Publicerat Mars 21, 20233 yr Nu är man ju nödgad till stålhagel i vissa situationer. Någon som erfarit något riktigt bra till fågel? Tänker mest på att få vettiga patterns, vet att det är individuellt men en patron som funkat bra för andra är värd att testa.
Publicerat Mars 21, 20233 yr Gamebore Hunting Steel 32g och Gamebore Blue Pigeon 28g har funkat bra för mig för dom flesta fåglarna i jakttabellen.. Båda patronerna i US4. Pattern har jag inte en aning om, men dom smäller, nåt trillar ner och det är oftast dött..
Publicerat Mars 21, 20233 yr Vad skall du jaga för fågel? Till duva kör jag Fiocci 24g skeet och dom kommer ner på 30m men en duva är som sagt inte så hårdskjuten. Ett eller två piller i dom så åker dom ner. Till and gillade jag mest Lyalvalve 4or men var svåra att få tag på så jag gick över till Rottweil men han inte köra dom så mycket då vi blev av med andjakten. Rottweil var rätt hård i rekylen minns jag.
Publicerat Mars 21, 20233 yr Tycker det mesta fungerar faktiskt förutom Norma 28:orna. Aldrig provskjutit men hissat ned en hel del fågel.
Publicerat Mars 21, 20233 yr Rio brukade ha en del bra stålpiller, sköt lerduvor med både us6 och us7 28 gr men kommer inte ihåg vilka varumärken de hade. Lerduvorna kunde sträcka ut ganska långt men ändå smulas sönder hårt som vid en normal träff inom normala avstånd. Skjuter med 1/2 trångborrning för det mesta. 28 eller 32 gr stålpiller med us6 borde få ned föggeln om skytten gör sitt inom 30 meter vad som finns hos handlare.
Publicerat Maj 19, 20232 yr Normalt är det emot mina principer att köpa jakthagel, men jag är jävligt sugen på att köpa en ask Med de värdelösa Norma 28g :4 och skjuta på skarv, sen får vi se om jag stämmer in i kören eller inte Dom borde med tanke på hur mkt skit dom får vara jävligt billiga, nån som vill bli av med sina skitskott ?
Publicerat Juni 1, 20232 yr Hull 32grams 4;or har jag kört några år och är grymt impad av effekten! Rottweil i samma grovlek och laddvikt funkade hur bra som helst på hare i vintras och kommer testas på and i höst är det tänkt
Publicerat Juni 1, 20232 yr På 2023-03-21 at 19:43 fredde_fmj sa: Rio brukade ha en del bra stålpiller, sköt lerduvor med både us6 och us7 28 gr men kommer inte ihåg vilka varumärken de hade. Lerduvorna kunde sträcka ut ganska långt men ändå smulas sönder hårt som vid en normal träff inom normala avstånd. Skjuter med 1/2 trångborrning för det mesta. 28 eller 32 gr stålpiller med us6 borde få ned föggeln om skytten gör sitt inom 30 meter vad som finns hos handlare. Har du laddat några 28:g jaktskott ? för visst köpte du även lite grövre piller ?
Publicerat Juni 1, 20232 yr På 2023-05-19 at 14:29 culot sa: Normalt är det emot mina principer att köpa jakthagel, men jag är jävligt sugen på att köpa en ask Med de värdelösa Norma 28g :4 och skjuta på skarv, sen får vi se om jag stämmer in i kören eller inte Dom borde med tanke på hur mkt skit dom får vara jävligt billiga, nån som vill bli av med sina skitskott ? Gört! Skulle aldrig komma på tanken att ge bort mina kajskott 😎 4 hours ago cocktail sa: Hull 32grams 4;or har jag kört några år och är grymt impad av effekten! Rottweil i samma grovlek och laddvikt funkade hur bra som helst på hare i vintras och kommer testas på and i höst är det tänkt Kört en hel del Rottisar och tycker de är riktigt bra faktiskt!! Vet inte om det faktiskt är så att just 4/32 är överdimensionerat till änder för de flesta jag skjutit med har fungerat väldigt bra! Vet att gården där jag är engagerad i rävjakt och tja änder och fasaner iår kommer att köra Mirage 4/32 rakt av både på änder och fasaner.. ska bli kul att se hur det fungerar när fasanerna blir höga.
Publicerat Juni 2, 20232 yr 22 hours ago Hipshot sa: Gört! Skulle aldrig komma på tanken att ge bort mina kajskott 😎 Kört en hel del Rottisar och tycker de är riktigt bra faktiskt!! Vet inte om det faktiskt är så att just 4/32 är överdimensionerat till änder för de flesta jag skjutit med har fungerat väldigt bra! Vet att gården där jag är engagerad i rävjakt och tja änder och fasaner iår kommer att köra Mirage 4/32 rakt av både på änder och fasaner.. ska bli kul att se hur det fungerar när fasanerna blir höga. Jag har testat några typer stål 32g :4 och även skurit upp och us4 stål är rätt grova piller, sen är det inte jättestora skillnader på komponenterna för de numera röda 28:g us4 bajs-skotten mot diverse 32g :4 och jag är fortfarande av den tron att om dessa us4 nu hamnar på fågeln så trillar den, det oavsett om de kommer från dessa förhatliga röda 28 grammare vs de 32 dito som sägs vara jättebra. varför jag envisas med 28g är för att det är lättare att få fart i dom utan att trycket sticker iväg, 32g med åka i är inte jätte kul rekylmässigt .
