, 20251 yr 3 hours ago Hipshot sa: Ska nog hålla mej borta från detta egentligen men det är ju kul.. oftast. Var ut igår och skulle ta ned ett par aspar på ett kråk-ställe. Den stora lutade åt "fel" håll, ville ha den åt andra hållet. Dessutom vinden åt likaledes fel håll.. Men vafan, kraftigt fällskär så kanske det går ändå? **IDIOTJÄVEL** Drog fast sågen.. Men med en massa handkraft så gick det ändå för fällskäret var så pass rejält så jag klarade att trycka aspen ngt så jag fick loss sågen. Sen fick den gå ned där den ville.. Larsa åker ut med traktor och kran och bärgar till ved idag tror jag.. Vet inte hur många såna klipp jag sett på Instagram och Facebook med smarta människor som fäller åt helt fel håll. Tänkte nog att du tillhör denna celebra skara Själv har jag fällt summa två tujjabuskar i mitt liv, så jag har aldrig tagit risken med större träd
Publicerat Februari 18, 20251 yr Ett råd i all välmening är att inte chansa när det gäller handhavande av motorsåg och trädfällning. Att vara först på plats och behöva tillkalla ambulans när någon har fått ett träd över sig är inte skoj! Även själva motorsågen i sig kan ju orsaka rätt otäcka skador (det har jag dock sluppit se ännu - peppar, peppar). Sjukvårdspersonalen på handkirurgen uppskattar raka snitt i vävnaden framför söndertrasad dito berättade en f.d. granne som klippte av sig ena handen i en giljotinliknande vedmaskin. MVH Alias
Publicerat Februari 18, 20251 yr Skyddskläder, sunt förnuft och tänka före man fäller ökar kraftigt chansen för ett lyckat resultat. Sen är det bra med en såg till och några kilar att slå in dom gånger det inte riktigt går som man tänkt, för det händer förr eller senare.
Publicerat Februari 18, 20251 yr 8 hours ago Hipshot sa: Ska nog hålla mej borta från detta egentligen men det är ju kul.. oftast. Var ut igår och skulle ta ned ett par aspar på ett kråk-ställe. Den stora lutade åt "fel" håll, ville ha den åt andra hållet. Dessutom vinden åt likaledes fel håll.. Men vafan, kraftigt fällskär så kanske det går ändå? **IDIOTJÄVEL** Drog fast sågen.. Men med en massa handkraft så gick det ändå för fällskäret var så pass rejält så jag klarade att trycka aspen ngt så jag fick loss sågen. Sen fick den gå ned där den ville.. Larsa åker ut med traktor och kran och bärgar till ved idag tror jag.. Det spelar ingen roll hur stort eller litet fällskär du sågar, vinden och tyngdlagen måste man lösa på något annat sätt. Med tre fällkilar kommer man väldigt långt, men det är inte så manligt iochförsig....
Publicerat Februari 18, 20251 yr Författare Se någon lägga ett fällskär sen lägga ikull med en kil samtidigt som man kollar vad klockan är... är manligt...
Publicerat Februari 18, 20251 yr 13 minutes ago Ken1 sa: Se någon lägga ett fällskär sen lägga ikull med en kil samtidigt som man kollar vad klockan är... är manligt... Det är väl inga problem att göra???? Eller jo, glömde att min klocka är trasig....
Publicerat Februari 19, 20251 yr Där har vi mitt problem i sammanhanget... har inte ägt en klocka på +20 år!! Kilar hade varit klockrent men några sådana finns inte att tillgå på motorsågsavdelningen i garaget..
Publicerat Februari 19, 20251 yr 2 hours ago Hipshot sa: Kilar hade varit klockrent men några sådana finns inte att tillgå på motorsågsavdelningen i garaget.. Läge att åka förbi Jula någon dag och investera i någon för framtida behov, prisvärt för att slippa att träd faller i fel riktning!! https://www.jula.se/catalog/tradgard/motorsagar-och-vedklyvning/vedbearbetning/avverkningsverktyg/fallkil-027740/?shopping-ad-brand&gad_source=1&gbraid=0AAAAACuLMi55pNwM-eZdJXd4EJWU1HceM&gclid=Cj0KCQiA_NC9BhCkARIsABSnSTaqIAo_tc0FGJRIGhKL-swL1LM3hmQl9BBR_tM2RSP5GFy9NnbUsmwaAheOEALw_wcB
Publicerat Februari 19, 20251 yr 12 minutes ago Galne sa: Läge att åka förbi Jula någon dag och investera i någon för framtida behov, prisvärt för att slippa att träd faller i fel riktning!! https://www.jula.se/catalog/tradgard/motorsagar-och-vedklyvning/vedbearbetning/avverkningsverktyg/fallkil-027740/?shopping-ad-brand&gad_source=1&gbraid=0AAAAACuLMi55pNwM-eZdJXd4EJWU1HceM&gclid=Cj0KCQiA_NC9BhCkARIsABSnSTaqIAo_tc0FGJRIGhKL-swL1LM3hmQl9BBR_tM2RSP5GFy9NnbUsmwaAheOEALw_wcB Exakt! Dom där är bra, otänkbart att vara i skogen med såg utan kilar!
Publicerat Februari 19, 20251 yr Detta är en populär post. 10 hours ago Galne sa: Hur kunde det bli en dubbelpost efter Mike citerat mig?? Vissa här inne har oanade och oönskade talanger