Publicerat Juni 2, 20232 yr Lite rekyl är mysigt, det är ett kvitto på att det stökar till det en smula i den farliga ändan!
Publicerat Juni 3, 20232 yr 10 hours ago Hipshot sa: Lite rekyl är mysigt, det är ett kvitto på att det stökar till det en smula i den farliga ändan! Du måste ha Finnblod eller möjligen Norskt dito inkorsat, fast mina egna 28:4 @ 500ms är ändå rätt piffiga .. skjuta kajorna m us: 4 🤣 borde nåt övningstål m 28:6 inte vara billigare och lämpligare ?
Publicerat Juni 3, 20232 yr 3 hours ago culot sa: Du måste ha Finnblod eller möjligen Norskt dito inkorsat, fast mina egna 28:4 @ 500ms är ändå rätt piffiga .. skjuta kajorna m us: 4 🤣 borde nåt övningstål m 28:6 inte vara billigare och lämpligare ? Nja.. de här 4/28:orna som man har är tämligen billiga.. överskott från div jakter där inget annat fanns att tillgå. Oftast brukar man kunna hitta annat bättre på andjakterna men ibland måste man ta möget för eftersöken.. Och något ska man ju göra av dem på? Då är kajorna lämpliga tycker jag. Ang rekyl.. ett av skälen till att A400:an fick respass var att det var för lite rekyl, det kändes helt enkelt inget när man sköt. Urikan är kaxigare. Med detta sagt så innebär det inte att tex Hyoper Steel är roliga, de är för stökiga att skjuta med.
Publicerat Juni 14, 20232 yr På 2023-06-01 at 09:06 culot sa: Har du laddat några 28:g jaktskott ? för visst köpte du även lite grövre piller ? Us6 och us7 blev det 28 gram enligt recept.
Publicerat Juli 22, 20232 yr Finns ju ett par stålpatroner från Bornaghi som jag nämnt tidigare testades i senaste Vapentidningen. Bland annat en 28g 4’or med modest tryck och 430m/s, men även någon 32g med. Själv har jag bara jagat med deras 28gr 5’or i bly med filtförladdning och de lämnar inget övrigt att önska.
Publicerat Juli 25, 20232 yr På 2023-07-22 at 14:36 Galne sa: Finns ju ett par stålpatroner från Bornaghi som jag nämnt tidigare testades i senaste Vapentidningen. Bland annat en 28g 4’or med modest tryck och 430m/s, men även någon 32g med. Själv har jag bara jagat med deras 28gr 5’or i bly med filtförladdning och de lämnar inget övrigt att önska. Vi kommer nog få se lite fler sorter storlaker och kalibrar framöver, jag bävar bara den dag nån jävel inbillar GT att jakt inte är bra för klimatet ..
Publicerat Juli 30, 20232 yr 47 minutes ago, Dansken said: Blir väl att nån jävel målar hela rikets yta med blyförbud
Publicerat Juli 31, 20232 yr Författare Blir till att testa Mirage clever US5 32gr och Win ZZ Canard US4 33gr. Den sistnämnda borde det vara bett i med 440 m s.
Publicerat Juli 31, 20232 yr Har skjutit endel både Mirage och Winchester.. måste nog tillstå att jag gillar Mirage rätt bra.. Winniepluggen minns jag inte, vi sköt dem nere på Gotland och de funkade väl men tja jag minns inte riktigt. Avseende "patterns" så har jag ingen aning aldrig pysslat med slikt trams 🙂
Publicerat Augusti 4, 20232 yr Jag kommer fortsätta mina experiment med 28g stål då jag anser att det inte behövs mer, och om man ska driva upp farten till 490-500m/s så är det lättare med 28g än 32g som inte blir alls trevlig att skjuta med.
Publicerat Augusti 7, 20232 yr Detta är en populär post. På 2023-07-31 at 18:32 Hipshot sa: Har skjutit endel både Mirage och Winchester.. måste nog tillstå att jag gillar Mirage rätt bra.. Winniepluggen minns jag inte, vi sköt dem nere på Gotland och de funkade väl men tja jag minns inte riktigt. Avseende "patterns" så har jag ingen aning aldrig pysslat med slikt trams 🙂 Nä de vore ju trist om du fick lära dig något om just träffbilder, men det är i vart fall bekvämt då det alltid är fel på skotten ✌️😜✌️
Publicerat Augusti 8, 20232 yr Detta är en populär post. En klassiker på italienska hagelladdforum låter så här ” jag laddar samma skott med samma data och krut jag använt de senaste 10 åren, idag så sköt jag ” hela svärmen mitt på fågeln men den dog inte ” Vad är det för fel på skotten ?????? Jag brukar tipsa om ett gammalt svenskt beprövat knep om att låta en liten huggorm ringla genom loppet , alternativt att ett riktigt löpskt fruntimmer ska hasa gränsle utan underhosor övre pipan vid fullmåne så,ska dom se på fanen, undrar om inte det vore nåt för Hippens trötta Wetland ??? Sen hur han ska få till nåt fruntimmer i rätt tillstånd med den kroppen vete fanen 🙄🙄🙄
Publicerat Augusti 12, 20232 yr GB Black storm 32:4 med bio wad ser inte pjåkig ut, och dom lägger i Alliant steel krut tror det heter 381 om den görs till fabriker. Nån som provat elr vet om den finns att köpa ? Jag hittade den på reklamen när jag kollade jaguarmagasinet som PMT upplyste om